Kookboeken Challenge week 3: Robin Robertson

Moderator: Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Kookboeken Challenge week 3: Robin Robertson

Bericht door Ananas » ma okt 31, 2011 10:05

Het is alweer week 3! Wat willen jullie deze week gaan maken, of uit welk boek?

Ik heb er echt te veel, haha, lastig kiezen. Maar vandaag ben ik toch pas om 20:00 thuis dus nu even een gele erwtensoep op gezet. Morgen de boeken doorbladeren.

Martine
Moderator

Re: Kookboeken Challenge week 3: Robin Robertson

Bericht door Martine » ma okt 31, 2011 20:26

Ik ga koken uit Carb conscious vegetarian, andere kookboeken van Robinson heb ik (nog) niet. Ik heb dit boek ook nog niet zo lang, dus dit wordt de eerste keer dat ik er iets uit ga maken. Op het eerste gezicht lijkt het me best een goed boek, niet heel origineel, maar wel wat leuke recepten.
De koolhydraatwaardes bij de recepten zijn nog vrij hoog, maar ik heb een paar dingen nagerekend en volgens mij geeft ze de koolhydraten inclusief vezels. De vezels staan daarna nog een keer apart vermeld dus koolhydraten minus vezels geeft de koolhydraten die je lichaam daadwerkelijk kan verteren.
Verder vind ik dat de porties in het boek wat klein zijn, maar dat heb ik wel vaker, want zowel mijn vriend en ik zijn stevige eters en we eten meestal geen voorgerecht of toetje.

We hebben vanavond de Jammin' Jambalaya gegeten. Deze lijkt vrij sterk op de jambalaya uit Veganomicon die ik in week één gemaakt heb, maar dan zonder rijst erin (dat is dus het carb conscious aspect). Ik had geen seitan of andere vleesvervanger in huis, maar wel een enorme voorraad versgekookte kidneybonen, dus daar heb ik er lekker veel van door gedaan. Ik had er verder niks bijgemaakt, dus we hebben met z'n tweeën het hele recept voor vier personen verorberd. Het was lekker (Cajun = Yum!), maar ik miste stiekem wel de rijst/koolhydraten een beetje.

Verder heb ik de Pecan-studded apple-zucchini cake gemaakt, met hazelnoten in plaats van pecans. Er moest veel bakpoeder in (een hele eetlepel!) en het gevolg was dat het vrij veel rees en vervolgens bij het afkoelen behoorlijk inzakte. Ik ben misschien een beetje te eigenwijs geweest door het beslag in een smalle cakevorm te doen in plaats van een brede schaal zoals het recept staat, zodat het een dikkere laag beslag was die ver kon inzakken en erg nat bleef (wel helemaal gaar, maar echt te nat). Toch denk ik eigenlijk dat dit dit recept wat veel bakpoeder en sojamelk bevat en te weinig meel.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di nov 01, 2011 19:10

Ik heb vandaag de Singapore Noodles with Tempeh gemaakt. Heb wel valsgespeeld door kant en klare pindasaus te nemen (ze hadden geen kokosmelk bij de Hoogvliet en had echt geeen zin om nog naar een andere winkel te fietsen) en heb de tempeh iets korter gekookt, maar het was wel lekker! En we hebben nog restjes :)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di nov 01, 2011 20:49

Ik zie te veel opties in Vegan on the cheap! Morgen en vrijdag dus in ieder geval een hoofdgerecht daaruit (ik kook doordeweeks maar twee keer :( ).

Vind trouwens wel dat er erg weinig groente door de pasta gaat. Maar pasta met rozijnen! Raar! Moet ik proberen ;).

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo nov 02, 2011 9:10

Ik heb gisteravond de Coconut-peanut chickpeas with vegetables uit 1000 vegan recipes gemaakt.
OH MY GOD WAT IS DAT HEERLIJK!!!!
Echt wauw, fantastisch!
De smaak is echt waanzinnig, zoet en hartig tegelijk, de kikkererwten zijn door de kokosmelk heerlijk romig en het smaakt op de een of andere manier alsof er tofu in zit en niet slechts kikkererwten. Ook een heel goed gerecht denk ik voor vleeseters die op bezoek komen, omdat iets in de smaak (misschien de grote hoeveelheid kerrie?) wel eens goed zou kunnen zorgen dat men geen vlees mist.
En hij was lekker snel klaar!

Ik heb wel 2 keer zoveel spinazie gebruikt want ik vond het anders te weinig groente, en de helft van de kokosmelk. 2 pakjes kokosmelk is echt véél te veel :roll: Wel lekker misschien, maar 1 pakje vind ik al een boel extra vet.
Maar dit was echt een groot succes, deze ga ik echt veel vaker maken!

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 03, 2011 12:38

Wat is de challenge van deze week stil...
Is iedereen druk of ziek? De vorige weken te hard gechallenged en daardoor nu een beetje challenge-moe? Geen fan van Robin Robertson? (Nee, dat laatste lijkt me onmogelijk! Al heb ik nog maar 2 recepten van haar geprobeerd, die waren zo geweldig dat ik me niet kan voorstellen dat de rest slecht is)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do nov 03, 2011 13:52

Fynnya schreef:Wat is de challenge van deze week stil...
Is iedereen druk of ziek? De vorige weken te hard gechallenged en daardoor nu een beetje challenge-moe? Geen fan van Robin Robertson? (Nee, dat laatste lijkt me onmogelijk! Al heb ik nog maar 2 recepten van haar geprobeerd, die waren zo geweldig dat ik me niet kan voorstellen dat de rest slecht is)
Ik weet niet, de week gaat ook harder voorbij dan ik had verwacht! en ik heb eigenlijk nog te veel restjes staan om weer nieuwe dingen te gaan koken. Ik ga zo nog een keer naar die recepten kijken, misschien kan ik van het weekend nog iets lekkers maken :)

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » vr nov 04, 2011 16:40

Ahh, echt slecht. Ik kom helemaal niet aan koken toe deze week. Gaat de komende 2 dagen ook niet lukken.

Ik dacht dat de kookchallenge me wellicht weer 'the joy of cooking' zou terugbrengen, maar helaas...

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za nov 05, 2011 12:25

Ik kon alleen woensdag koken. Gisteren had ik een Monty Python pizza filmavond :D.

Woensdag heb ik Penne-wise peanutty pasta gemaakt uit Vegan on the cheap. Was wel heel anders dan ik gewend ben. Er ging oa pindakaas, rijstazijn en gember door de saus. Dat doe ik normaal nooit. De ingrediëntenlijst lijkt wat lang, maar het zijn wel allemaal dingen die ik in huis heb. Ik vond het wel lekker. En het is ook supermakkelijk. Alleen... OMG! Ze kookt broccoli! Dat doe ik dus mooi niet. Ik heb de groente gewokt. Zo! Dat voor je, mevrouwtje Robertson!

En nu ga ik wat gerechten uitkiezen voor de lunch, misschien wat te snacken voor vanavond, en kan straks natuurlijk ook een hoofdgerecht maken. Heb trouwens kokosmelk ook kokoksmelk gehaald voor die coconut chickpea thingies.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za nov 05, 2011 17:02

Ik heb gister de Green Tea Rice With Lemon Snow Peas And Tofu gemaakt.
De green tea rice wil zeggen rijst koken in groene thee in plaats van in water. Best grappig, de rijst werd een mooi kleurtje ervan. We proefden het alleen héél subtiel, maar dat is waarschijnlijk omdat ik volkoren rijst gebruikt heb in plaats van witte sushi rijst. Het was wel lekker op zich, maar te subtiel. Maar rijst op die manier 'marineren' vind ik wel een leuk idee, dus ik denk dat ik dat ook wel eens met andere specerijen of kruiden ga proberen. Iemand aanraders?

De rest viel een beetje tegen. Het was heel flauw en smaakloos, en ik heb een heleboel extra limoensap, en nog wat andere ingrediënten erbij moeten doen om het lekker genoeg te maken. Een sterke citroensmaak (of in mijn geval limoensmaak, want ik had geen citroen) bij peultjes en tofu vond ik wel lekker, dat is wel een heel leuk idee. Dus dit geeft wel inspiratie om zelf een recept te bedenken met citroen/limoen als hoofdsmaakmaker, maar zoals het nu was was het nog niet echt een succes.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za nov 05, 2011 19:49

In de oven:Ginger-Spice Brownies uit 1000 vegan recipes en Pumpkin Spice Cake with Chocolate Glaze uit VotC, alleen dan met winterpeen ipv pompoen en zonder glaze. Staat dus nog te bakken.

In de buik Double-Sesame Tofu With Tahini Sauce (alleen dan met sesamzaadjes ipv twee verschillende soorten sesamzaadjes) en Beans Bourguignon uit 1000 vegan recipes. Ik vind natuurwinkeltahin en toko-tahin altijd heel anders, die van de toko is veel dunner. Ik heb toko-tahin gebruikt voor de saus bij de tofu, en dat was lekker. De saus was wel echt nodig, anders zat er te weinig smaak aan.
Voor de beans bourguignon heb ik maar 1 blik kidneybonen gebruikt, anders werd het wel erg veel, en ik had geen laurier in huis. En in het recept moet je het ontzettend lang op het vuur hebben staan, dat weiger ik ;). Ik had het eerst opgezet, ben die tofu-dingen gaan maken, en toen vond ik het wel weer lang genoeg. Was ook prima. De smaak was echt goed (combi rode wijn, tijm en kidneybonen is goed!) en de textuur was ook lekker vullend. Prima gerecht dus!

Rijst koken in thee, ga ik ook doen!

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma nov 07, 2011 17:21

Ik heb gister nog een klein bijgerechtje uit 1,000 vegan recipes gemaakt. Lemon and garlic marinated mushrooms. Ik vond de smaak van de citroen en knoflook te sterk, maar voor de rest was het wel lekker. Met wat aanpassingen in de hoeveelheid 'marinade' en de verhoudingen, is het wel een geslaagd bijgerecht verwacht ik.
Ik heb het door de rest van mijn maaltijd heengedaan (macaroni, prei, mais, naturel gehakt, soort bechamelsaus) en daar paste het ook wel erg lekker bij.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma nov 07, 2011 19:06

Ik heb zaterdag nog de Indian-style spinach whith mushrooms en tomato gemaakt. Ook hier dreigde gebrek aan smaak, dus ik heb de hoeveelheden specerijen verdriedubbeld en toen was het best lekker. Ik vind spinazie vaak een beetje slijmerig en dat had ik ook met dit gerecht. Verder vond ik het er niet zo vullend uitzien, dus heb er nog droog geroosterde pinda's en een beetje rijst erbij geserveerd. Met deze aanpassingen was het goed te eten, maar deze komt niet op mijn lijst met favoriete recepten.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » wo nov 09, 2011 20:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik qua hoeveelheden kruiden totaal niet naar een recept kijk, maar het er gewoon in kwak.

Afgelopen zondag nog Coconut-Peanut Chickpeas And Vegetables gemaakt, en dan met wortel en aubergine er extra door. Het was een versimpelde versie van mijn curry-interpretatie, en tot nu toe had ik er nooit pindakaas doorheen geroerd, was wel prima. Een makkelijk gerecht dat je prima kunt maken met de groente die toevallig in de aanbieding zijn.
Tempeh With Maple, Mustard, And Balsamic Glaze: ik heb tempeh niet eerst gekookt, maar meteen gebakken. Daarna die bouillon erbij, en het mosterdmengsel (maar wel minder zoet dan in het recept). Deze manier van tempeh bereiden kende ik nog niet, en het geeft wel een goede bite. En mosterd is lekker, dus hier ga ik wel mee variëren.
Ginger Soy Vinaigrette is voornamelijk leuk omdat je tijdens het sla eten af en toe wat gember binnen krijgt. De combi suiker/rijstazijn/ketjap heeft voor mij iets misselijkmakends, het werkt voor mij niet. Edoch, gember door de sla, topidee!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 10, 2011 11:37

hmm, vroeg dat recept voor Ginger Soy Vinaigrette specifiek om ketjap of om sojasaus? Als er sojasaus in een recept staat bedoelt men vaak shoyu of tamari en dat smaakt heel anders dan ketjap (minder zoet). Misschien weet je dit allemaal allang al, maar zo niet, probeer het dan eens met zo'n 'echte' gefermenteerde sojasaus (ingrediënten: sojaboon, zout, water, eventueel tarwe), dat geeft echt een totaal ander effect!

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » vr nov 11, 2011 8:48

Had wel de goede, maar ik ben gewend om dat soort spul allemaal onder de noemer 'ketjap' te gooien. Maar toch bedankt!

Plaats reactie