Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Kookboeken!

Bericht door Assie » wo nov 12, 2014 12:55

Ik weet het ook nog niet, want ik woon dus in Frankrijk.

Hoe bevalt die haarkleuring? Ik wou 2 kleuren mengen. Lijkt me ideaal, ook geen gedoe als je over hebt, kan het gewoon bewaren en dan de uitgroei bijwerken. Ik heb mijn haar 15 cm afgeknipt vorige week omdat het helemaal dood was van de standaard haarverven. Terwijl ik het wil laten groeien.

Ontopic: ik ga van de week vegan tiramisu maken uit mijn Italiaanse kookboek. Wish me luck, mijn vriend is echt dol op tiramisu dus het moet superlekker worden.

Wen

Bericht door Wen » wo nov 12, 2014 13:51

Ik vind het een goede haarkleuring. Kleuren mengen heb ik nog niet gedaan.
Het houdt wel niet even lang dan een gewone chemische haarkleur.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo nov 12, 2014 13:58

Hoe lang dan? Mijn haar groeit hard en de chemische deed ik iedere 4 weken.

Wen

Bericht door Wen » wo nov 12, 2014 14:16

Dat weet ik niet zeker. Ik heb nog geen grijs haar en de kleur is gewoon donkerder dan mijn normale kleur, dus dan valt dat minder op. Ik denk om de 3 weken bijkleuren, tenzij je veel in chloor zwemt. Je wast de kleur er toch elke beurt een beetje uit , ook al is het wel permanente kleuring.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo nov 12, 2014 14:33

Nu ja, ik zal het wel merken. Ik heb 1 grijze pluk :roll:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do nov 13, 2014 22:01

Dani schreef:Zal ik morgen anders jou ook even de foto's sturen die ik naar Jet heb ge-pm't!
Oeps, ik had hier niet op gereageerd. :oops: Maar als je ze nog hebt, graag! Ik ben ook wel nieuwsgierig. :) Gefeliciteerd met het kookboek dat je hebt gewonnen!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr nov 14, 2014 0:11

Mijn ouders hebben een kookboekenprijs gewonnen en ik mag er ook een uitkiezen! :mrgreen: We hebben keus uit een lijst van 29 (originele of vertaalde) Nederlandse boeken.

Ik neig naar Plenty More, want ik heb zelf nog geen kookboek van Ottolenghi en alles ziet er heerlijk en prachtig uit (bijvoorbeeld dit inkijkexemplaar). Heeft een van jullie die inmiddels al?
Andere boeken die ik overweeg zijn Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall (heb ik al eens geleend), Home Baked van Yvette van Boven, of misschien een boek van Jamie Oliver. Eentje waar ik nog niet van had gehoord is Groente & Fruit Van A Tot Z (40 recepten waarbij je niets weggooit) maar daar kan ik bijna geen reviews van vinden.

De meeste boeken hebben ze ook bij de bibliotheek dus ik wil een boek kiezen dat je echt in je kast wil hebben om vaak te pakken en even doorheen te bladeren. Ik denk dat Plenty More wel aan die beschrijving voldoet. :)

Marianne

Bericht door Marianne » vr nov 14, 2014 21:08

Bonnie, Voor de recepten in plenty more heb je véél zuivel en eieren nodig! Als je goed kunt veganiseren is het qua plaatjes wel heel inspirerend.
Als ik het vooraf had geweten had ik hem niet gekocht...

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 14, 2014 21:25

Kun je dan niet beter Plenty aanschaffen? Is ook Ottolenghi, maar niet zo veel zuivel...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr nov 14, 2014 21:26

Vandaag Plenty More binnengekregen (dankzij Rick z'n lidmaatschap van PvdD). Zo op het eerste gezicht erg inspirerend en best veel vegan hoor! Hij gebruikt in plenty vaak yoghurt bij gerechten (zegt hij zelf ook) maar dat kun je of weglaten, of makkelijk vervangen.

Ik moet er nog even rustig voor zitten, maar het ziet er erg okay uit zo op het eerste gezicht. Ik ben dan ook wel een enorme Ottolenghi fan hoor. Enorme inspiratiebron :)

Welke boeken zijn nog meer een mogelijkheid voor je om uit te kiezen? Is er een lijstje?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

fieke

Bericht door fieke » vr nov 14, 2014 21:30

Dani schreef:Ik heb vandaag dit kookboek gewonnen op de blog http://fiekefatjerietjes.wordpress.com :dansbanana: Niet vegan (vegetarisch) maar erg leuke layout en ziet er zo op het oog erg inspirerend uit!
http://www.vegatopia.com/vega/images/st ... urplay.jpg

ps ik verloot een kopie van Plant Power via mijn blog, voor diegene die dat boek nog graag willen :wink:
Vooral prachtige foto's, vind ik!
Je moet zeker ook eens een kijkje nemen op de blog van Marta: http://princessmisia.com/blog/

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za nov 15, 2014 1:32

Bedankt voor jullie reacties, Marianne en Framboos!
Dani schreef:Welke boeken zijn nog meer een mogelijkheid voor je om uit te kiezen? Is er een lijstje?
De boeken zijn *haalt diep adem*: Simple Dinners door Donna Hay, Jamie in 30 Minuten door Jamie Oliver, Nigellissima door Nigella Lawson, Dagelijkse Kost 1 door Jeroen Meus, Het GQ Mannenkookboek, Delicious. Samen Koken! door Valli Little, Back to Basics door Jacob-Jan Boerma & Sacha de Boer, Jamie's Comfort Food door Jamie Oliver, Simply Italian door de Chiappa sisters, De Zilveren Lepel Pasta, Het Grote Sinterklaas Kookboek, Danny's Azië, De Makkelijke Maaltijd, Rudolph Kookt, Bon Appetit door John Gerdsen, Koffietijd Kookboek #2, Combi Tapas / Pastasalades / Happen van de Plank, Combi Heerlijk met Olijfolie / Oven&Stoven / Mini-pannetjes, Combi Dippen&Smeren / Seizoensgroenten / Van de grill op de plank, het boek van Heel Holland Bakt, Meesterlijk Brood door Robèrt van Beckhoven, Home Baked door Yvette van Boven, Veg! door Hugh Fearnley-Whittingstall, Het Voedselzandloperkookboek, Superfoodrecepten, Powerfood door Rens Kroes, Groente & Fruit van A tot Z, en Plenty More van Ottolenghi.

Nogal een lijst dus, maar de eerste Plenty staat er helaas niet bij. Misschien moet ik ook maar snel kiezen want de voorraad is blijkbaar niet onbeperkt. (Gisteren stond er nog een vleeskookboek bij dat nu weg is, jammer voor mij. :P)

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » za nov 15, 2014 7:53

Ik vind Veg! wel echt een mooi fijn boek met veel lekkers erin.
Groetjes Suzanne

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za nov 15, 2014 8:02

Ik zou denk ik ook voor Veg! gaan. Of Meesterlijk brood, als je van een bakuitdaging houdt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za nov 15, 2014 9:43

Ik zou voor Plenty More gaan. Gisteren mee in slaap gevallen :)
Mooie combinaties van producten, veel ideeen , leuke verhalen/intro's bij de recepten en schitterende foto's.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » za nov 15, 2014 13:19

Afgezien van de hype en dat haar... theorieën over eten nogal out there zijn: in dat boek van Rens Kroes staan ook heel veel vegan recepten!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za nov 15, 2014 13:25

Bedankt voor jullie aanbevelingen! Ze mochten er drie kiezen en waarschijnlijk wordt het Veg!, Plenty More en het Voedselzandloperkookboek. Jeeeej kookboeken. Ik hoop dat mijn ouders ze zelf ook leuk vinden, en anders zal ik er wel uit koken als ik bij hen ben. (:

Edit: Oeps, ik had je post niet gezien, Framboos. Dan zal ik dat boek eens bij de bieb lenen!

Marianne

Bericht door Marianne » za dec 20, 2014 21:07

Vandaag heb ik een al langer bestaand (2007) vegan kookboek ontvangen: Another dinner is possible. Het staat tot nu toe alleen bij de advertenties op het forum genoemd, en dat is echt onterecht.
Het boek heeft maar één nadeel: geen foto's. Maar heel veel hele goede recepten.
Er staan veel van de beste veganistische recepten in die ik de laatste jaren heb ontdekt, maar nieuw voor mij is bijvoorbeeld een hele afdeling Koreaanse recepten. Vandaag Bibimbap gemaakt (zonder ei natuurlijk). Dan worden er allerlei deelgerechtjes beschreven, waaronder ontzettend lekkere seitan. Het is een kerstdiner waardig. Er staat bijvoorbeeld ook Surinaamse roti in, met vier vegan vullingen. Er zijn ook hoofdstukken over eten uit het wild, zelf wijn en bier maken, moestuinieren, koken voor grote groepen, eten tijdens zwangerschap, eten voor babies, kinderen.
Je hebt geen ingrediënten nodig die al te onbekend zijn, en als dat toch zo is, dan staat het zelfmaakrecept erbij, bijvoorbeeld Gochujang, een soort Koreaanse sambal. Je hebt daar dan weer wel Koreaanse rode gemalen peper voor nodig, maar dan staat erbij dat je het kunt vervangen door cayennepeper. Edit: een tl cayennepeper en 1,5 el paprikapoeder.

Kortom, een heel veelzijdig boek met inspirerende recepten.
Laatst gewijzigd door Marianne op za dec 20, 2014 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 20, 2014 22:26

Klinkt goed! Ik was al nieuwsgierig naar dit boek. Misschien moet ik het toch maar eens aanschaffen. :-D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Raynak

Bericht door Raynak » ma dec 29, 2014 12:07

Ik ben benieuwd naar deze:

The Great Vegan Protein Book.
Fill Up the Healthy Way with More Than 100 Delicious Protein-Based Vegan Recipes. Includes: Beans & Lentils, Whole Grains, Tofu & Tempeh, Nuts & Seeds, Seitan.

http://img1.imagesbn.com/p/9781592336432_p0_v3_s600.JPG

Inkijkexemplaar

Plaats reactie