Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Kookboeken!

Bericht door Assie » vr sep 26, 2014 9:10

Aardbeien linzen taco's? Klinkt spannend!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 02, 2014 22:26

Assie schreef:Aardbeien linzen taco's? Klinkt spannend!
Was het ook! Maar het is verrukkelijk. Volgens mij kun je overal aardbeien bij gooien en het is lekker :D

Oh en Chloe's Vegan Italian Kitchen is binnen! Ziet er geweldig uit en ik wil bijna alles wel maken (behalve het dessert gedeelte). :D Iemand deze al in bestelling / binnen / er wat uit gemaakt?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 03, 2014 6:25

Ik heb nog niks van Cloe. Ze schijnt fantastisch te zijn, dus ik ben een beetje bang om nóg een auteur te vinden waar ik alle kookboeken van wil hebben. Het past er niet meer bij in de kast. :lol:

Ik overweeg om Vegan Casseroles van Julie Hasson te kopen. Dat is net uit, dus ik wacht nog even tot de mensen op de PPK er wat meer uit hebben gemaakt. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn het echte Amerikaanse ovenschotels, dus bijvoorbeeld 'green bean casserole': sperziebonen, rijst en romige paddenstoelensoep als bindmiddel. Dat vind ik aan de ene kant heel intrigerend, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dat echt zou maken (en eten! :shock: ). Ik had het leuker gevonden als ze wat meer internationaal was gegaan met Afrikaanse bobotie etc. Bovendien gebruikt Hasson relatief veel vegan vervangers zoals soy curls en daiya in haar boeken, dat kun je dan wel weer vervangen door dingen die hier makkelijk verkrijgbaar zijn, of zelf iets fabriceren van cashews en sojabrokjes, maar ik heb liever dat er een zelfgemaakte 'vervanger' in het recept staat, zoals Isa Moskowitz dat doet.

Een andere op mijn verlanglijstje is Teff Love van Kittee Bee Burns, over Ethiopisch koken. Dit komt als het goed is komende januari of februari uit, maar de datum is al een aantal keer veranderd, dus het zou ook eerder of later kunnen zijn. Kittee is geweldig en haar 'zine' met Ethiopische recepten was ook enorm populair toen het nog verkrijgbaar was.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr okt 03, 2014 14:58

Martine schreef:Ik heb nog niks van Cloe. Ze schijnt fantastisch te zijn, dus ik ben een beetje bang om nóg een auteur te vinden waar ik alle kookboeken van wil hebben. Het past er niet meer bij in de kast. :lol:
Dit is mijn tweede boek van haar (andere is Cloe's Vegan Desserts), maar deze ziet er wel heel goed uit. Ik heb alleen echt niets met die uber-vrolijke-verkrampte-lach die je overal tegenkomt in het boek. Had ik ook al met Oh She Glows. Het komt zo nep over :?
Martine schreef: Ik overweeg om Vegan Casseroles van Julie Hasson te kopen. Dat is net uit, dus ik wacht nog even tot de mensen op de PPK er wat meer uit hebben gemaakt. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn het echte Amerikaanse ovenschotels, dus bijvoorbeeld 'green bean casserole': sperziebonen, rijst en romige paddenstoelensoep als bindmiddel. Dat vind ik aan de ene kant heel intrigerend, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dat echt zou maken (en eten! :shock: ).
Dat klinkt niet echt als mijn ding. Maar ik ben benieuwd wat je eruit gaat maken als je het wel koopt :)
Martine schreef: Een andere op mijn verlanglijstje is Teff Love van Kittee Bee Burns, over Ethiopisch koken. Dit komt als het goed is komende januari of februari uit, maar de datum is al een aantal keer veranderd, dus het zou ook eerder of later kunnen zijn. Kittee is geweldig en haar 'zine' met Ethiopische recepten was ook enorm populair toen het nog verkrijgbaar was.
Dit klinkt goed. Als is Ethiopisch wel met veel prutjes toch? Ik heb in mijn carnivoren tijd wel eens Ethiopisch gegeten en dat waren alleen maar papjes en prutjes op een pannenkoek.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 03, 2014 15:49

Terwijl ik al die dingen opgschreef over Vegan Casseroles begon ik me wel steeds meer af te vragen waarom ik dat boek eigenlijk wil hebben :grin: Ik ben dol op ovenschotels en de mensen op de PPK zijn heel enthousiast, maar ik heb een sterk vermoeden dat je eigenlijk een Amerikaanse opvoeding moet hebben gehad om het echt te kunnen waarderen.

Ethiopisch is inderdaad veel prutjes, maar ik vindt het zoooo lekker! Er zijn overigens ook Ethiopische salades en gerechten met wat meer beet zoals seitan tibs (in Vegan Eats World staat daar ook een recept voor dacht ik) en pompoen wot. Het is wel veel werk om voor één maaltijd pannenkoeken en drie-vier kleine gerechten te maken, maar als je grotere hoeveelheden maakt kun je er nog een paar lunches uit halen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 03, 2014 15:52

Ik vind casseroles wel lekker op z'n tijd. Maar heb het idee dat het heel vaak is met soorten soep die je hier niet kunt kopen. Zoals paddestoelensoep. En zelf maken kan natuurlijk wel, maar soep maken om vervolgens ook nog een casserole mee te moeten maken...

Iemand Plenty more al gekocht?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr okt 03, 2014 18:59

Framboos schreef:
Iemand Plenty more al gekocht?
Ik twijfel zo! Ik vind het een geweldige kok, maar al 2 kookboeken gekocht deze maand en er zat best veel zuivel en ei in de recepten. Een vriendin zegt dat het met name achterin het boek zo is en best meevalt.
Ik twijfel nig even verder..

Marianne

Bericht door Marianne » zo okt 05, 2014 16:23

Vandaag plenty more besteld. Ik twijfelde ook nogal vanwege de kaas en eieren. Maar uiteindelijk toch besteld omdat het weer iets anders is, dan wat er meestal in veganistische boeken staat. Het is ook om te inspireren, niet om het helemaal precies na te maken, toch?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo okt 05, 2014 18:31

Ik stond er vandaag weer mee in mijn handen, maar heb het terug gelegd. Ik wacht even de volgende maand af.
Ik vind het een best duur boek, en ik heb er net twee nieuw waar ik nog veel uit wil koken.
Daarnaast vind ik de andere kaft, die nog moet uitkomen mooier :oops:
http://cache2.bdcdn.net/assets/images/b ... 746218.jpg
Die is dan wel in het Engels, maar dat maakt mij niets meer uit, met al die vegan kookboeken die in het Engels zijn ....

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 05, 2014 19:12

Dani schreef: Die is dan wel in het Engels, maar dat maakt mij niets meer uit, met al die vegan kookboeken die in het Engels zijn ....
Haha, dat vind ik een heel legitieme reden hoor!

Marianne

Bericht door Marianne » zo okt 05, 2014 21:34

Daar heb ik ook nog over getwijfeld, het boek met de mooie kaft is bij bol.com bovendien een stuk goedkoper.

Marianne

Bericht door Marianne » wo okt 08, 2014 20:59

ik heb hem binnen! Een schitterend kookbook maar er gaan enorme hoeveelheden zuivel doorheen. Veel feta, parmezaanse kaas, griekse yoghurt, ook labneh, ricotta. Vaak ook combinaties van kaas, eieren, eidooiers, boter, slagroom, mascarpone mozzarella, honing.
Het is wel een boek om ideeën en inspiratie op te doen, er staan de prachtigste gerechten (foto's!) in, het lijkt ook niet op de veganistische boeken die iedereen kent en natuurlijk zijn er vervangers te koop of te maken.
Als meer mensen het aandurven om het boek te kopen zouden we voor dit boek een aparte draad kunnen maken met de beste vervangers. Of gewoon de recepten in geveganiseerde vorm erin zetten...

Ik heb door de mooie plaatjes wel zin om eruit te koken. Morgen beginnen! Ik laat jullie nog wel weten of het enthousiasme blijft.

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 08, 2014 21:51

Hm, dank voor de review! Ik sla deze dan denk ik maar over. Vind het best leuk om vervangende dingen te vinden, maar er zijn genoeg boeken waarbij dat niet hoeft en die recepten bevatten die geprobeerd-en-goedbevonden zijn. En als ik dan 1 ding weglaat vraag ik me toch af of dat nou niet juist net de smaakmaker was..

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 09, 2014 17:19

Salad Samurai is - jaja, ik hakte de knoop door - naar me onderweg. :cheer:

Dit lijkt me trouwens een heel leuk kookboek! Maar of ik nou snel een Duits kookboek zou pakken.. Ik betwijfel het. Zo goed is mijn Duits nou helaas ook weer niet.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo okt 12, 2014 21:03

Jammer zeg van Plenty dat er weer zoveel zuivel inzit. Maar ALS ik het boek koop ben ik helemaal voor een topic met "veganize Plenty more" :D

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 14, 2014 21:57

Dani schreef: Oh en Chloe's Vegan Italian Kitchen is binnen! Ziet er geweldig uit en ik wil bijna alles wel maken (behalve het dessert gedeelte). :D Iemand deze al in bestelling / binnen / er wat uit gemaakt?
Ik ben een beetje teleurgesteld in dit boek. Op het oog ziet het er allemaal super uit. Maar als je echt dingen gaat maken, zijn ze vaak een beetje te simpel. Italiaans eten is simpel op zijn best, maar dan wel met smaken die elkaar versterken en goed aanvullen. Ik heb nu twee dingen eruit gemaakt die mwoa waren. Als ik nu een groente heb waar ik wat mee wil maken kijk ik eerst daar in, maar trekt niet echt. Binnenkort mijn post-its erin weer even langs.
Iemand anders dit boek al? Al aanraders?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo okt 15, 2014 13:23

Als je nu lid wordt van de Partij voor de Dieren voor EUR 30 per jaar, kun je Plenty More als cadeau uitkiezen :dansbanana: :dansbanana: :dansbanana: :dansbanana: :dansbanana: :dansbanana: :dansbanana:

Ik was al lid, maar mijn vriend nog niet ;)

Raynak

Bericht door Raynak » di okt 28, 2014 9:22

Ik zag deze gisteren:

Vegan Chocolate: Unapologetically Luscious and Decadent Dairy-Free Desserts - Fran Costigan.

http://i2.wp.com/anunrefinedvegan.com/w ... =369%2C460

Op deze site staat een review van het kookboek + een aantal foto's van recepten die ze al uit het boek heeft gemaakt: http://anunrefinedvegan.com/2014/10/27/ ... -costigan/

Hmmmmm, all chocolate, all desserts, all vegan :heart:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za nov 08, 2014 23:31

Vandaag deze spontaan in een random Duitse boekenwinkel gekocht.
Zal deze dan eindelijk mijn honger naar een fijn vegan Italiaans boek stillen? Ik hoop het!
Ziet er op het eerste gezicht goed uit en goed voor veel inspiratie..
:broco:

http://www.alles-vegetarisch.de/images/ ... aliano.jpg

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za nov 08, 2014 23:42

Hmm ziet er goed uit! Ik hoop het voor je, Italiaans is zo lekker.

Plaats reactie