Kookboeken Challenge

Moderator: Martine

Plaats reactie
Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Kookboeken Challenge: Isa Chandra PPK

Bericht door Gnoe » zo okt 23, 2011 18:29

Na alle (half) offtopic berichten van mij in dit draadje nu toch ook nog even een verslagje van Isa's Post Punk Kitchen recepten die ik -toevallig- deze week heb gekookt: Scalloped Potato Casserole met Eggplant Bacon. Ja, ik had het ene recept dus nodig voor het andere. :wink:

Mehn, dat was heerlijk! Ik maakte het bij venkelbonen uit PuurPlantaardig voor mijn omni broer en we vonden het beide geweldig. Ik MOET dit nog een keertje maken met zuurkool! Het was al donker dus de foto is niet geweldig maar ik zet hem er toch maar bij. Dan zien jullie meteen dat ik geen peterselie had voor de garnering. :)

http://gnoegnoe.files.wordpress.com/201 ... oleppk.jpg

Dat hij wat bruin is aan de randen komt doordat ik mijn oven per ongeluk veeel te hoog had staan. Toch had dat geen nadelige effecten dus dit is een behoorlijk foolproof recept. ;)

De aardappel kan wel wat minder dan 900g want ik had over. Ik begreep ook niet helemaal hoe ik de aubergine en aardappel moest afwisselen dus heb ik gewoon om en om laagjes gedaan tot ik door de 'auberginespekjes' heen was. Die aubergine bacon... tjee wat is die geweldig! Zoals Isa aangeeft moet je het wel binnen een paar uur opeten want daarna worden ze 'soggy' en vergaat de smaak. Maar net klaar zijn ze heerlijk krokant, zout en rokerig! En in de ovenschotel maakt het natuurlijk niet uit.

Ik had overigens wel het gevoel dat ik er veel langer mee bezig was maar dat komt doordat ik alles nogal over de dag verdeeld deed (en ook andere dingen aan het koken was). Bovendien ben ik af en toe een beetje traag. :wink:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Ananas

Re: Kookboeken Challenge

Bericht door Ananas » ma okt 24, 2011 15:17

Leuk! Die eggplant bacon staat ook op mijn lijstje om te maken. Ik ben gek op aubergine, en op bacon, dus dat moet wel goed komen :D

- O my god. nu ik dat recept voor die ovenschotel door lees, wil ik eigenlijk heel graag dat maken, in plaats van lisettereceptjes. Oepsss :P

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di okt 25, 2011 11:50

Ik heb zondag de tamarinde linzen uit Veganomicon gemaakt.

Met die tamarinde ging niet helemaal goed. In het recept stond tamarindesiroop of -puree, dat van mij was een blok. Ik dacht dat dat hetzelfde zou zijn als de pasta alleen iets minder vloeibaar en dat ik het eventueel zou kunnen blenderen om puree te krijgen, maar er zaten ook allemaal pitten enzo in. Dus toen heb ik maar even op internet opgezocht of je die pitten ook mag blenderen, maar las op een paar websites dat je zo'n blok alleen in heet water moet leggen en dan alleen dat water moet gebruiken.
Dus heb ik dat maar gedaan, maar ik heb dus geen idee van wat voor verhoudingen ik nu moest gebruiken, het lijkt me dat dat water veel minder sterk smaakt dan die siroop of puree. Of misschien smaakt het wel compleet anders, want het heeft dan ook een andere naam.
Heeft iemand daar verstand van?

Maar goed, ik heb maar wat geïmproviseerd daarmee, en het was in ieder geval wel lekker.
Vergelijkbaar met de linzenrecepten uit mijn Indiase kookboeken, dus gewoon lekker. Als je zulke recepten niet kent, kan het wel een super ontdekking zijn omdat véél lekkerder is dan ongekruide linzen. En de tamarinde is wel een lekkere smaak vind ik.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di okt 25, 2011 11:55

Oja, en ik heb maandag ook nog een receptje uit Veganomicon gemaakt. Eentje die ik afgelopen week had willen maken maar toen niet alle ingrediënten voor kon krijgen, en ik was er toch wel erg benieuwd naar geworden.
Het was de frambozendressing.
Er moest notenolie in, maar mijn walnootolie was niet lekker meer. Dus toen heb ik maar sesamolie gebruikt, in de hoop dat dat misschien ook zou kunnen, maar het was eigenlijk wel te verwachten dat dat niet slim zou zijn. Het bleek echt supersmerig hahaha. Echt oneetbaar.
Na een paar happen hebben we de hele boel maar weggegooid.

Dus ja, geen idee of het recept zelf nou lekker is.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » wo okt 26, 2011 7:52

Leuk om te lezen dit :). Sesamolie klinkt inderdaad als een vrij slechte vervanger voor notenolie :lol: .

Ik afgelopen zondag nog de baja-style tortilla's met tempeh gemaakt (eerste gerecht dat genoemd wordt als je tempeh opzoekt in Veganomicon). Ik vond het heel lekker en 's zomers. De tempeh moest je eerst nog koken voordat je het ging marineren, maar dat heb ik niet gedaan, want ik vind de smaak wel lekker. En marinade op basis van bier was echt leuk :). Het marineren en opbakken van de wraps voegde voor mij weinig toe. De combi van yoghurt-limoensap-verse koriander vind ik een ontdekking.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » wo okt 26, 2011 13:48

Ananas schreef:- O my god. nu ik dat recept voor die ovenschotel door lees, wil ik eigenlijk heel graag dat maken, in plaats van lisettereceptjes. Oepsss :P
Haha ik zeg DOEN! Er zitten wel zeven dagen in een week!!! :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 17, 2011 13:03

Hoe is de kookboeken challenge iedereen bevallen?

Ik vond het echt enorm leuk. Ik heb 'm nét niet gehaald (1 recept te weinig bij de 4e week), maar ik heb echt heel veel nieuwe recepten geleerd, echt véél meer dan normaal in één maand.
Echt heel erg leuk. En een paar van die recepten waren zo'n succes dat ik ze nu al een paar keer herhaald heb.
En ik heb ook andere kookboeken uitgeprobeerd dan de kookboeken die ik zelf heb, en heb er nu 2 die ik graag nog verder ga ontdekken.

Ik merk alleen wel dat het nieuwe recepten uitproberen niet is blijven hangen, sinds de challenge heb ik het niet meer gedaan. Dus eh, wanneer is de volgende challenge? ;)

Wat vonden jullie ervan?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 18, 2011 9:09

Ja, ik vond het ook heel leuk! Al is het bij mij maar één week echt gelukt om drie recepten te maken en heb ik twee weken helemaal niks gemaakt (wel veel recepten gelezen).

Ik ken mijn kookboeken nu weer een stuk beter dan hiervoor en zou het zeker graag nog eens doen. Misschien kunnen we volgende keer een langere periode kiezen en dan het target voor de week wat lager zetten? Bijvoorbeeld 10 weken lang iedere week één of twee recepten? Drie nieuwe recepten per week is echt veel, zeker als je het druk hebt en ook nog af en toe bij andere mensen gaat eten enzo. Ik vind het een beetje demotiverend om het target dan niet te halen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » vr nov 18, 2011 9:36

+1

Ondertussen woon ik in mn nieuwe huisje en heb ik een kast met kookboeken naast de keuken :mrgreen: Heb al een aantal dingen gemaakt, maar het hangt ook een beetje van de recepten af die in het boek staan, de tijd die ik heb, en mijn groentenpakket (ik krijg 1 keer in de week een aantal groenten en die wil ik niet laten verkommeren).
Afgelopen week voor het eerst met andijvie geen stamppot gemaakt, maar een receptje (ok, wel van internet, maar toch). Verder heb ik laatst de boeken van Attila Hildmann maar weer eens uit de kast getrokken, die zijn wel lekker toegankelijk en de 'lastigere' ingredienten zijn ook hier in NL lekker makkelijk te krijgen. Afijn misschien moet ik die maar eens in de challenge gooien :D
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr nov 18, 2011 17:47

Martine schreef:Misschien kunnen we volgende keer een langere periode kiezen en dan het target voor de week wat lager zetten? Bijvoorbeeld 10 weken lang iedere week één of twee recepten? Drie nieuwe recepten per week is echt veel, zeker als je het druk hebt en ook nog af en toe bij andere mensen gaat eten enzo.
Same here. Mij lukte het gewoon niet - en dat terwijl ik wel geregeld nieuwe recepten probeer. Maar omdat het zoveel recepten uit één kookboek zijn binnen korte periode (en ik ook de groenten uit mijn groentenpakket moet opmaken :wink:)... Ik stem dus voor het voorstel van Martine. Want ik ben nog stééds dol op challenges! :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr nov 18, 2011 20:12

Mij lijkt het ook wel leuk om ook een keer een ander soort challenge te doen. Bijvoorbeeld met ingrediënten of landen ofzo. Dus dat iedereen iets maakt met een bepaald ingrediënt of een recept uit een bepaald land, ofzoiets.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr nov 18, 2011 21:09

Ingrediënten en landen - dat klinkt super leuk!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr nov 18, 2011 22:51

forisma schreef:Ingrediënten en landen - dat klinkt super leuk!
+1! :)

Fynnya

Bericht door Fynnya » za nov 19, 2011 1:55

Hoe is het jou bevallen Ananas?

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za nov 19, 2011 12:32

Ik vond het inderdaad ook wel druk. Helemaal omdat ik praktisch alleen het weekend heb om wat meer uitgebreid te koken, en ook nog andere dingen in het weekend plan. En omdat er steeds minder mensen actief meededen, voelde ik nog wat meer druk om het wél te blijven doen, omdat het een leuk initiatief is.
Ik heb leuke en lekkere dingen gemaakt, en ga nu vaker een kookboek erbij pakken. Een volgende challenge probeer ik weer mee te doen.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za nov 19, 2011 12:51

Ik vond het heel leuk, vooral ook om de verhalen van iedereen te lezen! maar het is mij ook niet gelukt om genoeg recepten te maken. Eigenlijk alleen in de eerste week. Dat kwam ook omdat ik niet alle kookboeken had, maar toch. Eigenlijk wil ik me wel voornemen om elke week sowieso 3 nieuwe recepten te proberen maar dan niet uit één specifiek kookboek (dus ook van internet enzo). Dat is misschien beter te doen.

En een challenge gebaseerd op specifieke ingrediënten of landen klinkt ook heel leuk!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za nov 19, 2011 22:57

forisma schreef:Ingrediënten en landen - dat klinkt super leuk!
+1!

of soorten gerechten: seitan, vegaburgers, curry, stamppot, brood, taart, koekjes...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo nov 20, 2011 12:26

Martine schreef:of soorten gerechten: seitan, vegaburgers, curry, stamppot, brood, taart, koekjes...
Ja, dat is ook leuk.

Ananas

Bericht door Ananas » zo nov 27, 2011 7:47

Fynnya schreef:Hoe is het jou bevallen Ananas?

Hehe ben ik weer :p

Ik vond het begin erg leuk maar zodra Lisette Kreischer aan de beurt kwam vond ik 't 'n verplichting worden dat ik haar recepten vervelend vind. En daarna niet meer de draad opgepakt. Sowieso een hele tijd niet gekookt en nog steeds is 't al heel wat als ik een zak diepvries groenten in de wok gooi :oops:
Dus ik denk dat ik er een beetje kookmoe van ben geworden, maar dat kan zeker ook de samenloop van omstandigheden zijn geweest.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo nov 27, 2011 10:50

Ingrediënten en landen - dat klinkt super leuk!
hier nog een +1

Ik heb ook nog wat niet-vegan kookboeken in de kast staan, en misschien kom ik er dan ook eens toe om wat recepten te veganiseren...... (landen in de kast: o.a. tsjechisch, russisch, schots, mexicaans, chinees, indonesisch)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie