Artisan Vegan Cheese

Moderator: Martine

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Artisan Vegan Cheese

Bericht door TonyJello » ma dec 31, 2012 23:24

Kom maar een stukkie brengen, hoor! :D Jammie!

indra

Bericht door indra » zo jan 06, 2013 23:12

Ik wil voor een feestje naast humus iets kaasachtigs maken voor bij toast oid. Ik heb verschillende recepten bekeken maar ben er niet helemaal uit, ik dacht zelf dus iets aan kaas van cashewnoten/gistvlokken (al heb ik niet een heel goede staafmixer...)
tips???

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 07, 2013 7:22

Wil je een smeersel of een stevige kaas?

Dit cashew smeersel is lekker en kan ook met een simpele staafmixer/foodprocessor omdat het niet uitmaakt als de textuur een beetje korrelig blijft: http://vegetus.nl/romige-cashew-spread/

Deze stevige kaas op basis van blanke amandelen vind ik heel lekker en kan ook een beetje korrelig blijven: http://www.vegetariantimes.com/recipe/a ... -herb-oil/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla

Bericht door Marla » di jan 08, 2013 11:20

Ik heb het boek nu ook, nog gekregen voor kerst. Ik wilde eigenlijk meteen gisteren al quinoa op water zetten maar ik had geen kaasdoek in huis, snel maar even aanschaffen.
Gebruiken jullie trouwens echte kaasvormen, of gebruiken jullie daar iets anders voor?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 08, 2013 11:37

Ik heb gewoon willekeurige bakjes als vorm, van glas, aardewerk of kunsstof als kaasvorm, werkt allemaal goed bij mij. Kaasdoek heb je trouwens voor de meeste recepten met rejuvelac niet nodig voor zover ik weet. Ik gebruik trouwens vaak zakdoeken of dunne theedoeken in plaats van kaasdoek.

Gisteren weer een beetje van de 'brie' gegeten. Dat spul is echt goddelijk lekker en het lijkt behoorlijk op 'the real thing'. Het is ook helemaal niet moeilijk om te maken, dus als het op is maak ik zeker meer. Het leuke van de gefermenteerde kazen vind ik dat ze in de koelkast zo lekker lang houdbaar zijn, meerdere weken en bij de lang gerijpte kazen zelfs meerdere maanden.

Marla

Bericht door Marla » di jan 08, 2013 12:04

Die kaasdoek is nodig om de pot waar je de zaden in laat weken af te sluiten. Een theedoek oid zou inderdaad ook kunnen, maar ik gebruik voor de zekerheid toch liever kaasdoek omdat er vast allemaal kattenharen op onze theedoeken zitten.

Cool om te lezen dat de kazen zo lekker zijn. Welke raad je aan om als eerste te maken? En heb je wel eens een harde kaas gemaakt? Op de ppk forums valt me op dat die toch vaak mislukken door schimmelvorming.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 08, 2013 13:05

Ik sluit de weekpot gewoon af met een niet al te sterk vastgedraaid deksel, dat werkt ook... ;)

De brie vond ik heel lekker. Die is hard vanwege de gestolde kokosolie. Ik ben ook fan van de mozzarella. Die is ietsje lastiger te maken, met die balletjes in ijswater. Hij blijft ook altijd een beetje zacht. De fondue is heerlijk en valt ook bij omnivoren in de smaak.

Ik had hoge verwachtingen van de sharp cheddar en de gruyere, maar ik vind ze eigenlijk niet superveel op kaas lijken (misschien wordt dat nog beter nu ik carrageen heb). Ze zijn wel lekker op een tosti, of in zelfgemaakte kaascroissantjes met deeg van ah. Deze kazen blijven superlang goed. Ik heb de cheddar nu al bijna 4 maanden zonder problemen in een bakje in de koelkast.

Ik heb pas de air dried gouda gemaakt. Die moet je een week op kamertemperatuur laten drogen. Wij hebben ook een kat, en ze is blijkbaar dol op cashewkaas, dus dat was een beetje lastig. Ik heb de kaas daarom het grootste deel van de tijd in de dichte koude oven laten staan. Hij droogde daar niet zo heel goed, maar er kwam wel een dun korstje op. Het eindresultaat was lekker, maar een beetje aan de zoute kant, en ik vond het eigenlijk niet naar Goudse kaas smaken. In plaats van zout schijn je ook witte wijn te kunnen gebruiken om de buitenkant van de kaas mee in te smeren tegen de schimmel, maar ik ben bang dat hij dan helemaal niet meer droogt. Ik denk dat de aan de lucht gedroogde kazen misschien makkelijker te maken zijn als het buiten wat minder koud en vochtig is. Ik ga niet in het hele huis de verwarming op 20 zetten om een kaas te laten drogen. Buiten de koelkast had ik geen last van schimmel op deze kaas, maar toen ik hem na het drogen in de koelkast had gezet zaten er binnen een paar dagen kleine schimmelplekjes op (te vochtig misschien). Ik heb de schimmel verwijderd en de kaas in blokken ingevroren. Ik denk dat ik deze als pizzakaas ga gebruiken.

Het is dus inderdaad een beetje 'hit or miss' met dit boek, maar ik heb tot nu toe nog geen echte mislukkingen gehad. We hebben alle kazen met plezier opgegeten, al heb ik wel mijn favorieten.

Nu zijn hier eigenlijk de smeltende kazen aan de beurt, maar daarvoor moet je zelf yoghurt maken en daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee.

Marla

Bericht door Marla » di jan 08, 2013 13:20

Je hoeft toch niet perse zelfgemaakte yoghurt te gebruiken daarvoor? Ze raadt het wel aan, maar ik ga ze eerst gewoon proberen met yoghurt uit de winkel denk ik.
Waar heb je die carrageen vandaan? Die link die ik eerder in het topic gaf, of heb je een ander adresje gevonden?

Ik ben benieuwd hoe onze katten op de kaas reageren. Ze zijn niet zo van het vegan eten, eigenlijk pikken ze nooit iets van ons. Mijn schoonmoeder heeft twee katten die werkelijk alles eten, geen enkele groente is veilig voor ze, maffe beesten :lol:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 08, 2013 14:10

Ik ben bang dat het met sojayoghurt uit de winkel niet romig genoeg wordt, want haar eigen yoghurt bevat een flinke dosis cashews. Als jij het probeert hoor ik graag wat je resultaten zijn.

Mijn carrageen komt van deze webwinkel: http://www.kookwinkel.nl/go/#44540 Is dat degene waar jij naar gelinkt had? Ik heb een pot kappa carrageen en een pot agar besteld en toen hoefde ik geen verzendkosten te betalen. Dat was mooi, want zodoende was de agar bijna 'gratis'.

Onze kat eet ook vanalles, seitan, vrijwel alles wat gepureerde noten gemaakt is, kokos, chocolade/cacao (niet handig, want heel gevaarlijk voor katten), tomatensaus, pizza. Ik heb haar zelfs wel eens betrapt toen ze sojamelk uit mijn beker stond te lebberen. Ze mag niet op de aanrecht, maar ik durf daar toch niks eetbaars achter te laten als we haar niet in de gaten kunnen houden.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jan 08, 2013 20:19

Ik heb dit boek onlangs gekregen van een vriendin :D We gaan er nu samen "kaasjes" uit maken en we gaan beginnen met de mozzarella.
De zilvervliesrijst staat nu onder een laagje water, ben benieuwd..
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 08, 2013 23:24

Zilvervliesrijst schijnt de meest moeilijke graansoort te zijn om rejuvelac mee te maken...

Quinoa is de makkelijkste, dat gaat heel snel.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jan 09, 2013 6:12

Ohw, het was de eerste optie die ze noemt in het rijtje.
Dan maar quinoa gaan kopen, beetje zonde om mijn zwarte quinoa daarvoor te gebruiken.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Marla

Bericht door Marla » do jan 10, 2013 16:37

Ik heb de quinoa gisteren avond laat in de week gezet en ik zie nu al de eerste staartjes verschijnen!
Wat hebben jullie achteraf met de quinoa gedaan, gewoon weggegooid? Ik vind dat zo zonde. Ik zag op ppk dat iemand er een soort crackers van had gemaakt, dat lijkt me wel interessant.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 10, 2013 17:00

Ik maak meestal twee keer rejuvelac met één portie quinoa, dus ik gebruik maar 1/4 kopje. Dat is een beetje weinig om crackers van te maken, maar het zag er wel goed uit inderdaad.

Marla

Bericht door Marla » za jan 12, 2013 12:38

Waar halen jullie cashewnoten? Gewoon bij de Ekoplaza, of kan het goedkoper?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za jan 12, 2013 13:21

Marla schreef:Waar halen jullie cashewnoten? Gewoon bij de Ekoplaza, of kan het goedkoper?
Wil je biologische cashewnoten of maakt dat niet uit? Ik weet niet wat ze bij de Ekoplaza kosten maar bij de toko (Amazing Oriental) heb je een zak van een kilo voor 11 euro. Op de markt heb ik ze nog goedkoper gezien (4-5 euro voor 500 gram volgens mij).

Ik heb het boek nog niet, maar ik heb pas wel een roomkaasrecept geprobeerd dat op internet stond. Het was heel simpel: cashewnoten, yoghurt en zout. Ik durfde het alleen echt niet zolang op het aanrecht te laten staan dus 's avonds heb ik het toch maar in de koelkast gezet. Ik dacht dat de smaak dan ook wel zou ontwikkelen als ik maar lang genoeg wachtte, maar dagen later smaakte het nog steeds naar gepureerde cashewnoten. Zou het bij zo'n lage temperatuur helemaal niet werken? De volgende keer moet ik dan toch maar een veilig (katvrij :)) plekje in een keukenkastje ofzo gebruiken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 13:23

Welke yoghurt gebruik je daarvoor? Ik wil dat ook wel eens maken. Of vaker als ik het lekker vind.

Marla

Bericht door Marla » za jan 12, 2013 13:30

Ik hoef niet perse biologische, dus bedankt voor de tips!
En ik denk dat de koelkast inderdaad veel te koud is, dan doen die bacteriën niks meer.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za jan 12, 2013 13:54

TonyJello schreef:Welke yoghurt gebruik je daarvoor? Ik wil dat ook wel eens maken. Of vaker als ik het lekker vind.
Ik heb Alpro Mild & Creamy naturel gebruikt, maar ongezoete naturelyoghurt van Provamel of Sojade lijkt me misschien nog wel beter - de smaak moet denk ik zo neutraal mogelijk zijn. Het boek geeft volgens mij ook instructies om zelf yoghurt te maken maar dat heb ik nooit geprobeerd.
Dit is trouwens het recept dat ik had gebruikt.

Ik heb trouwens ook geprobeerd om een kleine hoeveelheid rejuvelac te maken met zilvervliesrijst maar het lukte me niet om het te laten kiemen. Toen ik het experiment uiteindelijk weggooide rook het vreemd genoeg wel heel sterk naar kaas, terwijl ik dacht dat rejuvelac zelf eigenlijk vooral fris en zurig hoort te ruiken :/
Met quinoa ging het inderdaad veel makkelijker.
Marla schreef:Ik hoef niet perse biologische, dus bedankt voor de tips!
En ik denk dat de koelkast inderdaad veel te koud is, dan doen die bacteriën niks meer.
Oké, dankje, ik laat het de volgende keer gewoon in de keuken staan :)

Marla

Bericht door Marla » za jan 12, 2013 14:02

Heb je niet iets van een Cake caddy? Ik denk dat ik mijn kaas daarin ga zetten straks, en dan op een kast ofzo.

Plaats reactie