Kookboeken Challenge

Moderator: Martine

Plaats reactie
cavia
Leefwijze: veganist

Re: Kookboeken Challenge

Bericht door cavia » vr okt 14, 2011 18:54

o jaaaaaa. al bijna vergeten.
ik weet het nog niet! misschien om een keertje makkelijk te doen maar pancakes uit vegan brunch? ik denk sowieso de lemon poppyseedmuffins! denk dat ik trouwens wel ga "smokkelen" en ook recepten van de PPK site ga plukken. mag ook wel, toch?

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » vr okt 14, 2011 20:30

Ik heb vanavond de recepten uitgezocht die ik wil gaan maken en alvast boodschappenlijstjes erbij gemaakt. Ik kan altijd nog afwijken, maar dan heb ik in ieder geval geen excuus om niks te maken ;) Van zowel Isa als Lisette heb ik meerdere kookboeken dus is mijn bedoeling om uit elk kookboek dat ik heb min. 1 recept uit te proberen dat ik nog niet eerder heb gemaakt. Ik weet nog niet wat ik in de vierde week ga doen, maar dat zie ik tegen die tijd wel :) Oja, een soort van mini-thema bij mij is denk ik burgers. Ik vind dat lekker om te eten, en het is ook wel makkelijk om wat meer variatie in te hebben. Als ik zin heb in een niet zo heel creatieve maaltijd (wat eigenlijk best vaak is hehe) dan doe ik gewoon wat aardappeltjes in de oven met wat groente een salade en een burger.

Ananas

Bericht door Ananas » za okt 15, 2011 10:21

cavia schreef:ik denk sowieso de lemon poppyseedmuffins!
<3
denk dat ik trouwens wel ga "smokkelen" en ook recepten van de PPK site ga plukken. mag ook wel, toch?
smokkelaar :mrgreen:

Ik kwam trouwens laatst ook toevallig op deze challenge: http://www.vegan-culinary-institute.com ... lenge.html
Een jaar lang elke dag een recept uit La Dolce Vegan. Zo leer je een kookboek nog eens kennen :mrgreen:

Ben er zelf overigens nog steeds niet uit. Dan zit ik weer met Vegan Brunch dat ik denk, ohhh, zoveel nog niet geprobeerd uit dit boek (maar zoveel ook wel). En dan toch weer Appetite for Reduction, of misschien toch Vegan with a Vengeance... luxeprobleem :mrgreen:
Maar ach, morgen de hele dag om het uit te zoeken. Wel handig om boodschappenlijstjes erbij te maken ja, Sascha!

Fynnya

Bericht door Fynnya » za okt 15, 2011 21:25

Ik heb al wat in Veganomicon zitten kijken naar recepten die ik wil uitproberen.
Ik denk dat ik ga voor linzen met tamarinde, want ik heb een tijd geleden tamarinde gekocht omdat ik het een paar keer tegenkwam in kookboeken maar het zelf nog nooit gegeten heb (voor zover ik weet). Maar die ligt nu al een hele tijd onaangebroken in de kast, dus het wordt tijd dat eens te gaan ontdekken. Ik ben heel benieuwd, want ik heb geen enkel idee wat voor soort smaak het is.
En ik denk kastanje-linzen paté of walnoot-paddestoel paté, want dat klinkt wel als lekker en gezond broodbeleg.
Maar zwarte bonenburger, silken tofu mayonaise, dressing met frambozen, en romesco kikkererwten klinken ook erg interessant, dus ik zie wel waar ik tegen die tijd zin in heb.
Zo bladeren door het kookboek is erg inspirerend, ik krijg meteen zin om heel veel van de recepten te gaan uitproberen, ik was een beetje vergeten hoeveel lekker klinkende dingen erin staan die ik nog niet gemaakt heb.
Ananas schreef:Ik kwam trouwens laatst ook toevallig op deze challenge: http://www.vegan-culinary-institute.com ... lenge.html
Een jaar lang elke dag een recept uit La Dolce Vegan. Zo leer je een kookboek nog eens kennen :mrgreen:
Jaaaa :D Net als in de film Julie&Julia, maar dan vegan :D
Dat is een erg leuke kookfilm trouwens, alleen jammer dat alles echt een en al dierlijke ingrediënten is.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo okt 16, 2011 19:06

Ik ga ook voor V'con, daar staan zo veel lekker lijkende dingen in die ik nog niet geprobeerd heb. Ik wil mijn vriend niet te vaak opzadelen met keuken-experimenten als avondeten, dus ik denk dat ik ook maar wat dingen ga bakken als lunch voor mezelf (en eventueel voor hem als hij wil). Dus: een keer 's avonds jambalaya (p.170) en verder soda bread (219) en iets met boekweitmeel. Misschien maak ik ook nog de baked seitan cutlets (132), want die wil ik al heel lang een keer uitproberen

Ik heb hier ook een potje tamarinde in de koelkast staan, smaakt een beetje zurig, wel een grappige smaak. Ik heb nog maar één keer een lepeltje door een Indiaas stoofpotje gedaan, dus ben wel benieuwd of die linzen lekker zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 16, 2011 20:26

Doen er nog meer mensen mee? Eventueel met 1 of een flexibel aantal recepten per kookboek?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo okt 16, 2011 20:42

Fynnya schreef:Doen er nog meer mensen mee? Eventueel met 1 of een flexibel aantal recepten per kookboek?
Ik wil wel meedoen, in ieder geval met week 1! van de andere schrijvers heb ik geen kookboeken (alleen Veggie in Pumps). Maar ik vind het wel een heel leuk idee! en is ook wel goed te combineren met VeganMoFo denk ik.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma okt 17, 2011 7:28

Weet niet of ik deze week mee doe. In VwaV staan nogal veel ingewikkelde en tijdrovende recepten en omdat ik glutenvrij eet wordt het nog lastiger. Maar wie weet :wink:

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 17, 2011 9:56

Heb alle ingredienten in huis gehaald voor de seitan & portobello stroganoff uit VWAV. Maar vandaag ben ik pas om 20:00 thuis uit werk, en ik werd ook te laat wakker om het 's ochtends al te bereiden. Toch beter plannen... ben er wel heel benieuwd naar, ik heb nog nooit stroganoff gegeten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 17, 2011 17:23

Ik heb vandaag thuis gewerkt, dus ik heb maar gelijk mijn goede voornemens in de praktijk gebracht en de seitanic red and white bean jambalaya uit Veganomicon gemaakt. Hij staat nu te pruttelen op het fornuis.

Daaruit blijkt al meteen dat ik geen recepten kan volgen, want van Isa en Terry moet deze stoofschotel in de oven garen... Andere eigenwijze aanpassingen: vivera roerbakreepjes ipv seitan, gerst ipv rijst, selderijknol ipv bleekselderij en ik heb een deel van het paprikapoeder vervangen door gerookte paprikapoeder, voor een licht rooksmaakje. :oops: (toch lijkt het nog wel op het originele recept hoor)

Heb net even een likje van de saus geproefd, en het is heeeeeeel lekker (dat beloven ze ook in het recept, is dus echt waar). Het is denk ik een heel geschikt gerecht om aan verstokte vleeseters te geven.

Op mijn foto lijkt het een beetje een slagveld, niet erg aantrekkelijk, maar tegen de tijd dat ik het mooi op een bordje kan presenteren is het hier veel te donker om nog een fatsoenlijke foto te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sasha

Bericht door Sasha » ma okt 17, 2011 18:36

Ik heb het vandaag een beetje simpel gehouden vanwege tentamendrukte en een beperkt boodschappenbudget dus ik moest alles al in huis hebben. Het werden de chickpea cutlets uit veganomicon. Toch bleek koken in combinatie met tegelijkertijd een tentamen leren niet een heel groot succes want ik was vergeten de cutlets behoorlijk dun te maken. Ik had meer een soort dikke burgers gemaakt. En dat lukte dus niet. Uiteindelijk toch nog een soort van cutlets gevormd en er geprobeerd wat van te maken, maar echt mooi waren ze niet. De smaak kan ik denk ik wel goed beoordelen en die vond ik eerlijk gezegd niet voor herhaling vatbaar. Niet dat het vies was, maar het was wel een beetje saai en gewoon niet dat ik er trek van krijg.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma okt 17, 2011 20:04

Ik heb net de samosa's uit Vegan with a Vengeance gemaakt en ik had het recept denk ik iets nauwkeuriger moeten volgen (tegen de tijd dat ik deeg en vulling had gemaakt had ik niet zo'n zin meer om heel precies uit te rollen enzo ¬¬) want ze waren niet zo lekker als ik had gehoopt. Op zich zijn ze wel lekker hoor, ik had alleen verwacht dat het minder werk zou zijn dus toen werd ik het gauw zat (wilde eigenlijk ook nog soep erbij maken maar dat heb ik maar laten zitten).
Vond de hoeveelheden ook een beetje vaag; een hoeveelheid van 3 aardappels en het sap van 1 citroen kan nogal verschillen en ik vond mijn aardappelmengsel dan ook best zuur. Nou goed, misschien maak ik ze nog een keer, maar dan probeer ik wel zoveel mogelijk van tevoren klaar te hebben denk ik. Heb nu ook nog heel veel vulling over, volgens mij deed ik toch iets niet helemaal goed...
Voor m'n volgende recept kies ik liever een eenpansgerecht denk ik :) tenzij ik dan wel echt zin heb in iets uitgebreids.
Sasha schreef:het was wel een beetje saai en gewoon niet dat ik er trek van krijg.
Jammer dat ze niet zo super waren! Ik vind dat juist wel een lekker recept (maak ook soms variaties erop), maar het hangt er ook wel vanaf hoe je ze bakt inderdaad. Als ze te dik zijn dan worden ze van binnen niet gaar in de koekenpan, maar als ze te dun zijn drogen ze soms helemaal uit...
Martine schreef:Ik heb vandaag thuis gewerkt, dus ik heb maar gelijk mijn goede voornemens in de praktijk gebracht en de seitanic red and white bean jambalaya uit Veganomicon gemaakt. Hij staat nu te pruttelen op het fornuis.
Oh, dat recept wil ik al heel lang proberen maar doe het steeds niet. Klinkt goed, hoop dat het ook lekker was :)
Ananas schreef:Heb alle ingredienten in huis gehaald voor de seitan & portobello stroganoff uit VWAV. Maar vandaag ben ik pas om 20:00 thuis uit werk, en ik werd ook te laat wakker om het 's ochtends al te bereiden. Toch beter plannen... ben er wel heel benieuwd naar, ik heb nog nooit stroganoff gegeten.
Hoop dat het toch nog een beetje gelukt is! 's Avonds laat nog een heel nieuw recept gaan maken als je al honger hebt vind ik ook nooit fijn... maar die stroganoff ben ik ook benieuwd naar, dat heb ik ook nog nooit op.

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 18, 2011 7:58

Gister toch brood gegeten. Maar vanavond maak ik met een vriendinnetje die stroganoff.

Ik heb die samosa's uit VWAV ook wel eens gemaakt. Had toen ook veel te veel vulling - of ik ben te lui om het deeg heel dun uit te rollen ;-) ze waren bij mij niet zo zuur, maar het kan best zijn dat ik toen op gevoel wat citroensap uit een flesje heb gebruikt.
Ik vond het deeg wel te droog trouwens... maar dat vind ik snel met zelfgemaakt deeg.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di okt 18, 2011 9:25

Leuk om ieders verhalen te lezen!
Ik ben gister enthousiast begonnen aan een recept en halverwege kwam ik erachter dat ik van één belangrijk ingrediënt veel te weinig in huis had :roll:
En na het boodschappen doen had ik niet zoveel tijd meer, dus heb ik dat recept maar uitgeschoven naar vandaag.
Wel fijn dat ik nu niet zoveel meer hoef te doen eraan :)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di okt 18, 2011 9:39

Ik ga zo de keuken in om een glutenvrije variant van het recept 'chili sin carne con mole' te maken.
Kunnen de smaken lekker intrekken voor vanavond :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di okt 18, 2011 10:09

Annikka-Ayla schreef:Ik ga zo de keuken in om een glutenvrije variant van het recept 'chili sin carne con mole' te maken.
Kunnen de smaken lekker intrekken voor vanavond :)
Ohja die heb ik ook weleens gemaakt. wel oppassen met de chili powder! toen ik die maakte had ik evenveel Nederlands "chilipoeder" gedaan als in het recept stond en toen was het veeel te heet voor ons, haha. maar verder was die wel lekker volgens mij, ik kon het alleen niet zo goed proeven...
Ananas schreef:Ik heb die samosa's uit VWAV ook wel eens gemaakt. Had toen ook veel te veel vulling - of ik ben te lui om het deeg heel dun uit te rollen ;-) ze waren bij mij niet zo zuur, maar het kan best zijn dat ik toen op gevoel wat citroensap uit een flesje heb gebruikt.
Ik vond het deeg wel te droog trouwens... maar dat vind ik snel met zelfgemaakt deeg.
Mijn deeg was niet echt droog, eerder plakkerig (had ook heel langzaam meel toegevoegd) maar ik had het ook niet zo dun uitgerold inderdaad. Ik moet eerst maar eens een fatsoenlijke deegroller kopen :/

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 18, 2011 10:24

Ik heb nu 2 verschillende moles van isa gemaakt, 1 uit vegan brunch en 1 uit appetite for reduction. Vooral die laatste was errug pittig en daardoor niet zo lekker meer. Idd zoals Bonnie zei, oppassen met de chilipoeder! de helft van de hoeveelheid is meestal al te veel (en ik hou best van pittig eten!)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di okt 18, 2011 11:47

Ananas schreef:Ik heb nu 2 verschillende moles van isa gemaakt, 1 uit vegan brunch en 1 uit appetite for reduction. Vooral die laatste was errug pittig en daardoor niet zo lekker meer. Idd zoals Bonnie zei, oppassen met de chilipoeder! de helft van de hoeveelheid is meestal al te veel (en ik hou best van pittig eten!)
Ja, ik heb het ook gehad met de Snobby Joes uit Veganomicon. Volgens mij komt het erop neer dat als Amerikaanse recepten "chili powder" zeggen, ze eigenlijk een mix van kruiden en specerijen bedoelen, terwijl mijn chilipoeder gewoon gemalen chilipeper was. Het duurde alleen een poosje voor ik dat doorhad (ik ben sowieso niet zulk pittig eten gewend dus ik wilde het gewoon leren eten, maar dit was wel héél erg :p)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di okt 18, 2011 13:04

De jambalaya uit V'con was inderdaad superlekker, echt een van de lekkerste dingen die ik de afgelopen tijd gemaakt heb. Mijn vriend was er ook erg tevreden over.

Als voorbereiding op het sodabread with millet and zante currants heb ik gisteravond alvast een pannetje gierst met krenten gekookt. Het werd maar heel langzaam gaar, duurde twee keer zo lang als in het recept stond en ik had ook veel meer water nodig. Vanmorgen heb ik nog even naar de rest van het recept gekeken, maar ik zag niet staan wat ik nu met die gierst moet doen, door het deeg mengen, als vulling gebruiken, als broodbeleg gebruiken... Misschien heb ik niet goed gelezen, maar ik zag het niet staan. Het zal waarschijnlijk wel de bedoeling zijn dat je het mengt met het deeg, dus dat ga ik vanavond maar eens proberen.
Bonnie schreef:Ik heb net de samosa's uit Vegan with a Vengeance gemaakt en ik had het recept denk ik iets nauwkeuriger moeten volgen (tegen de tijd dat ik deeg en vulling had gemaakt had ik niet zo'n zin meer om heel precies uit te rollen enzo ¬¬) want ze waren niet zo lekker als ik had gehoopt. Op zich zijn ze wel lekker hoor, ik had alleen verwacht dat het minder werk zou zijn dus toen werd ik het gauw zat (wilde eigenlijk ook nog soep erbij maken maar dat heb ik maar laten zitten).
Ik houd meer van de Baked potatoes with samosa stuffing uit V'con, heel lekker en je hoeft geen deeg te maken enzo.
Sasha schreef: Uiteindelijk toch nog een soort van cutlets gevormd en er geprobeerd wat van te maken, maar echt mooi waren ze niet. De smaak kan ik denk ik wel goed beoordelen en die vond ik eerlijk gezegd niet voor herhaling vatbaar. Niet dat het vies was, maar het was wel een beetje saai en gewoon niet dat ik er trek van krijg.
Jammer dat de chickpea cutlets niet lekker waren. Mijn vriend houdt er ook niet zo van, te droog zegt hij. Zelf vind ik ze wel heel lekker. Ik eet ze graag op een broodje met wat sla en mayo. Is dus misschien echt een kwestie van smaak. Ik doe er wel altijd wat extra knoflook door, zodat ze wat meer pit krijgen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di okt 18, 2011 15:47

Ik heb de walnoot-champignon-paté uit Veganomicon gemaakt.
Best veel werk voor zo'n simpel uitziend 'sausje'. Maar lekker dat het is!
Het heeft een heel subtiele smaak, maar echt heerlijk. Heel herfstachtig ook.
En een heel onherkenbare smaak, als ik het niet zelf gemaakt had, zou ik de smaak niet kunnen plaatsen.
Het is in feite gewoon gebakken ui, champignon en walnoot, gekookte cannellinibonen en nog wat kruiden en smaakjes. En dat dan gepureerd tot een gladde paté.

Het moet volgens het recept minstens een uur koelen voor de smaken goed tot hun recht komen, maar ik heb stiekem natuurlijk meteen na het maken even geproefd, en vond het zo lekker dat ik het niet kon laten meteen 2 boterhammen ermee te beleggen :mrgreen:
En dat voor iets met walnoten, waar ik niet echt van hou... Maar goed, dingen lekker maken waarvan ik dacht ze niet te lusten, is een wonder dat ik al vaker ben tegengekomen bij Veganomicon.

Op brood is het lekker, maar los snoepen is nóg lekkerder. Misschien ook wel heel lekker bij een avondmaaltijd. Ik moet dadelijk nog even proeven of ie inderdaad lekkerder is als ie heeft kunnen afkoelen.
Mijn huisgenoot die ook wat geproefd heeft vond er weinig aan, maar dat kan ook komen doordat ik bijna al het zout en olie uit het recept heb weg gelaten en zij niet zo gewend is aan weinig zout en vet als ik.

Ik heb een deel helemaal glad gepureerd, en een deel geprobeerd wat grover te pureren, want op brood is het denk ik juist wel lekker als er nog wat stukjes ui en champignon in zitten.

Dit ga ik zeker vaker maken, want volgens mij is dit ook wel heel gezond broodbeleg.

Plaats reactie