Artisan Vegan Cheese

Moderator: Martine

Plaats reactie
Veggie
Leefwijze: veganist

Artisan Vegan Cheese

Bericht door Veggie » do mei 03, 2012 17:16

Wist je dat er begin augustus een boek verschijnt met veganistische KAAS-recepten waarin het proces weer een stukje professioneler wordt aangepakt dan edelgist + mosterd + nog wat? Jaja, het is Artisan Vegan Cheese van Miyoko Schinner, waarin veel kaas gemaakt wordt met een echte gefermenteerde starter. Brie! Camembert! Goudse! Raspbare parmesaanse! Zomaar wat voorbeelden. Look at this:

http://1.bp.blogspot.com/-gAFVBoPAN3c/T ... e-6626.jpg

Mmm! I count the days. Voorproefje op http://veganmanifesto.blogspot.com/

Marla

Re: Artisan Vegan Cheese

Bericht door Marla » do mei 03, 2012 19:28

Ziet er inderdaad goed uit, maar van dat soort dingen ben ik bang dat het in de praktijk erg tegenvalt.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do mei 03, 2012 20:12

Het ziet er schitterend uit, en hoop dat ze het waarmaken, maar dat is inderdaad altijd even afwachten.
Ik houd het wel in gedachte, interessant!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Veggie

Bericht door Veggie » vr mei 04, 2012 14:34

Marla schreef:Ziet er inderdaad goed uit, maar van dat soort dingen ben ik bang dat het in de praktijk erg tegenvalt.
Nou nou, niet zo pessimistisch, Miyoko Schinner heeft al eerder hele goeie vegan kookboeken uitgebracht. Er zijn al een heleboel mensen enthousiast over haar nieuwe boek. Die waren recepttester voor het boek of hadden een recept gemaakt dat al via internet naar buiten was gebracht. Het schijnt dat het verschil met echte kaas soms niet eens was te proeven. Say cheese!!! :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mei 04, 2012 14:59

Hier staat een recept voor mozzarella, een voorproefje van het boek.

Zo te zien is het vooral geschikt voor mensen die veel tijd, geduld, speciale ingrediënten en keukenapperatuur hebben.

Ik was al serieus aan het nadenken of ik een vita-mix ga aanschaffen. Misschien gaat het er nu dan toch echt van komen. Binnenkort ben ik jarig... :grin:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas » zo mei 06, 2012 8:41

Leuk! Ben benieuwd :) Ik heb uit the Uncheese Cookbook nog maar 1 recept gemaakt, was leuk om te doen! Wil er eigenlijk nog wel meer uit proberen, maar ik heb toch niet zo vaak trek in kaasachtige dingen. Volledig afgekickt :mrgreen:

Eef

Bericht door Eef » zo mei 06, 2012 8:48

Martine schreef:Hier staat een recept voor mozzarella, een voorproefje van het boek.

Zo te zien is het vooral geschikt voor mensen die veel tijd, geduld, speciale ingrediënten en keukenapperatuur hebben.

Ik was al serieus aan het nadenken of ik een vita-mix ga aanschaffen. Misschien gaat het er nu dan toch echt van komen. Binnenkort ben ik jarig... :grin:
Dat ziet er goed uit!
je hebt toch alleen een blender nodig voor dit recept?

Ik mis kaas wel hoor! Ik heb nog geen lekkere vegan kaas gevonden. Daiya cheese schijnt heel erg lekker te zijn, maar die kan ik nergens krijgen, de verscheping duurt te lang voor een product dat koud moet blijven...

JesseL

Bericht door JesseL » zo mei 06, 2012 9:12

Vind je de kaas van No-Muh/Vegusto ook niet lekker? Wij waren enorme kaasliefhebbers en die (vooral de pittige/oude) is toch echt heel aardig. Verder is de melty ook erg lekker in dunne plakjes op een stokbroodje in de oven.
Als laatste is de blue-style van bute island te koop bij veggiedeli ook heel erg lekker voor door de salade of de risotto.
Ik mis vooral nog een lekkere vegan brie.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mei 06, 2012 9:17

Eef schreef:Ik was al serieus aan het nadenken of ik een vita-mix ga aanschaffen. Misschien gaat het er nu dan toch echt van komen. Binnenkort ben ik jarig...
Dat ziet er goed uit!
je hebt toch alleen een blender nodig voor dit recept?
Met een gewone blender kun je dit denk ik inderdaad ook wel maken, maar in mijn ervaring duurt het heel lang voordat je de noten met een gewone blender écht helemaal glad gepureerd krijgt, als het überhaupt lukt. Bij mij blijven er altijd stukjes inzitten en na een minuutje of twee wordt mijn vriend al helemaal gestoord van het geluid van het apparaat. Ik denk dat het veel makkelijker is om zulke dingen te maken als je een superblender hebt.

Eef

Bericht door Eef » zo mei 06, 2012 9:41

Martine schreef: Met een gewone blender kun je dit denk ik inderdaad ook wel maken, maar in mijn ervaring duurt het heel lang voordat je de noten met een gewone blender écht helemaal glad gepureerd krijgt, als het überhaupt lukt. Bij mij blijven er altijd stukjes inzitten en na een minuutje of twee wordt mijn vriend al helemaal gestoord van het geluid van het apparaat. Ik denk dat het veel makkelijker is om zulke dingen te maken als je een superblender hebt.
Daar heb je gelijk in! Met een blender houd je inderdaad die kleine stukjes noot, daar had ik even niet aan gedacht.
Zo'n Vitamix lijkt me ideaal, maar zo duur, je zit toch zo op zo'n 800,-?

Eef

Bericht door Eef » zo mei 06, 2012 9:51

JesseL schreef:Vind je de kaas van No-Muh/Vegusto ook niet lekker? Wij waren enorme kaasliefhebbers en die (vooral de pittige/oude) is toch echt heel aardig. Verder is de melty ook erg lekker in dunne plakjes op een stokbroodje in de oven.
Als laatste is de blue-style van bute island te koop bij veggiedeli ook heel erg lekker voor door de salade of de risotto.
Ik mis vooral nog een lekkere vegan brie.
Die heb ik nog niet geprobeerd, dat is dus een aanrader? Waar is die No-Muh/Vegusto te koop? Op de site van VeggieDeli staat dat dit momenteel niet geleverd wordt. Onze EkoPlaza heeft het in ieder geval niet. En die melty is dat ook van No-Muh?
Ok, nu weet ik tenminste wat ik verder nog kan proberen, we hebben verschillende merken geprobeerd maar omdat het zo duur is en soms behoorlijk vies, had ik het opgegeven.
Alleen die Wilmersburger pizzakaas was wel goed, die geeft een lekker knapperig korstje op bijvoorbeeld lasagne, maar wat weinig smaak vonden wij.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mei 06, 2012 10:36

Eef schreef:Zo'n Vitamix lijkt me ideaal, maar zo duur, je zit toch zo op zo'n 800,-?
Als je alleen het motorblok met de blenderkom neemt is het 650, en met de kom voor droog gebruik erbij is het 750. Die droge kom wil ik juist graag hebben, want daarmee kun je in korte tijd ook lijnzaad, noten en peulvruchten tot fijn meel malen.

Ik vind het ook heel veel geld, daarom twijfel ik nog steeds een beetje. Je krijgt er 7 jaar garantie op. Ik denk dat ik zo'n apparaat veel zal gebruiken en als ik er inderdaad makkelijk kaas, room, notenmelk, notenboter, lijnzaadmeel en dergelijke mee kan maken, dan denk ik dat ik die kosten er op de lange termijn wel uit haal. Ik heb veel recensies gelezen op internet, en vrijwel iedereen zegt dat ze heel tevreden zijn met het apparaat, dat het je hele leven meegaat en dat ze het geld er achteraf zeker voor over hebben gehad. Onze staafmixer en foodprocessor zijn al een beetje overbelast aan het raken door wat ik er nu allemaal mee doe, dus ik denk dat het bij ons tijd wordt voor een powerblender.

Marla

Bericht door Marla » ma mei 07, 2012 8:47

Ziet er erg goed uit, hoewel ik geen fan was van mozzarella. Maar waar koop je rejuvelac? Ik heb er echt nog nooit van gehoord.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mei 07, 2012 11:36

Rejuvelac schijn je zelf te kunnen maken door gekiemde granen een paar dagen te laten fermenteren in water. Ik ben altijd bang dat ik voedselvergiftinging krijg als ik dat soort zelfgebrouwen, wildgefermenteerde toestanden eet, maar misschien ga ik het binnenkort wel eens proberen.

Eef

Bericht door Eef » ma mei 07, 2012 12:34

Martine schreef:
Eef schreef:Zo'n Vitamix lijkt me ideaal, maar zo duur, je zit toch zo op zo'n 800,-?
Als je alleen het motorblok met de blenderkom neemt is het 650, en met de kom voor droog gebruik erbij is het 750. Die droge kom wil ik juist graag hebben, want daarmee kun je in korte tijd ook lijnzaad, noten en peulvruchten tot fijn meel malen.

Ik vind het ook heel veel geld, daarom twijfel ik nog steeds een beetje. Je krijgt er 7 jaar garantie op. Ik denk dat ik zo'n apparaat veel zal gebruiken en als ik er inderdaad makkelijk kaas, room, notenmelk, notenboter, lijnzaadmeel en dergelijke mee kan maken, dan denk ik dat ik die kosten er op de lange termijn wel uit haal. Ik heb veel recensies gelezen op internet, en vrijwel iedereen zegt dat ze heel tevreden zijn met het apparaat, dat het je hele leven meegaat en dat ze het geld er achteraf zeker voor over hebben gehad. Onze staafmixer en foodprocessor zijn al een beetje overbelast aan het raken door wat ik er nu allemaal mee doe, dus ik denk dat het bij ons tijd wordt voor een powerblender.
Pfff ja het is veel geld. Maar ik gebruik de blender ook veel, ook voor grote hoeveelheden voer voor mijn honden, dus wat beters dan het staafmixertje dat ik nu heb zou ook voor mij wel handig zijn. En wat handig dat je ook meel kunt malen!
Ik zie inderdaad dat heel veel mensen de Vitamix gebruiken en volgens mij hebben bijna alle rawfoodies er ook een :)
Het lijkt een goed apparaat te zijn. Ik ben net jarig geweest, dus ik moet nog even geduld hebben, maar ik hoop dat jij er een krijgt voor je verjaardag! :mrgreen:
Marla schreef:Maar waar koop je rejuvelac? Ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Ik ga de komende weken naar een rawfood-cursus en daar wordt ook Rejuvelac behandeld. Ik neem aan dat ik daarna ook weet waar het te krijgen is. Ik heb wel eens gelezen dat je ook gewoon probiotica uit een capsule kunt gebruiken, maar dat heeft bij mijn kefir en notenyoghurt niet gewerkt (maar dat kan ook aan mij liggen hoor).
We gaan ook rauwe notenkaas maken, daar ben ik heel benieuwd naar!

veggie84

Bericht door veggie84 » di mei 08, 2012 19:28

ik heb echt een hele lieve mama

zij heeft mij vanaf day 1 gesteund met mn veganisme, dus extreem veganisme. mijn familie steunt mij echt :)

laatst toen we met zn allen bij elkaar waren, wilden zij me zus en mami lasagne gaan maken, maar toen keken ze mij aan :(

ik zo mam doe gewoon!, ik eet wel wat anders. nee dus, :S ze passen zich aan mij!

nu wil ik volgende x als we met zn allen bij elkaar zijn

lasagne maken, vegan lasagne, alles kan ik, behalve kaas :(

ey heeft er iemand een rookierecept voor kaas. ik heb zelfs gezocht naar kaasvervangers :( of ik zie ze niet zoals ik eerst provamel burgers niet zag

groet

bewerkt: ps veggiedellie is de laatste optie, of internet zeg maar

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 08, 2012 19:43

Sommige natuurwinkels verkopen wel vegan kaas en anders kun je het op internet bestellen, bij Veggiedeli. De varianten die ik tot nu toe heb geprobeerd vond ik niet zo'n heel groot succes, alleen de Wilmersburger pizzakaas was wel okay. Die zou je ook op een lasagne kunnen doen.

Zelf doe ik meestal bechamelsaus over de lasagne, zoals deze, maar dan met ongezoete sojamelk en margarine of olijfolie in plaats van koemelk en boter. Zo'n bechamelsaus kun je nog smaakvoller maken met peper, zout en nootmuskaat. Je kunt er ook een kaassaus van maken door er edelgistvlokken door te roeren. Die zijn te koop bij natuurwinkels en hebben een hartige kaasachtige smaak.

veggie84

Bericht door veggie84 » di mei 08, 2012 20:22

Martine schreef:Zelf doe ik meestal bechamelsaus over de lasagne, zoals deze, maar dan met ongezoete sojamelk en margarine of olijfolie in plaats van koemelk en boter. Zo'n bechamelsaus kun je nog smaakvoller maken met peper, zout en nootmuskaat. Je kunt er ook een kaassaus van maken door er edelgistvlokken door te roeren. Die zijn te koop bij natuurwinkels en hebben een hartige kaasachtige smaak.

where would i be without you :D

hey, hatstikke bedankt Martine!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 08, 2012 21:04

:) you're :welcome:

Eef

Bericht door Eef » wo mei 09, 2012 9:24

veggie84 schreef:ik heb echt een hele lieve mama

zij heeft mij vanaf day 1 gesteund met mn veganisme, dus extreem veganisme. mijn familie steunt mij echt :)

laatst toen we met zn allen bij elkaar waren, wilden zij me zus en mami lasagne gaan maken, maar toen keken ze mij aan :(

ik zo mam doe gewoon!, ik eet wel wat anders. nee dus, :S ze passen zich aan mij!

nu wil ik volgende x als we met zn allen bij elkaar zijn

lasagne maken, vegan lasagne, alles kan ik, behalve kaas :(

ey heeft er iemand een rookierecept voor kaas. ik heb zelfs gezocht naar kaasvervangers :( of ik zie ze niet zoals ik eerst provamel burgers niet zag

groet

bewerkt: ps veggiedellie is de laatste optie, of internet zeg maar
Wat fijn dat je zo'n steunende familie hebt!

De vegan-kaas ligt een paar planken boven de Provamelburgers :mrgreen: in de koeling (tenminste in onze natuurwinkel)

Plaats reactie