Kookboeken Challenge week 4: Vrije Keuze

Moderator: Martine

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Kookboeken Challenge week 4: Vrije Keuze

Bericht door Fynnya » di nov 08, 2011 18:40

Week 4 van de kookboeken challenge alweer.

Is iedereen alweer een beetje bekomen van de kookboekenmoeheid die vorige week leek te zijn toegeslagen?
Wie doen er mee deze week en welke kookboeken gaan jullie gebruiken?

Martine
Moderator

Re: Kookboeken Challenge week 4: Vrije Keuze

Bericht door Martine » wo nov 09, 2011 10:10

Ik denk dat ik The Ultimate Uncheese Cookbook nog maar weer eens uit de kast haal. Ik heb het gekocht toen ik net begon met vegan eten, omdat ik dacht dat ik niet zonder kaas zou kunnen (wat achteraf helemaal niet zo'n groot probleem was). Er staan een paar recepten in die ik heel geslaagd vindt, voornamelijk de Parmezano Sprinkles en de Chocolate Almond Cheezcake. Ik heb ook een keer de mozzarella gemaakt en die vond ik zo smerig dat ik daarna niks meer uit het boek durfde te maken. Ik heb het pas weer eens bekeken en misschien moet ik het toch maar weer eens een kans geven. Ik weet alleen niet of ik er deze week aan toe kom om echt drie dingen te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo nov 09, 2011 12:37

Ohja, vrije keuze, leuk :D van de auteurs de afgelopen 2 weken had ik eigenlijk geen kookboeken, maar deze week moet het wel lukken! ga straks denk ik koekjes bakken.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo nov 09, 2011 12:42

Martine schreef:Ik denk dat ik The Ultimate Uncheese Cookbook nog maar weer eens uit de kast haal. Ik heb het gekocht toen ik net begon met vegan eten, omdat ik dacht dat ik niet zonder kaas zou kunnen (wat achteraf helemaal niet zo'n groot probleem was). Er staan een paar recepten in die ik heel geslaagd vindt, voornamelijk de Parmezano Sprinkles en de Chocolate Almond Cheezcake. Ik heb ook een keer de mozzarella gemaakt en die vond ik zo smerig dat ik daarna niks meer uit het boek durfde te maken. Ik heb het pas weer eens bekeken en misschien moet ik het toch maar weer eens een kans geven. Ik weet alleen niet of ik er deze week aan toe kom om echt drie dingen te maken.
Dat hoor ik steeds over dat kookboek (dat sommige recepten wel goed zijn maar andere helemaal niks) en daarom heb ik het ook nog steeds niet gekocht :( wel zonde! Bij zo'n boek is het misschien beter om een recept eerst even te googlen voor je het maakt, als het dan écht een slecht recept is dan kun je dat meteen aan de reviews zien...

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » wo nov 09, 2011 20:13

Ik denk dat het iets uit de Dikke of Dunne vegetariër gaat worden (van PvdD en Pink gekregen :wink: ). Of ik ga iets bakken. Of zal ik maar heel old skool voor Ben Klok gaan?

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » do nov 10, 2011 9:41

Morgen met Kirsten wat koken uit vegan on the cheap :-)

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 10, 2011 10:05

Ik heb Thrive gekozen voor deze week, en dan met name om de recepten te gaan customizen. Ik krijg namelijk veel energie van dit voedsel, maar ik vind bij bijvoorbeeld de "pizza's" ze op zichzelf niet zo lekker, maar gemengd met een van zijn salades en notenburgers wel. Maar dan krijg je dus een ellenlang recept met honderden ingrediënten, dus daarom wil ik ze zo aanpassen dat het gewoon één recept voor "pizza-salade" wordt dat wel praktisch is voor mij.

Ik heb deze week al eentje gemaakt, en dat was heel goed gelukt. Ik had een combinatie gemaakt van de Chili Kidney Bean Pizza met Spicy Sun-Dried Tomato Marinara Sauce en daardoorheen nog wat losse salade-achtige ingrediënten zoals komkommer en paprika. Het was erg lekker geworden.
De pizza werd ook voor het eerst echt een soort pizza. De vorige keren werden ze wel lekker, maar was het meer een soort zacht rijst-bonen-groente-mengsel dat in de verste verte niet op pizza leek. Waarschijnlijk maakte ik ze te dik of met teveel natte groente erop. Ik had ze nu dunner gemaakt en met minder natte groente, en ze heter en wat langer gebakken. En het leek waarempel inderdaad een soort pizza! :) Je kon het ook echt als een soort pizza opscheppen, omdat het deeg echt in elkaar bleef zitten. Leuk.
En de smaak van het geheel was ook erg lekker.
Voor herhaling vatbaar.
Alleen heb ik het briefje met mijn gecustomizede recept per ongeluk weg gegooid :roll:
Maar goed, ik weet nog wel wat voor aanpassingen ik ongeveer gemaakt had.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr nov 11, 2011 9:10

Ik heb gister geprobeerd een soort combinatie te maken van twee pannenkoekrecepten uit Thrive, met boekweit, quinoa en granaatappel. Het is helaas echt totaal mislukt. Het bleef te zacht, en tegen de tijd dat ik 'm dan kon omdraaien zonder dat het een fruddel werd, was de onderkant al zwart. Ik heb van alles geprobeerd, maar het werd er niet beter van. De allerlaatste was nog wel redelijk, maar smaakte toch een beetje verbrand, terwijl ie er nog niet zwart uitzag.
Nou ja, dan moet ik ook maar niet zo eigenwijs doen met verschillende recepten door elkaar :grin:

Heeft er iemand anders nog iets gemaakt?

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo nov 13, 2011 11:50

Nou ja! Heel verhaal getypt, is alles weer weg :(. Nog een keer dan:

Uit de dunne vegetariër:
-oudbroodsalade. Klinkt niet lekker, is het wel! Heb het brood (geen oud brood, bewaar brood altijd in de vriezer) in een koekenpan gebakken. Ik denk dat ik dit ga maken voor Sinterklaas met m'n werk.
-gebakken witlof. Ik heb agavesiroop gebruikt ipv suiker. Oh, en over de datum margarine ( :thanks: Ananas). Volgens mij was die agave wel een goede zet. Smaakte lekker! Meestal ben ik niet zo van de zoete smaken in m'n avondeten, maar dit was wel prima.

Uit The new vegan cookbook, Lorna Sass
-witte bonen/wortelpuree. Beetje raar recept, met uien in de ene pan, wortels in de andere, 20 minuten laten bakken, dan nog es een half uur doorkoken... pfff. Heb gewoon alles in één pan geflikkerd en zo lang laten staan als ik met de andere dingen bezig was. Smaakte verrassen goed! Had ik niet gedacht. Oh, en ik bleek geen salie te hebben, dus meteen maar de thijmvariant gedaan.
-portobella steak. Rustig opgebakken op laag vuur in een koekenpan ipv in de oven. Ga dat hele ding niet aanzetten voor twee paddenstoelen. Was lekker, al heb ik denk ik teveel Japanse sojasaus door de marinade gedaan.

Uit Vegatopia-kookboek:
De bietensinasappelsoep. Met flink wat tabasco, waardoor de combi met de wittebonenwortelpuree echt heel geslaagd was.

Kortom, goed gegeten gisteren.

Bonnie en Martine, hebben jullie ook wat gedaan?

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo nov 13, 2011 12:07

Ik heb ook een keer witlof gecarameliseerd.. Smaakte nog steeds smerig :) Het is denk ik alleen voor de mensen die tegen die bittere smaak kunnen.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo nov 13, 2011 12:13

Wow, dat allemaal in één dag, Sabine? Klinkt wel lekker! :)

Ik had een nieuwe deegroller en citruszesteur en uitsteekvormpjes die ik nog wilde gebruiken, dus ik heb de Buttery Lemon Cutout Cookies uit Vegan with a Vengeance gemaakt. Ik had niet genoeg citroenrasp dus heb er ook wat citroenextract bijgedaan en had het deeg ook eigenlijk niet lang genoeg laten opstijven, maar ze waren best goed gelukt! Ze vielen wel erg uit elkaar en ze waren niet zo knapperig als ik eigenlijk wilde, maar dat kan aan de temperatuur van m'n oven hebben gelegen.

Verder heb ik volgens mij nog geen nieuwe kookboekrecepten gemaakt deze week! ik wil eigenlijk nog een soep uit AFR gaan proberen maar kan het boek even niet vinden.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za nov 19, 2011 12:33

Bonnie schreef:Wow, dat allemaal in één dag, Sabine? Klinkt wel lekker! :)
Jaja, en ondertussen ook Alane van Wes gedanst :P . Wat leuk om dat na tijden weer te horen, hihi.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za nov 19, 2011 12:45

Oh, vergeten te posten tijdens de challenge :oops: ik had nog de Smoky Split Pea Soup uit Appetite for Reduction gemaakt, die was wel heel lekker! Meestal ben ik niet zo van de erwtensoep (maar heel af en toe), maar zo met gerookt paprikapoeder smaakte het erg goed :)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za nov 19, 2011 18:32

Heb je die gerookte paprikapoeder speciaal voor die soep gekocht?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za nov 19, 2011 19:31

forisma schreef:Heb je die gerookte paprikapoeder speciaal voor die soep gekocht?
Nee, niet per se, maar ik had het toevallig net gekocht bij Dille&Kamille dus dit was wel een goed recept om het uit te proberen! Ik had nog een paar recepten waar het in moet, maar weet nu even niet meer precies welke... het ruikt en smaakt iig heel lekker vind ik :)

jet
Moderator

Bericht door jet » zo nov 20, 2011 11:32

Zijn er ook andere winkels dan Dille&Kamille die het verkopen? Want volgens mij hebben we die hier niet :?
En het klonk me wel interessant in de oren, althans iets dat ik zou kunnen gebruiken :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo nov 20, 2011 12:24

Ooh, ja, ze verkopen het wel op meer plekken, maar ben het zelf nog niet tegengekomen. Als je toevallig zo'n speciaal kruiden/specerijenwinkeltje in de buurt hebt dan verkopen die het vast wel! Daar is het vast ook goedkoper dan bij Dille&Kamille, maar vond het blikje waar het in zat zo leuk :)

Ik zie dat ze het ook hebben bij Smokey Al:
http://www.smokey-al.nl/;jsessionid=36F ... D59FB03DFF
en hier:
http://www.spanjewinkel.nl/index.php?op ... &Itemid=68

dus als je het heel graag wilt hebben en nergens kunt vinden is bestellen ook nog een optie :)

Ik kwam er via google achter dat je paprikapoeder ook zelf kan roken, maar dat zie ik zelf nog niet helemaal zitten...

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo nov 20, 2011 12:32

Of gewone paprikapoeder+liquid smoke gebruiken? ;)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo nov 20, 2011 12:50

forisma schreef:Of gewone paprikapoeder+liquid smoke gebruiken? ;)
Ohja, dat zal er ook wel op lijken :) moet je wel liquid smoke hebben natuurlijk. Oh en ik zag dat Dille&Kamille het ook nog verkoopt in hun webwinkel. Je zou denken dat toko's het misschien ook wel hebben, maar daar heb ik het nog niet gezien...

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » zo nov 20, 2011 21:00

jet schreef:Zijn er ook andere winkels dan Dille&Kamille die het verkopen? Want volgens mij hebben we die hier niet :?
En het klonk me wel interessant in de oren, althans iets dat ik zou kunnen gebruiken :mrgreen:
Bij Turkse en Marrokaanse toko's verkopen ze het ook (hebben ze sowieso een heel goed en betaalbaar kruiden- en specerijenassortiment)

Plaats reactie