Recepten uit The Kind Diet

Moderator: Martine

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Recepten uit The Kind Diet

Bericht door Wanda » wo apr 21, 2010 2:48

Ik heb van de uitgever toestemming gekregen 2 recepten op mijn site te zetten uit The Kind Diet van Alicia Silverstone. Het is niet alleen een receptenboek trouwens. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar een beetje doorgebladerd. Het beschrijft hoe zij (en ook haar echtgenoot) veganist werden en alle voordelen van een veganistisch dieet.
De recepten die ik koos:
Mochi Waffles Drizzled with Lemon-Walnut-Rice Syrup
Ik weet niet of je mochi kan kopen in Nederland. Wafels er van maken is echt leuk en makkelijk!
http://www.veganpeace.com/recipe_pages/ ... affles.jpg
- Sicilian Collard Greens with Pine Nuts and Raisins.
Lekker recept en het heeft mij collard greens (wat is dat in het Nederlands?) leren waarderen.
http://www.veganpeace.com/recipe_pages/ ... Greens.jpg

Marla

Re: Recepten uit The Kind Diet

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 7:37

Leuk, dank je wel! Ik heb het boekje ook maar besteld, als ik het niks vind dan geef ik het wel aan iemand anders ofzo.

Ik had ook al een keer proberen uit te zoeken hoe collard greens in het Nederlands heten maar de conclusie was dat we dat hier niet hebben dus bestaat er ook geen woord voor.

Wen

Bericht door Wen » wo apr 21, 2010 12:18

Hey Marla, laat eens weten hoe je het vindt?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo apr 21, 2010 13:56

Marla schreef:Ik had ook al een keer proberen uit te zoeken hoe collard greens in het Nederlands heten maar de conclusie was dat we dat hier niet hebben dus bestaat er ook geen woord voor.
Jammer zeg. Het recept is natuurlijk ook te maken met spinazie (korter koken uiteraard) of kale.

Marla

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 14:49

Wanda schreef:
Marla schreef:Ik had ook al een keer proberen uit te zoeken hoe collard greens in het Nederlands heten maar de conclusie was dat we dat hier niet hebben dus bestaat er ook geen woord voor.
Jammer zeg. Het recept is natuurlijk ook te maken met spinazie (korter koken uiteraard) of kale.
Mijn moeder heeft zaden besteld dus als het goed is kan ik over een tijdje ook genieten van collard greens :)

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 21, 2010 20:24

Marla schreef:Mijn moeder heeft zaden besteld dus als het goed is kan ik over een tijdje ook genieten van collard greens :)
Ik ben benieuwd! Heb je al een Nederlandse naam verzonnen ? :P Ik zou graag weten met welke groente het volgens jou te verwisselen is, als je het gegeten hebt.

Nav dat recept uit the Kind Diet vraag ik me trouwens wel af of ze in Sicilië wél collard greens kennen.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo apr 21, 2010 20:50

Ananas schreef:
Marla schreef:Ik zou graag weten met welke groente het volgens jou te verwisselen is, als je het gegeten hebt.
Ik vind de texture en smaak denk het meeste op bok choy bladeren lijken.
Wel ietsie stugger en steviger.

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 21, 2010 20:54

Smaakt dat hetzelfde als paksoi?

jet
Moderator

Bericht door jet » di apr 27, 2010 9:39

Bok choy is de engels/amerikaanse benaming voor paksoi.
Overigens zijn er ook 1000 verschillende 'paksoi' soorten geloof ik...
Bij ons liggen er al wel een stuk of 20 naast elkaar in het koelvak.
Eerlijk gezegd proef ik het verschil niet altijd :oops:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 27, 2010 18:39

jet schreef:Bok choy is de engels/amerikaanse benaming voor paksoi.
:oops: thanks!

Marla

Bericht door Marla » di mei 04, 2010 10:49

Ik heb hem binnen! Eerst indruk: hij ziet er mooi uit, mooie foto's en ik vind het papier dat ze hebben gebruikt er ook mooi uitzien (beetje vreemd om te zeggen maar het viel me gewoon op).
Ik heb tot nu toe alleen de inleiding gelezen. Ze is erg positief, wat op zich wel goed is alleen vraag ik me af of mensen niet snel teleurgesteld zullen raken. Het komt er een beetje op neer dat ze zegt dat als je veganist wordt je nooit meer op dieet hoeft, en dat je daarnaast ook allerlei vervelende kwalen kwijt zult raken. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn waarbij dat laatste inderdaad het geval is maar ik heb zelf (helaas) nog steeds puistjes en ook nog steeds buikpijn (IBS), daar heeft mijn veganisme weinig aan veranderd.
Ik heb snel even de recepten doorgebladerd en ik zag er heerlijke dingen tussen staan maar het viel me wel op dat ze veel gebruik maakt van vlees en kaas vervangers en dat vind ik wel jammer, want naast het feit dat ze hier veel dingen gewoon niet verkopen vind ik het ook gewoon leuker (en is het denk ik ook gezonder) om dingen 'zelf te maken.

Framboos

Bericht door Framboos » za mei 08, 2010 17:37

O, dat laatste is inderdaad jammer. Nouja, mocht je het boek nog weg willen doen, dan euh, solliciteer ik bij dezen.

O, en elke dag ananas eten. Dat helpt bij mij iig tegen pukkels. (Schijnt de bromeline te zijn, kwam er toevallig achter toen ik verslaafd raakte aan bevroren stukjes ananas van de AH.)

Claudia

Re: acné

Bericht door Claudia » za mei 08, 2010 17:40

Of een maskertje van fijngemaakte groene kool een paar keer een nachtje laten intrekken ;) Het is een knoeiboel maar het doet echt wonderen!

<-- had zo'n erge acné in haar pubertijd dat de dermatoloog in het ziekenhuis zich een ongeluk schrok :oops:

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za mei 08, 2010 18:25

Ik bevestig de wonderkwaliteiten van kool!
Ik was altijd al allergisch, van kleins af aan, allemaal huidallergieen...
Ik denk trouwens, dat het door melk kwam, maar dat doet er niet meer toe. Iemand heeft ons van een "zalf"recept verteld en mijn moeder maakte het voor me. En het hielp!
Ik heb het recept mijn hele leven gebruikt.
Heel simpel - witte kool koken in melk (ja, die melk weer, maar ik denk dat het meer voor het binden zorgt, dan voor genezing, en vervangen kan worden door soja melk), totdat de kool heel zacht is geworden. En daar dan een papje van maken (dooreen fijn zeefje) en op exceem aanbrengen. Eerst is het nat en na een tijdje droogt het op. Zolang aanhouden als je kunt ;)
Het is lastig elke keer, maar het helpt super goed.

lena

Bericht door lena » do mei 20, 2010 18:09

Marla schreef: Ik heb snel even de recepten doorgebladerd en ik zag er heerlijke dingen tussen staan maar het viel me wel op dat ze veel gebruik maakt van vlees en kaas vervangers en dat vind ik wel jammer, want naast het feit dat ze hier veel dingen gewoon niet verkopen vind ik het ook gewoon leuker (en is het denk ik ook gezonder) om dingen 'zelf te maken.
Is het echt zo erg? Ze is toch zelf vooral macrobiotisch? Heeft dat ook al nepvlees en nepkaas? Of staat dat bij de recepten voor mensen die moeite hebben met de overgang naar veganisme? (Ze heeft drie "fases" toch, zodat je opbouwt naar het echt gezonde dieet?)

Zijn er al mensen die wat meer hebben gekookt uit dit boek?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » do mei 20, 2010 22:00

Ik heb een paar recepten gemaakt uit dit boek. Matig vind ik ze.
Die black eyed pea kroketten waar mensen zoveel over praten vind ik niet zoveel smaak hebben (mijn kinderen keuren ze ook af).
Dit boek is vooral goed voor mensen die niet zoveel koken en totaal niet weten hoe ze iets veganistisch in elkaar moeten zetten.

Een persoonlijk favoriet kookboek (met echt interessante recepten!) is ExtraVeganZa.

Marla

Bericht door Marla » vr mei 21, 2010 7:47

lena schreef:
Marla schreef: Ik heb snel even de recepten doorgebladerd en ik zag er heerlijke dingen tussen staan maar het viel me wel op dat ze veel gebruik maakt van vlees en kaas vervangers en dat vind ik wel jammer, want naast het feit dat ze hier veel dingen gewoon niet verkopen vind ik het ook gewoon leuker (en is het denk ik ook gezonder) om dingen 'zelf te maken.
Is het echt zo erg? Ze is toch zelf vooral macrobiotisch? Heeft dat ook al nepvlees en nepkaas? Of staat dat bij de recepten voor mensen die moeite hebben met de overgang naar veganisme? (Ze heeft drie "fases" toch, zodat je opbouwt naar het echt gezonde dieet?)

Zijn er al mensen die wat meer hebben gekookt uit dit boek?
Ja je hebt gelijk, dat zag ik ook toen ik het boek wat beter bekeek. In de eerst fase maakt ze veel gebruik van dat soort dingen maar in de laatste fase niet meer. Ik heb nog niks gemaakt, ga deze week wel wat proberen denk ik.
Wel jammer als de gerechten zoals Wanda zegt niet erg smaakvol zijn. Het boek verkoopt erg goed, ik ga er vanuit dat niet iedereen die het koopt veganist is. Als het allemaal een beetje tegenvalt zal het geen goede reclame zijn voor veganisme, wat ik wel hoopte omdat ze zo ontzettend positief is.

lena

Bericht door lena » vr mei 21, 2010 9:21

Marla schreef: Wel jammer als de gerechten zoals Wanda zegt niet erg smaakvol zijn. Het boek verkoopt erg goed, ik ga er vanuit dat niet iedereen die het koopt veganist is. Als het allemaal een beetje tegenvalt zal het geen goede reclame zijn voor veganisme, wat ik wel hoopte omdat ze zo ontzettend positief is.
Ja, ik had gehoopt dat dit een goed boek was om mensen aan te raden. Haar idee van "kind for yourself, kind for the animals, kind for the planet" (ofzoiets) spreekt me aan. Maar goede recepten zijn wel heel belangrijk in een boek dat voornamelijk bedoeld lijkt om mensen over te halen tot veganisme. Ik vond dat met Eat to Live ook al, recepten waarvan zelfs ik dacht dat ik ze zelf had kunnen bedenken. Jammer dat het tegenvalt Wanda! Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen Marla.

Marla

Bericht door Marla » vr mei 21, 2010 11:19

lena schreef:Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen Marla.
Ik heb er dus nog niks uit gemaakt maar kan nu al zeggen dat ik niet heel erg 'siked' was over de recepten. Ik heb heel vaak dat ik bij een kookboek zoiets heb van "oooooeh, dat MOET ik maken" maar dat heb ik hier bij geen enkel recept gehad.

Plaats reactie