Vegan Eats World

Moderator: Martine

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Vegan Eats World

Bericht door Marla » do nov 08, 2012 11:04

Nou, na het nog een paar keer doorgebladerd te hebben zie ik toch ook wel heel veel dingen die ik wil maken. Ik moet alleen weer van alles aanschaffen. Ik vind het altijd wel heel leuk hoor, om op zoek te gaan naar rare ingrediënten, maar mijn keuken begint een beetje erg vol te raken.

Vanavond maak ik de takeout stir-fry noodles with mushrooms & greens. Daar gaat een Chinese kookwijn in die ik niet heb (en vandaag ook niet kan kopen), dus moet nog even kijken hoe ik dat ga doen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 08, 2012 11:25

Ik heb vorige week de Great big vegetable couscous gemaakt (dit is een groentegerecht, de couscous moet je er apart bij maken). Dat was heel lekker, zeker als je het serveert met de Fluffy spiced couscous, die inderdaad bijzonder fluffy is. De kooktijd van de groentestoofschotel was bij mij wel drastisch korter dan wat er in het boek staat. Na de helft van de kooktijd begon de bloemkool al uit elkaar te vallen en in puree te veranderen, dus toen heb ik het vuur maar uitgedraaid. Misschien had ik het op een lagere temperatuur moeten laten pruttelen. Ik denk wel dat het nog lekkerder is als de groentes wat meer heel en stevig zijn.

Vandaag ga ik in mijn lunchpauze de Seitan coriander cutlets maken (ik werk thuis) en dan eten we vanavond de Vlaamse stoofschotel met donker bier. Met de rest van de seitan kan ik dan later die lekkere Gyro roasted seitan maken die we tijdens de boekpresentatie hebben geproefd. Omnomnom!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do nov 08, 2012 17:43

Martine schreef:Vandaag ga ik in mijn lunchpauze de Seitan coriander cutlets maken (ik werk thuis) en dan eten we vanavond de Vlaamse stoofschotel met donker bier. Met de rest van de seitan kan ik dan later die lekkere Gyro roasted seitan maken die we tijdens de boekpresentatie hebben geproefd. Omnomnom!
O en dan ga ik misschien dat stoofschotelrecept zoeken en met de overgebleven seitan van de Gyro schotel maken! ;)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Marla

Bericht door Marla » do nov 08, 2012 21:04

Marla schreef: Vanavond maak ik de takeout stir-fry noodles with mushrooms & greens. Daar gaat een Chinese kookwijn in die ik niet heb (en vandaag ook niet kan kopen), dus moet nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Yum, was lekker! Ik had paksoi gebruikt als groente. Ik denk dat het wel lekkerder is met iets anders, want dit waren wel veel harde stukken. In plaats van de Chinese kookwijn had ik Mirin gebruikt, en hoewel dat heel anders schijnt te zijn vond ik het heel lekker zo. Oh en ik had de savory baked tofu voor erdoor, maar die was helaas een beetje verbrand. Nog steeds wel lekker, dus ik denk dat als hij echt goed is het een geweldig recept is. En haar manier van tofu persen werkte ook erg goed (ik deed normaal altijd het hele blok persen).

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 08, 2012 22:07

De Vlaamse stoofpot was heel lekker. Het recept zegt dat je een halve kilo rapen of wortelen kunt gebruiken, dus ik heb half om half koolraap en winterpeen genomen. Dat zag er mooi uit, oranje en geel. Het recept maakt een hele grote pan eten en het vult goed, dus je kunt er zeker 4-6 maaltijden uit halen. Ik had geen zin om de oven aan te zetten voor de frietjes, dus ik heb in de magnetron een paar aardappelen in de schil gestoomd voor erbij ('microwave baked potatoes').

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr nov 09, 2012 19:20

Martine schreef:De Vlaamse stoofpot was heel lekker. Het recept zegt dat je een halve kilo rapen of wortelen kunt gebruiken, dus ik heb half om half koolraap en winterpeen genomen. Dat zag er mooi uit, oranje en geel. Het recept maakt een hele grote pan eten en het vult goed, dus je kunt er zeker 4-6 maaltijden uit halen. Ik had geen zin om de oven aan te zetten voor de frietjes, dus ik heb in de magnetron een paar aardappelen in de schil gestoomd voor erbij ('microwave baked potatoes').
Eh,4 tot 6x van eten is wat veel... ;) Maar ik heb nog een mini koolraapje, en wortels, dus dit gaat inderdaad op het menu! En ik ben DOL op in de magnetron gepofte aardappels! :)

Ananas

Bericht door Ananas » vr nov 09, 2012 21:34

De roasted broccoli with sage van blz 287 was so-so. Ik vond de smakencombi wel lekker maar iets te zout (en ik had al de hoeveelheid zout gehalveerd). Vooral vond ik dat ze het te lang in de oven doet (30 minuten op 175 graden). De broccoli was zacht :( ik rooster broccoli altijd 20 minuten op 200 graden, dan is het lekker krokant. Ga ik de volgende keer doen met dit recept.

De kater vond de broccoli wel lekker (terwijl hij nooit groene dingen lust!) maar omdat het zo zout was kreeg ie maar 1 stukje.

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 12, 2012 9:20

Ik heb de seitan with herbs du provence gemaakt (blz 49). Dat is een variatie op de seitan cutlets en dan heb ik ze gestoomd ipv in de oven gebakken, leek me lekkerder. Ik heb ook als aanvulling de gemalen koriander eruit gelaten, dat leek me er niet zo goed bij passen. Ze schrijft 1,5 cup bouillon voor op 1,75 cup glutenpoeder. Vorige keer werd mijn seitan best 'slap', dus nu heb ik maar 1 cup bouillon gebruikt. Dat was echt prima! Het is een heerlijk stevige seitan geworden die ik daarna nog opbakte.

Daarbij at ik de red wine-braised leeks and mushrooms (265). Vond ik so/so. Ik hou gewoon niet zo van prei, het bleef zo taai. Het idee van het recept was verder wel lekker en perfect voor de herfst (mushrooms, seitan, rode wijn) maar ik zou het niet meer met prei maken. Misschien eens met groene of boerenkool.

Marla

Bericht door Marla » wo nov 14, 2012 17:42

Zo, de Borscht staat op het vuur, met gele en witte bietjes :) Ik ga het vandaag nog niet eten maar heb het wel alvast gemaakt, ik denk dat ik het maar invries voor een andere keer.
Ananas: beetje suffe vraag maar hoe had jij de bietjes gesneden? In sliertjes of gewoon plakjes?

Het is heel stom, maar de avond waarop ik die takeout stir-fry noodles had gegeten werd ik ziek als in, overgeven :( en nu heb ik de hele tijd een naar gevoel als ik aan dat gerecht terugdenk, terwijl ik het heel lekker vond. Ik hoop maar dat het nog overgaat, ander vrees ik dat ik het nooit meer zal maken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 14, 2012 19:01

Ik heb vanavond de Andean aji stew gemaakt met 'een paar' aanpassingen. Geen aji-pasta maar gepureerde gele paprika met chilivlokjes, minder water, meer quinoa en zoete aardappels in plaats van pompoen. Ik vond het verassend lekker, zoete blokjes zachte groente in een kruidige saus. Mijn vriend vond het een beetje te saai ('Er zitten alleen maar oranje dingen in. Geen seitan?').

Ik ga dit zeker nog eens maken, maar dan eet ik het lekker zelf voor de lunch. Ik denk eigenlijk dat je het ook best zonder de gepureerde gele paprika kunt maken, want die proefde ik vrijwel niet terug in het eindresultaat.

Marla

Bericht door Marla » ma nov 19, 2012 9:39

Afgelopen zaterdag had ik die tempeh dingen met Panko gemaakt, ben de naam even kwijt. Echt ontzettend lekker! Ik had het met gesneden kool en witte rijst geserveerd, zoals aangeraden wordt bij het recept. Ik dacht dat het droog en saai zou zijn zo, maar door het sausje (wat verbazingwekkend lekker is, ik dacht dat het alleen maar naar ketchup zou smaken) was het echt heel erg lekker, het paste goed bij elkaar.

Ananas

Bericht door Ananas » wo nov 28, 2012 15:30

Ik heb gisteren de lemon olive seitan gemaakt die ze ook op de kookdemo had bereid. Ik was alleen zo dom om te vergeten dat je bij Nederlands glutenpoeder minder vloeistof moet toevoegen, dus toen heb ik er maar wat meer gluten bij gedaan, waardoor er toch wat minder smaak aan zat. Alsnog wat het heel lekker :) ik had de helft minder zout gedaan dan Terry en dat beviel goed, alleen vond ik de structuur op die avond wel weer beter. Ik had ze nu gestoomd, misschien is de oven een goede optie :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr nov 30, 2012 10:17

Ananas schreef:Ik heb gisteren de lemon olive seitan gemaakt die ze ook op de kookdemo had bereid. Ik was alleen zo dom om te vergeten dat je bij Nederlands glutenpoeder minder vloeistof moet toevoegen, dus toen heb ik er maar wat meer gluten bij gedaan, waardoor er toch wat minder smaak aan zat. Alsnog wat het heel lekker :) ik had de helft minder zout gedaan dan Terry en dat beviel goed, alleen vond ik de structuur op die avond wel weer beter. Ik had ze nu gestoomd, misschien is de oven een goede optie :)
Ik wist dat dus helemaal niet van dat vocht, zodat mijn eerste seitan-poging (ooit) niet het gewenste resultaat had. Maar het was toch wel lekker hoor, vond Mr Gnoe ook. Volgens mij gebruikte Terry wel Nederlandse producten. Ik weet niet meer wie het was die me tipte, maar inmiddels begrijp ik dat het erg afhangt van het 'merk' glutenmeel.

Mijn tweede seitan-poging ging trouwens een stuk beter, daarover moet ik nog een boogje schrijven voor de Kookgrrls Caribische cookalong.

Marla

Bericht door Marla » vr nov 30, 2012 12:56

Terry gebruikte inderdaad ook Nederlands glutenmeel. Volgens mij kwam het van een molen vandaan, maar welke weet ik helaas niet. Ik vind het heel vervelend dat de resultaten zo afhankelijk zijn van het soort meel. Ik had de laatste keer bij iHerb meel van twee verschillende merken besteld, het ene was geweldig en het andere was waardeloos. Het leek wel of het echt helemaal niks deed, ik had er chickpea cutlets en wheatballs mee gemaakt, maar het deeg was helemaal niet elastisch zoals het zou moeten zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 30, 2012 14:31

Ik heb tarwegluten van de Zuidmolen (de niet-bio variant) en die doet het prima in Amerikaanse recepten. Nooit problemen gehad met het vochtgehalte. Die van mij bevat geloof ik 70% eiwit en 10% koolhydraten (en dan dus nog 20% vezels, vet en vocht)

geëdit omdat ik niet kan rekenenn...
Laatst gewijzigd door Martine op vr nov 30, 2012 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Marla

Bericht door Marla » vr nov 30, 2012 14:49

Ok, goed om te weten, dan ga ik die binnenkort bestellen.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma feb 11, 2013 12:10

Iemand op het PPK forum heeft een ingrediënten-index gemaakt voor Vegan Eats World:
http://forum.theppk.com/viewtopic.php?p=698159#p698159

Ik vind het handig!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jul 17, 2013 20:34

Gnoe schreef:
Marla schreef:Ik had dat probleem ook met haar seitan recept uit Viva Vegan. Het bleef heel zacht en mushy. Ik kwam erachter dat als ik ander glutenmeel gebruikte het wel goed werkte. Welke heb jij gebruikt?
Seitanfix van Vantastic foods via veggiedeli. Welke gebruik jij die goed bevalt? Kan ook zijn dat het probleem is dat ik een half recept heb gemaakt. Het smaakte op zich wel hoor, maar kostte dus allemaal veel meer tijd (ook in de oven) en was niet zoals het zijn moest.
Gnoe schreef:
Marla schreef:Met seitanfix is het mij echt nog nooit gelukt om goede stevige seitan te maken. Werkt verder wel prima in van die dingen als de chickpea cutlets uit veganomicon, maar echt puur seitan lukt me niet ermee. Ik had een keer meel besteld bij iHerb, en dat werkte erg goed, maar vind ik toch een beetje suf om te doen. Ik ga nu eens kijken of ik iets bij een molen kan halen. De seitan die ze donderdag had gemaakt was ook van meel van een molen.
Dank u! Dank u! Dank u! Nu heb ik weer moed om het nog eens te proberen, maar dan met glutenmeel van de (een) molen. Moet ik daar nog wel even aan komen. ;) En die seitanfix gebruik ik dan verder wel in burgertjes. Hè, you've made my day! :D
Weten jullie hier al welke gluten wel okay zijn voor de recepten van Romero?
Ik heb eerder met gluten gewerkt (vegan hammetje, seitan pepperoni etc, seitan loafs etc) en dat ging allemaal prima. Ik koop altijd gluten bij de molen en ik heb gisteren de rode gestoomde seitan uit haar boek Viva la Vegan gemaakt, en het was een grote drab. Ik heb het nog geprobeerd in stukjes op te bakken, maar dat werd niets. Is de truc langer stomen, of minder vocht gebruiken?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ananas

Bericht door Ananas » wo jul 17, 2013 20:46

Ik heb glutenpoeder van de veg toko hier in Den Haag en neem altijd minder vocht dan in het recept staat, dan komt het wel goed. Bv bij 1,5 cup neem ik 1 cup. Evt nog extra toevoegen indien nodig, maar dat is eigenlijk nooit het geval.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jul 17, 2013 21:06

Dankjewel voor de tip, ga ik doen.
Is het een idee om de loafs die ik nu nog heb langer te stomen, of wordt het dan niet steviger?

Iemand nog leuke recepten uit dit boek uitgeprobeerd die het maken waard zijn?
Het is niet een boek dat ik snel uit de kast grijp merk ik.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Plaats reactie