Recepten uit het boek Vegan with a vengeance

Moderator: Martine

Plaats reactie
Wen

Re: Recepten uit het boek Vegan with a vengeance

Bericht door Wen » vr okt 17, 2008 15:11

Ik heb hem eens gemaakt en mijn man wilde hem niet opeten :(
Laat eens weten hoe jij hem vond?

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » vr okt 17, 2008 16:26

Huh, hoezo niet? Ik vind het echt een geweldige pizza, alleen dit is de eerste keer dat ik zelf deeg maak dus hoop dat dat ook een beetje goed uitpakt!

Wen

Bericht door Wen » vr okt 17, 2008 16:55

Ja, hij vond noch de pesto nog de tofumix lekker :(

lena

Bericht door lena » za okt 18, 2008 13:37

En, is het goed gelukt?

Marla

Bericht door Marla » za okt 18, 2008 13:42

Ja erg goed, al zeg ik het zelf :wink:

Wen wat vond je er zelf van? Ik kan me voorstellen dat iemand dat tofu mengsel niet lekker vindt (ik vind het zelf heerlijk maar ik vind tofu dan ook gewoon erg lekker), maar die pesto is toch gewoon pesto? Houdt hij wel van 'normale' pesto?

Wen

Bericht door Wen » za okt 18, 2008 15:31

De pesto uit La Dolce vegan vindt hij super, maar dat is dan ook anders + gemengd met spaghetti en niet zo straf.
Nu moet ik zeggen dat Vegan with a vengeance heel heel erg tegenvalt. Ik heb er al veel recepten uit gemaakt en het enige dat meevalt is punkrock chickpea gravy , champignonsaus en de amandelmuffins. Dat is het enige van al de gerechten die ik gemaakt heb die ook opgegeten werden. Ah ja en ook de scones met chocola.
Welke boeken bevatten wat andere soorten gerechten?

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 18, 2008 15:55

Wat voor soort gerechten dan?

Wen

Bericht door Wen » za okt 18, 2008 16:21

Uit La dolce vegan valt er veel mee. Weinig desserten, sla's of soepen, maar vooral hoofdgerechten.

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 18, 2008 16:44

Grappig, dan hebben wij blijkbaar een heel andere smaak want ik vind La Dolce Vegan helemaal niets.

Marla

Bericht door Marla » za okt 18, 2008 16:54

Idem hier :)

Wen

Bericht door Wen » za okt 18, 2008 17:50

:D

Ananas

Bericht door Ananas » do feb 19, 2009 19:08

Ik heb vorige week de Cauliflower curry with three seeds gemaakt (of wat dan ook de exacte titel is), met rijst erbij. Echt zóóó lekker! Vandaag een variant erop gemaakt, met broccoli, sperziebonen & kikkererwten in plaats van enkel bloemkool. En ipv de tomaat uit blik had ik geroosterde cherry tomaatjes geblend. Was nog lekkerder :D

Ook heb ik eerder de chickpea-spinach curry gemaakt. Curries met mosterd zaadjes zijn echt goed! Dat is tot nu toe toch wel het beste wat ik uit VWAV heb gehaald.

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » do sep 02, 2010 16:08

Ik geef over twee weken en feestje en wil dan graag muffins of cupcakes maken. Ik heb VWaV en wil daar graag een recept uit gebruiken hiervoor, maar heb er tot nu toe nog geen één geprobeerd. Welke zouden jullie aanraden?

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » do sep 02, 2010 16:09

Purplehippie schreef:Ik geef over twee weken en feestje en wil dan graag muffins of cupcakes maken. Ik heb VWaV en wil daar graag een recept uit gebruiken hiervoor, maar heb er tot nu toe nog geen één geprobeerd. Welke zouden jullie aanraden?
En ohja, ik heb de Engelse versie ( :? ), dus opmerkingen over aanpassingen van hoeveelheden zijn ook welkom...

lena

Bericht door lena » do sep 02, 2010 19:41

De coconut heaven cupcakes vond ik lekker, maar wel erg kokos-achtig, niet iedereen houdt daarvan. Als je maar 1 soort wilt maken zou ik wat neutralers kiezen. Fauxtess zijn ook lekker, die heb ik heel lang geleden gemaakt, en niet met alle vulling zoals zij dat omschrijven. Als je die helemaal wilt maken zijn die wel het feestelijkst.

De mocha-chip muffins vond ik ook lekker, die zijn echt wel cake-achtig vond ik. De carrot-raisin muffins zijn wat gezonder/aparter, dat hangt van je bezoek af of ik die zou serveren of niet. Ik vind ze wel heel lekker. De citroen cupcakes en muffins vond ik zelf niet heel lekker, maar dat kan heel goed aan mij/mijn ingredienten gelegen hebben.

Omrekenen: volgens mij is met de muffins/cupcakes de bloem het enige probleem. Je kunt zien hoeveel cups er in het recept zitten, want zij gebruiken 4 oz voor 1 cup. Als je dus een recept ziet dat 6 oz bloem nodig heeft, dan weet je dat het 1,5 cup is. Ik gebruik voor deze recepten zo'n 150 gram per cup, dus dan kom je op 225 (dan begin ik met 200 en kijk ik hoe het beslag is).

Wen

Bericht door Wen » vr sep 03, 2010 9:47

Frangipanecupcakes (mmmmm)

1/3 cup olie
3/4 cup suiker
1/4 cup yofu (vanille)
2/3 cup sojamelk
1 tl vanille-essence
2 tl amandelessence
1 cup + 2 el bloem
1 1/2 tl bakpoeder
1/2 tl zout
1/3 cup amandelpoeder
abrikozenconfituur
bloemsuiker + water

WERKWIJZE:

Meng in een kommetje olie, suiker, yofu, sojamelk en essences.
Zeef in een andere kom bloem, bakpoeder en zout. Meng er het amandelpoeder door.
Voeg natte en droge ingrediënten samen en meng.
Vul muffinvormpjes voor 1/3 met deeg. Leg in elk vormpje ongeveer 1 tl abrikozenconfituur en bedenk met nog 1/3 deeg.
Bak de cupcakes 24 à 26 minuten op 180°C.
Maak een glazuur met bloemsuiker en water, en bestrijk de cupcakes ermee als ze afgekoeld zijn.

Smakelijk!

(bron: Vegan Cupcakes Take over the World)

mojito cupcakes

NODIG:

(voor 12 cupcakes)

1 cup sojamelk
geraspte schil van 1 limoen
sap van 1 limoen
een handvol muntblaadjes of 1 tl muntsiroop
1 1/4 cup bloem
2 el maïszetmeel
3/4 tl bakpoeder
1/2 tl baking soda
1/4 tl zout
1/3 cup olie
3/4 cup rietsuiker

frosting:
1 cup boter
3 1/2 cup bloemsuiker
1 el limoensap
1/4 cup sojamelk of -room

schijfjes limoen en muntblaadjes, voor de garnering

WERKWIJZE:

Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed een muffinvorm met papiertjes.
Zeef bloem, maïszetmeel, bakpoeder, baking soda en zout in een grote kom en meng. Voeg de geraspte limoenschil toe.
Breng de sojamelk met de munt aan de kook. Zet het vuur af en laat ongeveer 5 minuutjes staan. Zeef de muntblaadjes uit de sojamelk en meet terug 1 cup af (voeg indien nodig nog koude sojamelk toe). (Wegens geen verse muntplantjes te bespeuren in de winkel heb ik de verse muntblaadjes vervangen door 1 tl muntsiroop, die meng je gewoon door de koude sojamelk, dus dan is opwarmen niet nodig – leuk detail: het beslag wordt een beetje lichtgroenig). Voeg dan limoensap toe. Voeg ook de olie en suiker aan dit mengsel toe.
Voeg de droge en de natte ingrediënten samen en meng ze door elkaar.
Vul de cupcakevormpjes voor ongeveer 2/3 met deeg en bak ze 20 à 22 minuten. Laat ze afkoelen op een rooster.
Klop voor de frosting boter en suiker op. Voeg sojamelk en limoensap toe en klop nog even op.
Garneer de afgekoelde cupcakes met de frosting en werk ze af met een schijfje limoen en een vers muntblaadje.

(bron: VeganYumYum en VCTOTW)

Deze koekjes zijn heel lekker. Zelf vind ik ze wat te veel werk. Bij mij moet het snel en simpel zijn Maar wel heel lekker dus.

Vegan Milano cookies. (postpunkkitchen website)

Even though there is a bit of orange zest in the batter, these aren’t orange flavored, the zest just kind of pulls everything together and gives a sunny note of somethin’ somethin’. I think bittersweet chocolate will give the most authentic flavor, but use semi-sweet if that’s what you got. And heed the directions to flour your hands before forming each cookie – otherwise the dough will stick.
1/3 cup rice milk (or soy, whatever you got)
3/4 cup sugar
1/2 cup canola oil
2 teaspoons pure vanilla extract
Scant 1 teaspoon finely grated orange zest
2 cups flour
2 tablespoons cornstarch
1 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon salt
6 ounces bittersweet or semisweet chocolate, chopped (or use chocolate chips)
Preheat oven to 350 F. Grease 2 large cookie sheets.
In a large mixing bowl, use a strong fork to mix together milk, sugar, oil, vanilla and zest.
Add half of the flour, along with the cornstarch, baking powder and salt; mix well. Add the remaining flour and mix until you have a soft, pliable dough.
Make sure your hands are very clean and dry, and dust them with flour. Stuffs about to get messy. Sort of.
Grab about 1 tablespoon’s worth of dough and roll it into a ball, and then roll into a log that’s about 1 1/2 inches long. Flatten with the palms of your hand to create an oval that is 2 inches long and 1 inch across, then straighten the edges out with your fingers. Basically, if you know what a milano looks like, that’s the shape your going for. But this is homemade, so don’t try to be perfect. You aren’t a machine (or are you?)
Continue with the rest of the dough, flouring your hands before you form each cookie, until you have 16 cookies placed about 1 inch apart (they don’t spread much.) I had to do this in 2 batches because of my small oven, so while these baked I started my next batch of 16. If you’ve got a big oven then do both trays of 16 at once.
Bake for 14 to 16 minutes, until tops are firm and edges are ever so slightly browned. Remove from oven and let rest for 2 minutes. Use a thin, flexible spatula to transfer to a cooling rack. Meanwhile, bake your next batch and melt your chocolate*.
Once cookies are cool enough to handle (only about 10 minutes), take a cookie and dip the bottom into the chocolate. Then take another cookie and dip it, and place the dipped sides together to form a sandwich. Don’t press them hard lest the chocolate smush out. Place them on a tray or several plates that will fit in your fridge. Continue with the remaining cookies until you have 16 sandwiches. Have a wet rag at the ready to wipe your fingers between putting the cookies together, to avoid chocolate fingerprints on the cookies. Or just lick the chocolate off. Or just decide that who cares about chocolate fingerprints.
Place cookies in the fridge to set for at least an hour. Bring back to room temperature before serving (about 1/2 an hour.) Call it a day.

Ananas

Bericht door Ananas » za sep 04, 2010 18:59

Purplehippie schreef:Ik geef over twee weken en feestje en wil dan graag muffins of cupcakes maken. Ik heb VWaV en wil daar graag een recept uit gebruiken hiervoor, maar heb er tot nu toe nog geen één geprobeerd. Welke zouden jullie aanraden?
de coconut heaven cupcakes zijn echt heaven! en de verhoudingen zijn prima.

Framboos

Bericht door Framboos » za sep 04, 2010 19:22

Als ik je trouwens een tip mag geven: probeer ze eerst eens een keertje uit voordat je ze bakt voor je bezoek. Het is erg fijn om te weten of je ze zelf lekker vindt, of ze lukken, of... etc.

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » ma sep 06, 2010 17:50

Superbedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga denk ik de coconut heavens en frangipans 'voorproberen' deze week. Ik ga namelijk ook een chocoladetaart maken (die met rode bieten uit Lisette Kreischer's Ecofabulous) en die twee lijken me de leukste afwisseling met die choco-bom :)

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » vr sep 24, 2010 15:27

De cakejes èn de taart waren een groot succes bij de grotendeels niet-vegan gasten, er zijn zelfs een aantal mensen met het recept de deur uitgegaan!
Ik heb geprobeerd om een foto van de cupcakes bij dit bericht te voegen, maar heb dat na een kwartier maar opgegeven...

Plaats reactie