Kookboeken Challenge

Moderator: Martine

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Kookboeken Challenge

Bericht door Annikka-Ayla » di okt 18, 2011 19:21

Wij hebben vanavond de chili sin carne al mole gegeten en het was superlekker.
Ik heb het recept dus wat aangepast. Die hoeveelheid chilipeper plus nog een jalapenopeper leek me wat al te pittig voor ons. Ik heb wat gegokt met sambal en er later nog wat versgemalen peper doorgedaan om het nog ietsje pittiger te maken.
De hoeveelheid cacaopoeder leek me wat veel. Daar heb ik met theelepels gewerkt. Ik heb in vegan kookboeken eens gelezen dat er in de VS verschillende soorten cacaopoeder is, waarvan de 'Dutch processed' de meest intense is. Ik ging er dus vanuit dat er een mildere versie werd gebruikt en liever cacao later toevoegen dan dat het chocoladesoep is geworden.
Om het glutenvrij te maken heb ik er wat schijfjes gebakken champigons doorgedaan en voor de textuur nog wat stukjes gekookte aardappel.
Erbij aten we een geroosterd (en voor mij glutenvrije) boterhammetjes met hummus van Dreena Burton met avocado, rauwe ui en reepjes rode paprika er bovenop.

Voor ons is dit recept een blijvertje :)
Ik zag de waarschuwingen van jullie pas net, bedankt en gelukkig was ik al op het idee gekomen om minder te gebruiken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 19, 2011 10:19

Ik heb gisteravond het sodabrood met gierst en krenten gemaakt. Ik had het me van te voren niet zo gerealiseerd, maar dit is echt een groot brood! Mijn ronde springvorm van 26 cm, helemaal vol.

Ik had toch scheel gekeken, want er stond weldegelijk een klein zinnetje in het recept dat de gierst met het meel gemengd moet worden. Ik was wel blij dat ik van te voren op Youtube een filmpje had gekeken over het maken van sodabread, want het is anders dan de broden/cakes die ik tot nu toe gebakken heb. Het deeg is behoorlijk nat, zacht en plakkerig, bijna zoals bij wortelcake. Je moet het in een grote bakvorm storten en er dan een min of meer egale ronde homp van vormen, met een afstand van een paar centimeter tussen het deeg en de rand van de bakvorm, zodat het nog kan uitzetten. Dat moet dan bakken in de oven, terwijl je de bovenkant een paar keer bevochtigt met een klein beetje sojamelk. Het wordt denk ik zeker nog de helft groter door het rijzen in de oven.

De smaak is lekker maar wel apart, licht zoet van de suiker en de krenten, maar ook kruidig door het karwijzaad. Doet een beetje denken aan kruidkoek. Het heeft een zachte textuur, beetje vochtig. Het kost best veel tijd om het te maken, zeker omdat je eerst de gierst moet koken en dan laten afkoelen. Omdat het zo veel is kan ik er meerdere dagen van eten, dus het loont wel de moeite. Als ik weer eens lunch-variatie wil, maak ik deze zeker opnieuw.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » wo okt 19, 2011 11:38

Leuk om te lezen, al die kookverhalen :mrgreen:

Ik heb uiteindelijk vanochtend de Seitan & Portobello Stroganoff uit VWAV in elkaar geflanst.

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... b1edc3.jpg

Ik heb alleen in plaats van noedels rijst gekookt voor erbij, het leek me een gekke combinatie met noedels. En gedroogde tijm genomen, want de verse in mijn koelkast had schimmelvriendjes gekregen.

Het was helemaal niet zo moeilijk/tijdrovend als ik had verwacht. Ook geen gekke ingredienten. Zonde dat ik het niet eerder gemaakt heb :wink: Hoewel het wel scheelde dat ik nog flink wat seitan in de vriezer had, anders zou je er wel veel tijd aan kwijt zijn.

Tis echt een heerlijk najaarsrecept!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo okt 19, 2011 14:37

Dat ziet er echt heel erg lekker uit Ananas!
Ik denk dat ik die ook een keer ga maken (en ik heb geluk, want dat recept staat ook op hun website)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo okt 19, 2011 19:48

@ Martine,
Is dat gierst-sodabrood glutenvrij?

@ Ananas,
Ziet er heerlijk uit!

Ik heb vandaag bbq pomegranate tofu gemaakt. Nou, ja, weet niet of je het zo mag noemen als je kijkt wat ik ervan gemaakt heb.
Ik heb wat minder tomatenpuree en wat minder water gebruikt omdat ik de saus meteen goed wilde hebben en de saus dus niet in de oven verder kon inkoken. De oven gebruiken voor alleen een hoofdgerecht vind ik niet zo energiezuinig. De oven gebruik ik voor minimaal twee en meestal drie dingen en dat zat er vandaag niet in.
Ik had een blok tofu van 500 gram en daar heb ik per persoon 5 vierkante plakjes afgesneden en die in olie gefrituurd tot ze knapperig waren. Daarna een beetje zout erop.
De ingrediënten van de saus heb ik nogal aangepast aan wat ik in huis had. Ik had geen grenadinemelasse en daarvoor in de plaats heb ik rode balsamicoazijn genomen. Tis allebei fruit en friszuur, toch?
Toen pakte ik de ahornsiroop en daar stond helaas een laagje schimmel op. Aargh, echt zonde want het was een behoorlijke fles en er zat nog voor een kwart in. Toen even zitten denken wat bij het recept zou passen. Donkerbruine basterdsuiker; mwah. Melassestroop leek me beter en daar heb ik een royale lepel van genomen.
De hot sauce heb ik vervangen door een theelepel sambal. Liquid smoke gebruik ik niet meer. Daarvoor in de plaats heb ik wat drupjes donkere sesamolie genomen.
Het resultaat was heel erg lekker. En in de verte deed het een beetje denken aan de pindasaus van de Chinees, maar dan met veel meer diepte. Ook dit recept ga ik vaker maken.
Ik had er geroerbakte spitskool met rode paprika en mosterdzaadjes bij gemaakt en nog wat glutenvrije spaghetti.

Op naar het volgende gerecht. Ben heel nieuwsgierig naar jullie verhalen van de cookbookchallenge. Echt heel leuk om de verhalen te lezen en om heel nieuwe dingen uit te proberen.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo okt 19, 2011 20:15

Gisteren heb ik maar voor een makkelijk recept gekozen: de Chocolate Pudding uit Vegan with a Vengeance. Heel simpel; sojamelk, cacao, arrowroot etc koken, in vormpjes gieten en af laten koelen. Ik vond het wel lekker (m'n vriend ook!) maar ik hou denk ik meer van vla/custardstructuur dus ik zou de volgende keer wat minder arrowroot of maizena gebruiken. Nu was het echt heel puddingig maar dat was ook wel eens leuk :) Ik had ze trouwens geserveerd met de DIY slagroom van Chantal, was heel lekker erbij! :)

Vandaag maakte ik de broccoli polenta uit Veganomicon. Volgens mij de eerste keer dat ik zo polenta maakte en ik weet ook niet precies wat ik ervan verwachtte, maar het was op zich wel lekker! Ik wist niet zo goed waarmee ik het moest combineren maar ik heb er tomatensaus en pepperoni crumbles overheen gedaan. Ik heb nog de helft van de polenta over in de koelkast, dus misschien doe ik daar nog iets anders mee.

Die tofu klinkt lekker, Annikka-Ayla! Ik heb dat recept nooit gemaakt omdat ik ook niet van die melasse had, dus goed om te weten dat het ook nog lukt met andere ingrediënten :) wel jammer van die fles ahornsiroop inderdaad :(

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 19, 2011 20:55

Annikka-Ayla schreef:@ Martine,
Is dat gierst-sodabrood glutenvrij?
Nee, het sodabread uit V'con is helaas niet glutenvrij: er gaan twee koppen volkoren meel in en anderhalve kop bloem. Maar ik heb even 'glutenfree sodabread' ingevoerd op google en toen kwam ik meteen op deze link: http://glutenfreegoddess.blogspot.com/2 ... ecipe.html Ook een vegan zoetig sodabrood met gierst en krenten. Het ziet er heel lekker uit. Er moeten wel wat speciale ingrediënten in, maar die heb je misschien al wel in huis, als je gewend bent om glutenvrij te bakken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas » wo okt 19, 2011 21:49

Nu wil ik ook die tofu maken :mrgreen: heb je wel pomegranate zaadjes gebruikt, Annika?

Heb allemaal kleine beetjes groenten liggen die net niet in een VWAV recept passen. Heb bv nog een aubergine, maar het enige recept daarmee lijkt me heel veel werk & afwas voor een simpel gerechtje (Eggplant & Artichoke a la Napoletana, oid).
En morgen werk ik ook weer tot laat, die aubergine torentjes is niet iets wat ik 's ochtends al kan maken... Hmm.

Ohja en Bonnie, wat voor pepperoni crumbles zijn dat? Leuk trouwens, dat je die slagroom hebt gemaakt :)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 20, 2011 7:36

@ Martine, bedankt voor de link. Deze ingrediënten worden me wat te exotisch en lastig om aan te komen. Toch bedankt.
@ Ananas, nee ik heb geen granaatappelzaadjes gebruikt. Die waren volgens mij vooral bedoeld voor decoratie. En ik ben niet echt dol op dit zaadjes met al die pitjes. Isa volgens mij ook niet echt ;)

Vandaag doe ik makkelijk met koken. Ben alleen vanavond en dan wil ik er niet zoveel tijd aan besteden.
Ik heb nog wat saus over van gisteren. Verder kook ik straks wat aardappelen in de schil en die bak ik vanavond op. Daarbij wat gebakken kastanjechampignons en rode paprika.
Straks wel de keuken in om te bakken. Ik ga 'muffins that taste like doughnuts' maken van Jo Stepaniak. In een zelfbedachte glutenvrije variant en niet in muffinvorm, maar in een taartvorm. Mijn ouders komen op de koffie en wil natuurlijk wat lekkers daarbij. En ik maak een glutenvrij brood.
Maar eerst de afwas eens wegwerken :grin:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 20, 2011 15:58

Ananas schreef:Ohja en Bonnie, wat voor pepperoni crumbles zijn dat?
Oh sorry, was linkje vergeten: http://havecakewilltravel.com/2010/01/2 ... ue-seitan/
Die crumbles! Ik heb al meer variaties op dat recept gemaakt, ook uit 500 Vegan Recipes. Deze vond ik wat moeilijker te kruimelen, het was eerst heel droog en toen een grote klomp, maar wel lekker :)

Ananas

Bericht door Ananas » vr okt 21, 2011 10:45

Gisteren de Carrot Bisque uit VWAV gemaakt:

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... e2dc2b.jpg

Had er nog rode linzen aan toegevoegd en meegeblenderd, zodat het meer een maaltijdsoep werd. Het recept lijkt eigenlijk behoorlijk veel op hoe ik normaal wortelsoep maak, dus wat dat betreft niet echt een challenge.. maar het kwam wel even makkelijk uit :)

Wat willen jullie nog maken deze week?

cavia

Bericht door cavia » vr okt 21, 2011 13:14

Lekker is die he!
Ik heb de lemon poppyseedmuffins gemaakt, en ga vandaag de faladel en tempehbladerdeegdingen maken

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr okt 21, 2011 13:28

Die soep is het gerecht dat ik het vaakst maak uit dat kookboek :)
Ik doe er vaak wat gebakken champignons in of uitgelekte witte bonen.
Hij is ook erg lekker met pompoen ipv wortel.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr okt 21, 2011 13:30

Hier vandaag weer geen nieuw recept uitproberen. Ik hang vooral wat op de bank, chronische vermoeidheid is echt drie keer niks om te hebben :?

Ananas

Bericht door Ananas » vr okt 21, 2011 14:56

Morgen samen met Julia de aubergine torentje maken :mrgreen: is toch veel leuker om dat samen te doen. Denk dat ik er de gierst polenta bij maak, die heb ik wel 1 keer eerder met kerst gemaakt, lijkt me een goede combinatie.

Maar vandaag eet ik nog twee maal wortelsoep :-)

Kirsten, had je die muffins nog in gevroren? Of zijn ze toch al op gegaan :P

Annika, vervelend, dat je zo vermoeid bent :( zeker dat het chronisch is. bah.

cavia

Bericht door cavia » vr okt 21, 2011 15:07

JA ingevroren! Alleen heb ik nu wel al flink wat wortelcake op vandaag :( :x

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr okt 21, 2011 21:29

Ooooo leuk! Ik heb hieraan wel eens meegedaan op Vegweb, maar toen had ik als newbie nog maar 1 vegan kookboek. :roll: Nu nog niet zoveel, maar ik kan in ieder geval komende week en de vrije keus meedoen! Meteen een reden om eens actief te worden hier op het forum..? :wink:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr okt 21, 2011 21:34

Gnoe schreef:ik kan in ieder geval komende week en de vrije keus meedoen!
Jee, wat een toeval eigenlijk: ik heb geen boeken van Isa maar heb wel net afgelopen woensdag 2 van haar recepten gemaakt! Berichtje daarover volgt later, nu wordt de stroom afgesloten want het is bedtijd. :wink:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr okt 21, 2011 22:22

Gnoe schreef:Ooooo leuk! Ik heb hieraan wel eens meegedaan op Vegweb, maar toen had ik als newbie nog maar 1 vegan kookboek. :roll: Nu nog niet zoveel, maar ik kan in ieder geval komende week en de vrije keus meedoen! Meteen een reden om eens actief te worden hier op het forum..? :wink:
Oh, wat leuk!! (jij bent Gnoe van Graasland toch?)
Ik heb ook geen boek van Robin Robertson, maar ik vond hier wel een hele pagina met recepten van haar, dus die ga ik dan gebruiken denk ik :)
Ananas schreef:Morgen samen met Julia de aubergine torentje maken :mrgreen: is toch veel leuker om dat samen te doen.

Wat leuk, veel plezier & eet smakelijk alvast! klinkt als een lekker & bijzonder recept.
cavia schreef:Ik heb de lemon poppyseedmuffins gemaakt, en ga vandaag de faladel en tempehbladerdeegdingen maken
Oh die muffins! <3 die zijn een nieuwe favoriet van mij, ik had ze een tijdje geleden gemaakt, moet ik snel weer eens doen (en dan ook invriezen).
Annikka-Ayla schreef:Hier vandaag weer geen nieuw recept uitproberen. Ik hang vooral wat op de bank, chronische vermoeidheid is echt drie keer niks om te hebben :?
Wat rot :( had je nog wel die muffins/taart gemaakt? Ben wel benieuwd daarnaar!

Ananas

Bericht door Ananas » za okt 22, 2011 10:04

En toen kwam ik erachter dat komende week Lisette aan de beurt is, had ze per ongeluk door elkaar gehaald.

Heb gisteravond nog wat door Non*fish*a*li*cious gebladerd, maar het viel me toch op dat er veel recepten zijn voor gefrituurde gevalletjes met wat zeewier erin, steeds met andere benaming (' koekjes' , nonfishsticks, kroketjes)... en ik kook liever een heel gerecht dan alleen wat bijgerechten. Dus ben er nog niet uit, wat volgende week zal brengen.

En Gnoe, leuk dat je mee doet!

Plaats reactie