Recepten uit Vegan Pie In The Sky

Moderator: Martine

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Recepten uit Vegan Pie In The Sky

Bericht door Ananas » ma apr 09, 2012 18:15

Was je stiekem weer jarig dit weekend?? Dat je zoveel hebt gebakken!

Met de cappuchino mousse pie heb ik een haatliefde-verhouding. Ik had eerst een mini gemaakt ter experiment. Die was heel lekker en goed gelukt, ook volgens omni's. Dus toen bakte ik een grote echte taart voor een verjaardag met als thema 'Ironie'. Nou ik kan je wel zeggen: bak nooit een taart voor een feest met zo'n thema! Er was iets misgegaan met de agar, of het was gewoon te weinig, maar in elk geval: de taart was niet goed opgestijft en nadat ie per fiets was vervoerd, was er helemaal niks meer van over. Het was meer een soort bodem met mokka-vla-vulling. Wel erg lekker, maar niemand wou hem opeten! Ik geloof dat ie zo de prullenbak in is gegaan. Niks ironisch aan, gewoon zonde ;-)
Ik vind de chocola juist erg lekker erdoor! Ik zou wel meer agar erdoor doen als je die weglaat want de chocola zorgt er ook voor dat de taart stijf wordt. Maarrrr ik heb gewoon een agar trauma nu.

De key lime pie wil ik ook nog eens maken! In de zomer denk ik :) De lemon mousse pie was de eerste die ik uit dit boekje maakte, zooo lekker ook.

Wat je zegt over de bodem is precies mijn ervaring. Ik moet meer 'melk' toevoegen en soms ook nog wat bloem/meel. Ik gebruik overigens country cookies of een goedkope namaak daarvan, wat voor koekjes heb jij gebruikt?

Ahh, nu heb ik zin om weer taartjes te bakken :mrgreen:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za apr 14, 2012 11:35

Nee, degene van wie ik VPitS heb gekregen, was jarig. Heeft ie slim gedaan, haha.

Ik had theebiscuitjes gebruikt voor de bodem. De amandel country cookies van de AH zijn uit het assortiment! Of is dat al tijden zo? Ik vond het iig erg flauw!

Ananas

Bericht door Ananas » za apr 14, 2012 15:40

Oh da's wel jammer, als die amandelcookies eruit zijn! Maar ik moet toegeven dat ik tegenwoordig altijd de el cheapo country cookies van de Coop gebruik - heet daar veelkorenkoekjes oid. Kost maar de helft voor hetzelfde koekje ;-)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo apr 15, 2012 12:30

Ik heb de pucker up raspberry pie gemaakt, alleen dan niet met framboosjes, maar met rode bessen, bramen en aardbeien (van die pakjes uit de diepvries). Ik heb nogal gestoeid met de korst (wat gebruiken jullie trouwens ipv shortening?), en ik had te weinig maizena toegevoegd (maar het pakje bleek opeens leeg te zijn). Ook blijkt m'n oven op z'n max 400F te halen, terwijl je officieel 425F nodig hebt.
De vulling bleef te vloeibaar, maar door de besjes/bramen/balsamico was het wel lekker zurig en fris. Van het andere panellid had er een stuk minder fruit in gemogen, want 'nu is het net alsof je jam naar binnen zit te lepelen'. Tsss, zeiksnor :P .

Framboos

Bericht door Framboos » ma aug 13, 2012 21:16

O, ik vind dit echt een geweldig kookboekje! Echt een aanrader.

De buttery double en single crust vind ik (en mijn proefkonijnen met mij) echt fantastisch (ik maak het deeg n de keukenmachine, dat is de enige manier waar het mij lukt goede zelfgemaakte crusts te krijgen*).

Tot nu toe gemaakt (ik maak eigenlijk voor alle gebeurtenissen tegenwoordig iets uit dit boek):

She's my cherry pie (ik vond m heel lekker, vriend iets minder - ik had alleen zoete kersen, geen tart cherries zoals wordt geraagd
Maple-Kissed Blueberry Pie (de was echt veel te runny als taart, maar als toetje werkt dat dan juist weer wel goed - hij is beter warm dan koud)
Appleberry pie (echt heerlijk)
Maple pecan pie (dat was wel de hit van kerst 2011!)
Summer fruit buckle cake (leuk idee maar niet heel bijzonder)
Manhattan Mud pie (veel te chocolade voor mij, maar vader die dol is op choco vond m erg lekker)

Ooo, ik moet echt bramen gaan plukken voor de blackberry bramble pie, en de basil peach pie maken...!

* Dat en de hele uitleg. Ik dacht altijd: ach, ijswater. Pff. Lukt vast ook wel met gewoon koud water. Ach, laten rusten in de koelkast? Dat is voor mietjes, dat doe ik niet. Niet dus - het maken van een goede pie crust komt echt heel precies.

Framboos

Bericht door Framboos » ma aug 13, 2012 21:18

Shantisabine schreef: Ik heb nogal gestoeid met de korst (wat gebruiken jullie trouwens ipv shortening?)
Ik gebruik gewoon margarine. En dan zo minimaal mogelijk water, en alles in de keukenmachine (met S-mes) mixen om het bewerken zo kort mogelijk te houden. Het lijkt op een gegeven moment nog veel te kruimelig, maar als je het dan tegen elkaar aanduwt, blijft het plakken. Dan is het (imho) goed.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jul 20, 2014 15:26

Gister de lemon mousse pie gemaakt (niet little pies, want ik had geen kleine bakvormpjes, dus in een 9-inch springform).

Wat een fan-tas-ti-sche taart. Echt heerlijk, lekker fris, ziet er leuk uit met dat gele laagje en ik vond de stuctuur vooral zo bijzonder. Ik zou niet kunnen raden waar die van gemaakt is als ik 'm niet zelf had gemaakt.

Overigens maakte ik ondertussen ook:

strawberry kiwi crème tart: lekker! Wel machtig.

key lime pie: heerlijk! Mijn moeders nieuwe favoriet (hoewel ze die lemon mousse niet proefde en ik denk dat die ook bij haar hoog gaat scoren :D ).

blueberry bliss cheesecake
: vind ik zelf niet zo heel erg lekker - de banaan maakt 'm wat... banaanweeïg, en vind 'm wel erg zoet, maar iedereen die ik 'm voorschotelde kwam om een tweede stuk vragen (en het was mijn moeder favoriet, voordat ik de key lime maakte).

Chocolate galaxy banana cheesecake: heeft datzelfde banaanweeïge als blueberry bliss. Niet mijn favoriet, maar mensen die ik 'm voorschotelde vonden 'm wel heerlijk. (Oftewel, als je snapt wat ik bedoel met banaanweeïg en dat ook niet lekker vind is dit niet de taart voor jou, als je totaal niet snapt waar ik het over heb vind je hem waarschijnlijk heel lekker.)

Summer fruit buckle cake: lekker, maar ik zou er volgende keer iets minder amandelsmaak aan geven.

Strawberries & cream tarts: de cream werd bij mij... raar en was een klein beetje aan het schiften denk ik. Misschien niet lang genoeg gekoeld?

Strawberry rhubarb crumb pie: deze keek heb ik op een gegeven moment... afgegoten. Voelde me net een ansichtkaart van Loesje haha. Maar goed: weet niet wat ik verkeerd deed, maar het werd een grote natte bende. Dat weerhield de twee vriendinnen voor wie ik 'm maakte er niet van twee ENORME stukken te eten.

(Ik maak niet elke week een taart hoor. :oops: Mijn vorige opsomming van is van een jaar geleden en mijn familie vraagt altijd of ik taarten meeneem naar verjaardagen enzo.)

Ik vind dit boekje trouwens echt een enorme aanrader, mocht dat niet duidelijk worden uit bovenstaande.

Marla

Bericht door Marla » do aug 28, 2014 19:57

Oh Framboos, ik ben je eeuwig dankbaar voor bovenstaande post! Ik moest vorige week een taart bakken en ben voor de lemon mousse pie gegaan omdat je er zo enthousiast over was. Jemig wat was hij lekker, ik denk wel een van de lekkerste vegan taarten die ik ooit heb gemaakt. Ik had hem al heel vaak in het boekje zien staan maar ben altijd huiverig voor taarten met agar dus durfde hem nooit te proberen. Als jij dit niet had geschreven had ik hem wellicht nooit gemaakt :shock:

Framboos

Bericht door Framboos » vr aug 29, 2014 11:00

Jaaa, I know! Echt een van de lekkerste vegan taarten inderdaad.

Mijn schoonzusje nam een hap en zei met een verbaasde blik 'het is echt. heel. lekker!' Haha (niet dat ze verbaasd was over een vegan taart die lekker was, die blik ging over hoe lekker de taart was.)

En ik had bij die vorige post ook kunnen zetten dat ik ik zo lang wachtte met maken omdat ik bang ben voor taarten met agar haha. Ben alleen helemaal weg van citroen de laatste tijd dus wilde 'm toch graag proberen.

Ik maak vaak als ik naar verjaardagen* ga 1 taart die ik al eens eerder maakte (en waarvan ik dus weet dat 'ie lekker is en goed lukt) en dan nog 1 die ik nog niet eerder maakte.

* Arthur, mensen vragen me vaak taarten mee te nemen voor verjaardagen en/of ik bied het zelf aan als ik weet dat mensen het fijn vinden dat ik ook taart kan eten / als ze vaak zeggen hoe lekker ze een taart die ik maakte vond. Ik breng (volgens mij) nooit ongevraagd taarten mee! :wink:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr aug 29, 2014 11:24

Dankje voor het posten van die minireviews Framboos! :) Nu moet ik even een gelegenheid bedenken om die citroentaart te maken.

Die blueberry cheesecake vond ik heel lekker trouwens, maar ik begrijp wel wat je bedoelt met banaanweeïgheid. Ik heb niet zo rijpe banaan gebruikt dus de smaak was niet erg aanwezig, maar ik kan me voorstellen dat de taart zonder banaan nog lekkerder zou zijn. Die galaxy cheesecake vond ik op de eerste dag helemaal niet zo goed gelukt maar vanaf de volgende dag werd de smaak steeds beter. Bij de kookdemo van Terry hadden ze hem met speculaasbodem gemaakt en die vond ik ook goed.

De chocoladehazelnoottaart vond ik ook heerlijk (volgens mij kan je van die vulling ook superlekkere truffels maken) en de frangipane met peer lijkt tot nu toe favoriet bij mijn familie.

Wen

Bericht door Wen » vr aug 29, 2014 11:34

Wat gebruik je voor gingersnapcookies?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo aug 31, 2014 9:12

Oe frangipane... Ik maakte "vroeger" regelmatig een heerlijke perentaart met frangipane waar mijn vriend om blijft vragen. Misschien maar eens proberen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo aug 31, 2014 9:39

Die frangipane is zoooo lekker! :-D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo aug 31, 2014 11:21

Framboos schreef:Gister de lemon mousse pie gemaakt (niet little pies, want ik had geen kleine bakvormpjes, dus in een 9-inch springform).

Wat een fan-tas-ti-sche taart. Echt heerlijk, lekker fris, ziet er leuk uit met dat gele laagje en ik vond de stuctuur vooral zo bijzonder. Ik zou niet kunnen raden waar die van gemaakt is als ik 'm niet zelf had gemaakt.
Ik heb het boek (nog) niet, ik wil voorkomen dat ik teveel taarten bak (slecht voor mijn lijn), dus ik ging online even rondspeuren omdat het zo lekker klinkt deze taart! Is *dit* het recept? Het resultaat bij diegene ziet er niet zo veelbelovend uit moet ik zeggen :D En wat gebruik je dan ipv de gingersnap koekjes? Gewoon digestive koekjes?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo aug 31, 2014 13:10

Hahahah dani ik moest ook echt lachen om die foto :lol:

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » zo aug 31, 2014 17:43

Die foto nodigt niet echt uit om de taart te maken nee :lol:
Groetjes Suzanne

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 31, 2014 18:47

Ze heeft de hoeveelheden een beetje veranderd: Voor de topping is 3/4 cup water nodig, en de bodem is van 3 ons koekjes, 2 el bruine suiker en 4 el koolzaadolie. de rest heeft ze precies overgenomen.
En in een springvorm (9 inch =23 cm) lukt het vast beter. ;)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo aug 31, 2014 20:29

Marianne schreef:Ze heeft de hoeveelheden een beetje veranderd: Voor de topping is 3/4 cup water nodig, en de bodem is van 3 ons koekjes, 2 el bruine suiker en 4 el koolzaadolie. de rest heeft ze precies overgenomen.
En in een springvorm (9 inch =23 cm) lukt het vast beter. ;)
Nog meer water voor de topping? Terwijl het er bij haar al zo slapjes uitziet? Ik ga het proberen :)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Wen

Bericht door Wen » zo aug 31, 2014 20:56

En welke koekjes kan ik maken ipv ginger snaps?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo aug 31, 2014 21:11

Ik zou speculaas of speculoos nemen, eventueel met een lepeltje gember erdoor.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie