Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Moderator: Martine

Plaats reactie
Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Recepten uit La Dolce Vegan van Sarah Kramer

Bericht door Gnoe » za okt 13, 2012 16:07

Geen zin om een nieuw recept te kiezen Dani? Of te druk met VeganMoFo (en zo...)? Ik wel, maar ik kwam speciaal even op het forum kijken of er al een oktoberreceptje was geprikt! ;)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za okt 13, 2012 21:14

Oh sorry :oops: Ben vandaag terug gekomen uit Berlijn (vegan heaven :D ) en heb nog geen tijd gehad om het brood te bakken. Dat wil ik eerst doen voordat ik een nieuw recept kies. Maar de dagen zijn momenteel best wel uitputtend en om dan nog een brood te bakken.. dus moet het even goed timen.
Zal eens kijken of ik het misschien al wel gewoon in huis heb alles en dan inplannen :wink:

-edit- dat was ook een reden dat ik het steeds uitstelde: ik heb geen bakblik in cakevorm :oops: die moet ik anders maandag even halen bij de action of zo. 8)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 16, 2012 12:48

Ik heb inmiddels een cake bakblik :D
Brood staat voor vanavond op de planning, beetje afhankelijk hoe moe ik thuis kom na het werk.

Nieuw gerecht weet ik ook al, verklap ik na het maken van het brood 8)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 16, 2012 20:35

Derde bericht op een rij :shock: wordt een monoloog zo :D :lol:
Maar ik heb het vanavond gemaakt!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat ik het erg lekker zou vinden. Ik had door de vorm er een continue een beetje een gewone cake idee bij. Maar het paste verrassend goed bij het avond eten! (Indiase curry met zoete aardappel en linzen in tomatensaus). Zo zie je maar weer dat het goed is af en toe iets te maken wat je zelf niet zou kiezen. Rick vond het ook erg lekker.

Ik denk dat ik ook morgen wat meeneem als lunch, weet nog niet of ik het besmeer of niet. Misschien is het wel lekker met wat no muh kaas en een tomaatje.

https://lh6.googleusercontent.com/-HtJh ... 0brood.jpg

Donderdag zal ik even zoeken of ik het gekozen recept ook online kan vinden en anders overtypen (morgen drukke dag :wink: )

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » di okt 16, 2012 21:49

Wow de jouwe ziet er ook mooi uit Dani! En wat ben je voortvarend te werk gegaan. ;) Leuk dat jullie het lekker vonden. Curry-achtig lijkt mij inderdaad de beste combinatie. Denk je dat je het nog eens gaat maken? Zelf heb ik de helft ingevroren, je weet nooit wanneer het van pas komt. ;)

Wat voor eggreplacer heb jij gebruikt?

Enne, nu heb je toch maar mooi een cakeblik! :mrgreen:

[quote="Dani"]Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat ik het erg lekker zou vinden. Ik had door de vorm er een continue een beetje een gewone cake idee bij. Maar het paste verrassend goed bij het avond eten! (Indiase curry met zoete aardappel en linzen in tomatensaus). Zo zie je maar weer dat het goed is af en toe iets te maken wat je zelf niet zou kiezen. Rick vond het ook erg lekker.

Ik denk dat ik ook morgen wat meeneem als lunch, weet nog niet of ik het besmeer of niet. Misschien is het wel lekker met wat no muh kaas en een tomaatje.
/quote]

Doe maar rustig aan hoor, ik ben wel nieuwsgierig naar het recept dat je hebt gekozen maar geduld is een hele schone zaak! ;)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 18, 2012 17:27

Gnoe schreef:Denk je dat je het nog eens gaat maken? Zelf heb ik de helft ingevroren, je weet nooit wanneer het van pas komt. ;)
Ja denk het wel, maar dan wil ik experimenteren met andere kruiden. Ik dacht aan olijven met rozemarijn / Italiaanse kruiden bv.
Ik had een grote pan gemaakt van de curry en dat aten we vanavond weer met een paar sneetjes komijnbrood. Hij is niet helemaal op, maar invriezen doe ik toch maar niet. Ik vergeet altijd wat ik in de vriezer stop, en dan pas na een hele tijd vind ik het ineens weer :oops:
Gnoe schreef:Wat voor eggreplacer heb jij gebruikt?
No-Egg , die koop ik bij De Tuinen. Jij had lijnzaad gebruikt geloof ik las ik op je blog? Ik wist niet dat dat ook een ei vervanger was joh!
Gnoe schreef:Enne, nu heb je toch maar mooi een cakeblik! :mrgreen:
Zeker handig. Eerder gebruikte ik van die kartonnen doosjes van de AH, maar die zijn 1. te klein 2. geven geen steun dus deuken uit naar de zijkant. Nu een mooi cakeblik :P

Het volgende recept dat ik heb uitgekozen (ik ben benieuwd of je het al eens gemaakt hebt? Zo ja geen probleem heb ook een tweede op het oog ->Groovy Garden Vegetable Casserole, kon dit keer moeilijk kiezen):

Tasty Tempeh Chili p 163

Ingredients:
- 1 small onion, chopped
- 1 tbsp olive oil
- 1 cube tempeh, cubed
- 1 garlic clove, minced
- 3 large tomatoes, chopped
- 1 14 oz can tomato sauce
- 1 14 oz can kidney beans,drained and rinsed
- 1/4 cup frozen corn nublets
- 1 tbsp tamari
- 1 tsp molasses
- 1 1/2 tsp chili powder
- 1 tsp ground cumin
- 1/4 tbsp salt
- ½ cup vegan "cheese"(optional)

In a large saucepan on medium heat, sauté the onions in oil until translucent. Add the tempeh and garlic and sauté for an additional 2-3 minutes. Add the tomatoes, tomato sauce, kidney beans, corn, tamari, molasses, chili powder, cumin, and salt. Bring to a boil, then reduce heat. Cover with lid and simmer for 15-20 mins. Serve each bowl of chili topped with a "cheese" garnish.
2 large / 4 small servings

Ik vind tempeh nogal lastig, de ene keer vind ik het zo zo, en de andere keer echt onwijs lekker (vooral als andere het klaarmaken) dus ik wil wat meer tempeh recepten uitproberen.
Ik denk dat ik er het Wolffies "buttermilk"cornmeal (p 268) bij maak.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr okt 19, 2012 14:43

Nee, volgens mij nog niet gemaakt en er ligt tempé in de koelkast! :) Moet mijn menuplan nog maken; eet morgen in ieder geval niet thuis en zondag misschien ook niet dus dat schiet niet op.

Goed om te horen dat die vakwoorden van AH uitzakken... :( Ik had ze gekocht voor als ik ergens naar toe cake wil meenemen. Dan ben ik vaat voorbereid. ;)

Ik had inderdaad (gemalen) lijnzaad gebruikt als eggreplacer. Ik heb ook een doosje No-egg staan maar ik probeer altijd eerst alternatieven.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr okt 19, 2012 15:14

Gnoe schreef: Goed om te horen dat die vakwoorden van AH uitzakken... :( Ik had ze gekocht voor als ik ergens naar toe cake wil meenemen. Dan ben ik vaat voorbereid. ;)
Maar je kan ze ook in de metalen bakvorm zetten, dan zakken ze niet uit naar de zijkant :) Dat ga in doen iig wanneer ik weer iets wil maken wat ik mee wil nemen.

Ik heb ook alles in huis voor het recept, behalve tempeh :( -> oh bedenk mij net dat ik daarvoor misschien wel in de vriezer kan kijken, kan mij heugen dat er ooit eens ingestopt te hebben. (Kijk dat bedoel ik nou met dingen in de vriezer..).

Vanavond ga ik overigens de casserole maken die ik als tweede optie noemde. Ik had nog broccoli liggen en wilde iets met boerenkool doen dus voila :D
Wordt waarschijnlijk een Sarah Kramer weekendje dus :lol:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo okt 21, 2012 14:26

Gisteren de tempeh chili gemaakt!
Nog steeds proef ik een beetje die rare smaak van de tempeh die ik bij andere niet proef, maar het was wel erg lekker! Als tip had ik gehoord de tempeh 10 minuten te koken, maar toch blijft die smaak. Misschien maar eens een ander merk tempeh proberen.

Ga dit zeker vaker maken, vond het makkelijk en lekker. Ik heb er het buttemilk cornbread bij gemaakt overigens.

https://lh4.googleusercontent.com/-soJD ... 252002.jpg

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 21, 2012 23:00

Misschien kan je het langer koken/stomen Dani? Half uur begreep ik altijd. Tegenwoordig maakt het mij zelf niet meer uit maar als ik voor anderen kook, stoom ik de tempeh altijd voor.

Die chili klinkt erg lekker trouwens! Zou dat komijnbrood er goed bij passen?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 22, 2012 19:49

Volgende keer laat ik het nog langer koken :wink:

Ja zeker, komijnenbrood past hier absoluut bij.
Ga je het maken?

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 22, 2012 20:33

Misschien! Klinkt zeker lekker :) moet even kijken hoe en of het uitkomt met m'n groentepakket.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo dec 02, 2012 17:46

Hè hè, eindelijk heb ik gelegenheid om even een foto en verslagje te posten van de Tasty Tempeh Chili die ik eind oktober maakte! Het is al december, niet te geloven... :(

http://farm9.staticflickr.com/8070/8175 ... 7725_n.jpg

Helaas was de chili veeeeeeeel te heet! Ik kan echt wel wat hebben -lekkere sambal lust ik bijna puur ;)- maar dit ging te ver. Mr Gnoe heeft zijn bord niet eens leeg gegeten.

Ik ben al heel voorzichtig als er chilipoeder in een recept wordt gebruikt: ik heb dus maar een halve theelepel ipv anderhalve gebruikt. En toen nóg! Heb ik dan extra hete chilipoeder? Is Amerikaanse minder sterk? Hoe was dat bij jou, Dani?

Verder valt er weinig over dit gerecht te zeggen want onze smaakpapillen waren meteen verdoofd. Het zal dan ook niet zo snel weer op het menu verschijnen, en als de shock een beetje is weggetrokken en we durven het weer aan, dan maar zonder chilipoeder. ;)

Zoals jullie kunnen zien hadden we er komijnbrood bij (ook uit LDV, ik had nog in de vriezer) en een frisse groene salade. Als topping gebruikte ik 'rawmezan' van gemalen edelgist, pijnboompit en walnoot.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma dec 03, 2012 17:17

Ik denk dat het zelfs per chilipoeder merk verschilt. Ik heb echt hele hete, en wanneer er staat 2 tl dan doe ik er maar 1 tl in. Eerder had ik het van een gewoon supermarkt merk en daar was nauwelijks iets heets aan.
Ik ben wel gewend aan heet eten, en ik kan mij herinneren dat deze chili wel erg pittig was inderdaad, maar nog wel te doen. Waarschijnlijk heb ik hier de hoeveelheid aangepast.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma dec 03, 2012 17:35

In Amerikaanse recepten gaat het meestal om een mengsel van specerijen (dus met bijvoorbeeld komijn en oregano erbij). Dat is tenminste mijn ervaring - ik heb ook weleens een recept gemaakt met meerdere eetlepels Nederlands chilipoeder (dus puur gemalen peper) en dat was ook veeeel te heet! Het lijkt me ook duidelijker om dan "chili powder blend" oid te gebruiken, maar misschien is het in de VS vanzelfsprekend dat het om een mix gaat. Ik begin nu altijd maar met een klein beetje chilipoeder en voeg dan meer toe naar smaak :) want het kan wel een groot verschil maken!

Maar gelukkig dat de chili voor jou nog te eten was! :) Ik had dit probleem met de Snobby Joes uit Veganomicon en had er toen een heleboel andere dingen doorheen gegooid om het minder heet te maken, haha.

Plaats reactie