welk vegan kookboek zalk kiezen?

Moderator: Martine

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: welk vegan kookboek zalk kiezen?

Bericht door Jasmijn » vr jan 15, 2010 14:39

Oh... wat is er niet gezond aan dan?

Wen

Bericht door Wen » vr jan 15, 2010 14:56

Als je zo zou eten als in het boek, raak je zwaar ondervoed denk ik. Het is ook totaal niet up to date wat nieuwe medische inzichten betreft. Als je een goed vegan boek over gezondheid wil lezen denk ik aan "Eat to life" van dr. Furhman

lena

Bericht door lena » vr jan 15, 2010 15:23

Het is al lang geleden dat ik het gelezen heb. Volgens mij staan er nogal wat eten-combineren dingen in die onzin zijn (dat je fruit niet na de maaltijd mag eten bijvoorbeeld, of alleen 's ochtends), en ook echt gevaarlijke dingen (plantaardige bronnen van B12 die helemaal geen bron zijn).

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za jan 16, 2010 14:57

lena schreef:plantaardige bronnen van B12 die helemaal geen bron zijn
O dat is naar, gevaarlijk.
lena schreef:dat je fruit niet na de maaltijd mag eten bijvoorbeeld, of alleen 's ochtends
Gaat het hier over 'niet mogen', of alleen dat het gezonder is? Ik heb het boek nog niet gelezen, maar heb ook vaker gehoord dat fruit na de warme maaltijd gistingsprocessen kan veroorzaken bij sommige mensen en dat de vitamines beter opgenomen worden op een nuchtere maag. Isa dat volgens de nieuwste inzichten dan onwaar?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za jan 16, 2010 20:47

Ik heb alle boeken van fit for life en ook het kookboek. Er staan leuke recepten in het kookboek, alleen soms nogal bewerkelijk en er wordt wat moeilijk gedaan over zout en hoe en wanneer je wat kunt eten. Als je je daar niks van aan trekt is het gewoon een leuk kookboek.
Vanwege dit kookboek ontbijt ik al jaren met fruitsalade. Dat bevalt me goed en ik vind het nog steeds erg lekker. In de zomermaanden eet ik 's morgens alleen fruit. Dan bevalt me dat goed. In de koudere maanden eet ik er 's morgens ook wel wat anders bij. In mijn fruitsalade doe ik ook altijd wat walnoten. Da's niet volgens het idee van fit for life, maar gewoon lekker en volgens mij ook gezond vanwege omega 3. En ik strooi altijd een eetlepel gebroken lijnzaad over de fruitsalade.

Ik heb best wel wat kookboeken staan en mijn favoriete kookboek was eerst Vegan with a Vengeance, maar tegenwoordig zijn het Vive le Vegan en Eat, drink and be Vegan van Dreena Burton. Ze is bezig met een nieuw kookboek. Die ik van plan ben om te kopen.
En het kookboek van Lisette Kreischer heb ik besteld bij de bieb. Ben ik ook heel beniewd naar.

lena

Bericht door lena » za jan 16, 2010 22:02

lena schreef:dat je fruit niet na de maaltijd mag eten bijvoorbeeld, of alleen 's ochtends
Gaat het hier over 'niet mogen', of alleen dat het gezonder is?
Volgens mij zijn ze vrij dogmatisch over voedselcombinaties. Maar goed, je bepaalt natuurlijk gewoon zelf wat je eet :) Als je hun dieet volgt, dan mag het niet. En zo zijn er wel meer combinaties die niet mogen.
Ik heb het boek nog niet gelezen, maar heb ook vaker gehoord dat fruit na de warme maaltijd gistingsprocessen kan veroorzaken bij sommige mensen en dat de vitamines beter opgenomen worden op een nuchtere maag. Isa dat volgens de nieuwste inzichten dan onwaar?
Ja, volgens "gangbare" voedingskunde is fruit gezond en is er niets mis met fruit na de maaltijd. Sommige mensen reageren soms slecht op fruit, dan is het beter om het op andere tijden te eten. Maar de meeste mensen verdragen fruit na de maaltijd prima. Het is ook juist wel gezond, omdat bijvoorbeeld vitamine C helpt met de opname van ijzer uit de rest van de maaltijd.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jan 17, 2010 13:31

Ik heb een tijdje het leven lang fit 'dieet' gevolgd.
Op dat moment at ik 's ochtends alleen fruit, en 's avonds na 20u niks meer (alleen pullen thee).
Binnen no-time viel ik kilo's af, omdat ik het ook combineerde met bezoekjes aan sportschool.

Ik ben er mee gestopt, omdat ik het niet volhield om 's ochtends niks te eten (toen stond ik later op dan ik nu doe, en dus had ik toen ook pas later trek dan nu). Ik probeer me nog wel te houden aan fruit vooraf ipv achteraf, omdat ze in zoverre wel gelijk hebben dat fruit achteraf me vaak slecht bekomt (last van maagzuur en noem maar op).
Ook staan er in het boek zelf wel leuke analogieen (als je melk drinkt zit je eigenlijk aan de tiet van een koe te lurken....) en ik heb het wel met plezier gelezen.
Sommige recepten uit het receptenboek zijn inderdaad bewerkelijk, maar er zitten ook lekkere recepten tussen die minder bewerkelijk zijn (ik heb er ooit een spagetti bolognese uit gemaakt die ik prima te doen vond). Ik geloof hen inderdaad niet als zij zeggen dat je B12 ook uit plantjes kunt halen, maar buiten dat vond ik het wel leuk om door te lezen, en wat tips van ze te gebruiken.....
En als het boek je maar 1,25 kost dan zou ik het zeker kopen! (maar goed ik ben dan ook een boekiemonster zoals mijn vriendje het noemt :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jippia

Bericht door Jippia » di feb 09, 2010 10:58

Ik heb het boek een paar jaar geleden in een kirngloopwinkel in Utrecht gekocht. Alleen fruit eten als ontbijt werkt bij mij niet. Ik moet echt een kom sojayoghurt met muesli en een boterham met pindakaas of ander beleg eten wil ik niet halverwege de ochtend flauw en draaierig worden. En die plantaardige B12, dat klopt ook niet. Gilian McKeith komt daar trouwens ook mee aanzetten in één van haar boeken. Maar afgezien daarvan vind ik het wel leuk om de recepten te lezen.

Wen

Bericht door Wen » di feb 09, 2010 14:40

Het lijkt me ook niet gezond om enkel fruit te eten. Een evenwichtig ontbijt is veel beter, anders moet je te veel voedingstoffen in de overblijvende maaltijden zien te proppen.

Jippia

Bericht door Jippia » di feb 16, 2010 9:43

Ik denk dat je lichaam het ook makkelijker en beter opneemt als je de toevoer van voedingsstoffen een beetje spreidt over de dag. Met de recepten is niet zoveel mis, naar mijn idee, alleen is de informatie eromheen een beetje dogmatisch en van erg lang geleden.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di feb 16, 2010 10:33

Zoals ik mijn ontbijt doe heb ik wel het idee dat ik heel gezond eet. Er zitten zoveel vitamines, mineralen en goede vetten in.
Als je consequent kiest voor gezonde producten de hele dag kom je een heel eind. En voor sommige mensen kan fruit als ontbijt minder prettig zijn omdat het wel koud is.

Plaats reactie