Kookboeken Challenge

Moderator: Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Kookboeken Challenge

Bericht door Ananas » wo okt 05, 2011 8:00

Ik kwam laatst op een of ander Amerikaans forum een vegan kookboeken challenge tegen. Lijkt me onwijs leuk om zoiets hier ook te doen. Ze doen het daar 12 weken lang. Elke week is er een ander kookboek als thema. De bedoeling is dat je er 3 recepten uit maakt. Op die manier her-ontdek je de verstofte kookboeken in je kast weer eens ;) en je kunt elkaar inspireren met foto's e.d.

Misschien is het leuk om zoiets hier voor 4 weken te doen (12 is wel weer heel veel in één keer..)? Het is natuurlijk het leukst als iedereen de kookboeken heeft/van de bieb kan lenen. Het is ook mogelijk om een auteur per week te kiezen. Dan is de kans wat groter dat je een kookboek hebt/kunt lenen.

Hoop dat er veel mensen willen mee doen, lijkt me erg leuk om te doen :mrgreen:

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Kookboeken Challenge

Bericht door Fynnya » wo okt 05, 2011 9:30

Ja leuk!
Ik doe mee :)

Per schrijver lijkt mij inderdaad een goed idee, dan is er meer kans dat je mee kan doen.
Ik weet niet of ik 3 recepten in een week haal, maar anders doe ik mee met de light-versie van 1 of 2 recepten per week ;)

cavia

Bericht door cavia » wo okt 05, 2011 15:16

o, dat lijkt me ook wel heel leuk! ik doe voor spek en bonen (haha) mee. ik lees denk ik alleen mee, en ga proberen meer uit kookboeken te maken.
dus aan mij heb je niet zo veel. wat is de site eigenlijk? lijkt me wel leuk om even te kijken

jet
Moderator

Bericht door jet » wo okt 05, 2011 15:41

Lijkt me zeker leuk, maar op dit moment niet heel veel tijd voor.
Straks (jaja!) in mn nieuwe paleisje heb ik meer tijd voor koken (hoop ik).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 05, 2011 20:23

Oh ja, ik wil ook meedoen! Ik zag inderdaad zo'n challenge op het PPK forum en het leek me superleuk.

Eén probleem, ik heb nog niet zo veel vegan kookboeken (zowat alleen die van Isa Moskowitz). Misschien is het een idee om niet uit kookboeken te koken, maar van blogs, dan kan iedereen de recepten makkelijk op internet lezen?

Voorbeelden van fijne blogs: vegandad, fatfreevegan, PPK blog, xgfx

(als jullie toch uit kookboeken gaan koken valt er waarschijnlijk ook wel een mouw aan te breien, aangezien veel recepten uit kookboeken ook op blogs staan)

Andere mogelijkheden: challenge om te koken met bepaalde ingrediënten, of in een bepaalde stijl: frans, cajun etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Baukje

Bericht door Baukje » wo okt 05, 2011 23:20

Ik doe mee, maar graag recepten van internet.
Zelf heb ik de twee kookboeken van Lizette Kreischer, en de nieuwe 'puur plantaardig'.
Verder nog twee oude vegan kookboekjes.
En 3 recepten in een week vind ik wat veel. Zou liever voor minder gaan.

Maar dan doe ik mee. Echt leuk.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 06, 2011 8:12

Ik heb voor het weekend en aankomende week net voorgenomen om drie recepten uit het boek van Lisette Kreischer 'Ecofabulous, koken in alle seizoenen' te maken.
De spitskooljambalaya, roergebakken spruitjes met gember, ui, komijn, rozijnen en walnoten en de gebakken knolselderij met hazelnoten en walnotenpesto.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do okt 06, 2011 8:14

Ik denk dat we het ff moeten veranderen - iedereen mag zijn boeken zelf uitkiezen.
De kookboeken waaruit ik iets wil proberen heeft niemand, weet ik wel zeker :)))

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 06, 2011 8:16

Tuurlijk.
Bij mij was het toeval dat ik net met de boeken van Lisette aan de slag wil.
Ik heb ook een paar boeken die niet veel mensen hebben; een Zweedse en nog een paar vegan, glutenvrije.
Heb jij Russische vegan kookboeken?

De recepten die ik wil gaan maken heb ik nog niet eerder gemaakt.
Wel de walnotenspijs uit dit boek. Is erg lekker, ik doe er nog een beetje suiker door voor de 'bite'.
De bolletjes rol ik daarna nog even door wat kokos.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do okt 06, 2011 8:24

Nee, er zijn nog geen Russische vegan kookboeken. Misschien moet ik daar een keer een verandering in brengen :)

Maar ik wil wel meedoen aan Lisettes en Moskowitz boekenronde, veel mensen hebben hun boeken.
Laatst gewijzigd door forisma op do okt 06, 2011 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 06, 2011 10:23

Vegan with a vengeance was één van mijn eerste vegan kookboeken.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do okt 06, 2011 11:36

Ik vind het juist leuk als het uit kookboeken is. Ik heb ook wel kookboeken die waarschijnlijk niet aan bod komen, omdat weinig mensen die hebben (wel al meer kans als het per auteur gaat), maar als ieder uit een willekeurig eigen kookboek doet, wat is dan nog de samenhang?

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do okt 06, 2011 11:42

De samenhang is dat we met zn allen recepten uit de kookboeken gaan maken ;) Iedereen doet er een verslagje over, zo leren we gelijk veel kookboeken kennen.

Maar als er een andere samenhang moet zijn, dan, net wat ik zei, kan ik alleen meedoen met Kreischer en Moskowitzronde.

Ananas

Bericht door Ananas » do okt 06, 2011 12:57

Ik wil het ook juist doen om mijn kookboeken en andere wat beter te leren kennen. Anders kan er daarna, of daarnaast, natuurlijk een aparte Kookblog challenge gedaan worden.

Ik stel zoiets voor:

17 oktober: isa & terry week
24 oktober: lisette kreischer week
31 oktober: robin robertson
7 november: vrije keuze

Goed idee?

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do okt 06, 2011 13:32

lijkt me leuk, Chantal! :)))

Als ik zo vrij mag zijn http://ebookee.org/search.php?q=robin+r ... &sa=Search

Fynnya

Bericht door Fynnya » do okt 06, 2011 15:10

Kunnen we komende week niet al beginnen? ;)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 06, 2011 18:44

Ik heb van al die schrijvers wel wat staan :wink:
Ben vandaag al begonnen met een recept van Lisette Kreischer. De roergebakken spruitjes gemaakt.
Zal mijn ervaringen in het boek zetten, dan weet ik het volgende week nog.
Doe ik trouwens vaak als ik iets maak uit een kookboek. Of het lekker was en wat ik eraan veranderd heb.

Ananas

Bericht door Ananas » do okt 06, 2011 19:25

Fynnya schreef:Kunnen we komende week niet al beginnen? ;)
Dat kan natuurlijk ,maar ik dacht dat het over een week misschien handiger was, omdat we dan wellicht nog wat meer mensen kunnen 'werven' via FB/blogs oid, en om er met de boodschappen rekening mee te houden.

En Annika, ik schrijf ook vaak in mijn kookboeken wat ik anders zou willen enzo. zat laatst nog te denken dat ik eigenlijk een rating bij elk recept wil zetten van 1 tot 5 sterren ofzo :p

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 06, 2011 19:33

Ik werk met +jes en -tjes.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr okt 07, 2011 11:47

Ananas schreef:Dat kan natuurlijk ,maar ik dacht dat het over een week misschien handiger was, omdat we dan wellicht nog wat meer mensen kunnen 'werven' via FB/blogs oid, en om er met de boodschappen rekening mee te houden.
Dat is ook zo hoor, dat weet ik wel, ik ben alleen heel erg enthousiast en wil gewoon nu al beginnen, vandaag nog! :D

Ananas schreef:En Annika, ik schrijf ook vaak in mijn kookboeken wat ik anders zou willen enzo. zat laatst nog te denken dat ik eigenlijk een rating bij elk recept wil zetten van 1 tot 5 sterren ofzo :p
Ik schrijf ook aantekeningen in mijn kookboeken, van welke ingrediënten/gerechten lekker erbij passen, welke variatie lekker of niet lekker is, of het zouter of sterker gekruid moet etc. En ik schrijf erbij wat ik ervan vond.
En bij de inhoudsopgave zet ik cijfers bij alle recepten die ik al geprobeerd heb, met het cijfer dat
ik eraan geef en het cijfer dat mijn lief eraan geeft, zodat ik als ik een recept zoek, snel kan zien welke een succes waren.
Het is wel een beetje willekeurig die cijfers, maar geeft in ieder geval wel een beeld van of het superlekker, behoorlijk lekker, matig of vies was.

Plaats reactie