Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
Stipp
Leefwijze: flexanist

Re: Kookboeken!

Bericht door Stipp » zo jun 08, 2014 21:41

Salad Samurai komt eraan! Bestelling staat op wordt verwerkt bij Bol.com. Ook PlantPower heb ik besteld, komt de 17e uit.

Ik geef te veel geld uit aan kookboeken :oops:
Groetjes Suzanne

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jun 08, 2014 22:40

Dat heb ik ook een tijd gehad, daarom heb ik nu al ruim een jaar een kookboekenstop. Ik zie echt leuke die ik zou willen hebben maar ik heb er geen plaats meer voor, zeker nu mijn woonruimte is gehalveerd. De helft van mijn boeken ligt nog in NL :roll:

Stipp

Bericht door Stipp » zo jun 08, 2014 22:51

Ik leg mezelf ook een stop op maar dan lees ik weer wat over een bepaald kookboek en dan is dat uiteraard altijd weer de laatste die ik koop, tot ik weer een andere tegenkom :roll:
Groetjes Suzanne

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 09, 2014 8:59

:lol: :lol:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jun 09, 2014 12:00

Ik heb ook Salad Samurai besteld. Ben heel benieuwd. Sommige mensen op het PPK forum hebben hem al in huis en zij zijn heel enthousiast.

Ik had een bol.com tegoedbon gekregen voor mijn verjaardag, dus toen ik toch bezig was heb ik ook The Art of Fermentation van Sandor Ellix Katz besteld. Geen vegan boek, maar wel vegan friendly. Ik heb al een paar keer iets met fermentatie gedaan, onder andere notenkaas en zuurdesem, dus ik ben benieuwd of ik uit dit boek nog wat nieuwe inspiratie kan halen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jun 09, 2014 22:37

Dankzij dit topic ook weer wat armer, zojuist Salad Samurai besteld :oops:
En Vegan Italiano van Donna Klein.
Zomers ben ik gek op Italiaans en salades, dus kom maar op met die boeken :P

Klinkt interessant Martine, dat boek over fermentatie!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jun 10, 2014 11:00

Dani schreef:En Vegan Italiano van Donna Klein.
Oooh ik kan niet wachten op je review daarvan :P

Wen

Bericht door Wen » di jun 10, 2014 11:44

Ik heb online eens naar reviews gekeken en Vegan Italiano ook besteld. Mijn man is gek op pasta ...
Ik laat jullie weten wat hij er van vindt.

Stipp

Bericht door Stipp » do jun 12, 2014 4:35

Vandaag komt Salad Samurai binnen als het goed is!
Groetjes Suzanne

Raynak

Bericht door Raynak » do jun 12, 2014 12:53

Die Salad Samurai klinkt goed, zet 'm op m'n lijstje.

Ik wil ook 'Chloe's Vegan Desserts', van Chloe Coscarelli nog hebben. Ik heb het e-book bij een vriend helemaal doorgekeken, and I want to eat it all!!!! :mrgreen:

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/l ... 577538.jpg

Wen

Bericht door Wen » do jun 12, 2014 15:24

:D

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jun 21, 2014 16:54

Dani schreef:Dankzij dit topic ook weer wat armer, zojuist Salad Samurai besteld :oops:
En Vegan Italiano van Donna Klein.
Zomers ben ik gek op Italiaans en salades, dus kom maar op met die boeken :P
Vegan Italiano kwam vanochtend binnen :P
Onderweg in de auto naar Duitsland (boodschappen) direct het eten voor vanavond uitgezocht. Een gemarineerde tomatensalade, een pasta met courgette en amandelen en als toetje meloen met een anijssiroop. Ben nu hard bezig aan het koken :D

Stipp

Bericht door Stipp » di jul 01, 2014 21:08

Plant Power is vandaag binnen gekomen, ben lekker op bed gekropen en ga hem zo doornemen. Ben benieuwd!
Groetjes Suzanne

Stipp

Bericht door Stipp » wo jul 02, 2014 23:03

Mijn eerste indruk is zeer goed! Fijne manier van schrijven dus dat leest lekker weg. Ben nog niet aan de recepten toegekomen maar de foto's zien er iig smakelijk uit. Morgenavond verder bestuderen zodat ik er van het weekend misschien wat uit kan koken.
Groetjes Suzanne

Darwin

Bericht door Darwin » do jul 03, 2014 15:29

Net Puur Plantaardig van Antoinette Hertsenberg besteld, ben benieuwd! :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jul 06, 2014 13:20

Martine schreef:Ik had een bol.com tegoedbon gekregen voor mijn verjaardag, dus toen ik toch bezig was heb ik ook The Art of Fermentation van Sandor Ellix Katz besteld. Geen vegan boek, maar wel vegan friendly. Ik heb al een paar keer iets met fermentatie gedaan, onder andere notenkaas en zuurdesem, dus ik ben benieuwd of ik uit dit boek nog wat nieuwe inspiratie kan halen.
En? Hoe bevalt dit boek? heb je er al iets uit gemaakt, of iets bijzonders uit geleerd?
Na het speciale diner bij Vlam in de Pan ben ik ook wat meer geïnteresseerd in fermenteren. Ik ben benieuwd wat jij er al mee gedaan hebt :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jul 06, 2014 15:26

Ik ben momenteel te weinig thuis om fermenten te bemoederen, dus ik heb nog niet echt iets uit het boek gemaakt, maar al wel veel gelezen. Het leest heel fijn, bijna als een roman. :)

Ik heb al best veel geleerd over de verschillende fermentatie-organismen die er zijn. Het boek heeft vooral geholpen om nog wat meer vertrouwen in fermentatie te krijgen. We zijn zo gewend om bacteriën als eng en gevaarlijk te zien, terwijl fermentatie heel veel voedingsmiddelen juist veiliger en gezonder maakt. Melkzuurbacteriën bijvoorbeeld maken voor zichzelf een omgeving (zuur) waar andere bacteriën en schimmels niet in kunnen overleven, zodat de kans op besmetting met ongewenste organismen kleiner is dan bij ongefermenteerd voedsel. En ze breken ook anti-nutrienten af, zodat je lichaam de aanwezige mineralen zoals ijzer en calcium beter op kan nemen.

Fermentatie projectjes die ik eerder al gedaan heb:
- notenkaas met rejuvelac en met Alpro yoghurt
- gefermenteerde pickles (wortel)
- dosa beslag van linzen en rijst
- zuurdesem (naanbrood, pannenkoekjes en een redelijk geslaagde poging tot ethiopische injera)
- gefermenteerde havermoutpap (geslaagd, maar ik moet nog wat meer aan de smaak wennen voor ik het echt ga eten)
- sojayoghurt (niet gelukt, waarschijnlijk omdat ik niet de goede temperatuur had)

Ik wil nog wat meer gaan experimenteren met dit soort dingen en misschien ook wat langdurige projecten doen, zoals miso en de lang gerijpte kazen uit Artisan Vegan Cheese. Zuurkool lijkt me ook heel tof om een keer zelf te maken en dat zou heel makkelijk moeten zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Stipp

Bericht door Stipp » zo jul 06, 2014 18:32

Gisteren nog 3 nieuwe boeken binnen gekregen:
- Artisan Vegan Cheese;
- Vegan beans from around the world; en
- Vegan Italiano.

Nu mag ik echt niets meer kopen de komende maanden!
Groetjes Suzanne

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jul 06, 2014 18:48

Leuk Martine! Ja de rejuvelac heb ik ook al eens gedaan voor de kaas uit Artisan Vegan Cheese. Het is inderdaad even wennen dat we het zo troebel moeten laten worden en dat het dan juist gezond is.
Ik wil mij eerst even gaan richten op groentes en daarna bonen. De kaasjes vond ik toch best veel werk en behoorlijk prijzig want de cashewnoten vliegen er doorheen. Eerste wat ik wil proberen zijn zoete aardappelen en tomaatjes.

@Stipp: herkenbaar! :D Ikzelf heb twee kookboeken gekocht deze maand, maar ik heb er ook nog eens twee gekregen de afgelopen week van mijn vriend (omdat hij het zo geweldig vind dat ik zo lekker bezig ben met eten en hij er ook van mee kan genieten *lief*) toen we in Amsterdam waren. Dat zijn overigens geen vegan boeken, maar wel boeken met veel groentes en fruit waaruit je veel inspiratie kan halen: Forest Feast Cookbook (wow wat ziet dat boek er mooi uit..) en Elke dag supergezond van Heidi Swanson.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do sep 25, 2014 20:43

Gisteren The Green Kitchen Travel binnen gekregen en vanavond al wat uit gemaakt: strawberry lentil taco's. Echt heel lekker. Prachtig boek, mooie foto's, leuke intro's bij de recepten. Ik heb veel zin om eruit te koken. Veel meer vegan gerechten dan in het eerste boek, het staat nu ook aangegeven welke gerechten vegan zijn :D

Plaats reactie