Artisan Vegan Cheese

Moderator: Martine

Martine
Moderator

Re: Artisan Vegan Cheese

Bericht door Martine » vr aug 24, 2012 20:46

Nee, de Goudse uit het Uncheese book heb ik volgens mij nooit gemaakt, maar ik vind bijna alle recepten die ik uit dat boek wel heb geprobeerd niet genoeg op kaas lijken. Sommige dingen vind ik wel lekker, maar dan gewoon op zichzelf, niet als 'kaas'. Fermentatie en de romige vettigheid van de cashews in de recepten van Miyoko voegen voor mij heel veel toe aan de 'echte' kaas ervaring.

Die fondue ziet er ook heel lekker uit inderdaad. Dat gaan we een keer met de schoonfamilie uitproberen!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr aug 24, 2012 20:59

Bonnie schreef:Ik merk bij de kaas die ik nu heb wel dat het echt nog naar cashewnoot smaakt. Op zich niet erg natuurlijk bij een cashewkaas, maar ik vind tot nu toe de cashewsmaak sterker dan de kaassmaak. Misschien moet het nog wat langer rijpen...
Langer rijpen helpt wel inderdaad, maar bij de mozzarella die ik gemaakt had proefde ik de cashews nog wel een beetje. Als je de kaas verhit wordt de smaak ook weer anders.

Ik ga denk ik ook kaas proberen te maken met andere soorten noten. Ik heb al een soort crème fraîche van amandelen gemaakt, en gisteren had ik best wel lekkere yoghurt met rauwe pinda's.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma aug 27, 2012 10:42

Wat leuk, die pindayoghurt - ik stond pas nog naar rauwe pinda's te kijken in de toko maar ik wist niet wat ik ermee zou maken :)

Gisteren heb ik de fondue geprobeerd, was erg lekker! Ik heb alleen niet de goede miso gebruikt (ik had lichte), dus misschien had het eigenlijk nog iets anders moeten smaken. Ik weet ook niet of het echt heel erg op kaas leek, maar het smaakte goed in ieder geval! En met wijn erdoor deed het me zeker denken aan de kaasfondue die ik vroeger op heb. Maar gewone cashewfondue vind ik ook al lekker, dus ik weet niet of ik dit uitgebreide recept nog vaker ga maken...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 27, 2012 11:14

Ik ben via via gevraagd om op het Magneet Festival in Amsterdam Oost een workshop vegan kaas maken te geven samen met een andere vrouw. Het is komende zondag 2 september al! (beetje last minute geregeld allemaal).

Waarschijnlijk gaan we in ieder geval de cashew mozzarella en misschien ook de fondue demonstreren en vervolgens het publiek laten proeven. Ik heb nog nooit eerder een 'echte' workshop gedaan, dus vind het best wel spannend.

Als er hier mensen zijn die het leuk vinden om te komen kijken (of die toch al van plan waren naar het Magneet Festival te gaan). De uitgebreide informatie staat op mijn blog: http://vegetus.nl/workshop-op-het-magneet-festival/

Wish me luck... :mrgreen:

veggie84
Leefwijze: veganist

Bericht door veggie84 » ma aug 27, 2012 11:41

Good Luck!

:)

Ananas

Bericht door Ananas » ma aug 27, 2012 17:40

Wat gaaf zeg! Als ik kon zou ik komen kijken maar ben dan helaas aan het werk. Zal het ff promoten nog via de FB-page van m'n blog!

Veel succes (y)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo aug 29, 2012 19:56

Wat gaaf, Martine, heel veel succes!!

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » di okt 16, 2012 19:21

heb het boek ook net besteld dus ben heel erg benieuwd (samen met vegan desserts van hannah kaminski en die malle sexy vegan chef hoeheetieookweer).
nog een weekje geduld.....

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 16, 2012 19:53

Ik heb afgelopen weekend de fondue gemaakt voor mijn ouders. We vonden het allemaal heerlijk. Het lijkt echt HEEL VEEL op 'echte' kaasfondue.

Ik heb ook de Sharp Cheddar in de koelkast. Die moet 3-4 maanden rijpen, dus ik moet nog even wachten. Met kerst is ie wel ongeveer klaar.

Binnenkort weer eens mozzarella maken. Ben benieuwd hoe dat smaakt op pizza.

Berti

Bericht door Berti » di okt 16, 2012 20:00

oooohhh oohhhh ikwilookkkkkk

Marla

Bericht door Marla » wo okt 31, 2012 14:36

En hebben jullie nog nieuwe dingen uitgeprobeerd? Ik was eerst vrij sceptisch over dit boek, maar ik las net op theppk forum zoveel lyrische reacties dat ik hem nu toch ook wel wil hebben :)
Zijn de ingrediënten lastig te krijgen?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 31, 2012 14:49

Ik heb tot nu toe alleen de mozzarella, gruyere, cheddar en fondue gemaakt en die zijn heeeeel erg lekker. Nog geen tijd gehad voor andere recepten.

Het valt mee met de moeilijk verkrijgbare ingrediënten, alleen xanthaangum en carrageen zijn lastig, vooral carrageen. Als je wilt kun je xhantaangum vervangen door johannesbroodpitmeel en carrageen door agar agar. Het resultaat is niet helemaal hetzelfde en je hebt wat grotere hoeveelheden nodig, maar het kan wel.

Als er iemand nog een adresje weet waar je kleine porties kappa carrageen kan bestellen tegen een redelijke prijs, dan houdt ik me aanbevolen.

Marla

Bericht door Marla » wo okt 31, 2012 15:23

Xanthaangum heb ik al in huis, dat scheelt! Ik zal rondkijken voor carrageen.
Proef je nou echt verschil tussen de verschillende kaassoorten?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 31, 2012 15:30

Ja ik vind van wel. De mozzarella is heel mild van smaak, de gruyere is veel pittiger vanwege de miso. De sharp cheddar lijkt wel een beetje op de gruyere, maar met een sterkere smaak.

Ik ben ook benieuwd naar de brie. Die lijkt qua smaak denk ik een beetje op de mozzarella, maar dan veel romiger omdat er heel veel kokosolie door zit. Die ga ik met de feestdagen ook maar eens maken denk ik.

De smoked provolone lijkt me heel speciaal, maar ik heb geen liquid smoke en de lucht-gedroogde kazen schijnen toch wat lastiger te zijn om te maken.

Berti

Bericht door Berti » wo okt 31, 2012 16:16

ik heb inmiddels het boek binnen en mijn eerste reaktie was: EINDELIJK iemand die het SNAPT....
dit zijn dus echt recepten voor mensen die van koken houden en verfijnder eten, niet zozeer "gezond vegan" maar meer "culinair" ook zeker de recepten en presentaties die je tegenkomt.

dus hou je van koken en een uitdaging dan is dit boek een dikke aanrader.
gemaakt heb ik nog niets, heb het pas een week of zo, en nog "op jacht" inderdaad naar xanthaangom en carrageen (ook al).
ga eens bij hekserij.nl kijken die hebben veel en weet nog een site.
mocht ik iets opduiken dan tip ik hier wel ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 01, 2012 10:20

Miyoko heeft een fotowedstrijd opgezet: http://www.veganmainstream.com/artisanvegancheese

Onderaan de pagina staan recepten voor de smoked provolone en meltable muenster uit het boek.

Marla

Bericht door Marla » vr nov 02, 2012 10:42

Even zoeken op google leverde in ieder geval dit adresje voor Kappa op: http://www.kookwinkel.nl/#44540
Wel duur zeg! Maar ik weet niet hoeveel je gebruikt per keer, waarschijnlijk doe je eeuwig met 300 gram?
Ik zag ook ergens anders dat je zakken van 25 kg uit China kunt bestellen, maar dat is misschien een beetje veel van het goede ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za nov 03, 2012 8:55

hmm, kappa is inderdaad een behoorlijke investering, maar die 300 gram zal inderdaad wel een poos meegaan. Misschien toch maar bestellen...

Hier nog een receptje uit het boek: low fat queso. Deze is makkelijk te maken zo te zien.

En hier een heleboel kaasfilmpjes van Miyoko: http://www.youtube.com/results?search_q ... 138yOuwYOg

Stein

Bericht door Stein » di nov 06, 2012 13:10

Hm, interessante tip. No-Muh ken ik intussen wel maar zelf iets kaasachtigs maken lijkt me keigaaf. Als dat inderdaad wel goede receptjes zijn...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 31, 2012 23:03

Voor Oud en Nieuw heb ik een klein 'kaasplankje' gemaakt. De cashew brie en goudse kaas uit AVC en de amandel feta en cashew chevre uit de Vegetarian Times.

De brie is heel apart, het lijkt behoorlijk op 'echte' brie of camenbert, maar dan net even anders. De goudse kaas lijkt totaal niet op koeienkaas (veel zachtere textuur en ook een andere smaak), maar hij is wel lekker. De amandel feta is ook heel lekker, maar smaakt meer naar romige gebakken knoflook dan naar kaas. De cashew 'chèvre' vond ik niet zo bijzonder, beetje te sterke tahin smaak.

Het was wel leuk om ook 'kaas' te kunnen eten bij de borrel.

Plaats reactie