Appetite for Reduction - nieuwe Isa Chandra Moskowitz

Moderator: Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Appetite for Reduction - nieuwe Isa Chandra Moskowitz

Bericht door Ananas » zo jan 29, 2012 19:41

Vandaag toch weer de keuken ingedoken. Ik heb de Cashew & Cranberry Biryani (67), en de Red Lentil & Root Veggie Dal (219) gemaakt.
Het was de eerste keer dat ik Dal maakte, ben gek op Indiaas eten maar had dat toch nog nooit gedaan. Ik nam als groenten (wederom) wortelpeterselie & wortel (die zijn nu eindelijk op :p), verder braaf het recept gevolgd. Het was erg lekker, bijzonder met de kardemom en kaneel erdoor. Ik vond het wel wat te vloeibaar (het recept staat dan ook wel in het soep hoofdstuk), volgende keer zou ik een cup water minder doen. Maar een volgende keer komt er zeker!

De Biryani is ook erg smaakvol. Goed idee om gedroogde cranberries door de rijst te doen. Had dat zakje nog liggen om ooit eens koekjes mee te bakken maar uiteindelijk nog nooit geprobeerd. Vind de smaak lekker, en ze zijn lekker zacht (in tegenstelling tot rozijntjes door de rijst).

Marla

Bericht door Marla » ma jan 30, 2012 9:35

Fynnya schreef: Gister broiled blackened tofu. Wel oké, niet geweldig. Maar misschien is dat ook omdat er veel gerookt paprikapoeder in zit, en ik daar niet echt fan van ben.
Ik wil die ook gaan maken maar heb geen 'broiler pan'. Hoe heb jij dat gedaan, gewoon op een bakplaat?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jan 30, 2012 15:02

Marla schreef:Ik wil die ook gaan maken maar heb geen 'broiler pan'. Hoe heb jij dat gedaan, gewoon op een bakplaat?
Ja, op een gewone bakplaat in de oven.

Marla

Bericht door Marla » vr feb 03, 2012 17:37

Gister gemaakt en ik vond het erg lekker. Ook heel makkelijk, en je kan natuurlijk ook gewoon andere kruiden gebruiken als je niet van rook paprika houdt.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr feb 03, 2012 18:18

Ik heb vandaag de chickpea piccata gemaakt.
Erg lekker, zeker voor een gerecht dat grotendeels uit kikkererwten en sla bestaat, aangezien ik beide puur op zichzelf niet echt lekker vind.

En gister heb ik me laten inspireren door dat mac & shews-recept, ik heb een deel van de ingrediënten van die saus door mijn eigen saus gedaan. En lekker dat het was! Ik denk dat het kwam door de cashews, die gebruik ik normaal nooit in sauzen. Voor mezelf zal ik het niet zo vaak maken omdat het voor mij wat te (verzadigd) vet en calorierijk wordt daarmee, maar het lijkt me wel een zeer succesvolle saus voor wanneer er bezoek komt. Met zo'n saus kan niemand zeggen dat je als veganist zielig bent omdat je dan kaassaus mist.
En ik vind het echt perfecte comfort food.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr feb 17, 2012 21:17

Vandaag de curried chickpeas & greens gemaakt. Niet echt bijzonder, maar wel oké. Ik had een deel van de kikkererwten vervangen door tempeh, en dat kwam wel goed uit, want anders was het te saai geweest denk ik. Ik had geen naan, maar heb het gegeten met tortillawraps en dat was best een lekkere combinatie.

Gister de lotsa veggies lentil soup gemaakt. Wel oké, maar ook niet erg bijzonder. Wel een fijne manier om linzen bij brood te eten, en erg gezond denk ik. Maar ze vielen me allebei een beetje tegen, ik had er meer van verwacht.

Marla

Bericht door Marla » za feb 18, 2012 17:11

Fynnya schreef: Gister de lotsa veggies lentil soup gemaakt. Wel oké, maar ook niet erg bijzonder. Wel een fijne manier om linzen bij brood te eten, en erg gezond denk ik. Maar ze vielen me allebei een beetje tegen, ik had er meer van verwacht.
Oh oh, die ben ik nu aan het maken, voor morgen. Wat was het probleem, niet genoeg smaak?

Ik heb donderdag voor het eerst de Chickpea Piccata gemaakt, samen met de Caulipots en de Grilled Portobellos. Ik vond de portobellos tegenvallen, maar dat kwam ook doordat ik geen balsamico had en dus maar gewone azijn heb gebruikt, en omdat ik geen goede grillpan heb. De rest was erg lekker! Ook een goede manier om bloemkool te eten want je proeft het amper.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 18, 2012 21:25

Fynnya schreef:Vandaag de curried chickpeas & greens gemaakt. Niet echt bijzonder, maar wel oké. Ik had een deel van de kikkererwten vervangen door tempeh, en dat kwam wel goed uit, want anders was het te saai geweest denk ik.
Vanavond heb ik de Curried Chickpeas & Greens gemaakt, met de Biryani rijst erbij om saaiheid te voorkomen. Allebei de gerechten waren wel ok, maar niet heel spannend of smaakvol. Ik vond het op zich wel leuk om weer eens iets anders te eten dan normaal, maar mijn vriend gaf subtiel te kennen dat hij dit niet per se nog een keer hoefde te eten. De keuken ruikt wel heel lekker naar Indiaas eten nu, dus misschien volgende keer nog meer kruiden gebruiken, om het meer smaak te geven?
Verder duurde het echt heel lang voor de boerenkool een beetje gaar begon te worden, zeker twee keer zo lang als in het recept staat. En fluweelzacht ('velvety') is het niet geworden. Is Nederlandse boerenkool taaier dan Amerikaanse kale?

De Tempeh Helper met kaassaus valt hier wel goed in de smaak. Ik doe er extra broccoli doorheen, en die laat ik gewoon gaarstomen in de pan met de pasta en tempeh, bovenop.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla

Bericht door Marla » zo feb 19, 2012 11:06

Martine schreef: Verder duurde het echt heel lang voor de boerenkool een beetje gaar begon te worden, zeker twee keer zo lang als in het recept staat. En fluweelzacht ('velvety') is het niet geworden. Is Nederlandse boerenkool taaier dan Amerikaanse kale?
Yup, veel taaier. Ik heb op vakantie in de VS ook kale salade gegeten, dus gewoon met rauwe kale. Dat zie ik me met boerenkool echt niet doen.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo feb 19, 2012 12:25

Ik vond de chickpeas & greens wel lekker, maar ik had het recept ook meer als basis gebruikt en er nog wat andere dingen bij gedaan (en ook langer laten koken volgens mij).

En dat wist ik niet, dat boerenkool hier zo anders is! Dat verklaart veel :) Ik heb wel boerenkoolsalades gemaakt die ik lekker vond (met zo'n masseer/marineermethode) maar het leek inderdaad nog steeds stugger dan wat mensen op internet maken...

Marla

Bericht door Marla » zo feb 19, 2012 19:19

Marla schreef:
Fynnya schreef: Gister de lotsa veggies lentil soup gemaakt. Wel oké, maar ook niet erg bijzonder. Wel een fijne manier om linzen bij brood te eten, en erg gezond denk ik. Maar ze vielen me allebei een beetje tegen, ik had er meer van verwacht.
Oh oh, die ben ik nu aan het maken, voor morgen. Wat was het probleem, niet genoeg smaak?
Ik vond de linzensoep erg lekker, en mijn bezoek gelukkig ook. De dragon maakte het ook wel apart vond ik. En lekker makkelijk!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za apr 07, 2012 12:44

Ik vergeet hier steeds te posten! Ik heb al best wat recepten gemaakt, even kijken...

- Balsamic Vinaigrette: Best oké maar niet mijn favoriete dressing. Ik wil hem nog wel een keer proberen in die quinoasalade die ernaast staat.
- Sanctuary Dressing: Deze vind ik wel heel lekker! Ik gebruik meestal wel verse knoflook ipv gedroogd enzo, maar zelfs met gedroogde dille is-ie nog steeds lekker fris :)
- Caulipots: M'n vriend is hier vooral gek op omdat die zo graag gekookte aardappel eet, en ik vind het ook wel lekker en makkelijk. Ik wil sommige van de variaties en combinaties nog wel een keer uitproberen (bijv. met de portobello stew).
- Silky Chickpea Gravy: Yum! Om de een of andere reden verwachtte ik niet dat deze veel smaak zou hebben, maar dat viel heel erg mee. Moet 'm snel maar weer eens maken.
- Ginger Mashed Sweet Potatoes & Apples: Ik weet even niet meer precies wat ik hier nou bij had gemaakt, maar ik denk dat ik dit soort gerechten het lekkerst vind met iets heel hartigs, want ik vind het zoete vaak snel overheersen. Maar het was wel lekker geloof ik (sorry haha, te lang geleden blijkbaar...)
- Unfried Fried Rice: Dit recept (of versies ervan) maak ik best vaak, maar dan doe ik er altijd wel veel pindasaus bij, wat het low-fat idee natuurlijk weer een beetje ongedaan maakt :roll: Maar dan is het wel heel lekker altijd! Ik denk alleen dat ik het rijstgerecht op zich zonder saus erbij een beetje vind tegenvallen.
- Garlicky Mushrooms & Kale: Wel heel eenvoudig, maar ook snel en gezond en lekker.
- Herb-Roasted Cauliflower & Bread Crumbs: Best wel lekker, maar de kruimels vielen wel heel erg van de bloemkool af en ik denk dat het zonder die kruimels nog steeds wel lekker was geweest. Nou had ik ook geen volkorenpaneermeel, misschien moet ik het daarmee nog een keer proberen :)
- Chickpea Piccata: Ik had nog nooit piccata op, dus dit was wel een leuk & simpel recept om dat eens uit te proberen en het beviel goed! Ik vond het trouwens met penne lekkerder dan met caulipots, maar was allebei goed.
- Baked Falafel: Omdat ik alleen m'n staafmixer had om het mengsel te maken bleef er niet zoveel structuur over, dus de volgende keer zou ik een deel met een vork ofzo stampen, maar ik vind het wel een fijn recept! Falafel frituren kan nog wel eens lastig zijn en zo in de oven vind ik eigenlijk wel makkelijk.
- Forty-Clove Chickpeas & Broccoli: Heel makkelijk en echt heel lekker! Toen het in de oven stond rook het in het begin niet zo heel goed, maar het uiteindelijke resultaat vond ik echt heel smaakvol.
- Hummus & Friends: Dit recept viel me een beetje tegen. Ik denk dat ik de tahin miste, want die sesamsmaak vind ik toch wel belangrijk in hummus. Maar sommige variaties zien er wel goed uit, dus misschien ga ik de Pizza Hummus nog eens maken :)
- Basic Baked Tofu: Deze had minder smaak dan ik gewend ben van gemarineerde en (in de oven) gebakken tofu, dus ik vraag me af of ik iets niet goed deed. Misschien binnenkort nog maar eens proberen...
- Curried Scrambled Tofu with Wilted Arugula: Best lekker en makkelijk! M'n lievelingsscramble blijft die uit Vegan Brunch, maar dit was best leuk voor de verandering.
- Easy Breezy Cheezy Sauce: Dit recept is echt ontworpen om snel gemaakt te kunnen worden, vandaar alle droge ingrediënten (knoflook-, ui- en bouillonpoeder bijvoorbeeld). Voor een snelle kaassaus is dit dus best een handig recept, maar er zijn andere cheezy sauces met versere ingrediënten die ik liever maak als ik meer tijd heb.
- Lasagna with Roasted Cauliflower Ricotta & Spinach: Ik denk echt dat ik iets niet goed heb gedaan toen ik dit maakte, want ik heb veel goed gelezen over dit recept maar bij mij viel het tegen. De bloemkool was nog een beetje hard en leek niet zo goed in de ricotta te passen, en er was ook niet genoeg saus. Ik vind het idee van bloemkool in ricotta wel interessant, dus ik ga het nog wel eens proberen met wat aanpassingen denk ik.
- Mom's Marinara: Niet zo veel over te zeggen. Gewoon een lekkere simpele tomatensaus :)
- Ceci-Roasted Red Pepper Soup: Yummy! Deze moet ik snel weer eens maken, beviel goed.
- Butternut Apple Soup: Lekker & bijzonder. Misschien wel iets te zoet, maar dat kan liggen aan het appelsap dat ik gebruikte.
- Bistro Broccoli Chowder: Ook heel lekker en makkelijk!
- Arabian Lentil & Rice Soup: Deze heb ik al best vaak gemaakt. Het is zo'n fijne soep waar je een grote pan van kunt maken om later weer op te warmen, en heerlijk fris door de citroen en hartig door de linzen en specerijen... yum.
- Cauliflower Pesto Soup: Zo lekker! Ik wil ook graag deze nog eens maken: http://www.theppk.com/2011/04/pesto-sou ... ns-greens/ (Die lijkt erop, maar dan nog met van alles er doorheen! en gnocchi! mmm...)
- Smoky Split Pea Soup: Weer zo'n heerlijke soep. Best simpel ook, maar het gerookte paprikapoeder maakt echt een enorm verschil hierin.
- Irish Stew with Potatoes & Seitan: Mmm, deze moet ik ook weer eens maken. Goed verwarmend gerecht voor op een koude dag :)
- Eggplant Provençal: Deze vond ik wel lekker, ik had denk ik meer/sterkere smaak verwacht... Misschien toch nog maar eens proberen, is al een poos geleden dat ik dit maakte.
- Surefire Seitan: De eerste keer dat ik deze seitan maakte was-ie perfect, de tweede keer iets minder. Ik heb geloof ik nog steeds moeite met seitan koken in bouillon, haha - de structuur wordt altijd weer anders. Daarom stoom ik seitan de laatste tijd liever. Dat kan ook goed met dit recept (eventueel wel extra zout/sojasaus toevoegen omdat je die mist uit de bouillon).

Okeee dat is alles geloof ik. Eh, is wel een beetje lang geworden :oops:

Samenvatting: Ik ben vooral fan van de soepen en het feit dat veel van deze recepten zo snel zijn. En ik wil graag nog meer proberen!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za apr 07, 2012 18:45

En vandaag heb ik de 2nd Avenue Vegetable Korma gemaakt, ook superlekker! Had er wat kikkererwten doorheen gedaan en kokosrijst erbij, mmm.

Ananas

Re: Appetite for Reduction - nieuwe Isa Chandra Moskowitzce

Bericht door Ananas » za apr 07, 2012 20:20

Yayy een dikke Isa recensie!

Ik heb van de week de tempeh met rode wijn & olijvenmarinade gehad. Delish! Ook de chimichurri marinade vond ik een groot succes, alleen moet tofu m.i. gebakken worden en niet gestoofd (dan wordt het weer zo flubberige vooroordelentofu...).

Jammer dat de lasagne jou tegen viel, ik vond hem wel lekker! Maar niet zo lekker als lasagne met een dikke laag vegakaas erover nee. Je mening over de cheesy saus deel ik wel ;-)

Marla

Bericht door Marla » do jul 05, 2012 19:56

Vandaag de Goddess Nicoise gemaakt, was echt heel erg lekker, paste perfect bij dit plakkerige weer. Het was ook best makkelijk in elkaar te zetten, op de een of andere manier keek ik er heel erg tegen op maar dat sloeg dus nergens op.
Laatst ook de 'unfried refried beans' gemaakt, super simpel en heel smaakvol. Ik deed het in taco's met wat stukjes chorizo, sla, tomaat en guacamole, lekkere combinatie! Het heeft even geduurd, maar ik begin dit kookboek steeds meer te waarderen.

Plaats reactie