Appetite for Reduction - nieuwe Isa Chandra Moskowitz

Moderator: Martine

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Appetite for Reduction - nieuwe Isa Chandra Moskowitz

Bericht door Marla » ma sep 26, 2011 8:02

En, hebben jullie nog veel dingen uit dit kookboek gemaakt?
Ik heb er nog steeds niet veel uit gekookt, maar alles wat ik eruit maak vind ik erg lekker. Gisteren had ik de bloemkoolsoep met basilicum gemaakt, heel simpel en heel erg smaakvol. Ik ben normaal niet zo van de bloemkool maar dit was echt heel erg lekker.
Verder een hummus recept gemaakt en die vond ik ook wel erg geslaagd.

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 04, 2011 18:02

Vandaag de Mango BBQ Beans gemaakt... OMG! Seriously sooooooooo good :mrgreen: :govegan: zou zó in een restaurant geserveerd kunnen worden.

Ik had wel zwarte bonen genomen ipv kidneybonen. En het had veel te lang geprutteld, want eerst vond ik het nog veel te vloeibaar, en toen kwam m'n moeder langs en was ik vergeten dat de pan nog op het fornuis stond. Dus ipv de 45 minuten heeft het denk ik 1 uur en 45 minuten staan pruttelen. Maar eigenlijk wel prima zo! Als ik het nog een keer maak (beter gezegd wanneer ik het nog eens maak :mrgreen:) zou ik de cup bouillon die erin moet zeker halveren.

Ik at het in 2 tortilla's, rijkelijk bestrooid met edelgist, dan een laag kort gebakken paprika en verse spinazie, en dan nog flink wat edelgist. Omnomnom!

Marla

Bericht door Marla » do okt 06, 2011 18:46

Klinkt goed Ananas!

Toen ik vanmorgen uit het raam keek vond ik dat het echt een dag was voor een lekkere stoofpot. Het werd de Irish stew with potatoes & seitan. Hij was erg lekker, goed stevig maar dat hoort er juist bij vind ik. Ik had wel een rode paprika erbij gedaan omdat ik de hoeveelheid groenten een beetje karig vond, en dat paste er goed bij. Deze ga ik zeker vaker maken!

Heeft iemand hier toevallig al de Spinach lasagna with Roasted Cauliflower Ricotta & Spinach gemaakt? Ik ben erg benieuwd hoe die is namelijk!

Ananas

Bericht door Ananas » do okt 06, 2011 19:38

Oh, die heb ik toevallig afgelopen maandag gemaakt en meegenomen naar de vergadering van Viva Las Vega's :mrgreen:
Hij viel bij iedereen erg in de smaak. Ik was zelf niet zo enthousiast over de saus, vond hem te zoet. Misschien dat ik daar volgende keer wat witte wijn doorheen doe. Verder een prima recept! Hoewel... aan de bloemkool/tofu topping proef je wel dat het 'gezond' is. Ik zou denk ik liever een zelfgemaakte cheezy saus bovenop gebruiken en deze ricotta als laagje in de lasagne.

Ik vind dat trouwens heel vaak, dat er te weinig groenten in een recept zitten. En ik kom ook vaak de vreemde combi tegen van aardappel met rijst of met pasta oid. Dan vervang ik meestal de aardappels door een groente. En over het algemeen voeg ik vaak extra groente toe.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do jan 05, 2012 19:28

Ik heb het boek als e-book, en heb er gister en vandaag voor het eerst recepten uit gemaakt.

Gister broiled blackened tofu. Wel oké, niet geweldig. Maar misschien is dat ook omdat er veel gerookt paprikapoeder in zit, en ik daar niet echt fan van ben.

Vandaag sautéed kasha & mushrooms with dill. Lekker en vooral heel apart. Die kasha smaakt wel bijzonder (of nou ja, ik heb zelf boekweit gebakken voor het koken, omdat ik geen kasha in huis heb, maar ik begreep dat dat hetzelfde is). En dan gecombineerd met zoveel verse dille, ook heel apart (misschien omdat ik eigenlijk nooit dille gebruik). Dit is echt een soort gerecht dat ik zelf nooit maak, zelfs niet iets dat er qua smaak ook maar op lijkt. Maar ik vind het wel wat hebben. Ik heb er gemarineerde tempeh en sperziebonen bij gemaakt, en dat paste er wel goed bij.

Marla

Bericht door Marla » do jan 19, 2012 10:58

Gisteren de Pasta con Broccoli gemaakt. Ze had het beter 'Pasta con Garlic' kunnen noemen, jeetje wat gaat daar veel knoflook in. Ik heb ongeveer de helft gebruikt van wat het recept vroeg en had nu al 8 tenen, kun je nagaan. Het was wel erg lekker en heel makkelijk te bereiden, dus ik ga dit zeker vaker maken.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do jan 19, 2012 11:01

Knoflook, yum!

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jan 23, 2012 13:39

Ik heb vorige week op één dag drie nieuwe recepten uit dit kookboek geprobeerd (in één maaltijd):
Ethiopian Millet, Mushroom Tibs en Ye'abesha Gomen.
De gierst vond ik wel lekker, maar niet echt heel speciaal. Ik weet niet of ik die al dat werk waard vind. Aan de andere kant was het wel lekker genoeg om puur te eten, zonder extra groente en saus enzo (er zit ook al tomaat enzo door het recept), en puur gekookte gierst is natuurlijk niet lekker zonder andere dingen erbij.

De champignons vond ik heerlijk, al moesten ze wel afgespoeld worden voor ik ze at, want anders waren de specerijen veel te sterk. Maar na even onder de kraan houden waren ze heerlijk. Ik had ze binnen no time opgesnoept. Ik denk ook dat je maaltijden die voor de rest saai zijn, hier goed mee kan opfleuren.

De gomen is een soort gekookte en dan gebakken collards, met wat specerijen. Wij gebruikten boerenkool in plaats van collards, omdat ik nog niet goed eruit ben welke koolsoort het nou precies is (eetbare sierkool?) en of we dat in Nederland überhaupt wel hebben.
Het smaakte heel simpel, in feite als gewoon alleen boerenkool met een beetje ui, maar dan perfect heerlijk bereid. Je proefde de specerijen ed. niet bewust, maar het smaakte véél lekkerder dan wanneer je boerenkool alleen puur bereidt, dus ze doen wel hun taak. Ik vond het zo lekker, dat ik gewoon bijna een heel bord boerenkool zonder iets anders erbij heb zitten eten :D Het heeft helemaal geen andere dingen nodig, het is heerlijk op deze manier.
Erg handig voor mensen die minder calorieën binnen moeten krijgen, maar wel lekker moeten eten. Ik denk dat ik dit veel vaker ga maken, een bord boerenkool klinkt wel als een gezond tussendoortje.

Mijn tafelgenoot vond de champignons en boerenkool overigens juist niet zo bijzonder, maar juist de gierst weer heerlijk. Smaken verschillen, blijkt maar weer.
Hoewel ik de gerechten los van elkaar dus echt heel erg lekker vond, vond ik het door elkaar geroerd heel erg tegenvallen, dat zou ik nauwelijks een voldoende geven (en ik deed ze dus bij elkaar omdat in het boek staat dat deze 3 lekker zijn bij elkaar).

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 25, 2012 11:11

Klinkt goed! Thanks for the inspiration :-) Ik heb toevallig nog best wat gierst, misschien maak ik dat gerecht wel vanavond. Heb je nog tips waarmee het goed combineert?

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 25, 2012 18:47

Ik heb precies dezelfde receptjes gemaakt :) Lekker zeg! Had echt wel zin in spicy eten. Ik vond het niet te veel maar net goed. Wel erg rijk aan kruiden allemaal. Maar da's ook lekker :D

Had jij verse boerenkool genomen, Fynnya? Ik had zo'n pak uit de diepvries... want was veel goedkoper. En daarbij nog een half pak diepvriesspinazie die ik nog had liggen. De kool wordt dan niet zo lekker om en sich te eten maar ik heb alles door elkaar gemixt en dat was een prima maaltijd :)

Hier trouwens een foto'tje van de (kastanje)champignons voordat ze de oven in gingen

https://p.twimg.com/AkBMVHRCIAAJzJz.jpg

En onscherpe gierst

https://p.twimg.com/AkBUj-7CIAMrSQ1.jpg

Wil gierst wel vaker zo maken, lekker kruidig!

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jan 26, 2012 8:30

Ananas schreef:Ik heb precies dezelfde receptjes gemaakt :) Lekker zeg! Had echt wel zin in spicy eten. Ik vond het niet te veel maar net goed. Wel erg rijk aan kruiden allemaal. Maar da's ook lekker :D

Had jij verse boerenkool genomen, Fynnya? Ik had zo'n pak uit de diepvries... want was veel goedkoper. En daarbij nog een half pak diepvriesspinazie die ik nog had liggen. De kool wordt dan niet zo lekker om en sich te eten maar ik heb alles door elkaar gemixt en dat was een prima maaltijd :)
Hee wat gezellig dat je precies hetzelfde maakt. De foto's zien er ook precies zo uit als de gerechten er bij mij uitzagen :mrgreen: Ik krijg meteen weer zin in die gierst en champignons als ik die foto's zie!

Ik had inderdaad verse boerenkool genomen, van die voorgesneden uit de AH. Ik vraag me af in hoeverre het succes van dat gerecht kwam door het recept en in hoeverre door de verse boerenkool. Meestal gebruik ik zelf uit de diepvries, maar dit was echt veel heerlijker, het had ook een waanzinnig lekkere structuur. Binnenkort maar eens een keer dit recept maken met bevroren boerenkool, om te vergelijken.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jan 26, 2012 10:47

Ik zit eraan te denken de OMG ovenbaked onion rings te maken, maar ik heb geen amandelmelk, en ook geen zin om die helemaal te gaan kopen. Heeft iemand een idee hoe je die zou kunnen vervangen?
Amandel blenderen en water toevoegen? Sojamelk gebruiken?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do jan 26, 2012 11:05

Fynnya schreef:Ik zit eraan te denken de OMG ovenbaked onion rings te maken, maar ik heb geen amandelmelk, en ook geen zin om die helemaal te gaan kopen. Heeft iemand een idee hoe je die zou kunnen vervangen?
Amandel blenderen en water toevoegen? Sojamelk gebruiken?
Ik zou gewoon sojamelk doen! Zij gebruikt standaard amandelmelk als non-dairy milk, maar volgens maakt het meestal niet zoveel uit welke je gebruikt. Ik ben ook benieuwd naar die onion rings!

En leuk dat jullie allebei die recepten hebben gemaakt, het klinkt lekker!

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jan 26, 2012 11:27

Bonnie schreef:Ik zou gewoon sojamelk doen! Zij gebruikt standaard amandelmelk als non-dairy milk, maar volgens maakt het meestal niet zoveel uit welke je gebruikt.
Is amandelmelk niet veel vetter? (Ik heb het nog nooit geproefd, dus ik weet het niet hoor) En zoja, zou dat geen invloed hebben op de samenhangendheid of vochtigheid ofzo?

Ananas

Bericht door Ananas » do jan 26, 2012 15:29

Ik gebruik altijd sojamelk waar Isa amandelmelk neemt.. (behalve dan één keer in een recept voor amandelspijs :mrgreen:)
... omdat amandelmelk hier nou eenmaal super duur is. Het scheelt trouwens weinig qua vet (sojamelk 2,2 gram, amandelmelk 2,9 gram per 100 mL. van de provamel webite geplukt)

Ben erg benieuwd naar de onionrings!

Ik heb een pond verse boerenkool gekocht (kost ook niks bij de biowinkel! 1,50 per pond. versus 1,10 per ons bij de albert hein!! :shock:) en wil morgen de quinoa, white bean & kale stew gaan maken (blz 245). met ipv pastinaak/aardappel de wortelpeterselie die in mn groentepakket zit.
Maar vanavond eet ik nog Ethiopisch :)

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jan 26, 2012 16:06

Nou, dan ga ik 'm maar gewoon met sojamelk doen (zodra ik maizena gekocht heb, of weten jullie daar ook nog een leuke vervanging voor? ;))
Ananas schreef:Ik heb een pond verse boerenkool gekocht (kost ook niks bij de biowinkel! 1,50 per pond. versus 1,10 per ons bij de albert hein!! :shock:)
Ik betaalde geloof ik €1.69 voor 500 gram bij de AH.
Zou die prijs bij jouw AH niet een foutje in het systeem zijn? Zelfs bij de webwinkel van de AH is 300 gram maar €1.19

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 27, 2012 9:38

Het was de biologische boerenkool. Zie nu bij de webwinkel dat het 1,10 per 150 gram is, maar alsnog vind ik het prijsverschil echt absurd.

Ik las trouwens net dat je collard greens kunt vergelijken met raapstelen... Binnenkort eens proberen :)

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jan 27, 2012 10:31

Ananas schreef:Het was de biologische boerenkool. Zie nu bij de webwinkel dat het 1,10 per 150 gram is, maar alsnog vind ik het prijsverschil echt absurd.
Dat het biologische is, maakt de hogere prijs wel wat logischer inderdaad, maar dan nog is de prijs héél hoog, echt vreemd.

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 27, 2012 21:35

Woww! Die stew (quinoa, white bean & kale stew van blz 245) is echt zó lekker :mrgreen: ik was zeer aangenaam verrast.

Vaak vind ik stew te weinig pit hebben en terwijl ik dit kookte was ik ook bang voor zo'n zelfde effect, met de witte bonen en de wortelpeterselie. Maar de kruidenmix was precies goed en de boerenkool gaf een fijne smaakafwisseling. Isa's tip om er balsamico azijn doorheen te doen, wow, heerlijk!

Het maakt wel heul veul duss de rest van het weekend eet ik stew haha...

ik geloof dat ik even een AFR verslaving heb :mrgreen:

Marla

Bericht door Marla » za jan 28, 2012 13:57

Ok dan moet ik die stew ook maar eens gaan maken!

Ik vind verse boerenkool trouwens echt 1000 keer lekkerder dan diepvries. De structuur is ook zoveel beter!

Plaats reactie