Recepten uit het boek Vegan Brunch

Moderator: Martine

Apraxia
Leefwijze: veganist

Re: Recepten uit het boek Vegan Brunch

Bericht door Apraxia » di jun 15, 2010 19:05

Pindakaas met choco is zeker lekker. Probeer anders eerst een keer een boterham met pindakaas en hagelslag! Ik doe er zelf soms ook nog kokosrasp overheen.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 15, 2010 19:07

Probeer anders eerst een keer een boterham met pindakaas en hagelslag! Ik doe er zelf soms ook nog kokosrasp overheen.
jakkes!
....al eens geprobeerd, vond dat geen succes, en cocos maakt het er niet beter op :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di jun 15, 2010 19:11

Pindakaas met hagelslag op brood vind ik best lekker. Net zo Hollands als pindarotsjes.
Ik zag de combi in koekjes voor het eerst in een Amerikaans kookboek en eerlijk gezegd ben ik er niet zo'n fan van.
Wel van pindakaas met jam. Vooral een wat zure jam. Dan nog een dubbele boterham van maken met plakjes banaan erbij. Met glutenvrij brood wordt dit een kruimelzooi, maar met gewoon brood smaakt het heel goed. Mijn zoons dat graag.
Jam op witte cashewpasta of andere notenpasta smaakt ook goed.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di jun 15, 2010 19:57

jet schreef:ja maar jij leeft in de VS toch?
Daar eten ze ook pindakaas met jam enzo, brrrrrr :wink:
(misschien moet ik het gewoon proberen en/of er aan wennen :) )
IK maak die pindakaas/jam boterhammen klaar voor mijn echtgenoot en kinderen, maar ze zijn natuurlijk niet te eten. :wink:

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 15, 2010 21:05

..wij aten altijd alleen maar 'hartig' op brood en eventueel jam of appelstroop; pindakaas mocht ik niet omdat het kankerverwekkend is (en volgens mij ook omdat mn moeder het niet lekker vindt :)). Zoet beleg zoals hagelslag aten we alleen op zondag, evenals witbrood.
Ben dus eigenlijk niks gewend....
En, erger nog, ik moest ook heeeeeel erg wennen aan het veganistisch brood eten (ik ben geen jam/stroop fan, dan blijft er niet veel over).
Brood met hagelslag en pindakaas levert me rillingen over de rug..... :roll:

Heb wel een half jaar lang geroosterd brood (dat mocht ik ook niet, want kankerverwekkend) met veel pindakaas gegeten toen ik net uit huis was :wink:

Ik vind het overigens wel jammer dat veel hartige broodbeleg enorm naar tofu smaakt (als je het zelf maakt is tofu vaak een basis, niet altijd), of dat er vaak ongebrande cashews in moeten (die vind ik slecht verkrijgbaar) of dat je er hele bakjes tofutti (heerlijk!!!) in moet stoppen (duur :) , maar wel errug lekker!). Eigenlijk bij veel (amerikaanse) kookboeken heb ik veel recepten die ik minder uitvoerbaar vind wat dat betreft, maar goed dat is mijn mening.... :wink:

Afijn, ik heb Vegen Brunch ook in de kast staan, en misschien maar eens zoeken naar een (door mij, of voor mij :) ) beter uitvoerbaar receptje
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo jun 16, 2010 10:27

Ik heb hem ook maar nog niets uit gemaakt. Binnenkort maar eens mensen ten brunch vragen als stok achter de deur ;)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo jun 16, 2010 12:51

Ik vind combinaties met pindakaas op brood ook altijd wel lekker :D pindakaas met hagelslag, pindakaas met jam, pindakaas met banaan, kokos erbij is helemaal yummy... in m'n vaders familie aten ze vroeger altijd pindakaas met stroop, nog steeds weleens ^^ lust ik op zich ook wel, maar het doet me denken aan van die gesuikerde pinda's en daar ben ik geen fan van.
Eigenlijk hou ik sowieso niet zo van pindakaas met veel suiker erdoor. Daarom vind ik dat soort koekjes meestal niet zo lekker denk ik...

En Jet, wat vind je dan van spreads/dips op basis van bonen? Ik herken je probleem wel denk ik, ik heb ook graag hartig broodbeleg :)

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jun 16, 2010 14:17

Op zich vind ik bijvoorbeeld spreads van gegrilde paprika en dergelijke heel lekker.
Heb ook wel eens iets gemaakt met peulvruchten, maar bij beide moest ik vrij snel de spread weggooien omdat ie niet meer goed was (ik had het zelfgemaakt, en de hoeveelheden waren voor mij alleen blijkbaar veel te groot).
Ben daarom qua smeersels toch maar bij dingen als Tartex enzo gebleven.
Bovendien doe ik nu vaak gewoon paprika, olijfjes, augurk, komkommer etc op brood, dat is ook hartig :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo jun 16, 2010 14:30

Om weer even terug naar topic te gaan....
Gisteren de Samosa Mashed Potato Pancakes gemaakt.
Heel lekker!
Ik heb wel de cumin weggelaten uit het recept, want niemand hier houdt van cumin blijkbaar.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo jun 16, 2010 18:18

Wanda schreef:Om weer even terug naar topic te gaan....
Gisteren de Samosa Mashed Potato Pancakes gemaakt.
Heel lekker!
Ik heb wel de cumin weggelaten uit het recept, want niemand hier houdt van cumin blijkbaar.
Oops, dat was nogal off-topic inderdaad. Die Samosa pancakes vond ik ook heel lekker! Ze waren wel een beetje zacht/dun bij mij, het mengsel werd niet echt stijf.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo jun 16, 2010 19:15

Bonnie schreef:Oops, dat was nogal off-topic inderdaad. Die Samosa pancakes vond ik ook heel lekker! Ze waren wel een beetje zacht/dun bij mij, het mengsel werd niet echt stijf.
Ik had de aardappelen met een handblender ge-mashed en het mengsel was goed stevig.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo jun 16, 2010 22:08

Om weer even terug off topic te gaan....
Pannenkoeken waarin van die indo uitjes zijn meegebakken, daarop pindakaas + sambal....mmmm....mogelijk nog gembersiroop en kokos.....

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jun 16, 2010 22:21

ik heb goede herinneringen aan appel spek (sorry, heb nog geen 'waardige' vervanger daarvoor gevonden).

Wanda, is er een goed recept uit Vegan Brunch dat je me kunt aanraden?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo jun 16, 2010 23:31

jet schreef:ik heb goede herinneringen aan appel spek (sorry, heb nog geen 'waardige' vervanger daarvoor gevonden).

Wanda, is er een goed recept uit Vegan Brunch dat je me kunt aanraden?
Bedoel je ter vervanging van appel spek??? Dat heb ik nooit gegeten.

Als je een gewoon recept bedoeld, dan zou ik beginnen met de Chesapeake Tempeh Cakes.
Dat is het beste tempeh recept dat ik ooit geprobeerd heb.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 18, 2010 7:38

dank je wel Wanda!
Ben niet zo'n fan van tempeh, dus wie weet ga ik hierdoor overstag!

en ik bedoelde inderdaad niet een recept ter vervanging, maar wel 'iets' ter vervangen.... (als iemand een suggestie heeft)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » vr jun 18, 2010 22:19

De Italian Feast Sausages gemaakt.
Ik ben er niet zo van onder de indruk.
Ik vond de gluten recepten in Veganomicon heel wat beter.
Misschien helpt het om het te bakken. Dat ga ik straks proberen.
Ik wou plakjes op de pizza doen die ik ga maken, maar ik ga kijken of ik het er daar lekker genoeg voor vind.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » vr jun 25, 2010 0:46

Nee, de sausages gebakken vond ik ook niet lekker.
De lemon pepper tofu geprobeerd. Gatver.
Ach ja, niet alle recepten kunnen even goed zijn.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jun 25, 2010 7:25

jet schreef:ik heb goede herinneringen aan appel spek (sorry, heb nog geen 'waardige' vervanger daarvoor gevonden).

Wat vind je van zonnebloempitten of pompoenpitten die even geroosterd zijn in de koekenpan met een klein scheutje olie en daarna een scheutje tamari eroverheen en dan droog bakken?
Het is zout en het is knapperig. Ook lekker om zo te snaaien ;)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jun 25, 2010 7:27

En nog even over die appel. Wij vinden dit erg lekker bij hete bliksem (stamppot van aardappelen, uien en appels). Niet echt geschikt eten bij dit lekker warme zomerweer, maar in de koude dagen is het heerlijk.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 25, 2010 9:32

hete bliksem, dat heb ik al in geen eeuwen meer gehad.....
Mijn moeder had kennissen die zo'n appelboom hadden met van die keiharde klein appeltjes. Die weckten ze dan, en als wij een pot kregen ging dat steevast in de hete bliksem.....

Ik zocht naar een leuk receptje gister in de Vegan Brunch, maar ook hier valt me weer op: de index is op naam van het recept en niet ingredient :(
Soms is het internet toch handiger....

Plaats reactie