Artisan Vegan Cheese

Moderator: Martine

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Artisan Vegan Cheese

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 14:04

Bonnie schreef:
TonyJello schreef:Welke yoghurt gebruik je daarvoor? Ik wil dat ook wel eens maken. Of vaker als ik het lekker vind.
Ik heb Alpro Mild & Creamy naturel gebruikt, maar ongezoete naturelyoghurt van Provamel of Sojade lijkt me misschien nog wel beter - de smaak moet denk ik zo neutraal mogelijk zijn. Het boek geeft volgens mij ook instructies om zelf yoghurt te maken maar dat heb ik nooit geprobeerd.
Dit is trouwens het recept dat ik had gebruikt.
Dank je! :)

Marla

Bericht door Marla » zo jan 13, 2013 19:43

Nou, de brie staat in de koelkast. Ik kan me er nog niks bij voorstellen, ik geloof in ieder geval niet dat het op brie lijkt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jan 13, 2013 21:34

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Hier in huis is het de favoriet momenteel, maar smaken verschillen natuurlijk.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jan 13, 2013 21:41

Maar heeft het ook echt zo'n korstje als brie? ik ben er heel benieuwd naar en wil 'm ook zeker snel proberen, maar ik heb al eens een recept voor vegan brie geprobeerd dat totaal niet leek op wat ik me van brie herinner, dus ik verwacht er niet te veel van. Maar dan kan het alleen maar meevallen :) Fijn dat-ie bij jullie thuis zo goed bevalt zeg!
Marla schreef:Heb je niet iets van een Cake caddy? Ik denk dat ik mijn kaas daarin ga zetten straks, en dan op een kast ofzo.
Da's wel een goed idee inderdaad!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jan 13, 2013 22:05

Nee, er zit geen korstje op, en het smaakt ook niet echt naar brie, maar mijn vriend en ik vinden het wel heel 'kazig' op de een of andere manier. Het heeft een heel lekker romige textuur en een complexe smaak die ons echt wel een beetje aan een bijzonder Frans kaasje doet denken. Heel lekker op een toastje. Ik heb het pas aan visite geserveerd die nog nooit vegan kaas hadden gegeten, en die vonden het ook heel lekker.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jan 13, 2013 22:14

Ah, oké, dan weet ik beter wat ik kan verwachten. Klinkt heel lekker! Alleen misschien had ik dan liever dat ze het een andere naam had gegeven... Nouja, eerst maar eens proberen :)

Marla

Bericht door Marla » ma jan 14, 2013 9:02

Misschien dat ik het vanavond op een toastje ga proberen. Ik vind hem er vanochtend wel goed uitzien, dat valt me alweer mee. Toen ik het gisteren in de vorm deed kon ik me echt niet voorstellen dat het een stevig geheel zou worden, maar dat werd het dus wel. Ik ben alleen wel bang dat de cashews nog een beetje te grof zijn, ik heb alleen een foodprocessor, geen blender.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jan 16, 2013 21:15

Zojuist mijn eerste eigen gemaakte rejuvelac in de koelkast gezet :D Ik heb inderdaad alsnog quinoa gebruikt en daarbij ging het heel snel. Zeker nu de quinoa's eruit zijn gefilterd ruik je echt zo'n kazig geurtje aan het water. Grappig hoor! Ik denk dat ik van het weekend maar eens wat ga maken.
Inderdaad is het bij dit boek wel handig om een goedkoop adresje voor cashewnoten te vinden :shock:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo jan 16, 2013 21:23

Als je vlakbij Duitsland woont is het een idee om naar een Duitse Aldi te gaan. Daar zijn ongeroosterde noten heel betaalbaar. Wij gaan eens per jaar naar Duitsland toe om flink in te slaan.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jan 16, 2013 21:48

Nou dat woon ik zeker, sterker nog eens in de zoveel tijd gaan we naar Duitsland voor boodschappen. Alleen nooit naar de aldi, en bij de familia zijn ze erg duur. Zal eens kijken bij de aldi, bedankt voor de tip!

lena

Bericht door lena » za jan 19, 2013 13:46

Marla schreef:Waar halen jullie cashewnoten? Gewoon bij de Ekoplaza, of kan het goedkoper?
De Lidl heeft ze ook. Zakken van 200 gram voor 2,29. Staat zelfs op dat ze geschikt zijn voor veganisten :) Een poos geleden waren ze hier op de markt 250 gram voor 2,50, maar dat is al lang niet meer zo. Ik weet niet of dat een seizoensding is of dat ze gewoon duurder geworden zijn, maar misschien de moeite waard om te kijken bij een markt in de buurt. Zoek een goede notenkraam waar ze de noten zelf branden, dan hebben ze ook meestal wel de ongebrande versie, ook al staat die niet uitgestald.
Marla schreef:Ik ben alleen wel bang dat de cashews nog een beetje te grof zijn, ik heb alleen een foodprocessor, geen blender.
Laat je de foodprocessor lang genoeg draaien? Ik heb dit soort kaasdingen nog niet gemaakt, maar het is wel mijn ervaring met andere recepten met noten dat je het veel langer moet laten draaien dan je in eerste instantie denkt.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jan 19, 2013 17:39

Vandaag in de Duitse Aldi geweest, maar die had alleen kleine zakjes cashew, geroosterd en gezouten :cry:
Bij de Multi, ook een Duitse supermarkt, uiteindelijk gelukkig wel rauwe cashews gevonden (want anders dan kon ik niet verder en had geen tijd om helemaal Groningen stad nog in te duiken.)
Daar waren ze 500 gram voor 7,59 . Nog best prijzig toch?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za jan 19, 2013 18:47

Wat jammer :(
Ik heb de laatste keer flink wat zakken cashewnoten en gemengde, ongezouten noten gekocht. Het viel me toen wel op dat ze eerst een groter assortiment hadden. De andere keren kon ik er ook peccannoten, hazelnoten en walnoten kopen. Allemaal veel voordeliger dan in Nederland.
Ik houd nu in hier de Aldi ook in de gaten voor hazelnoten. Die hebben ze soms.
Bij Lidl wil ik komende week een flink aantal blikjes kokosmelk inslaan. In die soort zit geen sulfiet en hij is erg lekker.

Ben je bij een Aldi Sud of een Aldi Nord geweest? Zij hebben een verschillend assortiment. De Sud heeft bv meer biologisch. Verder koop ik er raapzaadolie en aufstrich. Dat is een soort tartex die een euro kost. Helaas zijn niet alle soorten vegan.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jan 19, 2013 22:18

Annikka-Ayla schreef: Ben je bij een Aldi Sud of een Aldi Nord geweest? Zij hebben een verschillend assortiment. De Sud heeft bv meer biologisch. Verder koop ik er raapzaadolie en aufstrich. Dat is een soort tartex die een euro kost. Helaas zijn niet alle soorten vegan.
Geen idee? Ik denk Nord, aangezien je bijna niet hoger kan dan Emden :P Ik vond het ook geen mega grote aldi, maar kom er eigenlijk ook nooit. Ze hadden wel wat vegan vleesvervangers, direct meegenomen om te proberen uiteraard. ALs die nu lekker zijn scheelt dat wel een hoop centjes.
Zou je de volgende keer misschien eens een foto willen maken van de verpakking van de noten, dan herken ik het misschien beter als het er wel ligt?

Sybine

Bericht door Sybine » za jan 19, 2013 22:34

Het boek is vandaag binnen gekomen!

De eerste stap is gezet, ik doe een poging zelf rejuvelac te maken :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jan 19, 2013 22:44

Leuk! En? Wat word je eerste kaasje?

Sybine

Bericht door Sybine » za jan 19, 2013 22:50

Cashew chevre denk ik, de vegan geitenkaas.

Ik vond geitenkaas altijd zóóó lekker :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jan 19, 2013 23:46

Poeh, zojuist de geweekte cashews en de rejuvelac geprobeerd te blenderen, maar dat ging nog niet zo makkelijk. De blender draaide wel, maar had geen grip op de te stugge massa. Ook niet met naar beneden duwen van de massa. Dus ik heb er maar wat meer rejuvelac bijgedaan. Hopelijk heb ik het niet verknald.
Morgen dan de mozzarella bolletjes maken, hoop dat het allemaal lukt. :P

lani

Bericht door lani » za jan 19, 2013 23:52

je kan die cashews zeker niet crushen? =P .. dat zou wel beter zijn voor de blender ^_^'' ..

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jan 20, 2013 0:30

Nou ja, had gehoopt dat de blender dat juist voor mij wilde doen :grin:
Maar het is uiteindelijk wel heel fijn en smooth geworden, alleen kostte het wel 20 minuten. En ik weet dus nu niet zeker of het wel de juiste verhouding heeft. We zullen het morgen zien.

@Martine, heb jij een echte ijsschep gebruikt voor die bolletjes, zo een met echt een mechanisme erin? Die heb ik namelijk niet meer en kan ik ook nergens vinden. Dus wil het met gewoon een ijsschep proberen waar niet zo'n schuif systeem achter zit, maar zie al weer allerlei beren op de weg en cashew smurrie in de luxaflex voor mij :oops:

Plaats reactie