Salad Samurai

Moderator: Martine

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Salad Samurai

Bericht door Ananas » di jul 15, 2014 10:09

Oh ik zie het, hmmm jammer.. ik had gehoopt te kunnen linken naar m'n dropbox. Nou dan nog even geduld, ik wil binnenkort een blogpost aan dit boek wijden en dan upload ik de foto's daar!

Gisteravond de lentil paté bahn mi salad rolls gemaakt, man, dat was lekker! Het leek allemaal heel simpel maar uiteindelijk was de combinatie met de linzenpaté en sojadip echt heerlijk. En ook supergezond :D Nou zijn vast de meeste saladerecepten wel gezond, maar die pizza salad voelde bijvoorbeeld toch een stuk minder gezond aan dan deze ;)

We hebben trouwens met z'n tweeën van dit recept gegeten. Het staat er niet zo heel duidelijk bij voor hoeveel personen het is. Ze zegt: voor 10 rolls, dat ligt er dus aan hoe groot je rijstvellen zijn. Ik had best grote vellen, waardoor we beide 3 flinke rolls hadden.

Ananas

Bericht door Ananas » do jul 17, 2014 9:41

Ben ik weer... :D

Gisteravond kwam mijn vriend en zouden we hamburgers van Fry's eten, toen last-minute zijn broer ook bij ons aansloot. Had maar 4 burgers in huis, dus dat was een mooie reden om nog een side salad te maken uit dit boek!

We kozen voor tomatenschijfjes met de Herbed Pea Ricotta. Nou heb ik nooit ricotta gegeten, dus hoe dat precies moet smaken weet ik niet... wel regelmatig nagemaakt met tofu. Ik vond deze pea ricotta wel erg naar de erwten smaken, dus ging er extra basilicum, citroensap en edelgist door. Daardoor leek het uiteindelijk meer op erwtenpesto denk ik. Het resultaat was hoe dan ook wel erg lekker! Misschien dat het met een betere blender meer op ricotta zou lijken... ik heb de laatste tijd steeds vaker problemen om cashewnoten goed fijn te malen, waardoor het nog korrelig blijft. Anyway, dit is trouwens best een goed idee voor low budget pesto - erwten erdoorheen ;-)

We aten buiten en waren helaas de balsamico vergeten, die maakt het helemaal af denk ik. Maar het was hoe dan ook een lekker hapje! En het maakt best veel, we hebben het met z'n drieën als bijgerecht gegeten en er is nog volop pesto/ricotta over om worteltjes in te dippen oid.

Hier staat het recept trouwens online: http://www.meatfreemondays.com/recipe/h ... oes-basil/

Ananas

Bericht door Ananas » vr jul 18, 2014 9:33

Gisteravond de Pad Thai gegeten... nom! Ik had nog nooit Thaise basilicum gegeten, maar dat was een bijzondere smaak zeg! Een beetje anijsachtig, lekker kruidig.

misschien lukt een foto nu wel, vanaf twiter...
https://pbs.twimg.com/media/Bsww9sECYAAirRj.jpg

In plaats van asperge hadden we courgette tot noedels geraspt. De dressing was wel te zuur, kan ook zijn doordat we limoensap uit een flesje ipv verse hadden, maar we hebben er nog flink wat tamari, tamarinde en palmsuiker aan toegevoegd. Volgende keer zou ik de hoeveelheid limoensap halveren, want er was sowieso te veel dressing (salade was erg nat). Onze lemongrass tofu was helaas iets te crunchy geworden, misschien door onze krakkemikkige studentenoven of doordat het te dun was gesneden, hoewel het niet dunner was dan op de foto. Maar volgende keer zou ik de tofu in wat dikkere plakken snijden (ca. 1 cm dik), tenzij ik het voor tofu haters maak.

Vanavond eet ik met een andere vriendin het kikkererwtenprutje van de Chopped Chickpea Endive Spears. Hoort eigenlijk in witlofschuitjes, maar ik mik het gewoon door de zak groene slamix doen die op moet. Ik vind het trouwens wel verwarrend dat in de meeste kookboeken dit ik tot nu toe heb gebruikt, chicory witlof is en endive of escarole andijvie, maar in dit boek gebruikt Terry het juist weer andersom en is endive witlof... hmmz.

We hebben ook al een recept voor volgende week uitgekozen :D (het wordt nu een wekelijkse Salad Samurai prik, haha!) dat wordt de Salade Niçoise. Ik heb het origineel nog nooit gegeten, ben benieuwd. Overigens denk ik dat ik m'n review wel al eerder ga schrijven, want ik weet niet of ik nog zo lang kan wachten :mrgreen:

Ananas

Bericht door Ananas » do jul 24, 2014 20:51

Zo, m'n recensie staat online: http://deplantaardigekeuken.blogspot.nl ... murai.html

Inmiddels ook de Strawberry Spinach Salad with Poppyseed Dressing gegeten. De salade was lekker, vooral de noten met sriracha/maple syrup/liquid smoke coating, maar de tofu... is echt het eerste vieze tofurecept wat ik ooit heb gemaakt. Er ging niks hartigs/zouts in de marinade, alleen sinaasappelsap en ook nog maple syrup.. nee geen succes.

Gisteren de Niçoise gegeten, was erg smaakvol en lekker! Het avocado-ei vond ik te veel naar ei smaken ( :roll:) en aardappel is niet aan mij besteed, maar de kikkererwten met zeewier waren superyummy, evenals de coconut bacony bits.

Morgen staat de amandelfalafel op de planning!

Marianne

Bericht door Marianne » zo jul 27, 2014 16:55

Inmiddels heb ik ook al een stel salades uit dit boek gemaakt. het kwam precies binnen op een vrijdag waarop een warme periode begon, en het sluit perfect aan op de ontwikkelingen in de moestuin.
Voor de seitan bacon wedge salad with horseradish dressing heb ik vandaag sperzieboontjes ingemaakt, want ik zou niet weten waar je die ingemaakt kunt kopen. over een week zijn ze zover dat ze opgegeten kunnen worden.
Ik had de salade al eerder gemaakt (boontjes gekookt en een flinke tijd in de vinaigrette gezet). Je eet er je vingers bij op.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jul 27, 2014 20:02

Nu ik terug ben van veldwerk en vakantie moet ik ook echt eens iets uit dit boek gaan maken!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas » di jul 29, 2014 17:14

Jaa zeker!!

Ik zat ook te kijken naar die seitan bacon salade.. misschien binnenkort! Tof dat je helemaal sperziebonen inmaakt, laat je weten hoe het resultaat bevalt Marianne?

Vrijdag heeft een vriendinnetje nog de Almond Falafel Crunch Bowl gemaakt. We waren er beide niet laaiend enthousiast over... Het kostte vooral veel tijd (ook omdat zij mijn keuken niet zo goed kent natuurlijk) en de amandel proef je eigenlijk maar nauwelijks in de falafel terug. Het was wel erg lekker om een salade met warme falafel te eten :-) en sumac poeder is een interessante specerij!

Ananas

Bericht door Ananas » za aug 02, 2014 11:15

Donderdag de Blueberry Tamari Greens Bowl gegeten, suuperlekker! Die 5-spice amandelen ook! En lekker pittige dressing erbij. Nomzz

Gisteren alweer een salade, dezelfde amandelen en ginger beer tofu gingen ook in de Plums Love Aragula salad. Die was ook lekker maar niet zo goed als die eerste.

Zo langzamerhand willen al mijn vriendinnen dit boek ook :D leuk.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo aug 03, 2014 10:11

Hmmm, ben aan het twijfelen of ik dit boek op mijn wensenlijstje zal zetten (ben zeer binnenkort jarig).
Heb net even op Amazon een blik geworpen, maar een pagina die voor mij interessant zou zijn, een echt recept (of deel daarvan) laten ze niet zien.
Hoe zijn de receptempagina's opgebouwd? Staan de ingrediënten apart, staan er foto's bij. Welke ingrediënten moet je eigenlijk standaard wel in huis hebben?
Zou iemand bereid zijn om mij een plaatje/scan te sturen van een willekeurig recept (die ik dan daarna uiteraard vernietig) zodat ik kan zien of het iets voor me is? (Ikh eb veel kookboeken waar vrijwel niet in kijk, omdat de manier van recepten presenteren me niet bevalt, en dat vind ik zonde)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 03, 2014 12:07

miepmans

Bericht door miepmans » zo aug 03, 2014 18:19

Ik heb hem al wel in huis maar nog niets gemaakt. Op dit moment ook erg druk met vakantie/festivals/Kindervakantieweek/werk dat ik er nog niet aan toe gekomen ben. Het ziet er wel allemaal heel lekker uit! Ik vind het ook fijn dat er redelijk wat foto's in staan.

Zodra ik de vakantiedrukte achter me heb zal ik het boek in het zicht leggen dat ik er wel wat uit moet maken ^^

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 06, 2014 15:31

Thanks marianne :)
Maar hoewel het hele uitgebreide recencies zijn blijft dat de mening van iemand anders en hou ik ervan om mijn eigen mening te vormen aan de hand van dat wat ik zie :oops:
Dus wat mij betreft nog steeds op zoek naar een scan van een recept om voeling te krijgen met de manier waarop het er staat..... (En juist die oh zo belangrijke pagina's voor mij kun je op bijvoorbeeld Amazon niet inzien). Sorry, maar nog meer kookboeken die nèt niet aan mijn 'eisen' voldoen is zonde van het geld, daar heb ik er al een aantal van :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas » wo aug 06, 2014 16:25

ik heb best wat foto's gemaakt van de recepten, om naar vriendin te sturen die nog in afwachting was van het boek en de boodschappen deed :) als je je mailadres pm't kan ik ze wel sturen!

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 19, 2014 13:28

Dat is heel fijn, alvast hartelijk dank.
Je hebt een pm :mrgreen:

(ik was tussendoor een paar dagen het land uit, anders had ik wel eerder gereageerd :roll: )

Ananas

Bericht door Ananas » ma sep 08, 2014 16:50

Weer een paar heerlijke salades uit dit boek gemaakt!

Seitan Bacon Wedge
Sowieso is de seitan uit dit boek de beste die ik ooit heb gegeten (wel 1/2 cup minder vocht toevoegen) én supersnel klaar (maar 25 minuten stomen). In deze salade istie echt heeerlijk. De salade is eigenlijk een soort burger zonder broodje - yum! Ipv ingemaakte sperziebonen hebben we augurk gebruikt. De mieriksworteldressing is ook heel bijzonder.

Smokehouse Chickpeas 'n' Greens Salad
Deze was heeel lekker én heel snel klaar! Echt niet de 45 minutendie ervoor staan. Een huisgenoot +vriend hebben ook onwijs genoten. Heel smaakvolle combi! En lekker met de warme kikkererwten. Deze ga ik nog vaaak maken.

Green Curry Lentil Quinoa Salad
Deze heb ik net gegeten. Hij was lekker - maar ik ben niet laaiend enthousiast zoals bij andere salades. Hij is wel heel makkelijk te maken, en geeft 3 porties ipv de genoemde 2, maar de dressing is het net niet (en ook net te weinig voor 3 porties). Ik denk dat het ook mijn eigen schuld is, want ik had geen Thaise basilicum en ook geen kokosvlokken.

De volgende wordt Sesame Noodles in the Dojo :D

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 08, 2014 17:58

Ananas schreef: Seitan Bacon Wedge
Sowieso is de seitan uit dit boek de beste die ik ooit heb gegeten (wel 1/2 cup minder vocht toevoegen) én supersnel klaar (maar 25 minuten stomen). In deze salade istie echt heeerlijk. De salade is eigenlijk een soort burger zonder broodje - yum! Ipv ingemaakte sperziebonen hebben we augurk gebruikt. De mieriksworteldressing is ook heel bijzonder.
Weet je toevallig op die seitan lijkt op de chorizo uit Vive Vegan?
Ik moet toch echt al die recepten waar iemand (jij?) naar linkte eens uit gaan proberen en dan, als het bevalt, mijn ik-koop-geen-kookboeken-meer even staken..

Ananas

Bericht door Ananas » vr sep 12, 2014 7:57

Die seitan chorizo heb ik nooit gemaakt dus dat kan ik je helaas niet zeggen... Mijn Viva Vegan boek heb ik aan DopHert gedoneerd, want ik kookte er nooit uit. Maar het is geloof ik wel dezelfde bereidingstechniek (het is althans dezelfde als uit Terry's Vegan Eats World).

Gisteravond maakte ik de sesame noodles in the dojo salad. Gelukkig was ik zelf al op het idee gekomen om er tofu aan toe te voegen (dat werd de That 70's Tofu maar dan met mirin i.p.v. appelciderazijn) en gestoomde broccoli. Dat maakte het helemaal af. De dressing was superyummy!

Ik heb nog een bosje citroengras dus dat wordt volgende week weer Lemongrass Tofu... nomnom

Even geteld ook, nu 15 van de 55 saladerecepten gemaakt! Het is echt heel leuk om je door dit boek heen te werken (dus ja Framboos, ik zou een nieuw goed voornemen bedenken :p)

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo sep 14, 2014 18:45

Vandaag 3 recepten gemaakt uit Salad Samurai, ter voorbereiding van de salades van de komende dagen, hoef ik het alleen nog in verschillende samenstellingen bij elkaar te gooien :mrgreen:

Massaged red onions
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8WWPNDNH.jpg

That '70s Tofu
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YMOUOOHU.jpg

Lentils for salads
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Z7GLJUQP.jpg

En nog kikkererwten maar die zijn gewoon naturel
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZMTEZIDG.jpg
Groetjes Suzanne

Framboos

Bericht door Framboos » zo sep 14, 2014 21:43

Ik maakte de Pepperoni Tempeh Pizza Salad (recept dankje linkje in blogpost van Dani dacht ik). Het ziet er niet goed uit voor mijn voornemen geen kookboeken meer te kopen. :grin:

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 19, 2014 18:04

Ik heb het boek inmiddels en dank dank dank aan iedereen die zei dat ik deze ondanks voornemen toch moest kopen!! Dit gaat een van mijn favo kookboeken worden, dat weet ik nu (na vier recepten) al.

Gister de hazelnut shiitake butternut salad gemaakt. Maar dan met hokkaidopompoen (zo'n kleine oranje) in plaats van butternut gemaakt. Echt fantastisch. Mijn ouders bleven ook maar zeggen hoe lekker het was. :heart:

Een klein puntje; bij de peperoni tempeh pizza salad staat twee tot drie personen. Daar kreeg ik nauwelijks de helft van op. Bij de hazelnut shiitake butternut salad stond 2 tot 3 maar dat was eigenlijk niet echt genoeg voor drie personen. Klopt bij jullie die indicatie meestal wel, of is het vaak te veel of juist te weinig?

Erg fijn trouwens dat de salades per seizoen zijn ingedeeld. De smaken kloppen echt bij de seizoenen!

Plaats reactie