Vegan Eats World

Moderator: Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Vegan Eats World

Bericht door Ananas » di okt 30, 2012 20:29

Een topic voor het nieuwe kookboek van Terry Hope Romero!

Het is officieel nog niet uit, maar afgelopen donderdag presenteerde ze het in Amsterdam - begeleid met heerlijke seitan en cheesecake. En oh ja, ik heb het boek gewonnen :D

Vanavond het eerste recept geprobeerd, of de eerste twee:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8822_n.jpg

Het was de 5-spice seitan van blz 51 met de sesame wow greens van blz 279. De seitan vond ik erg naar een muffe Chinese toko ruiken tijdens het stomen, maar het bleek toch erg lekker te zijn. Heb het na het stomen nog opgebakken (in sesamolie. Ik had ook de peanut olie erin vervangen door sesamolie. Lekker!)

En de sesame greens, dat recept was een beetje verwarrend als je de variatie voor snijbiet volgt. Daardoor was de snijbiet iets te lang gestoomd. Maar lekker was het wel. Gemalen sesamzaad erdoor, hmmm! Elke keer dat ik met sesam kook denk ik 'dat wil ik vaker doen' maar dan komt het er steeds niet van. Ook sesamkoekjes zijn zo lekker!

Vind dit in elk geval een superleuk boek :)

Marla

Re: Vegan Eats World

Bericht door Marla » wo okt 31, 2012 14:28

Ananas schreef:Een topic voor het nieuwe kookboek van Terry Hope Romero!

Het is officieel nog niet uit, maar afgelopen donderdag presenteerde ze het in Amsterdam - begeleid met heerlijke seitan en cheesecake. En oh ja, ik heb het boek gewonnen :D
Ah, was jij dat! Je zat naast Zen dan toch? Ik vroeg me al af of het iemand van het forum was. Cool dat je het hebt gewonnen!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in het boek. Ik was echt supersiked want ik vind Viva Vegan een van de fijnste kookboeken die er zijn, en natuurlijk alle boeken die ze met Isa samen heeft geschreven ook. Maar de gerechten in dit boek spreken me op de een of andere manier niet zo aan. Ik heb er wel iets uit gemaakt, en dat was erg lekker: de gnocchi met tomatensaus uit de oven (weet de precieze naam even niet). Dus misschien moet ik niet zeiken en gewoon meer dingen uitproberen :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo okt 31, 2012 15:03

Ik heb de naan gemaakt (met knoflook erdoor en komijnzaad erop), was lekker! Ik vond het niet heel anders dan andere naanrecepten die ik heb gemaakt, maar verder wel gewoon goed. Moet snel nog wat recepten uitzoeken om te maken! Die 5-spice seitan wil ik ook wel proberen.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 31, 2012 17:36

Ik heb vanmiddag de citroen-olijf seitan gemaakt en dat was voor mij ook meteen de eerste keer dat ik zelf met glutenmeel aan de slag ging. Ik maak me een beetje zorgen want het is niet echt in volume toegenomen en leek na 30 minuten ook niet gaar te zijn zodat het bijna de dubbele tijd heeft gestoomd. Bij de demo leek het zo makkelijk... Morgen proeven! Want er staat dat je het beter de dag tevoren kan maken om de smaken te laten trekken dus heb ik mijn menu maar even omgegooid. Duimen jullie mee? ;)

Die 5-slice seitan en sesamgroente zien er ook goed uit! En de naan staat hoog op mijn lijstje om eens te proberen.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Ananas

Bericht door Ananas » wo okt 31, 2012 18:59

Marla schreef:
Ananas schreef:Een topic voor het nieuwe kookboek van Terry Hope Romero!

Ah, was jij dat! Je zat naast Zen dan toch? Ik vroeg me al af of het iemand van het forum was. Cool dat je het hebt gewonnen!
Ja :heart:
Ik wist niet dat je er was, anders had ik wel even hoi willen zeggen! Heb wel Gnoe en Martine ontmoet en we zaten toevallig naast Bonnie :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in het boek. Ik was echt supersiked want ik vind Viva Vegan een van de fijnste kookboeken die er zijn, en natuurlijk alle boeken die ze met Isa samen heeft geschreven ook. Maar de gerechten in dit boek spreken me op de een of andere manier niet zo aan.
Oh, ik heb echt precies het tegenovergestelde! Alles wat erin staat vind ik zó lekker klinken! Ik wil het állemaal uitproberen...

Vanavond had ik de Borscht met Sour Dilly Cream. Met wat aanpassingen die ik handig/lekker vond. (exit rode biet, oranje wortel, aardappel, peperkorrels, marjoraan. Enter gele biet, paarse wortel, meer knolselderij, jeneverbes en gedroogde dille). Het was hoe dan ook superlekker, ik ben zó dol op de combinatie bieten & dille, en zeker Borscht, hmmmmmmmmmmmm :)

Ik denk trouwens dat ik ook binnenkort die naan ga maken, Bonnie! Heb nu toch een half pak yofu open staan na de sour dilly cream en ik mis naanbrood sinds het niet meer van Patak's te krijgen is.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo okt 31, 2012 22:51

Ik heb het boek besteld vanwege het naan recept. Las daar een goede recensie over.
Nu dus nog wachten tot het boek binnen is.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Marla

Bericht door Marla » do nov 01, 2012 10:18

Gnoe schreef:Ik heb vanmiddag de citroen-olijf seitan gemaakt en dat was voor mij ook meteen de eerste keer dat ik zelf met glutenmeel aan de slag ging. Ik maak me een beetje zorgen want het is niet echt in volume toegenomen en leek na 30 minuten ook niet gaar te zijn zodat het bijna de dubbele tijd heeft gestoomd. Bij de demo leek het zo makkelijk... Morgen proeven! Want er staat dat je het beter de dag tevoren kan maken om de smaken te laten trekken dus heb ik mijn menu maar even omgegooid. Duimen jullie mee? ;)

Die 5-slice seitan en sesamgroente zien er ook goed uit! En de naan staat hoog op mijn lijstje om eens te proberen.
Ik had dat probleem ook met haar seitan recept uit Viva Vegan. Het bleef heel zacht en mushy. Ik kwam erachter dat als ik ander glutenmeel gebruikte het wel goed werkte. Welke heb jij gebruikt?

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » do nov 01, 2012 18:52

Ik heb het boek ook al, maar ik heb er nog niet uit gekookt. Ik loop een beetje tegen de uitgebreide recepten aan en/of lange ingredienten lijsten. Ik ben echt van het binnen 30 minuten op tafel (of langer maar dan met veel oventijd oid, waarbij ik zelf niets meer hoef te doen). En dat heb ik nog niet echt gevonden qua avondmaaltijden.

Dus als jullie deze wel gevonden hebben: tips zijn welkom ;)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do nov 01, 2012 21:40

Uniflame schreef:Ik heb het boek ook al, maar ik heb er nog niet uit gekookt. Ik loop een beetje tegen de uitgebreide recepten aan en/of lange ingredienten lijsten. Ik ben echt van het binnen 30 minuten op tafel (of langer maar dan met veel oventijd oid, waarbij ik zelf niets meer hoef te doen). En dat heb ik nog niet echt gevonden qua avondmaaltijden.

Dus als jullie deze wel gevonden hebben: tips zijn welkom ;)
Bij de demo kregen we een promo kaart met daarop chorizo tempeh. Ik had een restje gestoomde tempé dus die heb ik zojuist gemaakt voor morgen bij de boerenkoolstamppot. Supermakkelijk & snel.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do nov 01, 2012 21:44

Marla schreef:Ik had dat probleem ook met haar seitan recept uit Viva Vegan. Het bleef heel zacht en mushy. Ik kwam erachter dat als ik ander glutenmeel gebruikte het wel goed werkte. Welke heb jij gebruikt?
Seitanfix van Vantastic foods via veggiedeli. Welke gebruik jij die goed bevalt? Kan ook zijn dat het probleem is dat ik een half recept heb gemaakt. Het smaakte op zich wel hoor, maar kostte dus allemaal veel meer tijd (ook in de oven) en was niet zoals het zijn moest.

Marla

Bericht door Marla » do nov 01, 2012 22:14

Met seitanfix is het mij echt nog nooit gelukt om goede stevige seitan te maken. Werkt verder wel prima in van die dingen als de chickpea cutlets uit veganomicon, maar echt puur seitan lukt me niet ermee. Ik had een keer meel besteld bij iHerb, en dat werkte erg goed, maar vind ik toch een beetje suf om te doen. Ik ga nu eens kijken of ik iets bij een molen kan halen. De seitan die ze donderdag had gemaakt was ook van meel van een molen.

Ananas

Bericht door Ananas » do nov 01, 2012 22:29

Uniflame, ik vind Vegan on the Cheap een fijn boek met snelle recepten. En van dezelfde auteur Quick Vegan.

Wat ik geprobeerd heb van Terry uit dit boek duurde vrij lang. Maar vaak met wachttijd, bv voor de seitan of de Borscht. Die tempeh ging idd wel snel.

Marla

Bericht door Marla » vr nov 02, 2012 8:54

Het gerecht wat ik had gemaakt (met geroosterde gnocchi) duurde wel vrij lang, maar er zat ook veel tijd bij dat je niks hoefde te doen. Qua handelingen was het eigenlijk super makkelijk. In het boek zijn dat soort gerechten aangeduid met een stoeltje :)

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » vr nov 02, 2012 9:29

@Ananas: Ik heb vegan on the cheap al in mijn kast. Quick fix vegan staat op mijn verlanglijst :)

Maar ik ga dan toch nog eens speuren. Tempeh heb ik pas 1x mee gekookt en wil ik zeker nog vaker doen. En ik zal ook eens op de uitkijk gaan voor stoeltjes ;)
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 19:32

Ik vind trouwens de index van dit boek best wel ass. Zo wou ik een recept met pompoen zoeken maar er staat niet eens 'pumpkin' in de index. Moet je bij de inhoudsopgave alle recepten gaan afspeuren en hopen dat pompoen in de titel staat als het in een recept wordt gebruikt... ik knap altijd heel erg af op boeken met een slechte index. Gelukkig heeft dit boek veel pluspunten want anders...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma nov 05, 2012 20:10

Een slechte index is echt een minpunt aan een kookboek inderdaad, dan gebruik je het toch minder snel (tenzij je echt op basis van recepten je boodschappen doet in plaats van andersom). Als ik toevallig achter de computer zit dan gebruik ik soms de inkijkfunctie op Amazon of Google, dan kun je wel een ingrediënt intypen en zo de pagina's vinden waar het op wordt gebruikt. Maar toch minder handig.

Over seitan/glutenmeel: bij mij was de seitan uit Viva Vegan juist best goed gelukt, beter dan andere recepten, maar ik heb nooit seitanfix of gluten van iHerb gebruikt. Lastig dat glutenmeel zoveel verschilt :/

Verder heb ik niks meer gemaakt uit dit boek, ben het nog steeds bezig met doorlezen :mrgreen: Krijg wel zin om toko's & internet af te speuren naar allerlei bijzondere ingrediënten die ik nu niet op voorraad heb maar da's niet zo goed voor mijn budget...

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma nov 05, 2012 21:21

Marla schreef:Met seitanfix is het mij echt nog nooit gelukt om goede stevige seitan te maken. Werkt verder wel prima in van die dingen als de chickpea cutlets uit veganomicon, maar echt puur seitan lukt me niet ermee. Ik had een keer meel besteld bij iHerb, en dat werkte erg goed, maar vind ik toch een beetje suf om te doen. Ik ga nu eens kijken of ik iets bij een molen kan halen. De seitan die ze donderdag had gemaakt was ook van meel van een molen.
Dank u! Dank u! Dank u! Nu heb ik weer moed om het nog eens te proberen, maar dan met glutenmeel van de (een) molen. Moet ik daar nog wel even aan komen. ;) En die seitanfix gebruik ik dan verder wel in burgertjes. Hè, you've made my day! :D

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma nov 05, 2012 21:25

Ananas schreef:Ik vind trouwens de index van dit boek best wel ass. Zo wou ik een recept met pompoen zoeken maar er staat niet eens 'pumpkin' in de index. Moet je bij de inhoudsopgave alle recepten gaan afspeuren en hopen dat pompoen in de titel staat als het in een recept wordt gebruikt... ik knap altijd heel erg af op boeken met een slechte index. Gelukkig heeft dit boek veel pluspunten want anders...
Ha, ik had ook al op pumpkin gezocht en niks gevonden! Echt een gemis inderdaad. Maar andere ingrediënten staan er wel los in toch? Ik heb ook kookboeken waarin écht alleen het recept op naam staat - dat werkt dus niet. Wat Bonnie zegt: ik ga meestal uit vanuit het product en zoek daar een recept bij, niet andersom.

Ik ga een Koken uit Vegan Eats World draadje aanmaken!

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 21:33

Nou ik had al eerder zoiets... Dat ik het ingrediënt niet in de index kon vinden, maar pas tegenkwam in een recept toen ik het boek doorbladerde. Volgens mij was het mushrooms, bleek in de Borscht te zitten.

Zo'n online versie is dan wel handig idd Bonnie om met de ctrl+F te zoeken :)

Marla

Bericht door Marla » di nov 06, 2012 10:46

Ja irritant hè, die index. Ik had dat probleem dus ook al.

Plaats reactie