Italiaans veganistische kookboeken en recepten

Moderator: Martine

Plaats reactie
tamaria
Leefwijze: flexanist

Italiaans veganistische kookboeken en recepten

Bericht door tamaria » wo feb 08, 2012 12:50

Ciao tutti,

Ik ben nog vrij 'nieuw' in de vegan keuken en gek op Italiaans. Dat is dus een probleempje met alle kazen. Ik weet inmiddels wel hoe ik pesto, tapenades en bv gnocchi met salieboter of pasta alla Norma kan veganiseren, maar verse pasta maken of torta di pasqua en tiramisu is heel andere koek. Wie kan mij goede recepten en/of kookboeken aanraden? Ik ben geen fan van vegan 'kazen' etc dus zoek geen boek dat de parmezaan voor vega 'parmezaan' vervangt. Op bookdepository.co.uk zag ik 'Vegan Italiano' van Donna Klein en 'Nonna's Italian Kitchen' van Bryanna Clark Grogan staan; heeft iemand hier ervaringen mee - positief danwel negatief?

Alvast bedankt!

Tamaria

Bonnie
Contacteer:

Re: Italiaans veganistische kookboeken en recepten

Bericht door Bonnie » wo feb 08, 2012 14:04

Hoi Tamaria!

Ik heb Nonna's Italian Kitchen en wat ik eruit geprobeerd heb is allemaal heel goed bevallen! De recepten zien er soms wel erg uitgebreid uit vind ik (vooral omdat je veel verschillende onderdelen moet maken, dus een recept in een recept etc) en daarom heb ik nog niet zo heel veel verschillende recepten gemaakt. Ze geeft wel altijd veel variaties (bijv. sojavrij, lower-fat etc), dus dat is wel positief. En het pizzadeeg maak ik heel vaak, en ook andere broodrecepten en het pastadeeg vind ik ik heel fijn en makkelijk. Ze geeft ook altijd veel achtergrondinformatie dus het ik vind het ook gewoon een leuk boek om te lezen :)

Vegan Italiano heb ik niet, maar ik heb wel een ander boek van Donna Klein (The Mediterranean Vegan Kitchen) en die vind ik ook erg goed! Hij is wel heel anders dan Nonna's Italian Kitchen - Bryanna geeft veel veganistische versies van traditionele gerechten met behulp van bijvoorbeeld tofu, sojamelk, gluten, noten en miso terwijl in Donna's boek juist recepten staan die van zichzelf al plantaardig zijn. Dat laatste vind ik wel fijn omdat zij dus veel simpele groentegerechten maakt met ingrediënten die je in elke supermarkt kan vinden. Ik vind het wel een fijn zomerkookboek :) vooral omdat sommige recepten maar uit een paar ingrediënten bestaan, dus dan wil je het liefst verse goede kwaliteit groenten/fruit hebben.
Ik weet alleen dus niet of datzelfde ook voor Vegan Italiano geldt, maar ik neem aan dat de boeken wat dat betreft wel op elkaar lijken...

Ik zou ze in ieder geval allebei wel aanraden, zeker aangezien je zo van de Italiaanse keuken houdt!

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » wo feb 08, 2012 15:25

Er is ook een boekje over italië in de serie 'A Vegan Taste of...' zie hier

Ik heb geen ervaring met deze, wel met het India boekje. Het is fijn dat ze metrische maten gebruikt, handig als je geen cups hebt :) en ik vind het fijne gerechten. alleen zit er geen index bij, maar het is een maar een klein boekje en ondanks dat ik een index-verslaving heb gebruik ik het boekje toch regelmatig.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo feb 08, 2012 15:59

Ook van mijn kant positieve ervaringen met Donna Klein's The Mediterranean Vegan Kitchen. Verder haal ik mijn Italiaanse recepten uit verschillende kookboeken en sites, omdat de Italiaanse keuken zo wijd verspreid is.

P.S. In dit boek van Donna Klein vond ik geen recept voor tiramisu.
Laatst gewijzigd door *Martijn* op do feb 09, 2012 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.

tamaria
Leefwijze: flexanist

Bericht door tamaria » do feb 09, 2012 8:58

Wow, bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties!

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do feb 09, 2012 9:50

In "desserts of vitality" (als pdf te dowloaden) staat een recept voor vegan tiramisu. Zie nu dat met google op internet veel recepten voor vegan tiramisu te vinden zijn.

Wen

Bericht door Wen » do feb 09, 2012 17:54

'Nonna's Italian Kitchen" is geweldig en valt ook bij omnivoren in de smaak!

Plaats reactie