Recepten uit het boek Vegan Brunch

Moderator: Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Recepten uit het boek Vegan Brunch

Bericht door Marla » vr aug 28, 2009 11:04

Omdat de anderen van Isa ook een eigen topic hebben open ik er ook maar een voor Vegan Brunch (en om het kookboeken topic niet teveel te vervuilen natuurlijk ;)). Misschien is er een mod die wat berichten over kan plaatsen?

Nel

Re: Recepten uit het boek Vegan Brunch

Bericht door Nel » vr aug 28, 2009 14:16

Wij hebben Basic Scrambled Tofu gemaakt. blz 19 en ook verschillende variaties.
En Curried Cauliflower Frittata. Wel veel meer Cauliflower er in gedaan.

Ik wil ook graag Chorizo Sausages maken.
Hebben jullie een stoomapparaat? Kan het ook zonder zo'n apparaat?
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Marla

Bericht door Marla » vr aug 28, 2009 15:13

Ik heb zo'n bamboo stoommand en die heb ik ervoor gebruikt, werkte prima! Je kan natuurlijk ook improviseren met een zeef die je in een pan hangt en dan een deksel er bovenop.

Nel

Bericht door Nel » vr aug 28, 2009 17:59

Goed idee :D . Ik ga dat eens uitproberen.
müssen Tiere fühlen,

Marla

Bericht door Marla » vr aug 28, 2009 18:10

Grmbl. Die East Coast Coffee Cake is echt zwaar mislukt. Nou ja, ik heb hem nog niet geproefd maar hij ziet er echt totaal niet uit. Bovenop zit een crumble laag maar die is zo donker dat het net van dat tofu gehakt lijkt :|

Nel

Bericht door Nel » vr aug 28, 2009 18:21

Jammer. Had je de basic cake gedaan of heb je er iets door gedaan?
Er gaat bruine suiker op de topping. Is dat verbrand?
müssen Tiere fühlen,

Marla

Bericht door Marla » zo aug 30, 2009 9:53

Hij was uiteindelijk toch best lekker maar zag er echt niet uit. Ik ga hem zeker nog een keer maken en dan wat beter mijn best doen. Ik had bruine basterdsuiker in de topping gedaan, het was niet verbrand maar ik denk dat zij in het recept lichtbruine basterdsuiker gebruikt want de topping was al vrij donker voor hij de oven inging. Ik had de Jam swirl gemaakt met bosbessen jam en dat was een lekkere combinatie. Hij was alleen totaal niet gerezen maar dat kan best mijn fout zijn want ik had een beetje lopen klunzen tijdens het maken ervan.

Ik had ook een van de creamcheese varianten gemaakt, die met bieslook en ui, en die was heel lekker. Ik had wel nog wat citroensap erbij gedaan om het wat frisser te maken. Vandaag ga ik de Tempeh Sausage Pastry Puffs maken. Ik moest even uitzoeken wat voor bladerdeeg vellen zij nou gebruikt want ze had het erover dat je elk vel in 9 vierkantjes moet snijden. Het leek me wel heel klein worden dan, maar ik heb het merk opgezocht dat zij aanraadt en dat zijn inderdaad maar 2 vellen per pak.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo aug 30, 2009 14:16

Marla schreef: Ik moest even uitzoeken wat voor bladerdeeg vellen zij nou gebruikt want ze had het erover dat je elk vel in 9 vierkantjes moet snijden. Het leek me wel heel klein worden dan, maar ik heb het merk opgezocht dat zij aanraadt en dat zijn inderdaad maar 2 vellen per pak.
Inderdaad! Dat leek me ook al raar, aangezien er wel een hele Tablespoon vulling op elk vierkantje moest. Weet je misschien ook hoe groot die vellen daar dan zijn?

Ik heb inmiddels wat meer recepten uit het boek geprobeerd en vanochtend een mini-brunch gehouden :) In totaal heb ik nu deze recepten gemaakt:
- Italian Feast Sausages: Ik had niet alle kruiden die hierin moesten, dus heb ze wat aangepast. Daardoor hadden de worstjes uiteindelijk denk ik niet zo ontzettend veel smaak en dat zou ik de volgende keer proberen te veranderen, maar ze waren op zich wel heel goed gelukt. Ze vullen wel heel erg vind ik.
- Basic Scrambled Tofu: Met ui en stukjes tomaat. Best wel lekker (lekkerder dan ik had verwacht), maar ik vind de versie uit Yellow Rose Recipes denk ik nog nét iets lekkerder. Toch wel een fijn recept, ik ga er vast nog wel meer mee experimenteren...
- Banana Rabanada (Brazilian French Toast): Oké, ik was vanochtend denk ik nog wat slaperig toen ik dit recept maakte want ik gooide alle ingrediënten tegelijk in de beslagkom voordat ik zag dat je de cacao en kaneel eigenlijk pas net voor het serveren over de stukjes brood heen moest sprenkelen. Ik ben er toch maar mee doorgegaan en ze waren nog steeds heel lekker, dus het was niet echt erg. Jammergenoeg bakten ze (door die kaneel en cacao, denk ik) wel behoorlijk aan in de pan, dus de volgende keer moet ik beter opletten bij het beslag maken.
- Roasted Potatoes: Hier kon niet zoveel mee misgaan, en ze waren dan ook goed gelukt ^^ Ik had de Paprika Rosemary variant gemaakt, maar dan met verse rozemarijn.
- Cocoa Raspberry Muffins: Een succes! Ik heb grotendeels het recept gevolgd, alleen een beetje bloem vervangen door volkorenmeel en pruimenpuree gebruikt in plaats van appelmoes (want we hebben zooveel pruimen, en ik had even geen appelmoes).
- Cinnamon Rolls: Die wilde ik al heel lang maken! Het was ook heel leuk om te doen vond ik. Mijn rolls waren wel veel bruiner en hoger dan de plaatjes die ik op internet en in het boek zag, maar dat maakt verder niet zoveel uit geloof ik. Ik had het deeg 's avonds gemaakt en opgerold, 's nachts in de koelkast laten staan en vanochtend gebakken en dat werkte goed.

Tot nu toe ben ik heel blij met dit boek :-D

Fijn dat de coffee cake toch nog wel lekker was! Ik gebruik ook altijd donkere basterdsuiker dus ik ben benieuwd hoe die wordt als ik 'm ga maken... (binnenkort, hoop ik ^^). Misschien toch maar even kijken of ik geen lichte basterdsuiker kan vinden dan.

Marla

Bericht door Marla » zo aug 30, 2009 15:37

Bij de meeste supermarkten verkopen ze ook wel lichte basterdsuiker. Voor de smaak maakt het misschien niet uit maar het oog wil ook wat ;)
Dat hij niet gerezen was lag waarschijnlijk wel aan mijn eigen geklooi. Ik gooide het zout wat door het deeg moest door de topping :oops: Op het moment dat ik het deed dacht ik 'ai, dit klopt niet'. Ik kon nog wel wat zout eruit vissen en bij het deeg gooien maar ik wilde niet alsnog zout door het deeg doen want dan zou het veels te zout worden.

Wat de bladerdeeg betreft: het pak wat zij noemt bestaat uit twee vellen en in totaal is het 490 gram, dus 245 gram per vel. Die moeten door 9 dus dan zou elke puff zo'n 27 gram wegen.
De vellen die je hier meestal koopt zijn 50 gram per stuk dus wat ik nu doe is die in vieren verdelen en dan ongeveer een halve tablespoon tempeh per puff.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo aug 30, 2009 16:03

Dankje voor de tips :) Ik denk dat de precieze grootte bladerdeeg voor dat recept ook niet zo heel veel uitmaakt, maar het is wel handig om ongeveer te weten...

Vind het ook altijd lastig als ik per ongeluk een verkeerd ingrediënt ergens ingooi en het net te laat doorkrijg :/ Ik heb het meestal als ik een recept halveer en dan halverwege vergeet dat ik de hoeveelheden aan het halveren was, en dan maak ik uiteindelijk toch maar het hele recept :oops:

Framboos

Bericht door Framboos » zo aug 30, 2009 19:17

Bonnie schreef: Ik heb het meestal als ik een recept halveer en dan halverwege vergeet dat ik de hoeveelheden aan het halveren was, en dan maak ik uiteindelijk toch maar het hele recept :oops:
Haha, dat heb ik ook al zó vaak gedaan... tegenwoordig schrijf ik in de kantlijn eerst alle halve porties op met potlood; niet omdat ik het niet in mijn hoofd uit kan rekenen, maar omdat ik echt te vaak met een veel te nat of droog deeg in mijn handen heb gestaan...

Marla

Bericht door Marla » zo aug 30, 2009 19:32

Die tempeh sausage pastry puffs waren echt geweldig! Het was prima zoals ik had gedaan, elk bladerdeeg vel in vieren delen en dan per stukje een flinke teaspoon van het tempeh mengsel. Het is ook prima dat ze wat kleiner zijn, ziet er ook leuk uit als hapje bijv.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do sep 03, 2009 12:28

Framboos schreef:
Bonnie schreef: Ik heb het meestal als ik een recept halveer en dan halverwege vergeet dat ik de hoeveelheden aan het halveren was, en dan maak ik uiteindelijk toch maar het hele recept :oops:
Haha, dat heb ik ook al zó vaak gedaan... tegenwoordig schrijf ik in de kantlijn eerst alle halve porties op met potlood; niet omdat ik het niet in mijn hoofd uit kan rekenen, maar omdat ik echt te vaak met een veel te nat of droog deeg in mijn handen heb gestaan...
Dat is inderdaad wel de beste methode ^^ Als ik een recept van internet haal dan schrijf ik de nieuwe hoeveelheden vaak wel opnieuw op een blaadje of in een kladblokbestand, maar als ik uit een kookboek kook dan denk ik meestal dat ik het wel kan onthouden... maar dan word ik afgeleid en gaat het mis :/ nouja, het valt meestal nog wel te redden.

Ik had trouwens ook de Herbed Whole Wheat Drop Biscuits met Smoked Almond Gravy gemaakt. Dat was nog voordat ik het boek had, dus ik was het alweer vergeten :)
Mmm, had daarvoor nog nooit biscuits gegeten op die manier. Wel jammer dat ik zonder na te denken gezoete sojamelk gebruikte voor de gravy, met naturel/ongezoete was het denk ik veel lekkerder geweest.

En nu wil ik die Pastry Puffs maken! :D maar eerst maar even mezelf zover krijgen dat ik m'n huiswerk afmaak.

lena

Bericht door lena » do sep 03, 2009 18:15

Ik heb het boek niet, maar heb vandaag Chesapeake Tempeh Cakes gemaakt. Lekker!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 10, 2009 0:09

denk dat ik die ook ga bestellen. Samen met nieuwe boek van vegan yum yum

Framboos

Bericht door Framboos » do sep 10, 2009 7:03

Met voucher NL988P krijg je tot en met vandaag 10 % korting bij Book Dep.

(Geldt ook voor pre-orders, dus Vegan Cookies invade your cookie jar is pre-ordered... En ik heb Vegan Brunch en Vegan Yum Yum besteld. Zie, kortingscodes werken niet voor mij, want dan koop ik meer dan als er geen korting was. :mrgreen: )

Marla

Bericht door Marla » do sep 10, 2009 9:43

Oh god, dat had je niet moeten zeggen, nu moet ik ook bestellen natuurlijk :roll:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 10, 2009 10:45

hm... kon nergens invullen van die voucher bij bestelproces. misschien had ik er over heen gekeken. Ach.. 10% op het bedrag is ook weer niet zoveel.

Marla

Bericht door Marla » do sep 10, 2009 11:22

Nee ik kon het ook niet vinden. Ik dacht 'het komt nog wel' dus heb gewoon besteld, maar het kwam helemaal niet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 10, 2009 11:36

Misschien is het alleen mogelijk boven een bepaald bedrag.

Plaats reactie