Recepten uit het kookboek Veganomicon

Moderator: Martine

Nel
Leefwijze: veganist

Re: Recepten uit het kookboek Veganomicon

Bericht door Nel » vr sep 04, 2009 20:28

Vandaag hadden we Broccolli Polenta gemaakt. Het was even wennen, het smaakte goed.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo sep 30, 2009 22:53

Marla schreef:Heeft iemand die Potato & kale enchiladas wel eens gemaakt? Ik neem me zo vaak voor ze te gaan maken maar als ik het recept dan weer zie vind ik het teveel moeite :(
Marla schreef:Nou...ik heb ze gister toch maar gemaakt, het was inderdaad erg veel werk. Ik heb zelf geen idee of het lekker was maar mijn gasten vonden het wel smaken dus dan moet ik dat maar van ze aannemen :)

Overigens een tip: zorg dat je die chili-saus niet in je oog krijgt, geen prettige ervaring.
De P&K Enchiladas zijn heerlijk! Ik heb nog wat vulling over, die gaat morgen mee naar het werk. Volgende keer ga ik wel de ovenschaal invetten voordat de enchiladas er in gaan (dan kan ik ook eens een foto plaatsen). OK, de chilisauce kwam uit de diepvries, die had ik al eerder gemaakt.
Home-made tortilla's. Opgediend (braaf) met Cilantro Sour Cream en Mexican Millet. Ruim twee uur in de keuken gestaan.
Wanda schreef:Ik denk dat het ook wraps gaan worden vanavond.
Drukke dag gehad en wraps zijn lekker snel en makkelijk.
Uhu...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 01, 2009 17:05

Die enchilladas weleens gemaakt. Maar had te veel kruiden erin gedaan.

lena

Bericht door lena » zo okt 04, 2009 19:41

Heb gisteren de Pineapple Carrot Sunshine Muffins gemaakt. Had wat minder suiker gebruikt, en milde olijfolie, want mijn bak-olie was op. Smaakte prima, die olie is blijkbaar mild genoeg.

Ook weer eens chickpea cutlets gemaakt. Om tijd te besparen heb ik gewoon alle ingredienten in de keukenmachine gedaan (inclusief hele knoflookteentjes). Om ze iets gezonder te maken heb ik de olie gehalveerd, en paneermeel vervangen door havermout. Ik heb ze in de oven gebakken. Iedereen vond ze lekker, wat best bijzonder is hier thuis :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo okt 04, 2009 20:11

Volgens mij meot ik die Veganomicon ook maar aanschaffen!
Wat betekent de naam eigenlijk ('omicon'>economisch?)?

lena

Bericht door lena » zo okt 04, 2009 20:32

Het is echt een goed kookboek vind ik. De naam is een verwijzing naar Necronomicon

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do nov 12, 2009 3:35

Framboos schreef:Waar koop je israeli couscous?
Bij Rio de Bio aan de Adelaarstraat in Utrecht.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jan 11, 2010 21:21

Mijn lief heeft m voor kerst van z'n ouders gekregen. Ziet er goed uit. Wel jammer dat er alleen in het midden foto's staan, en niet bij alle gerechten. Juist foto's helpen om je lekker te maken.
Verder lijkt ie me wel echt heel leuk. En dik.... volgens mij zijn we bejaard voor we alle recepten uitgeprobeerd hebben :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma feb 08, 2010 16:26

Zo, wij hebben ondertussen 2 recepten gemaakt: de Lemony Roasted Potatoes (geproefd op een potluck en de aanleiding om het boek te kopen) en de Hot Sauce-glazed Tempeh.
Beide erg lekker!
De Lemony Roasted Potatoes waren niet helemaal gelukt, omdat we de maatbeker niet konden vinden, niet alle ingredienten hadden, en ik een paar keer eetlepel las ipv theelepel. Dus het was niet helemaal geworden hoe het hoorde 8) Maar het was wel erg erg lekker! Binnenkort ga ik m nog een keer maken, en dan wel precies volgens recept :)
De Hot Sauce-glazed Tempeh was ook heerlijk! Door het koken wordt de structuur van de tempeh nog veel lekkerder dan ie van zichzelf al is. En het grappige is dat de eigen tempeh-smaak, die ik normaal echt vies vind, nu nog wel door de marinade heen te proeven was, maar dat ik dat bij deze helemaal geen probleem vond. Of dat te maken heeft met het koken of met de ingredienten van de marinade weet ik niet, maar ik vind het wel leuk.

Dr Chickpea Cuttlets die ik hier besproken zag, lijken me ook interessant. Denk dat ik die deze week eens ga proberen. Vraagje aan mensen die het al eens gemaakt hebben:
Wat is vital wheat gluten? Ik weet dat wheat gluten in seitan en mock duck enzo zit, maar ik neem aan dat je niet seitan erin moet gooien, maar dat spul los? Kan je dat hier krijgen? En wanneer is het 'vital'?
En hoe maak je bread crumbs? Gewoon een boterham laten uitdrogen en dan kapotmaken ofzo? Of moet het eerst in de oven?
En kan je gewone paprika nemen ipv Hongaarse?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma feb 08, 2010 16:56

:-D
Fynnya schreef:Wat is vital wheat gluten? Ik weet dat wheat gluten in seitan en mock duck enzo zit, maar ik neem aan dat je niet seitan erin moet gooien, maar dat spul los? Kan je dat hier krijgen?
Ik koop het in de zak bij een molenaar hier in de buurt, maar vroeger bestelde ik het bij de bakker. Ze hebben het niet overal denk ik, maar vraag naar glutenmeel/glutenpoeder (?) en dan kunnen ze je vast meer vertellen :-)
Fynnya schreef:En hoe maak je bread crumbs? Gewoon een boterham laten uitdrogen en dan kapotmaken ofzo? Of moet het eerst in de oven?
Hmm, ik doe altijd droog/oud brood in de keukenmachine tot het kruimels zijn, inderdaad...
Fynnya schreef:En kan je gewone paprika nemen ipv Hongaarse?
Ik doe het altijd wel, want ik ben te lui om op zoek te gaan naar de goede ingrediënten. Weet niet of het echt veel verschil maakt? volgens mij heb je wel veel ruimte voor aanpassingen in het recept. ik laat ook vaak de citroenschil weg...

Framboos

Bericht door Framboos » ma feb 08, 2010 18:23

Bonnie schreef:
Fynnya schreef:En hoe maak je bread crumbs? Gewoon een boterham laten uitdrogen en dan kapotmaken ofzo? Of moet het eerst in de oven?
Of je kunt paneermeel gebruiken.

lena

Bericht door lena » ma feb 08, 2010 19:03

Framboos schreef: Of je kunt paneermeel gebruiken.
Ja, de allergoedkoopste pakjes in de supermarkt zijn vaak (niet altijd) vegan.
In de chickpea cutlets doe ik tegenwoordig havermout, dat werkt ook.

Glutenpoeder kun je ook online kopen als je geen molen in de buurt hebt of als je molen erg duur is (dat varieert gek genoeg enorm). Deze is zelfs met verzendkosten nog vrij goedkoop voor 2,5 kilo. Heerlijk-Vegetarisch verkoopt het als Seitan-Fix.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za feb 13, 2010 16:59

Ik heb ondertussen weer 2 recepten uit Veganomicon geprobeerd. En weer beide hartstikke lekker. Wat is dat voor magisch kookboek dat ik alle recepten tot nu toe geweldig vind? :shock:

Ik heb de beanballs gemaakt, uit een recept van pasta met beanballs.
Zijn lekker :) Ze smaken en ruiken (vraag me niet hoe dat kan) naar een soort burgers die jarenlang geleden te koop waren bij biologische winkels, die tofu-seitanburgers (die overigens noch naar tofu noch naar seitan smaakten).
Ik moet er wel bijzeggen dat ik ze zelf gemaakt had met pintobonen die geweekt waren in chilisaus (zo verkoopt de AH ze namelijk) ipv met kidney bonen, omdat ie die niet in huis had. Dus wie weet komt die lekkere smaakt wel van de chilisaus (heb ik wel weggespoeld, maar is natuurlijk ook een beetje in de bonen ingetrokken).
Oja en die marinarasaus die je er eigenlijk overheen moet gooien, niet zo lekker erbij vind (maar mijn lief wel). Ik heb ze 2 keer gemaakt, één keer met van die saus, en één keer zonder saus, en goed doorgebakken (na het echte bakken nog ongeveer 15 min op laag vuur laten staan, waardoor de binnenkant ook wat droger wordt, en daardoor veel lekkerder), en die laatste keer was wel duidelijk veel lekkerder.
Dus oke, het originele recept had wat aanpassingen nodig voor mij, maar zonder dat recept was ik nooit gekomen waar ik nu ben, en nu vind ik het echt heerlijk. En lekker makkelijk.

En ik heb gister de Quinoa-Ananas Stir-fry gemaakt. Maar dan voor mezelf zonder ananas (fruit door warm eten heen, iew wie verzint dat nou weer ;)).
En dat is echt een superrecept!
Ik kwam erachter dat ik quinoa nooit op de goede manier maak, omdat het bij mij altijd redelijk klef en smaakloos wordt, terwijl de quinoa op deze manier echt van zichzelf heel erg lekker is is. En de diepvrieserwten, de pittige specerijen en kruiden en zoete ananassap, de ui (ik had geen sjalot in huis), echt een heerlijke combinatie. Dit recept ga ik echt heel vaak maken denk ik!
Voor mijn lief had ik mét ananas gemaakt, en daar was hij ook wel enthousiast over. Dus dit recept kan ik absoluut iedereen aanraden! Maar wel iets meer van alle kruiden en specerijen doen dan in het recept staat, dan is het nog lekkerder.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za feb 13, 2010 19:20

Ik word wel nieuwsgierig naar dat kookboek. Ik heb al VwaV en die heb ik eerst veel gebruikt, maar de laatste tijd niet meer. Ik vond vooral de jerk seitan erg lekker. Helaas verdraag ik tarwe niet goed meer, dus maak ik het ook niet.
Zitten er in Veganomicon veel recepten met seitan of glutenmeel?

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma feb 15, 2010 20:54

Ik heb van de week de Cheezy Sauce gemaakt. Moest er even aan wennen, die gist-mosterdachtige smaak hou ik normaal niet zo van. Maar na eventjes wennen was ie eigenlijk wel heel erg lekker! Of het echt naar kaassaus smaakt weet ik niet (te lang geleden), maar het zit wel in die hoek, wat mij betreft wel een goede vervanging. Lekkere comfort food, vegan mac and cheese :D

Fynnya

Bericht door Fynnya » di feb 16, 2010 11:55

Ik vind de ingrediëntenlijsten van Veganomicon overigens wel een beetje irritant, omdat alles daarin door elkaar staat, hoofdingrediënten en bijingrediënten. Ik vind het zelf altijd veel fijner als bij een recept die 2 apart staan. Dat maakt het overzichtelijker, dan zie ik veel sneller of het iets is waar ik zin in heb of niet. Als ik even een recept doorscan om te kijken of het me wat lijkt, wil ik in eerste instantie alleen weten wat er in grove lijnen inzit, niet welke kruiden etc er allemaal bij zitten; daar kijk ik wel naar als ik daadwerkelijk boodschappen ervoor ga doen.

Ananas

Bericht door Ananas » za feb 27, 2010 19:35

Ik vind het wel meevallen met de Seitan, Annika, maar ik moet erbij zeggen dat ik er niet zo veel uit kook. Ik zou je Vegan Planet aanraden, daarin wordt weinig Seitan gebruikt en het is echt m´n favoriet.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za feb 27, 2010 20:03

Ananas schreef:Ik vind het wel meevallen met de Seitan, Annika, maar ik moet erbij zeggen dat ik er niet zo veel uit kook. Ik zou je Vegan Planet aanraden, daarin wordt weinig Seitan gebruikt en het is echt m´n favoriet.
OK, zal ik in gedachten houden :) als ik weer een kookboek wil kopen.
Heb nu 'Ecofabulous koken in alle seizoenen' van Lisette Kreischer uit de bieb. Wat een leuk kookboek en heb daar al heel veel in gezien dat ik wil maken
Nu ik zo weinig mogelijk gluten wil eten, ga ik eerst mijn kookboeken eens bij langs of ik nog nieuwe nodig heb. Ik heb nl al een hele stapel en heb daar eigenlijk nog veels te weinig uitgeprobeerd.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo feb 28, 2010 9:55

ik heb hier een vegan-glutenvrij kookboek, dus als je een keer een receptje nodig hebt..... :mrgreen: (inscannen en mailen moet mogelijk zijn lijkt me)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo feb 28, 2010 14:14

jet schreef:ik heb hier een vegan-glutenvrij kookboek, dus als je een keer een receptje nodig hebt..... :mrgreen: (inscannen en mailen moet mogelijk zijn lijkt me)
Bedoel je 'the glutenfree vegan'? Die heb ik een paar jaar geleden gekocht toen ik ook al wat aan het experimenteren was met minder tarwe. Ik heb er nog niets uit gemaakt.

Zou ik je een pm mogen sturen voor wat ervaringstips van jouw kant?

Plaats reactie