Kookboeken Challenge week 2: Lisette Kreischer

Moderator: Martine

Plaats reactie
Shantisabine

Re: Kookboeken Challenge week 2: Lisette Kreischer

Bericht door Shantisabine » za okt 29, 2011 10:00

Hoooi!
Ik heb inmiddels de pittige wintersoep gemaakt. Wat een enorme pan krijg je dan! En dan heb ik er niet eens ook nog een liter water in gedaan. Mijn wederhelft is soepgoeroe, en zijn theorie is dat hoe meer water je in de soep doet, hoe minder lekker de soep wordt ;). Wel lekker. Ik heb er geen paprika ingedaan, en de pastinaak vervanger door meiknolletjes. Oh, en geen bouillonblokje.
Het was dus zo'n enorme pan, dat ik gisteren het restje dat over was, heb omgetoverd in pannenkoekjes.Gewoon wat sojamelk en bloem erbij. Ik had een vulling gemaakt van aardpeertjes, yoghurt, beetje balsamico-azijn, voor de Lisette-touch ook wat walnoten en gistvlokken, even met de staafmixer erdoor, et voilá! Dat was ook lekker.
Vanochtend de appeltostis gemaakt. Met brintabrood (blegh!, maar dat is het enige brood waar de ingrediënten opstaan bij de Hoogvliet). Was verrassend leuk, met dat karamellaagje. Duurde alleen wel lang, omdat ik bang was dat ik het zou laten verbranden.
Nog één recept dus... Misschien de gekarameliseerde nootjes. Of de bietenhumus.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo okt 30, 2011 17:16

Ik heb gister de Gesmoorde savooiekool met een pesto van zongedroogde tomaat gemaakt. En daar zelf tofugehakt en een mengsel van quinoa en boekweit bij gemaakt.

Het werd wat te zout en een beetje een kleffe zooi, maar dat kan ook komen doordat ik tofugehakt had toegevoegd (wat dus niet in het recept staat) en die misschien gewoon teveel drab is geworden door het water in het recept. En dat ik te weinig walnoten had, en dus andere noten en zaden heb gebruikt.
Op zich was het goed te eten, maar niet geweldig, maar dat ligt dus misschien niet aan het recept.

Wat ik er in ieder geval wel leuk aan vind, is dat het een recept is dat goed bij savooiekool past. Doordat die niet vaak te krijgen is heb ik er nog weinig ervaring mee, en ik vind 'm niet zo lekker passen in gerechten waar ik andere kolen doorheen doe, dus weet ik nooit zo goed wat ik er mee kan doen.
En dit recept past wel heel goed bij de savooiekool, het is een heel goede combinatie met die zongedroogde tomaat. En de quinoa smaakt er ook lekker bij.
Dus ik ga het nog wel een keer proberen door het recept letterlijk te volgen, of nog wat aanpassingen eraan maken, want het heeft in ieder geval wel veel potentie.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma okt 31, 2011 18:10

Ik heb gister nog een derde recept gemaakt: Preistamppot met gekarameliseerde radijsjes.
Dat klonk zo vreemd dat ik het maar eens wilde proberen :D
Ik heb radijs nooit anders gegeten dan rauw, en zelfs nog nooit gehoord van gebakken of gekarameliseerde radijs. Maar dat is dus hartstikke lekker!
De radijs is veel zachter van smaak en lekker zoet (door de stroopsaus maar ook van binnen), en past lekker bij stamppot. Ik had de radijsjes wel in achten gesneden (in het recept stond alleen schoongemaakt) en dat was een goede keuze, want de radijs is duidelijk lekkerder door de saus en puree eromheen, dus hele radijsjes lijkt mij minder lekker. En ik had tofureepjes erbij gedaan, wat een fijne zoute tegenhanger van al dat zoet was.
Ik vind dit recept echt een ontdekking! Dit ga ik zeker vaker maken, want die is erg lekker en het is ook leuk om meer variatie te hebben voor radijs.

Wat me wel opviel is dat dit recept wat slordigheden bevatte. De ui uit de ingrediëntenlijst is in het recept nergens te bekennen en in het recept staat er opeens dat je de sojaroom erbij moet gieten, terwijl die dan weer niet in de ingrediëntenlijst staat. Nou kan ik zelf ook wel bedenken wat ik met de ui kan doen en is sojamelk (wat ik altijd wel in huis heb) in plaats van sojaroom ook oké, maar echt handig is het niet.

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia » di nov 01, 2011 8:15

Zulke foutjes staan ook heel erg in nonfishalicious!

Ik ben afgelopen week hard gefaald wat betreft de challange. En dat ga ik deze week ook doen (ben niet thuis).
Heb de geroosterde pastinaken en wortelen gemaakt (beetje met eigen fantasie ook), maar had de oven op een verkeerde stand gezet. Wat resulteerde in een huis wat vol rook stond en in dit >> klikkkkk

Heb nog wel pompoen geroosterd (maar niet omdat het in het kookboek stond, maar puur omdat pompoen op moest), en gisteren ook de flapjacks gemaakt. Met dank aan de margarine van Chantal (smaakte nog prima trouwens! Denk dat als ik terug ben de rest op ga maken (of in ieder geval een deel), voordat ie een maand over datum is haha)

Fynnya

Bericht door Fynnya » di nov 01, 2011 11:44

cavia schreef:Heb de geroosterde pastinaken en wortelen gemaakt (beetje met eigen fantasie ook), maar had de oven op een verkeerde stand gezet. Wat resulteerde in een huis wat vol rook stond en in dit >> klikkkkk
Oei!
Heb je je huis weer helemaal rookgeur-vrij kunnen maken?

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di nov 01, 2011 20:24

Bietenhumus is prima humus. Ha! En zo had ik toch mijn drie recepten!

Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr nov 18, 2011 18:29

Tja, heb ik het met mijn 2 kookboeken van Lisette (plus scans uit Ecofabulous) toch mooi laten afweten... Life got in the way. Alleen die vrijdag opnieuw de pompoencakejes gemaakt voor een Halloween-boekenruilmiddag waar ik heen ging. Ook een plaatje van de door mij gescoorde boeken want op de rechter stapel staat nog een cakeje mét sojaslagroom.
http://farm7.static.flickr.com/6100/635 ... c6b4_m.jpghttp://farm7.static.flickr.com/6215/629 ... 48a1_m.jpg
Toevalligerwijs heb ik vandaag de 'goed gevulde perentaart' uit Ecofabulous gebakken. Weet nog niet hoe hij smaakt want hij is voor de verjaardag van mijn schoonzusje morgen -- ziet wat pips dus ik hoop dat hij gaar (genoeg) is maar anders wordt het deeg te droog. Het spannendste vind ik of je de peren goed proeft: je moest 'nog enigszins onrijpe' peren gebruiken... Hoe weet je in vredesnaam wanneer die fase is aangetreden??? :?: Ik hoop dus dat mijn peren niet té onrijp waren.

Gisteren ook nog Ginger tempé gemaakt. Een klein stukje geproefd en die is ook erg lekker maar wel zout. Lijkt me dus inderdaad iets voor bij stamppot zoals wordt gesuggereerd. Maar gisteren had ik al tempéspekjes bij mijn andijviestamp. :D
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Plaats reactie