Kookboeken Challenge week 2: Lisette Kreischer

Moderator: Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Kookboeken Challenge week 2: Lisette Kreischer

Bericht door Ananas » zo okt 23, 2011 9:24

Vanaf morgen is Lisette aan de beurt, wat gaan jullie maken?

Shantisabine

Re: Kookboeken Challenge week 2: Lisette Kreischer

Bericht door Shantisabine » zo okt 23, 2011 10:06

Ik heb vorige week net die kooljambalalalalaa (zoiets) gemaakt. Was wel grappig. Voor komende week (zal wel weekend worden) denk ik dat ik de bietentaart of rodekooltruffels uit Ecofab koken wil proberen.

cavia

Bericht door cavia » zo okt 23, 2011 12:29

Ik ga denk ik de niettonijnsalade (heb er geen vis asosiaties bij) (éen van de zoveel) uit nonfishalicious maken. Die met tempeh en kikkererwten.
Verder weet ik het nog niet. Ik denk niks uit datzelfde boek, aangezien mijn vriend een gruwelijke hekel heeft aan alles waar ook maar een zeesmaak aan zit (en van meer wier in éen week wordt ik ook niet gelukkiger, geloof ik), en ik het ook niet een heel fijn boek vind, voor als je gewoon een maaaaaltijd wilt.
Misschien ga ik maar kruidnoten maken, haha. Al gaat dat wel tegen mijn principes in (kruidnoten eet je pas als Sinterklaas in het land is)

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 23, 2011 12:40

De herfstrecepten uit Ecofabulous vallen eigenlijk ook een beetje tegen... heeel veel zoete baksels en losse chocolade dingetjes enzo.

Wrpft. Ik kom er niet uit :P

cavia

Bericht door cavia » zo okt 23, 2011 13:26

ik ook niet. sowieso niet wat ik aankomende week moet gaan eten, haha. help.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 24, 2011 20:36

Hmm, aangezien ik geen kookboeken van Lisette heb en ze bij de bieb de komende weken nog uitgeleend zijn, zal er bij mij deze week niet veel van terecht komen. Ik zit te twijfelen of ik haar kookboeken moet aanschaffen, dus ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen ermee zijn. Zou leuk zijn als ze een blog had met wat recepten erop om uit te proberen.

Volgende week doe ik weer mee. Hopelijk lukt het dan wel om echt drie dingen te maken, want afgelopen week waren het er maar twee...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Baukje

Bericht door Baukje » ma okt 24, 2011 20:56

Ik zal morgens eens gaan bladeren in haar boeken.
Ik zal een recept maken uit ecofabulous, en eentje uit haar bakboek.

Wordt vervolgd..............

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 25, 2011 8:31

Ik heb gisteren de rodekool-chocotruffels gemaakt, althans, gemengd, en draai er vandaag balletjes van. Ruikt heerlijk! Ook de tofu jum jum blokjes in marinade gezet, om vandaag te bakken.

Valt me op dat er ook weinig gebruik gemaakt wordt van peulvruchten in het boek. Jammerrr. Ik vind tempeh en tofu soms wel lekker, maar eet toch liever peulvruchten bij de maaltijd , zijn zo lekker veelzijdig en bevatten veel mineralen en vitaminen enzo. Krijg al veel soja binnen met soy lattes, yofu, etc.

Ik zou dit boek (Ecofabulous) zeker niet aanraden om te kopen, Martine. Het is onvolledig, chaotisch, slechte index (beter gezegd geen index). Ze schrijft erin dat ze een groentepakket heeft. En veel gerechten zijn inderdaad simpele groentegerechten voor die gekke groenten die je daarin tegen komt. Je zal echter evenveel van dat soort receptjes vinden op de website van vitatas of odin...

That said, het is wel een heel mooi boek.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di okt 25, 2011 11:33

Hier staan een stuk of 9 recepten van haar: http://snotime.ncrv.nl/pagina/receptenoverzicht

Ik heb gister met mijn huisgenoten de spaghetti bolognaise gemaakt die daar staat. Met lekker veel verse tomaat, lente-ui, paprika, kruiden en tempeh. Ik vond het erg lekker. Mijn ene huisgenoot was niet echt enthousiast, de ander vond het ook lekker.
Ik realiseerde me toen ik het proefde opeens dat ik al járen geen pasta bolognaise gemaakt heb..... Dat is echt zo'n standaardmaaltijd, en ook nog mijn favoriete gerecht in mijn jeugd, hoe kan ik die nou jarenlang vergeten zijn? :roll: Dat ga ik zeker weer vaker maken dus.
Ik krijg nu alweer zin om het weer te gaan maken :mrgreen:

Voor nu laat ik het even hierbij, en dan hopelijk later deze week met Gnoe samen nog wat maken uit haar Lisette-kookboek(en).

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 13:30

Shantisabine schreef:Voor komende week (zal wel weekend worden) denk ik dat ik de bietentaart of rodekooltruffels uit Ecofab koken wil proberen.
Ik heb afgelopen vrijdag de bieten-chocoladetaart gemaakt! Hij was errug lekker. :D
http://farm7.static.flickr.com/6233/626 ... acf867.jpg
Blogpostje met link naar eerdere stadia.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 13:32

Fynnya schreef:Voor nu laat ik het even hierbij, en dan hopelijk later deze week met Gnoe samen nog wat maken uit haar Lisette-kookboek(en).
Yup. :D Ben bezig aan een mailtje maar een lijstje maken van de recepten die mij aanspreken is nog niet eenvoudig :wink: In welke wijk woon je eigenlijk?

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 13:35

Ananas schreef:Ik zou dit boek (Ecofabulous) zeker niet aanraden om te kopen, Martine. Het is onvolledig, chaotisch, slechte index (beter gezegd geen index). Ze schrijft erin dat ze een groentepakket heeft. En veel gerechten zijn inderdaad simpele groentegerechten voor die gekke groenten die je daarin tegen komt. Je zal echter evenveel van dat soort receptjes vinden op de website van vitatas of odin...

That said, het is wel een heel mooi boek.
Ik had het van de bieb (na LANG wachten) en vond het juist wel een prettig, aansprekend boek. Muv de index dan... Maar dat geldt voor al haar boeken. Ik heb graag een index op ingrediënt in mijn kookboeken. :( Het boek is niet meer te krijgen maar als ik het goed heb begrepen komt er in december een herdruk uit.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo okt 26, 2011 13:36

Gnoe schreef:In welke wijk woon je eigenlijk?
Kanaleneiland.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 13:39

Zoals gezegd ga ik zondag met Fynnya koken, maar vrijdag ga ik ook de pompoen-cupcakes uit Ecofabulous maken voor een Halloweenfeestje. Ik heb deze eerder gemaakt en ik vond ze erg lekker.
http://distillery.s3.amazonaws.com/medi ... b6f2_7.jpg
Sorry, ik weet niet hoe ik hier een plaatje verkleind weergeef... :roll:

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 13:40

Fynnya schreef:Kanaleneiland.
OK, dat is de andere kant :)

Ananas

Bericht door Ananas » wo okt 26, 2011 15:22

Ik heb 3 recepten gemaakt en meegenomen naar Viva Las Vega's vergadering gisteren :-)

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 179c10.jpg
De rode kool truffels. Zijn lekker :-) en vielen goed in de smaak. Alleen stond er dat je het 'deeg' een nacht in de koelkast moet zetten. Was de volgende ochtend keihard daardoor, moest ik het weer op de kachel zetten.

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 7c125c.jpg
Gebakken knolselderij. Was een heel eenvoudig gerecht. Wel lekker om eens los knolselderij te eten, en verrassend hoe smaakvol het eigenlijk is (heb alleen peper en zout gebruikt).

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 8b3952.jpg
Tofu jum jum. Heb het in de oven gebakken ipv in de pan (vooral om afwastechnische redenen ;)). Het was wel lekker, past goed bij een roerbakgerecht oid.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do okt 27, 2011 11:14

Mmmm Ananas, dat ziet er goed uit! Weet nog steeds niet of ik me een keer aan die rodekooltruffels wil wagen, maar die tofu is nu een 'moetje'. :)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 27, 2011 13:51

Ik heb deze week nog niets uit het Ecofab kookboek van Lisette gekookt (ben nog steeds te moe), maar vlak voordat we met de cookbookchallenge begonnen heb ik er wel diverse recepten uit gemaakt.
Ik vind het register heel lastig zoeken en ook de herfstrecepten zijn meer speciale hapjes. Heb dus vooral dingen uit het wintergedeelte gemaakt.
De tofu jum jum vonden we heel lekker. Heb het gebakken in de koekenpan. Wel wat minder sesamzaadjes gebruikt, want ik vond het anders wel duur worden. Zo vond ik de ginger tempeh ook nogal kostbaar met 100 ml shoyu (in mijn geval tamari omdat dat glutenvrij is). In dit recept heb ik 50 ml tamari en 50 ml water gedaan. Ipv citroengras dat ik niet in huis had, heb ik de schil van een biologische citroen gebruikt. Ik heb de marinade laten intrekken, maar ik vind dit gerecht lekkerder als je het meteen opeet.
De roergebakken spruitjes vonden we lekker. Al is de hoeveelheid voor manlief en mij aan de kleine kant. Ook moet het wat langer koken als je het in een hapjespan maakt. Ik heb geen wok. Ik denk dat dit gerecht snel gaat vervelen. Ik eet liever mijn vertrouwde spruitjes met gebakken champignons, paprika, uien, cashewnoten, sambal, gember en tamari (zelfverzonnen) met pasta en chilisaus.
De gebakken knolselderij met hazelnoten en walnotenpesto was erg lekker en zoiets ga ik vaker maken. De pesto was later op een rijstwafel ook lekker. En binnenkort ga ik plakjes knolselderij met olijfolie bakken op de bakplaat in de oven. Zoiets als met aardappeltjes.
De zelfgemaakte walnotenspijs heb ik al vaak gemaakt. Ik doe er nog wat (riet)suiker door voor de 'bite'. En de balletjes rol ik door geraspte kokos. Een makkelijk, lekker en snel glutenvrij recept.
De stamppot rauwe andijvie was niet verassend, wel lekker.
De chocoladebietjestaart en de rodekooltruffels wil ik zeker nog gaan proberen. En ik ga vast nog meer uit dit kookboek maken.
Ik vind het een leuk kookboek en mooi geïllustreerd. Gelukkig niet al te veel recepten waarbij je beslist tarwemeel nodig hebt. Tot nu toe lukken de recepten glutenvrij ook. Wat meer ideetjes met peulvruchten zou een goede aanvulling zijn geweest.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr okt 28, 2011 12:27

Ik heb een van de Lisette Kreischer kookboeken van Gnoe mogen inkijken (ik geloof Ecofabulous)en er staan wel echt heel erg veel recepten in die me erg lekker lijken! Ik kan wel de hele maand challenges doen uit alleen dat ene kookboek, zoveel staan erin waarvan ik echt zin heb om ze nu meteen te gaan uitproberen.
En veel zien eruit alsof ze ook makkelijk/niet teveel werk zijn, dus echt veelbelovend.
Ik heb er nog geen geproefd natuurlijk, dus misschien verander ik nog van gedachten ;) maar tot nu toe ben ik erg enthousiast.

Ik dacht altijd dat zij heel veel 'vreemde' recepten maakte, met onbekende groentes enzo, maar dat valt me wel mee.
Ze is wel erg dol op walnoten :grin:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr okt 28, 2011 19:02

Ik ook :grin:

Plaats reactie