Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
Jippia

Bericht door Jippia »

Wellicht nog steeds te krijgen en anders ligt het ook best vaak bij de Slegte.
Bij de tweedehands boeken, maar de Slegte is vaak wat duurder in tweedehands boeken. Ik heb mijn exemplaar bij de kringloopwinkel in Utrecht gevonden voor veel minder dan ik bij de Slegte kwijt was geweest. Ik kijk vaak in kringloopwinkels bij de kookboeken en ook speur ik alle kleedjes af op koninginnedag. Dat levert soms heel goedkoop goede kookboeken op.

De honing is goed te vervangen door ahornsiroop of door oersuiker en soms kun je het weglaten zonder dat je het mist.

Mirjam

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

Ik kijk vaak in kringloopwinkels bij de kookboeken
er zijn ook speciale 2e hands boeken sites. Via zo'n site ben ik ook aan mijn exemplaar van het 'leven lang fit kookboek' gekomen.

Verder heb ik 'becoming vegan' maar dat is eigenlijk geen kookboek hoewel er wel een paar receptjes in staan, 'de veganistische keuken' van Ben Klok, het 'leven lang fit receptenboek' (<-- die gebruik ik echt nooit) en een hele flinke stapel vegetarische kookboeken, waarvan ik 'het grote vegetarische kookboek' (zo'n oranje met groene asperges op de buitenkant) nog wel eens gebruik voor de productinformatie (en er staan plaatjes in!!! :carro: ik hou van plaatjes)

Maar op zich ben ik altijd in voor kookboeken. Plaatjes kijken, recepten combineren, ideeen opdoen, heerlijk! :hungry:

Vaak heb ik wel bij veganrecepten op internet dat er veel dingen instaan die ik niet makkelijk kan krijgen :? . Is dat bij de vegankookboeken ook zo? (ik heb nog een verjaardagscadeautje tegoed, dus wie weet..... :wink: )[/quote]

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik heb vandaag Vegan with a Vengeance binnengekregen en ik ben benieuwd!

Op vakantie in Frankrijk heb ik in een biologische winkel, de Biocoop, een (bijna) veganistisch kookboekje gekocht: Le V?g?talisme en 118 recettes. De recepten zijn volgens mij niet zo heel bijzonder (nog niks gemaakt), maar ik vond het vooral leuk om te hebben. Het is eigenlijk niet zozeer veganistisch, maar meer gericht op gezondheid. Ze gebruiken ook geen geraffineerde suiker of alcohol. Wel een keer honing, maar afgezien daarvan is alles plantaardig.

Oh en Jet - de ingredi?nten in kookboeken die ik niet ken zijn meestal wel bij de natuurwinkel te krijgen. Ik ben wel dingen tegengekomen die ik niet kon vinden, maar meestal is het geen probleem.
In Vive le Vegan van Dreena Burton staan trouwens best veel glutenvrije recepten of tips om ze zonder gluten te maken, misschien iets voor jou? Of had iemand dat al gezegd? *vergeetachtig*

jet
Moderator

Bericht door jet »

In Vive le Vegan van Dreena Burton staan trouwens best veel glutenvrije recepten of tips om ze zonder gluten te maken, misschien iets voor jou? Of had iemand dat al gezegd? *vergeetachtig*
nee, had je nog niet gezegd :D nu wel :lol:

ik doelde eigenlijk meer op dingen die ik niet standaard in huis heb, ik noem bijvoorbeeld xanthaangom enzo.
De standaardingredienten als rijstmeel, tapiocameel, sojamelk, sojaroom, tofu enzo, dat heb ik allemaal standaard in huis.
Waarschijnlijk heb ik er last van omdat ik vaak 's avonds bedenk dat ik iets wil gaan maken, en dan ontdek dat ik de ingredienten niet heb.... (en natuurlijk is ook de toko of reformwinkel niet naast de deur, of nog open op dat tijdstip :) )

Maar..... mn choco/carob taart is gelukt en hij was echt vingers-erbij-opetend lekker :carro:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ooh OK :) Xanthaangom ben ik nog nooit tegengekomen in recepten. Wel 'silken tofu' en 'shortening', die heb ik allebei nooit gevonden hier. Al heb ik wel een pakje silken tofu gevonden in Frankrijk(!). Misschien moet ik hier beter leren zoeken :lol:
Maar neem nou miso, dat heb ik ??n keer gebruikt in een recept en nu staat er hier al een hele tijd een aangebroken pakje in de koelkast... da's dan weer zonde. Ik weet gewoon niet waar ik het verder nog voor kan gebruiken.

Mooii dat de taart zo lekker was :D Het laatste wat ik heb geprobeerd te maken was ijs. En dat was vies, echt heel erg vies. Er was vast iets mis met de kokosmelk, stom... :(

jet
Moderator

Bericht door jet »

Gok dat de toko hier wel silken tofu heeft, die hebben namelijk stapels van dat spul (gerookt, gebakken, je kunt het zo gek niet bedenken). :)
Miso dat kun je door je soep gooien, Jappanners maken er o.a. soep van. Ook kan het door je aziatische sausjes of rijstgerecht of iets dergelijks.
Hier een linkje over miso: http://www.vegetarisme.be/php/faq1.html ... nr=6&ID=41

Wat is 'shortening' trouwens? :D

:carro:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik heb hier in de natuurwinkel naar silken tofu gevraagd, maar ze had er nog nooit van gehoord... ik zal ook eens een toko binnenstappen :)

Bedankt voor de link! Nu je het zegt, ik kwam een tijdje geleden een recept voor misosoep tegen dat ik wilde proberen. Alleen denk ik niet dat de miso die ik heb staan nu nog goed is... geen idee hoe lang je zoiets kunt bewaren.

Ik weet trouwens nog steeds niet wat shortening precies is, maar volgens mij kun je het vervangen met margarine...
Dit zegt wikipedia.

jet
Moderator

Bericht door jet »

De natuurwinkels, en reformwinkels hier hebben het (silken tofu) inderdaad ook niet. Het wordt wel vaak gebruikt in aziatische recepten of gerechten, dus vandaar mijn gok op de toko.

Shortening ga ik denk ik niet gebruiken :D het maakt de gluten korter, oftewel, je deeg wordt brokkeliger, en daar ik geen gluten mag is mn deeg al 1 en al brokjes :lollol: dus geen shortening voor mij..... :)

reggie

Bericht door reggie »

als je natuurwinkel vers geleverd krijgt van udea(o.a. Vitatas)kan deze zijde tofu
in ieder geval bestellen
het bestelnr van udea is 1952 Demeter tofu zijden Taifun
echter de verpakkingseenheid is 5 dus als deze het niet in het assortiment wil nemen moet je de hele verpakking kopen kun je ook nog korting proberen te krijgen verkoopprijs denk ik rond 2,50 per stuk momenteel

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Dankje, Reggie! Wel vreemd dan dat ze er bij 'mijn' natuurwinkel niets van wisten - ze hebben daar inderdaad zo'n Vitatas. Maar nu kan ik er eens naar vragen :)
En misschien nemen ze het binnenkort wel op in het assortiment, aangezien ze naar een groter pand gaan
lol ik gebruikte de bananasmilie

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik heb nieuwe kookboekjes :cheerie:
(nou ja nieuw....)

ik heb op een 2e hands boekenmarktje vandaag gekocht:
+?0,50: 101 vegetarische recepten van Joke Avegaart - van Gogh. Dat leek in eerste instantie vooral vega ipv vegan, maar bij bijna elk recept staat aangegeven hoe je het vegan kan maken, en er staan allerlei tips in voor vegans...
+?1,00: Eten van moeder aarde van Frances Moore. Ook vega volgens mij, want ik zag wat kaas of ei voorbij vliegen in de gauwigheid, maar ik doe er vast leuke ideeen uit op.

ik ga weer genieten :dansbanana: :hungry2: :hungry: :broco:

groetjes
jet :carro:

vegalan

Bericht door vegalan »

jet schreef:Ik heb nieuwe kookboekjes :cheerie:
(nou ja nieuw....)

+?1,00: Eten van moeder aarde van Frances Moore. Ook vega volgens mij, want ik zag wat kaas of ei voorbij vliegen in de gauwigheid, maar ik doe er vast leuke ideeen uit op.
Ik heb dat boekje ook en komt uit een reeks van moeder aarde.
Zo heb ik nog Peulvruchten en granen van moeder Aarde, De oosterse keuken van moeder Aarde, Dranken van moeder Aarde, Zuivel van Moeder Aarde, aan tafel bij moeder Aarde, Recepten van moeder Aarde en de franse keuken van moeder Aarde. Allemaal vega en vegan recepten.
Maar helaas maar weinig plaatjes!

.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Maar helaas maar weinig plaatjes!
inderdaad, ik hou van plaatjes :(

maar op zich, voor die prijs kon ik ze niet laten liggen.... :D

Anna

Bericht door Anna »

eten van moeder aarde...jeugdherinneringen van gierst, linzen en gekookte tofu schieten voorbij....
misschien kun je zelf mooie plaatjes posten hier van de recepten :D

mijn ouders hadden ook een geweldig :hippy: -kookboek getiteld 'brown rice and love'.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Framboos

Bericht door Framboos »

Jaaa, die wil ik allebei wel hebben... Weet alleen niet precies hoe duur het nou wordt met verzendkosten. Snap niet echt wat daar nou staat...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Wat ik ervan begrijp is dat je (als je alleen die twee boeken bestelt) hier die 5 dollar aan je karretje moet toevoegen. Dan moet het toch goed zijn? Zo heb ik het nu gedaan...
Ik ben benieuwd. Die foto's van Vegan Yum Yum zijn altijd z? mooi :shock:

Framboos

Bericht door Framboos »

Maar het lijkt me zo weinig. Niet dat ik klaag, maar ik vraag me echt af of het wel klopt. Als je naar de verzendkosten bij Amazon kijkt...

Als het echt maar vijf dollar is, dan ga ik ze gelijk kopen. Ben zooo benieuwd naar Lolo's boek!

Framboos

Bericht door Framboos »

O, wacht, ik snap het eindelijk. Die vijf dollar komt bovenop de normale verzendkosten (in Amerika), dus betaal je 8 dollar nogwat in totaal.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ja, het is dus 9,60 in totaal als ik me goed herinner.

Trouwens, ik zag net dat Veganomicon nu op bol.com staat, alleen staat erbij dat het niet meer beschikbaar is. Volgens mij was-ie er al nooit beschikbaar, maar goed...
Niet dat het verstandig zou zijn als ik er meteen n?g een kookboek bij zou kopen :roll:

editeditedit: ik lees net hier in het commentaar van ene Eva:
unfortunately it won?t be possible to ship the book to the Netherlands, but let?s hope you will get famous and have an international break-trough?.
wat zou ze daarmee bedoelen?

Plaats reactie