Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Er was me gevraagd of ik wat recepten neer wilde zetten van mayonaise. Ik ben op het idee gekomen door het mayo recept in 'cookbook for people who love animals'. Het is geen overschrijven van het recept maar mijn eigen interpretatie.

Ik gebruik bekers van 250 ml.
In een pot met wijde hals (is makkelijk om de mayo in klaar te maken en om het er in te bewaren) doe je een halve beker sojamelk naturel (Provamel), dan 2 eetlepels appelazijn, dan 1 theelepel knoflookpoeder, cayennepeper naar smaak, kruidenzout naar smaak (ik doe ongeveer een halve theelepel) en 2 theelepels simpele mosterd. Dit ga je mixen met een staafmixer. Dan voorzichtig een hele beker zonnbloemolie (geen biologische want dat smaakt erg sterk) voorzichtig in een straaltje erbij gieten en blijven mixen. Als alles erbij is heb je een dikke mayo. Je kunt er nog een beetje agavesiroop bij doen of suiker.

Variaties:

massalamayo: 1 1/2 theelepel hindoestaanse massala (lijkt op kerrie, maar ik vind dit meer smaak hebben) aan het begin al bij de sojamelk doen en zeker een scheutje agavesiroop of schepje suiker. Evt extra cayennepeper.

kruidenmayo: Als de mayo klaar is, een volle eetlepel saladekruiden door de mayo roeren of verse kruiden natuurlijk.

tomatenmayo: Als de mayo klaar is een flinke scheut ketchup erdoor doen (bruno fischer vind ik het lekkerst) en naar smaak geroosterde paprika in kleine stukjes erdoor roeren naar smaak.

Soms doe ik basismayo en wat in stukjes gesneden augurk erdoor.

Ik bewaar de mayo in de koelkast en het blijft wel een kleine week goed.

Wen

Bericht door Wen »

Thanks. Ik ga hem zeker proberen:)

Jippia

Re: Kookboeken!

Bericht door Jippia »

Klinkt lekker.

Pasgeleden waren we bij de Slegte in Nijmegen en daar heb ik de boeken Veggie hoofdgerechten en Voorgerechten en salades van Troth Wells gekocht. Veel recepten zijn veganistisch of veganistisch te maken. Er is ook een deel over nagerechten, maar dat vond ik minder interessant. Volgens mij gingen er ook vaak eieren in.

Mirjam

Boukje

Bericht door Boukje »

ik heb dus vorige week VWAV binnen gekregen en ben ik de enige die dit helemaal niets vind?

Ik vind tofu en echt zo mega vies ( en tempeh ook) en hoe ik het ook bereid word ik er zo misselijk van dat ik het niet eens kan doorslikken. Ik vind het dan ook jammer dat er in dit boek veel mee gewerkt wordt (wat tofu is voor mijn gewoon vies).

Ik heb ook een ander boekje Vegan cooking for one (die vind ik ook niet super) vaak komen er dingen in voor die ik niet lekker vind.

Ik houdt niet veel van rijst, ik lust geen tofu/tempeh en ik hou niet van peulvruchten (ik lust alleen sperzibonen, linzen, sugar snaps en tuinbonen) verder vind ik bonen een erg vies smaakje hebben (rare zachte binnenkant).

Ik wil niet elke dag sla eten maar ik heb dus enorme moeite om alternatieven te vinden en dus veganistisch te eten. Zijn er misschien leuke veganistische boeken die niet continu bonen en of tofu gebruiken? Maar gewoon een gerecht met aardappel oid.

Heeft iemand ook nog een idee wat ik kan gebruiken ipv tofu enzo?

Alvast bedankt groetjes Boukje.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Vind je seitan wel lekker? Misschien kun je dat soms gebruiken in plaats van tofu.

En misschien is the Mediterranean Vegan Kitchen van Donna Klein iets voor je, daarin wordt helemaal geen tofu/tempeh/seitan gebruikt.

Wen

Bericht door Wen »

De boeken van Sarah Kramer zijn echt super. Ik heb La Dolce vegan en ik vind het super. Niet veel tofu en geen tempeh. Je kan ook stukjes tofu in gerechten vervangen door stukjes andere vleesvervanger.

Boukje

Bericht door Boukje »

Bonnie schreef:Vind je seitan wel lekker? Misschien kun je dat soms gebruiken in plaats van tofu.

En misschien is the Mediterranean Vegan Kitchen van Donna Klein iets voor je, daarin wordt helemaal geen tofu/tempeh/seitan gebruikt.
Ik heb seitan nog niet geprobeerd (ik woon niet in de buurt van winkels waar je dat kunt kopen, maar ik zal binnenkort wat halen :) )

Dat boek klinkt wel goed dan hihi misschien dat ik even recencies enzo op zoek. Ik vond ook het zo zonde toen ik VWAV kocht (omdat ik veel positieve berichten las) en bleek dat ik het dus helemaal niet super vind.

Boukje

Bericht door Boukje »

Wen schreef:De boeken van Sarah Kramer zijn echt super. Ik heb La Dolce vegan en ik vind het super. Niet veel tofu en geen tempeh. Je kan ook stukjes tofu in gerechten vervangen door stukjes andere vleesvervanger.
Klinkt goed Wen, met wat vervang je dan tofu? vaak zijn vleesvervangers met 'ei' heb ik gezien in de super markt en dat schiet ook niet op :roll:

Wen

Bericht door Wen »

In het boek van Sarah Kramer zijn ook enkele gerechten met bonen en daar kan je ze perfect weglaten zonder ze te vervangen. Dat hebben we al een paar maal geprobeerd. Wijzelf hebben niks tegen tofu, maar ik denk dat je toch wel vervangers zou moeten kunnen vinden. Of gewoon de tofu weglaten en bij de maaltijd een veggie burger eten. In de boeken van Sarah Kramer ga je denk ik wel je ding vinden hoor. Je moet maar eens googlen

Sakura
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Sakura »

hey,

ik ben opzoek naar een goed vegan bakboek, hebben jullie tips?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Met alleen maar bakrecepten?
Ik heb zelf Vegan Cupcakes Take Over The World, waar ik erg blij mee ben :mrgreen:

twee andere bakboeken: The Joy of Vegan Baking en My Sweet Vegan, maar die heb ik zelf niet, dus daar kan ik verder weinig over zeggen. Zeker over die laatste heb ik wel veel positiefs gelezen...(:

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

ja liefst een met vooral bakrecepten

Marla

Bericht door Marla »

Ok, omdat de pond nu echt belachelijk laag staat ga ik wat kookboeken aanschaffen. Ik heb geen tijd om alles hier door te gaan spitten dus als mensen zo vriendelijk zouden willen zijn om mij te vertellen welk boek ik absoluut moet aanschaffen ben ik heel tevreden :)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Mijn favoriete vegan kookboeken zijn 'Vegan with a Vengeance' van Isa Chandra Moskowitz, 'Vegan Vittles' van Joanne Stepaniak en 'Simple Treats' van Ellen Abraham. Die laatste is vooral voor mij een succes omdat er alleen ongeraffineerde suikersoorten in gebruikt worden.

Marla

Bericht door Marla »

Die Vegan Vittles is daar geloof ik uitverkocht maar ze hadden dan wel weer een andere versie, ik zal zo even kijken hoe dat precies zat.

Framboos, heb jij nog tips?

Framboos

Bericht door Framboos »

Dreena Burton natuurlijk, Vive le Vegan vooral. En de oatmeal raisin cookies alleen zijn al een reden om Eat, drink & be vegan te kopen (hoewel daar ook wel wat dingen in staan die je niet kunt maken omdat je de ingrediënten niet kunt kopen).

VlV is wel echt mijn favoriet. En samen met VwaV en VctotW zijn dat mijn meest gebruikte kookboeken. Verder zijn er nog wel wat kookboeken die ik je wel aan kan raden, maar dan heb ik er meestal maar een paar recepten uit gekookt...

Wen

Bericht door Wen »

Voor mij gaat er niks boven Sarah Kramer "La dolce vegan"

Marla

Bericht door Marla »

Wen schreef:Voor mij gaat er niks boven Sarah Kramer "La dolce vegan"
Grappig, die gebruik ik zelf echt amper. Ik weet niet waarom maar ik pak hem heel vaak met het idee er iets uit te gaan maken maar na wat geblader zet ik hem weer ongebruikt terug in de kast. Heb je nog tips qua recepten?

Framboos

Bericht door Framboos »

DAt heb ik ook. Komt een beetje omdat ik het idee heb dat het meer een verzameling van wat ingestuurde recepten is zonder dat ze ze uitvoerig getest heeft en dat het dus een beetje een 'hit & miss' is.

Art

Bericht door Art »

Er zijn zeker geen (goede) nederlands kookboeken voor vegan eten?

Plaats reactie