Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Moderator: Martine

Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: komijnbrood

Bericht door Gnoe » di sep 11, 2012 12:29

En ik heb meteen een vraagje voor de meer ervaren keukenprinsessen en -prinsen onder ons... :wink:
Gnoe schreef: Ingrediënten:
3 cups flour
Amerikanen gebruiken "flour" voor zowel bloem als meel en nou weet ik nooit wat ik moet gebruiken. Vroeger wist ik niet eens dat er iets anders bestond dan tarwebloem. :mrgreen: Inmiddels heb ik begrepen dat je voor brood meestal meel pakt en voor gebak bloem (als er niet wordt gevraagd om zelfrijzend bakmeel natuurlijk). Ik ben dus geneigd hier tarwemeel te pakken, maar maakt het echt uit? Weten jullie dat?
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Bericht door Annikka-Ayla » di sep 11, 2012 15:53

Ik nam altijd bloem als er 'flour' in een recept stond. Bij meel denk ik eerder aan 'whole wheat flour'.

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » wo sep 12, 2012 13:20

Dit recept lijkt me erg lekker om te maken.

Ik zou in dit geval voor tarwemeel kiezen. Ik denk als je bloem pakt, het niet echt brood wordt. Bovendien denk ik dat de komijnsmaak gaat overheersen bij wit brood.
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo sep 12, 2012 13:39

Ik vind die termen sowieso nooit heel duidelijk. Zelf maak ik niet per se onderscheid tussen "meel" en "bloem" tenzij er "volkoren" oid voor staat. Zou meel dan tussen wit tarwebloem en volkoren tarwemeel inzitten? Ik neem meestal gewoon tarwebloem voor plain/all-purpose flour en volkoren tarwemeel voor whole meal/whole wheat flour. En soms soorten meel met verschillende hoeveelheden gluten zoals cake flour en bread flour, maar daar houd ik lang niet altijd rekening mee. Volgens mij verschillen dat soort eigenschappen ook nog per land...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo sep 12, 2012 20:23

Komijnbrood! Klinkt lekker. Ben benieuwd.. nog even denken wat ik erbij ga maken en waar dat bij past.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 12, 2012 20:39

Op die foto waar Gnoe naar linkt lijkt het brood met bloem gemaakt. Meestal is 'flour' in Amerikaanse recepten volgens mij inderdaad bloem.

Dit 'brood' is denk ik meer een soort hartige cake, aangezien je geen deeg hoeft te kneden, maar een beslag maakt dat je kunt roeren. Zo'n 'quickbread' wordt wat minder zacht van textuur als je het met volkorenmeel maakt. In zo'n geval maak ik vaak een compromis tussen gezond en lekker door de helft bloem en de helft meel te gebruiken. Dat werkt heel goed. Een andere optie is gebuild tarwemeel (te koop bij biowinkel), dit is volkorenmeel dat is gezeefd, zodat de grootste stukjes zemelen eruit zijn. Meestal zit 70-80% van de kleinere stukjes zemelen er nog in.

Als je het vergelijkt met brood, dan is volkorenbrood gemaakt van volkorenmeel, bruinbrood van gebuild meel, en witbrood van bloem (meestal bloem met een beetje extra tarwegluten).

Wat ik me al heel lang afvraag: is er een Nederlandse variant van het Amerikaanse 'whole wheat pastry flour'. Dit zou volkorenmeel moeten zijn dat qua bak-eigenschappen op bloem lijkt. Is dat hetzelfde als gebuild tarwemeel?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

lena

Bericht door lena » do sep 13, 2012 12:53

Martine schreef:Op die foto waar Gnoe naar linkt lijkt het brood met bloem gemaakt. Meestal is 'flour' in Amerikaanse recepten volgens mij inderdaad bloem.
Eens, als ze volkorenmeel bedoelen schrijven ze wel "whole wheat flour". En ook eens dat als je 100% volkorenmeel gebruikt in een recept dat gemaakt is voor bloem het niet echt lekker wordt.
Wat ik me al heel lang afvraag: is er een Nederlandse variant van het Amerikaanse 'whole wheat pastry flour'. Dit zou volkorenmeel moeten zijn dat qua bak-eigenschappen op bloem lijkt. Is dat hetzelfde als gebuild tarwemeel?
Volgens mij is die whole wheat pastry flour echt 100% volkoren, dus niet hetzelfde als gebuild tarwemeel. Pastry flour heeft minder eiwit/gluten dan gewoon meel en daardoor wordt het resultaat zachter/minder stug. Whole wheat pastry flour wordt volgens mij vaak gemaakt van witte tarwe, in tegenstelling tot de rode tarwe waar meel in Nederland van gemaakt wordt. Die rode tarwe is geschikter voor brood, de witte is geschikter voor baksels.

Ik heb in Nederland nooit whole wheat pastry flour of iets dat er op lijkt gezien, maar ik ben van plan om het binnenkort eens mee te bestellen bij iHerb.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do sep 13, 2012 21:27

Martine schreef:Dit 'brood' is denk ik meer een soort hartige cake, aangezien je geen deeg hoeft te kneden, maar een beslag maakt dat je kunt roeren. Zo'n 'quickbread' wordt wat minder zacht van textuur als je het met volkorenmeel maakt. In zo'n geval maak ik vaak een compromis tussen gezond en lekker door de helft bloem en de helft meel te gebruiken. Dat werkt heel goed. Een andere optie is gebuild tarwemeel (te koop bij biowinkel), dit is volkorenmeel dat is gezeefd, zodat de grootste stukjes zemelen eruit zijn. Meestal zit 70-80% van de kleinere stukjes zemelen er nog in.
Ach, het zit dus allemaal veel simpeler in elkaar dan ik had gedacht! Ik zou gezworen hebben dat je naast volkoren meel ook volkoren bloem hebt en dat er zowel wit meel als witte bloem bestaat. Maar dat meel is dan gewoon gebuild. En van die volkorenbloem is dan vast een vergissing. Wat een opluchting dat het helemaal niet zo ingewikkeld is als ik dacht! :D Dank allemaal voor de reacties - had ik veeeeel eerder moeten vragen. ;)

De combi van volkorenmeel en meel (bedoel je dan gebuild?) vind ik ook een goeie tip.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 14, 2012 8:36

Volkoren bloem bestaat inderdaad niet (al komt dat Amerikaanse whole wheat pastry flour dan dicht in de buurt). Het is ook best ingewikkeld hoor al die soorten, want er zijn nog wel wat tussenvormen zoals patentbloem (bloem met extra eiwit). Bovendien staat er niet altijd dezelfde duidelijk naam op de zak. Dus het kan best verwarrend zijn.
Gnoe schreef:De combi van volkorenmeel en meel (bedoel je dan gebuild?) vind ik ook een goeie tip.
Ik gebruik of de helft bloem en de helft volkoren tarwemeel, of ik vervang al het meel in het recept door gebuild tarwemeel. In beide gevallen heb je een beslag met wat meer 'compleet graan' dan wanneer je alleen bloem zou gebruiken, terwijl je toch een luchtig baksel krijgt waarvan het niet al te veel opvalt dat er wat extra zemelen inzitten.

Ananas

Bericht door Ananas » vr sep 14, 2012 9:44

Interessant, ik dacht altijd dat patentbloem gewoon bloem was.

Hier een overzichtje:
http://www.dekooktips.com/warenkennis/g ... l-uitm.htm

wat ik eruit haal:

pastry flour = patentbloem
all purpose flour / bread flour = bloem

Voor high gluten flour vind ik geen Nederlandse twin brother.

Er staat daar ook dat Amerikaanse tarwe van betere kwaliteit is dan wat in NL wordt verbouwd (sad). Zou het verschil maken om biologisch NL tarwe te gebruiken?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 14, 2012 10:10

Ananas schreef:Interessant, ik dacht altijd dat patentbloem gewoon bloem was.
Oeps foutje. Patentbloem is extra fijn gemalen bloem. :oops:

Ik was hierdoor in de war: http://www.de-zuidmolen.nl/Basis.aspx?T ... el.Id=1841. Patenbloem met extra eiwit, om stevig witbrood te bakken. Dat bedoel ik dus met verwarrend...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 14, 2012 10:19

Ananas schreef:Voor high gluten flour vind ik geen Nederlandse twin brother.

Er staat daar ook dat Amerikaanse tarwe van betere kwaliteit is dan wat in NL wordt verbouwd (sad). Zou het verschil maken om biologisch NL tarwe te gebruiken?
Zo te zien zit het 'kwaliteitsverschil' vooral in het eiwit/glutengehalte van het meel. Dat is vooral belangrijk als je gerezen brood wilt bakken. Je kunt misschien gewoon een beetje tarweglutenpoeder (van de seitan) toevoegen aan het meel om zelf een bakmix met een hoger eiwitgehalte te maken?
Hier vind je daar wat info over: http://www.thefreshloaf.com/node/9706/d ... en-instead

Gnoe
Contacteer:

Gevulde manicotti met geroosterde paprika en porcini

Bericht door Gnoe » ma sep 24, 2012 12:59

Nou hè hè, eindelijk kom ik er toe om mijn ervaringen met Dilip's stuffed manicotti with roasted red pepper & porcini mushroom sauce te posten. We aten de pastaschotel toen mijn tante begin deze maand kwam eten en ik moet bekennen dat hij is gemaakt door Mr Gnoe... :eek: Het kwam helaas zo uit dat ik die dag niet kon koken. Word ik nu gediskwalificeerd? Het komijnbrood van deze maand heb ik gelukkig wél zelf gebakken! Maar daarover later meer.

Voordat de manicotti de oven in ging:

http://farm9.staticflickr.com/8300/8019 ... b594_n.jpg

De afgebakken versie staat op Flickr (niet veel verschil).

Helaas heb ik geen appetijtelijke foto van een opgemaakt bordje. Die van mijn tante was het mooist en ik baaaaaal maar ja, dan kun je niet eerst nog 5 minuten foto's gaan staan maken terwijl het eten koud wordt. :grin:

Mr Gnoe en tante vonden het erg lekker maar ik was zelf een beetje teleurgesteld. Vond hem wat gewoontjes: erg 'tomatig' en de porcini proefde ik nauwelijks. De tofuvulling vond ik bovendien een beetje droog. Gezien de hoeveelheid werk zal ik hem dus niet gauw nog eens maken. Hoewel.. de schaal was eigenlijk wat te groot en daarom had Mr Gnoe extra tomatensap in de saus gedaan. Dat verklaart misschien eea wat de smaak betreft. :mrgreen:

Gnoe
Contacteer:

Komijnbrood uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Bericht door Gnoe » di sep 25, 2012 15:28

En hier is dan het komijnbrood dat ik zondag bakte. Een supermakkelijk recept en lekker ook!

http://farm9.staticflickr.com/8459/8023 ... 8d1362.jpg

Echt een herfstbrood. We aten het bij bloemkool-linzencurry uit Veganomicon en in currypasta gebakken andijvie met paprika. Mmmmmm. :) Ik wil hem zéker vaker maken, vooral als er bezoek komt.

Ik heb de tip van Martine gevolgd en half bloem, half gebuild tarwemeel gebruikt. Als egg-replacer nam ik lijnzaad en de melk was gewoon soja. Verder leek 2 theelepels zout me wat veel en dus heb ik er 1.5 van gemaakt.

Het brood is ondanks de komijn wat aan de zoete kant en valt wel snel uit elkaar. Ik weet niet in hoeverre dat komt door de ingrediënten die ik heb gekozen. Zou ik ook gewoon een deel van de suiker weg kunnen laten?

Gisteren hebben we nog een sneetje bij onze Grieks-Turkse maaltijd gegeten en vandaag had ik er een in mijn bento (lunch), maar er is nog een half brood over en dat heb ik ingevroren.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Ik hoop dat ik niet de enige ben die het probeert want dat zou zonde zijn! ;) Hebben jullie nog ideeën waarmee dit brood lekker kan zijn?

http://farm9.staticflickr.com/8453/8023 ... 22a424.jpg

Martine
Moderator

Re: Komijnbrood uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Bericht door Martine » di sep 25, 2012 16:12

Ziet er lekker uit Gnoe!
Gnoe schreef:Het brood is ondanks de komijn wat aan de zoete kant en valt wel snel uit elkaar. Ik weet niet in hoeverre dat komt door de ingrediënten die ik heb gekozen. Zou ik ook gewoon een deel van de suiker weg kunnen laten?
Die suiker kun je denk ik gewoon weglaten als je het te zoet vindt. Misschien een paar eetlepels minder vocht gebruiken als je dat doet.

Dat het makkelijk uit elkaar valt komt waarschijnlijk omdat het meer een soort cake is dan een gekneed en gerezen brood. Als je een steviger brood wilt, zou je ook een recept voor 'echt' brooddeeg kunnen nemen en daar komijn aan toevoegen. Ik heb wel eens een gerezen brood met kardemom en komijn gebakken en dat was heel lekker.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di sep 25, 2012 18:03

Jammer dat de manicotti tegenviel! Ik proefde de porcini juist heel duidelijk.

Het brood ga ik zeker maken, weet alleen nog niet wanneer, ik probeer het nog deze maand maar wordt wel krap.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ananas

Bericht door Ananas » di sep 25, 2012 19:15

Ziet er goed uit , dat komijnbrood! I :heart: cumin!
Gnoe schreef: Hebben jullie nog ideeën waarmee dit brood lekker kan zijn?
Bij de soep die ik vanavond maakte - zwarte bonen-tomatensoep, recept komt morgen op m'n blog - lijkt het me erg lekker. Sowieso bij Mexicaans eten zoals chilis en moles.
Denk dat het ook erg lekker is om te dippen in hummus en misschien ook bij Marokkaanse gerechten zoals tajines, daar zit ook vaak komijn in hè?

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo sep 26, 2012 12:47

Ananas schreef:
Gnoe schreef: Hebben jullie nog ideeën waarmee dit brood lekker kan zijn?
Bij de soep die ik vanavond maakte - zwarte bonen-tomatensoep, recept komt morgen op m'n blog - lijkt het me erg lekker. Sowieso bij Mexicaans eten zoals chilis en moles.
Denk dat het ook erg lekker is om te dippen in hummus en misschien ook bij Marokkaanse gerechten zoals tajines, daar zit ook vaak komijn in hè?
Die soep van jou ziet er heerlijk uit Ananas! Goed idee.

Over Marokkans twijfel ik een beetje want dat is vaak al zo zoet en dan wordt het teveel (ben niet zo van het zoete avondeten). Ook ben ik er nog niet uit of het nou wel of niet slim is om het bij komijn-gerechten te eten - de smaak van het brood valt dan toch een beetje weg misschien. Hoewel Mr Gnoe daar totaal geen last van had bij de curry (ik wel een beetje).

Opeens een ingeving: baba ghanoush smaakt vast geweldig erbij!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo sep 26, 2012 12:49

Dani schreef:Jammer dat de manicotti tegenviel! Ik proefde de porcini juist heel duidelijk.

Het brood ga ik zeker maken, weet alleen nog niet wanneer, ik probeer het nog deze maand maar wordt wel krap.
Maakt niks uit, ik liep ook erg achter met de manicotti. We doen het voor onze lol! :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo sep 26, 2012 12:51

Martine schreef:Ziet er lekker uit Gnoe!

Dat het makkelijk uit elkaar valt komt waarschijnlijk omdat het meer een soort cake is dan een gekneed en gerezen brood. Als je een steviger brood wilt, zou je ook een recept voor 'echt' brooddeeg kunnen nemen en daar komijn aan toevoegen. Ik heb wel eens een gerezen brood met kardemom en komijn gebakken en dat was heel lekker.
Mmm klinkt goed (met kardemom). Dank voor de tips/hulplijn weer! :)

Plaats reactie