welk vegan kookboek zalk kiezen?

Moderator: Martine

en als je je allereerste koopt.... welke dan?

Re: welk vegan kookboek zalk kiezen?

Bericht door en als je je allereerste koopt.... welke dan? » ma mar 16, 2009 22:30

Oproep:
Je meest favoriete kookboek (voor een ex-vegetariër die sinds een maand een happy :govegan: is?)
Dus eentje met basis maar vooral met kleurenfoto's.
Eentje die je dierbaar is, waar je spontaan trek van krijgt, zin om te koken en van alles zelf te gaan maken, experimenteren.
Iemand?

(mijn eerste post, spannend...)
Eens een stel je even voor draad gaan zoeken op het forum.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 16, 2009 22:38

Hoi, welkom!

Euhm, kookboeken met foto's zul je niet echt vinden; die zijn te duur voor vegan boeken.

Mijn favo kookboek is Vive le Vegan van Dreena Burton (maar wel lange recepten soms en aparte ingredienten; vind ik niet erg, maar dat je het even weet...). Gevolgd door Vegan with a Vengeance van Isa Chandra Moskowitz. Eat, drink & Be Vegan van Dreena Burton en Veganomicon weer van Isa (erg dik, staat echt van alles in!) en Vegan Cupcakes Take over the World, ook van Isa volgen.

Vegan Lunch Box vnan Jennifer McCannis ook een erg leuk basic vegan kookboek, en op haar blog kun je van bijna alles wel foto's zien.

Maar het hangt er eigenlijk een beetje vanaf wat voor kookboek je zoekt. Voor dagelijks koken, of juist voor specialere gelegenheden? Bijna alle auteurs die ik noem hebben wel een blog; misschien eerst even rondneuzen en een receptje uitproberen zodat je weet of het jouw stijl is?

lola
Leefwijze: veganist

Bericht door lola » ma mar 16, 2009 22:49

Dank voor je snelle reactie. Een mooie lijst. Er zijn wel wat blogs idd die ik volg, hoe gekker, hoe leuker ik het vind. Zelf tofu, seitan, amandelmelk e.d. maken... of heerlijke bizarre taarten... Rawfood/tarwegrass/goij dingen bentoboxes en vooral Indiase gerechten... (vervanging voor panir?) broden/bagels/kruidkoeken ook allemaal helemaal goed!
Laatst gewijzigd door lola op za mar 21, 2009 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 17, 2009 22:08

O, ik weet precies welk kookboek je moet hebben!

Get it ripe, Jae Steele.

En er zijn wel vegan boeken met kleurenfoto's hoor, alleen niet voor elk gerecht.

Als je een creditcard hebt, kun je hier bestellen.

lula

Bericht door lula » di mar 17, 2009 23:29

Framboos schreef:O, ik weet precies welk kookboek je moet hebben! Get it ripe, Jae Steele.

Voorkant ziet er ge-wel-dig uit. Bieb heeft het (nog) niet.
Laatst gewijzigd door lula op za mar 21, 2009 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 18, 2009 8:38

Bij bol.com kun je 'm ook kopen.

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 18, 2009 8:53

lula schreef:
Framboos schreef:O, ik weet precies welk kookboek je moet hebben! Get it ripe, Jae Steele.

Voorkant ziet er ge-wel-dig uit, :carro: haar site/blog ook! Eens op zoek naar iemand met zo'n card... want bieb heeft hem niet, SNIK! Weet iemand een winkel waar ze op de plank veel vegan-boeken hebben staan (zodat ik hem eerst even vast kan houden voor ik het mee mijn huisje in neem, nogal eenkennig wat spullen, ik. :D
Euh, in Londen zijn er veel boekwinkels met veel vegan kookboeken?

Ik ken geen winkels in Nederland waar ze veel boeken hebben. Mss in Amsterdam? Verder: wen er maar aan dat je kookboeken ongezien moet kopen. :)

Rose Elliot's Fresh, fast & fabulous is trouwens bijna vegan en die hebben ze in veel bibliotheken wel.

Marla

Bericht door Marla » wo mar 18, 2009 9:00

In Amsterdam bij de Vega-life winkel hebben ze redelijk wat kookboeken staan, en bij de American Book Center ook wel.

lula

Bericht door lula » wo mar 18, 2009 10:56

Marla schreef:In Amsterdam bij de Vega-life winkel hebben ze redelijk wat kookboeken staan, en bij de American Book Center ook wel.
Dat is een heel goed idee, zo'n shop zit er ook in Den Haag zag ik.
Laatst gewijzigd door lula op za mar 21, 2009 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.

lola

Bericht door lola » vr mar 20, 2009 13:21

Net een "Haags rondje gedaan". In the American Book Store waren ongeveer 10 vegan boeken.
Ook stond er het geweldig mooie (maar ow zo dure) boek van David Wolfe; "The Sunfood Diet Success System". Bieb had maar weinig boeken in huis hierover. Wel lekker gefietst
Laatst gewijzigd door lola op za mar 21, 2009 9:03, 3 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos » vr mar 20, 2009 13:43

Eh, misschien moet je je eisen een beetje bijstellen wat betreft vegan kookboeken, want die die jij beschrijft ken ik niet... Rose Elliot's boek waar ik het hierboven over had is volgens mij enige die nog een beetje aan je eisen voldoet.

Trouwens, het gaat toch uiteindelijk om de recepten?

lola

Bericht door lola » vr mar 20, 2009 13:53

Ik zat net ook te denken, sommige blog's zijn echt super... en mooie pics erbij ook.
You'r right!.. het gaat om de recepten!
Laatst gewijzigd door lola op za mar 21, 2009 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Wen

Bericht door Wen » vr mar 20, 2009 20:24

Ik houd van "La dolce vegan" van Sarah Kramer
Makkelijke en lekkere gerechten :D

lena

Bericht door lena » vr mar 20, 2009 23:10

Framboos schreef:Eh, misschien moet je je eisen een beetje bijstellen wat betreft vegan kookboeken
Zeg dat wel! Op zich interessant om te merken hoe verschillende mensen hetzelfde aanbod aan producten totaal verschillend waarderen. Ik vind dat het de laatste jaren bijna een walhalla is, wat vegan kookboeken betreft. Ik weet nog zo goed dat het boek van Ben Klok het enige vegan boek was dat ik kon kopen (en nu klink ik vast heel oud, maar dat is nog maar een jaar of tien geleden). En nu zijn er alleen al vorig jaar zoveel boeken uitgekomen dat het niet meer bij te houden is. En dat zijn helemaal geen boeken op krantenpapier met kindertekeningen (welk kookboek heeft dat?), dat zijn "echte" kookboeken, mooi uitgegeven, met goede recepten. Inderdaad, weinig vegan kookboeken hebben pagina's vol met prachtige kleurenfoto's, maar dat wil niet zeggen dat je er niet door geinspireerd kunt raken en zin krijgt om de gerechten te maken. Het feit dat vegan kookboeken over het algemeen geen luxe koffietafelboeken zijn is wel dat ze relatief goedkoop zijn, zeker als je ze in het buitenland koopt.

Framboos

Bericht door Framboos » za mar 21, 2009 8:04

lena schreef:
Framboos schreef:Eh, misschien moet je je eisen een beetje bijstellen wat betreft vegan kookboeken
Zeg dat wel! Op zich interessant om te merken hoe verschillende mensen hetzelfde aanbod aan producten totaal verschillend waarderen. Ik vind dat het de laatste jaren bijna een walhalla is, wat vegan kookboeken betreft. Ik weet nog zo goed dat het boek van Ben Klok het enige vegan boek was dat ik kon kopen (en nu klink ik vast heel oud, maar dat is nog maar een jaar of tien geleden). En nu zijn er alleen al vorig jaar zoveel boeken uitgekomen dat het niet meer bij te houden is. En dat zijn helemaal geen boeken op krantenpapier met kindertekeningen (welk kookboek heeft dat?), dat zijn "echte" kookboeken, mooi uitgegeven, met goede recepten. Inderdaad, weinig vegan kookboeken hebben pagina's vol met prachtige kleurenfoto's, maar dat wil niet zeggen dat je er niet door geinspireerd kunt raken en zin krijgt om de gerechten te maken. Het feit dat vegan kookboeken over het algemeen geen luxe koffietafelboeken zijn is wel dat ze relatief goedkoop zijn, zeker als je ze in het buitenland koopt.
+1!

Bovendien raak ik meer geinspireerd door recepten dan door foto's eigenlijk. Helemaal omdat ik die niet kan zien zonder te denken 'ok, waar zit het karton?'. :wink:

En dat je alle kookboeken voor 6-15 euro kunt kopen in plaats van 30 vind ik inderdaad ook erg fijn.

jet
Moderator

Bericht door jet » za mar 21, 2009 19:03

...en kookboeken zijn ook leuk om te krijgen!

Ik heb er nu een aantal, en vind ze eigenlijk allemaal wel leuk. Elk boek heeft andere leukigheden. De ene is handiger (bv qua hoeveelheden of ingredienten), de andere heeft iets mooiere foto's en noem maar op, maar juist daarom is het leuk om er meer te hebben....
Ik gebruik kookboeken meestal ter inspiratie evenals foto's en niet als volledig uitgangspunt.

Heb van mijn broer voor sinterklaas een aziatisch kookboek gekregen (had ie meegenomen uit japan). Erg mooie foto's en lekkere recepten (wel in het engels uiteraard, want japans dat lees ik niet.... :mrgreen: )

Goed zoeken op internet, of je familie goed laten zoeken :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » za mar 21, 2009 21:41

Ik heb twee ordners met recepten die ik van internet heb gehaald of gekopieerd uit (vegetarische) kookboeken. Mijn favoriete kookboek is het Atrium vegetarisch kookboek - geen veganistisch kookboek dus. Ik heb meer dan 20 kookboeken :oops: , de meeste veganistisch of vegetarisch.
Meest recente aanwinsten zijn Vegan Bites, The Mediterranean Vegan Kitchen en vandaag heb ik bij Vega-Life Everybody's Vegan Cookbook gekocht. Everybody's Vegan Cookbook is erg basis en heeft geen foto's maar wel een paar tekeningen. Als het niet te Amerikaans is, dan ga ik er waarschijnlijk veel plezier van hebben. (Was nu het laatste exemplaar bij Vega-Life.) Voor mij geldt dat niet één kookoek aan al mijn wensen tegemoet komt.

Framboos

Bericht door Framboos » za mar 21, 2009 21:58

*Martijn* schreef:Ik heb meer dan 20 kookboeken :oops: ,
Euh...

marjan

Bericht door marjan » za mar 21, 2009 23:39

En jij dan Framboos? :)

Framboos