Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
vegamike
Leefwijze: veganist

Re: Kookboeken!

Bericht door vegamike »

Was vorige week in Gent en vond het kookboek van Avalon in de boekenwinkel. Erg leuk boek, nieuwe leuke tips en geheel veganistisch.

http://www.restaurantavalon.be/kookboek.htm

Marla

Bericht door Marla »

Framboos schreef:Heeft iemand The best veggie burgers on the planet, van Joni Marie Newman? Ik vind het echt een aanrader (zorg wel dat je glutenmeel hebt, dat komt in ... 3/4e van de recepten voor denk ik).
Ik heb hem gekregen van iemand die het zelf verschrikkelijk vond, zij had een aantal recepten geprobeerd en vond ze echt goor. Dat nodigt niet echt uit om er iets uit te proberen, dus als jij (of iemand anders) nog tips hebt, graag!

Verder vroeg ik me af of iemand "Hearty Vegan Meals for Monster Appetites" heeft? Ik heb hem al een tijdje maar heb er nog amper iets uit gemaakt. Dus als iemand een aanrader heeft?

Ik vind het wel lastig, ik vind koken echt heel leuk maar sinds ik een kindje heb is het een stuk lastiger om echt uitgebreid recepten uit te proberen. Dat mis ik wel. Het stomme is, recepten uit Vegan on the Cheap zijn best te doen in korte tijd maar die vind ik dan vaak weer te saai. Ik ben geloof ik een beetje te veeleisend aan het worden :roll:

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Ik heb het best veggie burgers boek ook en ik vind de burgers tot nu toe lekker. Ik heb geen glutenmeel, dus moest daar omheen koken ;) Ik vind de pesto burgers favoriet!
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Marla

Bericht door Marla »

Welke heb je verder nog geprobeerd?

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik heb het veggieburgers boek en ben wel fan! Vrijwel alles van wat ik eruit heb gemaakt was zeker lekker. Vooral de Denver omelet burgers maak ik nog vaak (wel met aanpassingen want 1/2 cup olie is mij veel te veel. en ik ga ook niet eerst seitan ham en bacon bits maken dus die laat ik altijd weg).

Verder zijn de all american burgers en de barbecuesaus ook erg lekker. Een seitanburger met cashewkaas vulling was echt smullen van de BBQ, heb ook de black bean burgers al eens gemaakt met succes. De Scarborough Fair Tofu burger, de really meaty burger en de bacon cheese burger vielen ook in de smaak. Van de chicken fried steak burger heb ik kleine nuggets gemaakt voor bij een gourmet. Ik kook er niet zo vaak uit maar heb er zeker geen slechte ervaringen mee! Ik heb eigenlijk nooit meer kant-en-klare vega producten gekocht sinds ik dit boek heb.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Ananas, jij had het toch ergens over de verkrijgbaarheid van TVP (?) granules in Den Haag? Ergens in Maria ho eve toch?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Marla

Bericht door Marla »

Ananas schreef:Ik heb het veggieburgers boek en ben wel fan! Vrijwel alles van wat ik eruit heb gemaakt was zeker lekker. Vooral de Denver omelet burgers maak ik nog vaak (wel met aanpassingen want 1/2 cup olie is mij veel te veel. en ik ga ook niet eerst seitan ham en bacon bits maken dus die laat ik altijd weg).

Verder zijn de all american burgers en de barbecuesaus ook erg lekker. Een seitanburger met cashewkaas vulling was echt smullen van de BBQ, heb ook de black bean burgers al eens gemaakt met succes. De Scarborough Fair Tofu burger, de really meaty burger en de bacon cheese burger vielen ook in de smaak. Van de chicken fried steak burger heb ik kleine nuggets gemaakt voor bij een gourmet. Ik kook er niet zo vaak uit maar heb er zeker geen slechte ervaringen mee! Ik heb eigenlijk nooit meer kant-en-klare vega producten gekocht sinds ik dit boek heb.
Nou na zo'n enthousiaste post moet ik wel :)
Ik ging er gisteren nog eens in kijken en ik denk dat ik ook een beetje wordt afgeremd door het gebruik van dat soja granulaat. Ik heb daar gewoon nog niet erg goede ervaringen mee.

Ananas

Bericht door Ananas »

Apraxia schreef:Ananas, jij had het toch ergens over de verkrijgbaarheid van TVP (?) granules in Den Haag? Ergens in Maria ho eve toch?
Nee hier in Mariahoeve koop je liquid smoke bij de lokale Coop :) maar die granules kocht ik bij de Biomarkt in A'dam van Vantastic Foods.

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Ja dat TVP houdt me wel tegen om er veel uit te maken. Ik kan het hier nergens krijgen.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke burgers ik nog meer heb gemaakt. Maar iets van twee of drie recepten, omdat ik veel ingredienten niet kan krijgen.

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb zelf TVP bij iHerb besteld. Daar had ik de laatste keer ook mijn glutenmeel vandaan. Als je onder een bepaald gewicht blijft vallen de verzendkosten daar enorm mee. Ik hoor alleen wel van mensen dat ze soms belasting moeten betalen maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Is er bij jullie in de buurt echt geen TVP? Zelfs toen ik bij mijn ouders in Zeeland was kon ik nog sojabrokjes van Vetara kopen bij de locale natuurwinkel. Die zijn wel iets groter dan het echt TVP granulaat, maar dat maakt volgens mij niet zo veel uit en desnoods zou je ze zelf nog wat fijner kunnen malen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marla

Bericht door Marla »

Ja die van vetara kan ik hier wel krijgen maar die vind ik zelf niet lekker. Bij de biomarkt kan ik natuurlijk die van Vantastic Foods halen, maar ik bestelde sowieso al bij iHerb dus was het makkelijk om het daar te halen :)

Nou, ik heb net de mayo uit het burgerboek gemaakt, lekkere smaak, maar nog wel wat korrelig. Toch maar een vitamix blender kopen dus ;)
Vanavond maak ik de all american burgers, met erbij de smokey potatoe salad en de creamy bbq coleslaw.

vegamike

Bericht door vegamike »

Ik vind de 'bacon cheese burgers' errug lekker (blz. 89). Maak er altijd een grote voorraad van voor in de vriezer, makkelijk weer op te warmen in de oven :wink:

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Nou ja, het hielp ook niet dat ik geen idee had wat TVP eigenlijk is. Ook na het googlen kwam ik niet veel verder. Maar ik kan dus ook soja gehakt gebruiken? Want dan kom ik er wel uit :)

Ananas

Bericht door Ananas »

TVP = textured vegetable protein: http://nl.wikipedia.org/wiki/Textured_v ... e_proteine

Nederlanders noemen het ook wel sojabrokken but that sounds like dog food to me.

Uniflame
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Toch wel grappig. Ik maakte laatste vegan gevulde pittas (uit A vegan taste of Greece) en daar stond het dus als textured vegetable protein uit geschreven maar helemaal niet herkend als TVP. Dus ik heb vega gehakt gebruikt en dat ging prima, maar bij burgers zullen ze dan wel uit elkaar vallen denk ik. Toch eens op jacht dan maar :)
Laatst gewijzigd door Uniflame op wo nov 07, 2012 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Het is voor mij al heel verhelderend dat de TVP granules gewoon sojabrokjes zijn. Die kan je overal wel kopen.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

De "meatloafburgers" uit de "Best Veggie Burgers" liggen nu in de oven.
Ik heb kleine sojabrokjes gebruikt (van de "Oriëntal"). De volgende keer denk ik dat ik de brokjes even in de blender doe voordat ik ze verder verwerk. Het is wel lekker grof zo...dat dan weer wel...zo eerst maar eens even proeven als ze uit de oven komen ;)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Framboos schreef:Ik heb 'm nog niet omdat ik wacht op de nieuwe uitgave. Als ik 'm heb kan ik het je laten weten...
Heb je dit kookboek misschien al?
Ik kan trouwens wel tegen soja. Ik blijk supergevoelig voor gluten te zijn en doordat ik per ongeluk toch teveel gluten at, kreeg ik weer allerlei klachten.
Idioot dat er in zoveel producten gluten zitten, zelfs als het niet op het etiket staat. Zelfs zonder de melding 'mogelijk besmet met gluten'. Het is soms net russische roulette.
We zijn hier nu bezig om weer meer plantaardig te eten, dat lukte de afgelopen maanden niet goed omdat ik steeds honger had en me erg moe voelde.

lena

Bericht door lena »

Wat fijn Annikka-Ayla! Dat geeft je toch een stuk meer ruimte. Eet je wel genoeg peulvruchten en groene groenten? Op de "gezond vegan eten forums" (van die mensen die plantaardig eten voor hun gezondheid, in plaats van ethische overwegingen) lees ik altijd dat dat heel belangrijk is voor een vol gevoel en een algeheel gevoel van gezondheid. Als je peulvruchten niet gewend bent rustig opbouwen, en/of het in eerste instantie houden bij linzen enzo.

Plaats reactie