welk vegan kookboek zalk kiezen?

Moderator: Martine

Plaats reactie
Apraxia
Leefwijze: veganist

welk vegan kookboek zalk kiezen?

Bericht door Apraxia » ma jun 09, 2003 15:37

Ik kreeg van vrienden een 'tegoedbon' voor een vegan kookboek daar ze er in de winkel (verassend genoeg) geen konnen vinden de volgende vragen:
Ik heb "Vega" van Lorna Sas al. Ik zit aan een boek van Ben Klok te denken. Welke valt aan te raden?
Iemand ervaring met het uncheese cookbook?

Marije

Bericht door Marije » ma jun 09, 2003 17:54

ik heb geen ervaring met dat laatste kookboek, maar ik heb het kookboek van ben klok, en die vind ik niet echt super..maar dat komt ook omdat ie allemaal groentes gebruikt die mij totaal niet trekken..
Puur vega is ook een bijna helemaal vegankookboek, het ziet er niet zo heel mooi uit (geen plaatjes zoals bij lorna sas) maar er staan 400 recepten in ofzo.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » di jun 10, 2003 9:56

Bedoel je met puur vega - puur vegetarisch van Peter Berkley? Ik vind dat een heel mooi boek en tevens een filosofie boek over eten. Gebruikt veel biologische producten. Ok niet met van die gelikte foto's van gerechten maar wel mooie zwart wit foto's van kookhandelingen (zie ook mijn boekrecentie in GI nr 56)

Ben Klok is langzamerhand wat verouderd en komt wat saaiig over. Maar het was wel het eerste nederlandstalige vega kookboek wat gedurende lange tijd het enige was wat in Nederland verkrijgbaar was.

Gr Caroline

Fee

Bericht door Fee » di jun 10, 2003 14:58

Hoi Apraxia,

Ben Kloks boek is wat verouderd, maar bevat wel allerlei basisrecepten. Er staat in hoe je dingen kunt vervangen en hoe je bijvoorbeeld sojamelk kunt maken! Het boek is ook niet duur. Er staan alleen geen plaatjes in.

Mijn lievelingskookboek is "Van andere markten" geschreven door Troth Wells. Het is weliswaar vegetarisch, maar bevat ook vele vegan recepten. Ook kunnen (bijna) alle recepten makkelijk tot vegan worden omgetoverd. Er staan mooie foto's in het boek. Voorin staat een verhaal over vegetarisme, alsook een aantal bladzijdes met voedingsstoffen en in welke voedingsmiddelen ze te vinden. Het is mijn lievelingsboek, omdat de recepten simpel en de maaltijden heerlijk zijn!

Het uncheese boek bevat vrij moeilijke recepten (veel bereidingstijd, moeilijke ingrediënten). De maaltijden die je bereidt volgens de recepten zijn smakelijk, maar je moet er van houden. Als je in dit boek echt recepten zoekt om kaas te vervangen dan kun je het beter niet kopen. Ik vind de kaasjes van Yakso en de plakjes van Tofutti meer naar kaas smaken.

Andere boeken die ik zeer vaak gebruikt heb zijn die van Anna Penta. Anna heeft ook een eigen website, waarop je een paar recepten uit haar boeken kunt vinden: http://www.annapenta.com/vegetarische_kookboeken.htm . Ook deze boeken zijn voor vegetariërs en vegans. De vegetarische recepten zijn vaak makkelijk aan te passen. Er staan weinig plaatjes in de boeken. Ik heb echter veel inspiratie uit de boeken op gedaan. Vooral het oosterse kookboek kan ik aanbevelen!

Succes en voor vragen houd ik mij aanbevolen

Groet

Fee

p.s. Caro, ben je al een beetje bijgekomen?

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » di jun 10, 2003 15:59

Ja hoor Fee, wel zonde van die regenbui he! Viel onze tweede standdag mooi in het water.

Volgend jaar weer een kans! En nu op naar Parkpop!

Gr Caroline

janos

Bericht door janos » do jun 10, 2004 12:50

dat boek van ben klok kan wel handig zijn, maar zelf sojamelk maken is mij niet bevallen, ik denk dat slootwater lekkerder is :?

Toeps
Contacteer:

Bericht door Toeps » do jun 17, 2004 19:02

Ik heb het "een leven lang fit receptenboek". Dit sluit aan bij de iedeologie van een leven lang fit, die vlees en zuivel afraadt. Sommige recepten zijn wel met iets van room er in, maar dan kun je zelf vervangen voor soyaroom natuurlijk.

Een aantal voorbeelden van recepten:

- Basmatirijst met verse courgettesaus
- Gevulde champignons
- Bonenschotel met verse groente
- Pompoen uit de oven
- Taugésalade met avocado
- Appel-dadel smoothie

etc.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do jun 17, 2004 19:13

Een nieuwere uitgave: "het groot leven lang fit kookboek" is op wat honing na helemaal plantaardig. Echt een aanrader dit boek! :idea:

Toeps
Contacteer:

Bericht door Toeps » do jun 17, 2004 20:19

Marcello schreef:Een nieuwere uitgave: "het groot leven lang fit kookboek" is op wat honing na helemaal plantaardig. Echt een aanrader dit boek! :idea:
Oh ja, die heb ik hier ook nog liggen!

:lol: Al een maand of twee geleend van shoonmama... Oeps!

* HiPpY *
Leefwijze: veganist

Bericht door * HiPpY * » wo jul 12, 2006 18:06

Ik heb net van mijn verjaardags/examen geld, sinfully vegan en simple treats besteld * kan niet wachten * ben echt benieuwd :)

iemand ervaring met sinfully vegan? ik heb hem ingekeken bij the American bookstore in Adam(hebben ze heel veel vegan kook, maar wel duurder dan bij bol.com) en daarna bij bol besteld...
* PeAcE *

Annemieke

Bericht door Annemieke » za nov 04, 2006 13:46

World Food Cafe 2 is ook weer behoorlijk vegan verantwoord.

Dora

Re: welk vegan kookboek zalk kiezen?

Bericht door Dora » za nov 04, 2006 14:31

Apraxia schreef:Ik kreeg van vrienden een 'tegoedbon' voor een vegan kookboek daar ze er in de winkel (verassend genoeg) geen konnen vinden de volgende vragen:
Ik heb "Vega" van Lorna Sas al. Ik zit aan een boek van Ben Klok te denken. Welke valt aan te raden?
Iemand ervaring met het uncheese cookbook?
Is het niet zo dat Marjan (Kruik) net een kookboek geschreven / gepubliceerd heeft?

Ik dacht onlangs zoiets gelezen te hebben.

Als dat klopt, lijkt mij dat eerste keus!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo nov 05, 2006 14:14

:shock: Dan weet je meer dan ik! Ik zal het zo eens vragen... :wink:

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo nov 05, 2006 14:19

Marjan heeft in november 2000 in Winterswijk iets uitgebracht met de titel "Koken en bakken voor de vrije school", met allemaal recepten die vrije-schoolouders nodig kunnen hebben door het jaar heen (als ze iets voor een of andere viering op school moeten bereiden), en dan in de veganistische variant dus. Misschien bedoel je dat?

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 05, 2006 14:34

Bedoelt ze niet het boek dat Marjan pas heeft uitgebracht (wat alleen niet over koken gaat maar over voeding)?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo nov 05, 2006 14:37

Framboos schreef:Bedoelt ze niet het boek dat Marjan pas heeft uitgebracht (wat alleen niet over koken gaat maar over voeding)?
:shock: Boek, welk boek??
Heb je het nu niet per ongeluk over het boek van Mirjam Vaes?

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 05, 2006 14:47

Ehm, nee, ik kan me herinneren dat Marjan pas een oproepje deed om in contact te komen met een professor/wetenschappers die haar zouden kunnen helpen met onderzoek. Ze had net namelijk zelf een boek geschreven op basis van literatuuronderzoek, maar wilde nu ook zelf een keer onderzoek doen. Shantisabine reageerde daar op.

Ben ik nou zo aan het klutsen? :?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo nov 05, 2006 14:51

Aha, dat. Dat was een oproepje wat ze namens iemand heeft gedaan die hier niet op het forum zit, maar die vraag waarschijnlijk per mail aan de NVV heeft gestuurd. En die oproep heeft Marjan dus voor die persoon op het forum geplaatst.

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 05, 2006 14:55

Ooo. Dat was me niet duidelijk geworden.

Dora

Bericht door Dora » zo nov 05, 2006 17:18

Framboos schreef:Ooo. Dat was me niet duidelijk geworden.
nee mij ook niet.
maar dat bedoelde ik dus.

Plaats reactie