Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Re: Kookboeken!

Bericht door marjan » vr jul 29, 2011 16:02

Mijn favoriet is jarenlang geweest "10 jaar veganisMenu" (10 jaar NVV 1987 - 1997). Er staan allerlei recepten in die in het blad van de NVV gestaan hebben. Het fijne is dat er een ingredientenzoekfunctie bij zit. In combinatie met mijn biologische groentekrat vond ik dat geweldig! Ik heb me ook jarenlang hard gemaakt voor een vervolg op dit kookboek maar ik vrees dat het er niet meer komt nu er via internet zoveel te vinden is... :(

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr jul 29, 2011 16:08

marjan schreef:Mijn favoriet is jarenlang geweest "10 jaar veganisMenu" (10 jaar NVV 1987 - 1997). Er staan allerlei recepten in die in het blad van de NVV gestaan hebben. Het fijne is dat er een ingredientenzoekfunctie bij zit. In combinatie met mijn biologische groentekrat vond ik dat geweldig! Ik heb me ook jarenlang hard gemaakt voor een vervolg op dit kookboek maar ik vrees dat het er niet meer komt nu er via internet zoveel te vinden is... :(
Daar had ik inderdaad ook over gelezen, maar ik kan alleen inactieve links vinden. Hij wordt niet meer uitgegeven, neem ik aan?

marjan

Bericht door marjan » vr jul 29, 2011 16:16

Nee, volgens mij was het een éénmalige uitgave in eigen beheer van de NVV. Je zou het kantoor van de NVV nog eens kunnen mailen via info@veganisme.org Mischien zijn er nog een paar op voorraad. Geen idee. Je zou ook een oproep op het forum of in het blad van de NVV kunnen plaatsen of iemand er één heeft en hem kwijt wil omdat hij of zij er bijvoorbeeld niets mee doet.

Ananas

Bericht door Ananas » za jul 30, 2011 21:51

Ohhhh ik zie een gat in de Nederlandse markt

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » zo jul 31, 2011 10:20

Fynnya schreef:
Sascha schreef:Ik heb zelf ook de dikke vegetarier, niet veganistisch maar elk vegan recept is wel aangegeven met een v en het zijn er uiteindelijk nog wel behoorlijk wat.
Een categorie met Nederlandstalige boeken die niet veganistisch zijn, maar wel ook veganistische recepten heeft of aanpassingen voor veganisten, is inderdaad ook wel een goed idee. Weet jij (en anderen) er nog meer?
Het 'Een leven lang fit' kookboek van Marilyn Diamond is volgens mij ook een goede voor in het lijstje al heb ik geen idee of deze nog uitgegeven wordt.

edit: Ik heb even gezocht maar kom het alleen nog tweedehands tegen. Wel jammer want alle recepten zijn vegan en ook al hang je hun filosofie niet aan zijn er toch veel lekkere en gezonde recepten uit te halen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo jul 31, 2011 17:09

Barbera schreef:Wel jammer want alle recepten zijn vegan
Stonden daar niet ook recepten met honing in? Of is dat een andere van hen?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » ma aug 01, 2011 9:29

Fynnya schreef:
Barbera schreef:Wel jammer want alle recepten zijn vegan
Stonden daar niet ook recepten met honing in? Of is dat een andere van hen?
Klopt, al is dat in heel weinig recepten. En je kunt het gemakkelijk vervangen door een vegan optie.

Berti

Bericht door Berti » do aug 04, 2011 6:17

Ananas schreef:Ohhhh ik zie een gat in de Nederlandse markt

jazeker, die markt zit er nog vol mee hoor.

Framboos

Bericht door Framboos » di aug 23, 2011 18:23

lena schreef:
Barbera schreef:Heeft iemand 'the ultimate uncheese cookbook' en zo ja wat vind je ervan?
Ik heb het vaak van de bieb geleend, toen mijn bieb het nog had. Ik vond het een goed boek. Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn. De recepten zijn volgens mij wat hit and miss. Sommigen zijn super (en dat maakt het een goed boek voor mij), anderen echt vies, dat je denkt "wat is dit?!". Maar er is niet een ander vergelijkbaar boek, dus ik vind het toch een aanrader. Als je een Amazon account hebt kun je met "search inside the book" wat recepten bekijken.
Zelfde mening als lena: het is een beetje hit and miss, maar er zitten een aantal echt goede recepten tussen die het mi zeker de moeite waard maken. En je moet de 'dit smaakt precies als ..[vul kaassoort in]' negeren, want dat doet het niet, maar er staan echt lekkere dingen in!

Anna

Bericht door Anna » do aug 25, 2011 13:33

marjan schreef:Nee, volgens mij was het een éénmalige uitgave in eigen beheer van de NVV. Je zou het kantoor van de NVV nog eens kunnen mailen via info@veganisme.org Mischien zijn er nog een paar op voorraad. Geen idee. Je zou ook een oproep op het forum of in het blad van de NVV kunnen plaatsen of iemand er één heeft en hem kwijt wil omdat hij of zij er bijvoorbeeld niets mee doet.
toevallig heb ik van de week mijn kookboeken kritisch uitgezocht en zowel 10 jaar Veganismenu, als suksesresepten uit de voedselkoöp-keuken als the cookbook for people who love animals gaan eruit.
mocht iemand interesse hebben...?

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » do aug 25, 2011 19:02

Anna schreef:
marjan schreef:Nee, volgens mij was het een éénmalige uitgave in eigen beheer van de NVV. Je zou het kantoor van de NVV nog eens kunnen mailen via info@veganisme.org Mischien zijn er nog een paar op voorraad. Geen idee. Je zou ook een oproep op het forum of in het blad van de NVV kunnen plaatsen of iemand er één heeft en hem kwijt wil omdat hij of zij er bijvoorbeeld niets mee doet.
toevallig heb ik van de week mijn kookboeken kritisch uitgezocht en zowel 10 jaar Veganismenu, als suksesresepten uit de voedselkoöp-keuken als the cookbook for people who love animals gaan eruit.
Ja ik heb interesse. Hoe zullen we dit organiseren?

Anna

Bericht door Anna » vr aug 26, 2011 8:00

Duifje schreef:
Anna schreef:
Ja ik heb interesse. Hoe zullen we dit organiseren?
ik heb je een bp gestuurd :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za aug 27, 2011 0:20

Ik heb een vegan rauw food kookboek gekocht: 'Recipes Naturally!' :)

Lilly
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lilly » vr sep 16, 2011 20:45

Ik ben mijn veganistisch pad gestart met het boek 'The Happy Herbivore' van L. Nixon, en ik ben er ontzettend enthousiast over, zij heeft tevens een leuk Blog en zeer actieve Fb pagina.

Het boek is erg overzichtelijk, duidelijk en makkelijk leesbaar en alle recepten zijn behalve veganistisch ook nog vetvrij of vetarm!

Ik bak bijna elk weekend een muffin recept of iets anders lekkers en heb al meerdere vleeseters kunnen overtuigen van het feit dat je dus ook zonder ei, melk, boter etc. heerlijke dingen kunt maken!

(misschien is dit boek al genoemd maar ik ben nieuw op dit forum en 33 pagina's teruglezen was me wat te veel).

cavia

Bericht door cavia » vr sep 16, 2011 20:48

weet iemand een vega(n) scandinavisch kookboek?

Ananas

Bericht door Ananas » za sep 17, 2011 11:39

Puur Plantaardig is uit :)

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

twijfel nog, maar denk dat ie wel op de kookboekenplank zal belanden hier.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za sep 17, 2011 12:34

cavia schreef:weet iemand een vega(n) scandinavisch kookboek?
Ik heb een Zweeds vegan kookboek. Ziet er heel leuk uit. Nu nog Zweeds leren want ik snap er weinig van :grin:
't was een kadootje.

Zen

Bericht door Zen » ma sep 19, 2011 10:49

Ananas schreef:Puur Plantaardig is uit :)
Heeft iemand deze al in huis? Alle recepten zijn ook echt vegan neem ik aan, toch?

Wellicht iets voor de NVV om te verkopen? Zoveel Nederlandstalige vegan kookboeken zijn er niet, volgens mij. Maar misschien eerst wat ervaringen van mensen afwachten.
Cut cold stone with a warm heart

cavia

Bericht door cavia » ma sep 19, 2011 10:54

ik heb m in de boekhandel doorgebladert. vond er persoonlijk niet zo veel aan. veel dingen die je "toch al kent", zeg maar. maar als kadootje (voor een vegetariër), of voor een beginnende vegan is het een leuk boek.

Ananas

Bericht door Ananas » zo sep 25, 2011 18:38

Ik heb Puur Plantaardig vanmiddag gekocht bij de selexyz. Het is een mooi boek, vrolijke kleuren en mooie foto's. De ingrediënten zijn bijna allemaal bij de supermarkt te koop (hoewel ik wel een beetje afknapte op hun so called 'vloeibare rook' die alleen via hun website te koop zou zijn). Het is echt vegan, maar in 1 recept wordt quorn als eerste ingrediënt genoemd (x gram quorn, of vegaslagerproduct, of rooktofu). Dat is wel jammer. Maar het bevat dan wel weer veel verschillende soorten recepten, voor ontbijt/lunch, hapjes, bbq, toetjes...
Vind het een goed boek voor mensen die nog niet bekend zijn met vegan koken, aardig wat basisrecepten en dus niet zo lastige ingrediënten. In dat opzicht veel beter geschikt dan ecofabulous. Maar als je al heel veel kookboeken hebt, zal het niet zoveel toevoegen.
Denk zeker dat dit een goed boek is om bij NVV stands te verkopen.

Plaats reactie