Recepten uit het kookboek Veganomicon

Moderator: Martine

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Recepten uit het kookboek Veganomicon

Bericht door jet » zo feb 28, 2010 14:24

Bedoel je 'the glutenfree vegan'?
van Susan O'Brien inderdaad (gekregen met Sinterklaas of voor mn verjaardag afgelopen jaar).
Ook nog niks uit gemaakt... :oops:
pm-en mag altijd, kan niet garanderen dat ik het wel weet :wink: , maar 2 weten meer dan 1.
Ik doe trouwens meestal andersom: heb wat glutenvrije recepten, en die probeer ik dan te veganiseren (dat vind ik makkelijker dan andersom). Lukt niet altijd even goed, maar dat hangt er vanaf. Heb koekjes e.d. maar opgegeven (doe ik niet zo vaak, en dus minder handigheid in), avondeten probeer ik wat vaker.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di mar 02, 2010 11:46

Annikka-Ayla schreef: Zitten er in Veganomicon veel recepten met seitan of glutenmeel?
Met seitan niet in ieder geval. Meel waar gluten in zit wel, in redelijk veel recepten zit iets van meel, maar kan je dat niet gewoon vervangen door een glutenvrij meel?

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo jun 20, 2010 8:18

Wat kan ik ipv vital wheat gluten gebruiken in de chickpeacutlets? Gewoon bloem?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Marla

Bericht door Marla » zo jun 20, 2010 12:56

Apraxia schreef:Wat kan ik ipv vital wheat gluten gebruiken in de chickpeacutlets? Gewoon bloem?
Hmm nee, dat gaat niet werken denk ik. Je kunt glutenmeel bestellen bij bijv. heerlijk-vegetarisch, ik vind het zelf wel de moeite waard.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jun 20, 2010 13:06

bij de toko verkopen ze ook glutinous rice flour....
(das rijstmeel die plakt)
Misschien helpt dat? (daar zitten geen gluten in...)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo jun 20, 2010 13:13

Ik weet zo een hoop plekken waar ik het kan krijgen maar ik heb geen zin daar vandaag heen te gaan. Tarwebloem heb ik wel in huis. Chickpeaflour ook. En ook nog tempurameel...daar zit o.a. rijstmeel in. Ik denk dat wel will do?? ;)

Ananas

Bericht door Ananas » di jun 22, 2010 11:12

Ik ben bang dat je het beste vital wheat gluten kan halen. En ik raad je aan om wat meer kruiden ed door de chickpea cutlets te doen, wil je niet het idee hebben op een schoenzool/macdonalds burger te kauwen :P
Overigens wat Wanda zei, de beanballs zijn echt heeeel lekker.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jul 19, 2010 17:21

Er zaten portabella's in mijn groentepakket, en mijn oog viel op de roasted portabella's uit V'con.

I. Need. To. Buy. More. Portabella's.
Supersimpel, maar/en superlekker.

Marla

Bericht door Marla » wo sep 08, 2010 18:51

Ik heb vandaag de bean balls gemaakt maar ik vond ze eigenlijk een beetje tegen vallen. Zat niet zo heel veel smaak aan, en ik vond het heel lastig om ze een beetje goed te bakken.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo sep 08, 2010 20:04

Marla schreef:Ik heb vandaag de bean balls gemaakt maar ik vond ze eigenlijk een beetje tegen vallen. Zat niet zo heel veel smaak aan, en ik vond het heel lastig om ze een beetje goed te bakken.
Ik maak ze als burgers, want die ballen bakken inderdaad niet goed.
Als saus doe ik er vaak barbeque saus of ketchup in en de kinderen eten ze met nog extra ketchup erop.
Ik vind ze echt heel lekker. Recept werkt met alle soorten bonen en ook linzen en je kan ook de kruiden varieren. Vaak doe ik ook wat extra broodkruimels (verse kruimels).
Het is gewoon een handig recept waar je veel mee kan varieren.

Apraxia

Bericht door Apraxia » di okt 26, 2010 13:47

Samen met mijn lief gekokkereld uit Veganomicon om onszelf weer eens een recept te laten volgen om weer op nieuwe paden te komen en dat is zeker gelukt...weer volop nieuwe inpiraties :)
Eerst de haagse markt, Ekoplaza en de aziatische supermarkt met een stuiterend freakbezoekje (nuchter :D) verblijd en daarna los gegaan in de keuken:

http://img836.imageshack.us/img836/5729/dsc03618y.jpg

(Salade van bulgur/rucola en witte bonen met een killerdressing. Gehoerbakte baby paksoy met sjalotten en smaakjes van mirin en zoete soja....seitansteaks die van zichzelf al súperlekker waren, gebakken in peper met een dadel/citrussaus...)

Vooral dat laatst genoemde sausje ga ik nog wel mee experimenteren met andere gedroogde vruchten + sap.....Dit was met dadel en sinaasappel en nu zit ik te denken aan vijg met appelsap.

Ik droom de laatste tijd vaak van koken, echt leuk..inspirering ;)
Laatst gewijzigd door Apraxia op di okt 26, 2010 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jet
Moderator

Bericht door jet » di okt 26, 2010 14:53

Gehoerbakte baby paksoy
:shock: :shock: :shock:

ik vermoed een (freudiaanse....) vertieping :mrgreen:

Wat is een 'killerdressing' (is dat een dressing die superlekker is, en dodelijk, of heeft iemand het een naampje gegeven, en weet dan iedereen wat bedoeld wordt behalve ik ;-) )?

Apraxia

Bericht door Apraxia » di okt 26, 2010 18:18

jet schreef:
Gehoerbakte baby paksoy
:shock: :shock: :shock:

ik vermoed een (freudiaanse....) vertieping :mrgreen:

Wat is een 'killerdressing' (is dat een dressing die superlekker is, en dodelijk, of heeft iemand het een naampje gegeven, en weet dan iedereen wat bedoeld wordt behalve ik ;-) )?
hihi...nee ik noem het altijd express hoerbakken omdat ik hoer een leuk woord vind :mrgreen:

Killerdressing is een woord wat ik ter plekke intypte omdat ik te lui was om alle ingrediënten te noemen ;)

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr okt 29, 2010 22:22

Apraxia schreef:Wat kan ik ipv vital wheat gluten gebruiken in de chickpeacutlets? Gewoon bloem?
Wij hebben vandaag chickpea cutlets gemaakt zonder vital wheat gluten. Ik heb gewoon wat extra geroosterd brood er in gekruimeld, en wat volkoren meel erin gedaan.
Ik denk dat ie met wheat gluten wel heel anders geworden was, als ik hier lees dat ie op seitan lijkt. Want dat was bij ons totaal niet het geval. Maar lekker waren ze wel, ik vind dit eigenlijk veel lekkerder dan seitan (hoewel ik zelfgemaakte seitan niet ken, misschien vind ik dat ook wel lekker). Én het waren de eerste zelfgemaakte burgers die echt als burgers op ons bord kwamen, en niet als los gehakt, dat is ook wel heel leuk!

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo okt 31, 2010 9:09

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 25, 2010 11:26

Oh wat ben ik toch blij met Veganomicon!
Ik ben echt helemaal verliefd op hun braised seitan with brussel sprouts and kale-recept!
Dat maak ik de laatste tijd best vaak, omdat het zoooooooo heerlijk is :D
Ik snap niet hoe het kan dat al hun recepten zo geweldig zijn :shock:

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » do nov 25, 2010 17:19

Fynnya schreef:Ik ben echt helemaal verliefd op hun braised seitan with brussel sprouts and kale-recept!
Ga ik proberen.... :)
(Niet vandaag uiteraard. Tofurky day!)

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 7:59

Even een oud topic omhoog kicken :mrgreen:

Met een vriendin doe ik een soort cook-a-long, we koken de komende maand wekelijks minimaal 2 recepten uit Veganomicon. Het is vooral om haar weer aan het koken te krijgen, maar ik vind het ook leuk omdat ik niet veel heb gemaakt uit dat boek. (De recepten lijken vaak lang duren en zijn niet zo compleet, je moet er altijd nog wat bijmaken o.i.d.)

Wat zijn jullie favoriete recepten uit dit boek? Ik ga beginnen met de peer/andijvie/pecansalade morgen. Vooral in de kerstvakantie wil ik wat van de appetizers uitproberen, zoals de broccoli millet croquettes. En ik wil de chickpea cutlets een tweede kans geven (ik vond ze te weinig smaak hebben, ga beetje sleutelen aan het recept).

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 13, 2013 10:27

de roasted portabella's vind ik erg lekker.

Verder vind ik dat er veeeel te veel recepten instaan - weet nooit waar ik moet beginnen dus begin maar niet. :roll:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 13, 2013 10:32

Oh leuk Ananas! Mijn Veganomicon zou ook wel wat beter gebruikt kunnen worden, maar veel van de recepten lijken zo bewerkelijk (of je moet inderdaad meerdere kleintjes naast elkaar maken) dat ik er niet vaak aan toekom.

Als ik voor omni vrienden en kennissen hun eerste 'echte' vegan maaltijd kook, maak ik vaak de eggplant rollatini. Heel machtig, maar ook ontzettend lekker. Het paneren van de plakjes aubergine sla ik over, ik smeer ze in met olijfolie en rooster ze in de oven, in plaats van ze te frituren. Als je het op die manier doet is het niet zo'n bewerkelijk recept.

De chickpea cutlets vind ik juist heel lekker en smaakvol. Ik laat de citroenrasp altijd weg. Ze worden veel malser als je het deeg een dagje van te voren maakt en in de koelkast laat rusten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie