Kookboeken Challenge

Moderator: Martine

Plaats reactie
Shantisabine

Re: Kookboeken Challenge

Bericht door Shantisabine » za okt 22, 2011 13:59

Hee, wat leuk! Ik zie het nu pas. Niet dat dat wat uit had gemaakt, want ik was afgelopen week weg. Maar goed, ik heb dus nog vandaag en morgen om mee te doen :). Ga het proberen, maar we hebben de boodschappen al gedaan, en of Isa&Terry nu veel kunnen met aardperen, meiknolletjes en rammenassen...

Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za okt 22, 2011 16:19

Bonnie schreef:Oh, wat leuk!! (jij bent Gnoe van Graasland toch?)
Ik heb ook geen boek van Robin Robertson, maar ik vond hier wel een hele pagina met recepten van haar, dus die ga ik dan gebruiken denk ik :)
Yep, that's me! :D Dankzij jou ben ik hier bij de kookboeken challenge beland. Ik zal die pagina van RR ook bestuderen!
Ananas schreef:En Gnoe, leuk dat je mee doet!
TNX, dat vind ik ook. :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za okt 22, 2011 16:21

Ehm.. als newbie hier wil ik vooral geen bemoeial zijn, maar is het niet handig om per week (auteur) een nieuw draadje te starten? Dat vind ik zelf wel zo overzichtelijk... Just my two cents. :wink:

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za okt 22, 2011 17:04

Ik wilde vandaag nog 2 recepten uit Veganomicon maken, maar het eerste recept gaat niet omdat ik vanochtend ben vergeten linzen te weken en het tweede niet omdat ze geen frambozen hadden bij de AH. Ik kan zo nog wel even naar de Jumbo, maar ik heb niet zo'n zin weer de kou in te moeten. Maar ik ben wel heel benieuwd naar dat recept, dus misschien dat ik het er straks toch weer op waag.
De linzen ga ik denk morgen maken.

Voor komende week alvast: Ik heb boeken gereserveerd bij mijn bieb, maar ze zijn nog allemaal (wekenlang) uitgeleend, dus ik denk niet dat ik ze op tijd ga krijgen. Weet iemand recepten van Lisette Kreischer online?
Of is er iemand in Utrecht die wel een kookboek van haar heeft en het leuk vindt om samen te koken?

cavia

Bericht door cavia » za okt 22, 2011 17:24

Ik heb drie (kleine, dat wel) recepten gemaakt! Falafel uit VWAV (Geen meel in gedaan, vond het al zo droog, was dus niks. Ga er vanavond maar scrambled falafel van maken haha), lemon poppyseedmuffins, en de tempehbladerdeeghapjes, waarvan ik niet meer weet hoe ze heten. Had voor die laatste geen venkelzaad, en heb er ook nog liquidsmoke aan toegevoegd. Waren onwijs lekker!
Wilde overal nog foto's van maken, maar is niet gelukt.
Toch wel een beetje geslaagd, voor deze week?

Heb toevallig ook nog wat uit Ecofabulous gemaakt deze week; de rode kool (had er opeens zo'n zin in (na vier dagen niet meer)! (wel jammer dat in (bijna) élk koolrecept komijn wordt gebruikt... het overheerst zo gauw en elke kool smaakt dan praktisch hetzelfde), sinterklaassalade en geroosterde groenten. Al hoefden die laatste niet perse uit het boek te komen. Heel toevallig waren het wel pastinaken, wortelen en pompoen, en gebruikte ik tijm, balsamico en een beetje rijststroop, net als in het recept. Maar heb het er dus niet op uitgezocht.
Weet ook niet zo goed wat ik aankomende week ga maken. Moet zeggen dat ik geen fan ben van haar recepten, geloof ik. En wat Chantal ook zegt over dat viskookboek, het zijn meer hapjes, en allemaal net iets anders maar tóch weer hetzelfde. Dat laatste is ook met de spitskool- en witte kooljambalaya uit dat andere boek.
En met bakken ben ik wel weer een beetje klaar. Dus dat gaat 'm ook niet worden.

Zou iemand mij ook tips/suggesties kunnen geven wat betreft recepten van Robin Robertson? Heb er geen boek van. Wel een e-book, VOTC, geloof ik.

cavia

Bericht door cavia » za okt 22, 2011 17:27

Joepie, ik zie dat er op haar site en blog ook recepten staan!
http://www.globalvegankitchen.com/

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 23, 2011 9:22

Gnoe schreef:Ehm.. als newbie hier wil ik vooral geen bemoeial zijn, maar is het niet handig om per week (auteur) een nieuw draadje te starten? Dat vind ik zelf wel zo overzichtelijk... Just my two cents. :wink:
Is zeker handig :-)

Hier is de blog van RR, staan ook wel wat recepten op: http://veganplanet.blogspot.com/ en Kirsten, wat heb jij veel gekookt dan zeg afgelopen week :shock:

Gisteren samen met Julia/Forisma de aubergine & artichoke alla napoletana gemaakt (als ik het zo goed spel ;-)). We hebben geen mooie foto's kunnen maken, want het was al donker toen we (ein-de-lijk) klaar waren met koken, maar deze zijn van internet:
http://farm5.static.flickr.com/4055/465 ... 86893a.jpg

Met de millet polenta:
http://katelynvonfeldt.com/blog/wp-cont ... olenta.jpg

En als toetje de gingerbread apple pie. Superlekker! (ook veel lekkerder dan hoe die er op de foto uit ziet trouwens :P)

http://p.twimg.com/AcXYxuOCQAEUuN6.jpg

Was heel lekker allemaal! En ik heb nog steeds geen trek :mrgreen:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo okt 23, 2011 10:04

Gisteren pineapple-cashew-quinoa gemaakt uit Veganomicon, alleen dan met gierst ipv quinoa. Was wel prima denk ik, want er zitten best veel sterke smaken in. En doperwtjes uit pot, want meneer Hoogvliet besloot geen doperwtjes uit de diepvries te verkopen. Pfff... Ik had iets teveel gember, denk ik (ze geven een lengtemaat ipv een inhoud, en gemberwortels zijn niet altijd even dik). En de kooktijden heb ik verkort. Elke keer vier minuten wachten en op het eind nog eens tien minuten tot een kwartier, dat is toch zonde? Ik vond het geslaagd, elke hap was anders. En het was wel pittig, maar het bleef niet hangen (ik kon eerst absoluut niet tegen pittig eten, maar ben mezelf nu aan het trainen, haha).
En nu staat de tempeh in de biermarinade voor de Baja-style grilled tempeh tacos. Toch nog twee recepten op het laatste moment :).

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo okt 23, 2011 12:25

oooo die gingerbread apple pie is echt een aanrader! En die giersten-spinazie polenta was een ontdekking van de maand :)

cavia

Bericht door cavia » zo okt 23, 2011 13:27

ik heb serieus nog nooooit polenta gegeten

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo okt 23, 2011 14:44

Fynnya schreef:Ik wilde vandaag nog 2 recepten uit Veganomicon maken, maar het eerste recept gaat niet omdat ik vanochtend ben vergeten linzen te weken
? Linzen hoef je toch helemaal niet te weken? Bonen wel, maar linzen koken zonder weken snel gaar. Of eet je raw?

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo okt 23, 2011 14:48

Ananas schreef:
Gnoe schreef:Ehm.. als newbie hier wil ik vooral geen bemoeial zijn, maar is het niet handig om per week (auteur) een nieuw draadje te starten? Dat vind ik zelf wel zo overzichtelijk... Just my two cents. :wink:
Is zeker handig :-)
Doe jij dat dan als starter van deze challenge? :)
Ananas schreef:We hebben geen mooie foto's kunnen maken, want het was al donker toen we (ein-de-lijk) klaar waren met koken, maar deze zijn van internet
Mehn oh mehn oh mehn, dat ziet er allemaal absoluut heerlijk uit. Die polenta milletdingetjes ook, maar ik ben een knurft in burgers. :(

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 23, 2011 15:05

Shantisabine schreef:Gisteren pineapple-cashew-quinoa gemaakt uit Veganomicon,
Oh dat vind ik echt zo'n heerlijk gerecht!
Gnoe schreef:
Fynnya schreef:Ik wilde vandaag nog 2 recepten uit Veganomicon maken, maar het eerste recept gaat niet omdat ik vanochtend ben vergeten linzen te weken
? Linzen hoef je toch helemaal niet te weken? Bonen wel, maar linzen koken zonder weken snel gaar. Of eet je raw?
Linzen kan je inderdaad ook koken zonder eerst te weken, maar mijn lichaam kan niet goed tegen peulvruchten, dus ik moet het wel echt een hele tijd weken wil ik het aankunnen.
En vantevoren weken verbetert ook de opname van de mineralen.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo okt 23, 2011 15:08

Fynnya schreef:Voor komende week alvast: Ik heb boeken gereserveerd bij mijn bieb, maar ze zijn nog allemaal (wekenlang) uitgeleend, dus ik denk niet dat ik ze op tijd ga krijgen. Weet iemand recepten van Lisette Kreischer online?
Of is er iemand in Utrecht die wel een kookboek van haar heeft en het leuk vindt om samen te koken?
Ha, daar weet ik alles van want ik moest ook weeeeken wachten op Ecofabulous uit de bieb. En nee, ik heb 'm niet meer in huis ;P Ik dacht trouwens dat dat zo'n beetje het enige vegan kookboek in de Utrechtse bieb was?? :?

Anyway, how can I be of help. Ik kan je wat kopietjes mailen... In afwachting van de herdruk heb ik namelijk wat recepten gefotografeerd die ik in de tussentijd wilde maken. Maar dat is niet erg netjes natuurlijk. :wink: Omdat het zo'n beetje de enige vegan kookboeken waren die ik kon vinden ben ik verder in de vakantie nogal 'losgegaan' en heb ook Lisette in Luilekkerland en Non*fish*a*li*cious gekocht. We zouden daaruit samen kunnen koken op zondag de 30e... (vind ik wel een beetje spannend :wink:) Misschien willen er nog anderen aanschuiven?

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo okt 23, 2011 15:09

Fynnya schreef:Linzen kan je inderdaad ook koken zonder eerst te weken, maar mijn lichaam kan niet goed tegen peulvruchten, dus ik moet het wel echt een hele tijd weken wil ik het aankunnen.
En vantevoren weken verbetert ook de opname van de mineralen.
Ah, weer wat geleerd. Maar koken ze dan niet snel tot pulp? Vooral de rode? Sorry, beetje :offtopic:

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 23, 2011 15:15

Maar zondag de 30e is er Halloweennpotluck van Viva Las Vega's.. :mrgreen: (in Utrecht!)

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 23, 2011 15:39

Gnoe schreef:Ha, daar weet ik alles van want ik moest ook weeeeken wachten op Ecofabulous uit de bieb. En nee, ik heb 'm niet meer in huis ;P Ik dacht trouwens dat dat zo'n beetje het enige vegan kookboek in de Utrechtse bieb was?? :?
Ze hebben er nog een paar: Vega! (het klinkt vegetarisch, maar is 100% veganistisch, de Engelse titel is wat dat betreft duidelijker); Veganisme, een manier van leven; De veganistische keuken; Nonfishalicious; en Rauw.
Maar het is inderdaad niet veel, alleen Lisette Kreischer, ouderwetse boeken en raw food. Je kan op hun website aanschafsuggesties geven, ik heb Puur Plantaardig voorgesteld.
Gnoe schreef:Omdat het zo'n beetje de enige vegan kookboeken waren die ik kon vinden ben ik verder in de vakantie nogal 'losgegaan' en heb ook Lisette in Luilekkerland en Non*fish*a*li*cious gekocht. We zouden daaruit samen kunnen koken op zondag de 30e...
Ja leuk! :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 23, 2011 16:20

Ik ga de challenge van deze week toch nog halen, want mijn linzen staan te weken voor het avondeten (letterlijk AVONDeten verwacht ik ;)) en ik heb net heel snel nog een receptje uit Veganomicon gemaakt.
Guacamole van 5 minuten werk, dat kon nog wel even tussendoor ;)

Het is lekker! Er staat in Veganomicon een basisrecept en dan een aantal variaties, en ik heb 2 van de variaties tegelijk gebruikt: een teentje knoflook, en een gehakte tomaat.
Ik dacht altijd guacamole niet zo lekker te vinden, maar deze ben ik wel enthousiast over. Ik heb alleen nog wel een beetje dat vette gevoel in mijn mond wat ik zo vies vind aan avocado, maar het valt gelukkig mee.
Maar de smaak is erg lekker, lekker fris (door de limoensap) en scherp (door de rauwe ui en knoflook), heel anders dan de guacamoles die ik vroeger geproefd heb. De tomaat past er ook goed bij.
En de limoensmaak komt erg goed tot z'n recht hier, ik denk dat het met citroensap veel minder lekker zou zijn.
Ik ga nog maar even een boterham met guacamole eten :mrgreen:

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo okt 23, 2011 17:17

Ananas schreef:Maar zondag de 30e is er Halloweennpotluck van Viva Las Vega's.. :mrgreen: (in Utrecht!)
:o Waar vind ik daar meer over? En voor een potluck moet je toch KOKEN? :lol:

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo okt 23, 2011 17:30

Vega Halloween Potluck
Tijd
zondag 30 oktober om 16:00 - 31 oktober om 1:00
Utrecht, Netherlands
https://www.facebook.com/event.php?eid=154920967936569

Plaats reactie