Kookboeken!

Moderator: Martine

Plaats reactie
Purplehippie
Leefwijze: veganist

Re: Kookboeken!

Bericht door Purplehippie »

Ohja, ik heb ook nog een link naar een gratis kookboek met ontbijt en lunch gerechten (voor kinderen en volwassenen). Ik weet niet of dit de meest handige draad is om 'm in te plaatsen, maar dit is 'm:
http://www.onefrugalfoodie.com/download ... ecipes.pdf" target="_blank

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Dit boek is niet alleen niet veganistisch maar ook nog eens niet vegetarisch..

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Opmerkelijk: "Many schools now have peanut-free or even nut-free policies, where children are not permitted to bring peanuts and/or nuts to school due to food allergen concerns of other students. Please respect these policies."

forisma schreef:Dit boek is niet alleen niet veganistisch maar ook nog eens niet vegetarisch..
Life sucks. :D

Anna

Bericht door Anna »

Purplehippie schreef:Inhakend op het onderwerp foto's: ik vind kookboeken met foto's ook veel fijner dan die met alleen recepten (eten doe je ook met je ogen). Heeft er iemand tips voor kookboeken in het algemeen (dus niet alleen van Isa) die èn lekkere recepten èn foto's hebben?
ik zweer nog steeds bij world food cafe 1 en 2. tjokvol prachtige foto's van eten en de omgeving. een vegetarisch boek maar vrijwel alle recepten zijn vegan.
(ok het boek is gewoon van papier :roll: )
(Oh en, toch even terug naar Isa, ik ben sowieso van plan om Vegan Cupcakes take over the World te kopen, zitten daar foto's in?)
en of!

Purplehippie

forisma schreef:Dit boek is niet alleen niet veganistisch maar ook nog eens niet vegetarisch..
Nee klopt, sorry, had ik even moeten toelichten. De reden dat ik 'm hier toch post is dat er flink wat bijdragen zijn geleverd door vegan bloggers die ook nog 'ns vrij creatief zijn (vegan tuna bv.) Overigens is een flink deel wel vegetarisch en worden er bij de niet vega/vegan recepten vaak suggesties gegeven om ze wel vega/vegan te maken. Niet slecht voor 'graties' vond ik, kon me voorstellen dat wel meer mensen hier interesse in zouden hebben...

lena

Bericht door lena »

Meer mensen het gratis Alpro kookboek "elke maandag lekker vleesvrij" inmiddels binnen? Ik heb hem gisteren gekregen. Het ziet er goed uit, allemaal gerechten met foto's, de meeste recepten zijn niet zo ingewikkeld, inderdaad goed voor een gewone maandag, en de ringband vind ik superhandig. Ook goed dat de recepten per seizoen zijn ingedeeld. Maar (grote maar) het boek is niet veganistisch! Ik had dat verwacht, maar dat was natuurlijk niet terecht. De meeste recepten zijn wel vegan, maar er wordt ook soms kaas gebruikt (en honing en optionele eieren zag ik ergens). Er staat niet makkelijk bij de recepten welke wel en niet vegan zijn, dat vind ik wel een gemis voor een kookboek van een bedrijf dat zich ook zo duidelijk richt op veganisten. Soms is het heel makkelijk te vervangen en zoals gezegd: de meeste recepten zijn wel vegan, en hee, het is gratis, maar ik dacht, ik ben vast niet de enige die een vegan kookboek verwachtte.

In alle recepten worden natuurlijk Alpro producten gebruikt, maar ook die zijn makkelijk te vervangen, of het recept is iets als "burgers met koolsla" en dan kun je natuurlijk alleen de koolsla maken. Ik denk dat ik die Alpro reepjes helemaal zat zou raken als ik die door alle recepten zou doen waar zij ze door doen, soms kreeg ik het idee dat die reepjes er gewoon in gestopt werden omdat er nou eenmaal een Alpro product in moest. Maar dat kan ook heel goed aan mij liggen, misschien zijn er mensen die dat wel een geweldige toevoeging vinden in pompoensoep en gazpacho enzo.

Ik zag een recept voor Marokkaanse balletjes met venkeldip. De venkeldip is: roer 1 fijngesnipperde venkelknol door 3 lepels yofu (wat zij hier "Alpro soya Yoghurtvariate Nature" noemen). Ik heb het idee dat die naturelyofu daar tegenwoordig teveel vanille voor heeft, maar ga er ook vanuit dat ze die recepten wel getest hebben. Iemand ervaring? Iemand al iets gemaakt uit dit kookboek?

Hier staan trouwens veel van de recepten, sommige met video.

Wen

Bericht door Wen »

Thanks! 't is precies wel alleen voor Nederland :(

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

lena schreef:soms kreeg ik het idee dat die reepjes er gewoon in gestopt werden omdat er nou eenmaal een Alpro product in moest.
Maar dat is ook hartsikke goed om iets van soya in je eten ongemerkt te stoppen, dan krijg je toch de nodige eiwitten binnen ;)

Leuke review trouwens ;)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik heb het kookboek gister binnen gekregen.
Eigenlijk heb ik dezelfde ervaring bij het doorbladeren gekregen.
Maar ik had geen vegan kookboek verwacht, en voor iemand als mijn moeder (heb er ook eentje voor haar besteld) is het een uitkomst, omdat ze echt nul ideeen voor een veganistische maaltijd heeft. Nou kan ik het boekje erbij pakken en dan met haar een recept uitkiezen en (eventueel) veganiseren.

Uiteraard proberen ze in elk recept iets Alpro-achtigs *) te stoppen, ik bedoel, het is toch een reclame stunt, maar zoals gezegd, het was gratis :mrgreen: en als goed Nederlanders dien je dan in elk geval te zorgen dat je het krijgt :wink:
Er zaten een aantal recepten in die het niveau van de receptenkaartjes bij de AH niet ontstijgen (een soort VGA-tje, maar dan met de V van vega-burger), maar er zaten ook best leuke en niet al te moeilijke dingen in voor beginners.....

Als ik het boek had moeten kopen had ik dat niet gedaan, maar nu ie gratis is vind ik het best okee en niet erg moeilijk te veganiseren.

*) wel jammer dat steeds minder winkels steeds minder Alpro verkopen..... De coop, de Jumbo, de c1000 en de appie heijn waar ik nog wel eens kom hebben geen van allen (!) de burgers of vleesvervangers. Alleen de c1000 heeft nog wel de reepjes (maja, die kan ik elders ook goedkoper van een anders merk krijgen)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

lena schreef:ik dacht, ik ben vast niet de enige die een vegan kookboek verwachtte.
Nee, dat dacht ik ook hoor! Ik had wel verwacht dat elk product minstens één Alproproduct gebruikte zoals op de website, maar omdat Alpro juist vaak zuivelproducten vervangt had ik niet verwacht dat ze die in de recepten zouden stoppen. Maar Alpro maakt natuurlijk geen kaas...
lena schreef:In alle recepten worden natuurlijk Alpro producten gebruikt, maar ook die zijn makkelijk te vervangen, of het recept is iets als "burgers met koolsla" en dan kun je natuurlijk alleen de koolsla maken. Ik denk dat ik die Alpro reepjes helemaal zat zou raken als ik die door alle recepten zou doen waar zij ze door doen, soms kreeg ik het idee dat die reepjes er gewoon in gestopt werden omdat er nou eenmaal een Alpro product in moest. Maar dat kan ook heel goed aan mij liggen, misschien zijn er mensen die dat wel een geweldige toevoeging vinden in pompoensoep en gazpacho enzo.
Haha, inderdaad, het is ook steeds "fruitfilet met..." en dan een foto waar vooral de filet te zien is, terwijl de andere delen van het recept juist de dingen zijn die je zelf maakt. Maar het is inderdaad een reclameboek dus ik had niet echt anders verwacht. En misschien is het boek meer gericht op mensen die bijvoorbeeld één keer in de week plantaardig (uit dat boek) koken, zoals op maandag, en dan wordt het veel minder snel saai natuurlijk.
lena schreef:Ik zag een recept voor Marokkaanse balletjes met venkeldip. De venkeldip is: roer 1 fijngesnipperde venkelknol door 3 lepels yofu (wat zij hier "Alpro soya Yoghurtvariate Nature" noemen). Ik heb het idee dat die naturelyofu daar tegenwoordig teveel vanille voor heeft, maar ga er ook vanuit dat ze die recepten wel getest hebben. Iemand ervaring? Iemand al iets gemaakt uit dit kookboek?
Ja, dat zei ik ook meteen toen ik het zag. Met de yoghurt die ze vroeger hadden was dat misschien wel lekker, maar met die nieuwe... al heb ik het niet geprobeerd natuurlijk. Al met al vind ik het wel een mooi boek en ik geloof dat m'n moeder altijd wel blij is met Nederlandse vegan recepten, dus hopelijk heeft zij er wat aan :)
jet schreef: *) wel jammer dat steeds minder winkels steeds minder Alpro verkopen..... De coop, de Jumbo, de c1000 en de appie heijn waar ik nog wel eens kom hebben geen van allen (!) de burgers of vleesvervangers. Alleen de c1000 heeft nog wel de reepjes (maja, die kan ik elders ook goedkoper van een anders merk krijgen)
Ja, dat is jammer inderdaad...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Waar kun je dat kookboek scoren?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

forisma schreef:Maar dat is ook hartsikke goed om iets van soya in je eten ongemerkt te stoppen, dan krijg je toch de nodige eiwitten binnen ;)
Weet ik niet. Er zijn ook wel heel negatieve berichten over soya. Ik probeer mijn gebruik van soya wel te beperken.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

*Martijn* schreef: Weet ik niet. Er zijn ook wel heel negatieve berichten over soya. Ik probeer mijn gebruik van soya wel te beperken.
Yeah, right :)) Er is ook een site over hoe gezond vlees wel niet is ;)
Je moet niet alles geloven vind ik. Chinesen eten soya al eeuwen..
Maar als je dat niet wil dan hoef het niet van mij hoor :))) Bonen zijn ook hartstikke goed voor je. Alleen ja, het eiwit is toch op zijn best in soya. (Ik moet wel zeggen dat ik bonen veel vaker eet dan soya producten)
En in boekweit. Maar die lust ik niet zo... Rauw gekiemd alleen af en toe, ik maak er pate van met knoflook en wortels. Dan is die wel lekker.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

lena schreef:Maar (grote maar) het boek is niet veganistisch! Ik had dat verwacht, maar dat was natuurlijk niet terecht.
Ik had ook verwacht dat het veganistisch zou zijn! Jammer dat het niet zo is... Ik wilde het vooral hebben om een veganistisch kookboek te hebben dat ik aan mensen kan uitlenen of kado kan geven.
Jasmijn schreef:Waar kun je dat kookboek scoren?
Op sommige Alpro-producten (de vleesvervangers en bakmargarine dacht ik) zitten stikkertjes met aan de onderkant een code (en op de afgelopen V! stond ook een code). Als je 4 codes hebt, moet je via de Alpro-website een formulier uitprinten en opsturen, en dan krijg je het boek gratis opgestuurd.
Kan ook met 2 codes, maar dan moet je wel betalen voor de verzendkosten.
forisma schreef:
*Martijn* schreef: Weet ik niet. Er zijn ook wel heel negatieve berichten over soya. Ik probeer mijn gebruik van soya wel te beperken.
Info over dat veel soja gebruiken mogelijk gezondheidsnadelen heeft, is niet iets dat je op één alternatieve website vindt, daar is al heel lang heel veel speculatie over.
Ik hou er zelf eerlijk gezegd geen rekening mee (mede omdat ik niet goed tegen peulvruchten kan), maar ik vind het niet onverstandig om te zorgen dat je niet overdreven veel soja gebruikt.
Van Chinezen heb ik een paar keer gehoord dat ze maar heel kleine hoeveelheden soja gebruiken, vergeleken met Westerse vegetariërs, dus dan is het logisch als zij nergens last van hebben.

Purplehippie

Hmm, ik heb 'm nog niet binnen, maar wel al een tijd geleden aangevraagd. Zijn er nog meer mensen die 'm wel hebben 'besteld' en nog niet binnen hebben gekregen?
Wel leuk om alvast de uitgebreide recensies te lezen iig, word nu wel benieuwd :)

Zen

Bericht door Zen »

Fynnya schreef:
forisma schreef:
Van Chinezen heb ik een paar keer gehoord dat ze maar heel kleine hoeveelheden soja gebruiken, vergeleken met Westerse vegetariërs, dus dan is het logisch als zij nergens last van hebben.
Het verschil met het traditionele gebruik van soja in China (en andere delen van Azië) met het huidige gebruik hier is dat 'wij' toch veel meer processed foods in het aanbod hebben. Ik denk dat je in het algemeen wel kunt stellen dat hoe meer de producten zijn onderworpen aan intensieve fabrieksprocessen hoe meer dat ten kost gaat van de kwaliteit en dat er ook mogelijk grotere gezondheidsrisico's aan zitten. Toch denk ik dat je wel erg veel zwaar bewerkte sojaproducten moet eten over langere tijd wil het echt een negatieve impact gaan krijgen op je gezondheid.
Cut cold stone with a warm heart

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Zen schreef:Ik denk dat je in het algemeen wel kunt stellen dat hoe meer de producten zijn onderworpen aan intensieve fabrieksprocessen hoe meer dat ten kost gaat van de kwaliteit en dat er ook mogelijk grotere gezondheidsrisico's aan zitten. Toch denk ik dat je wel erg veel zwaar bewerkte sojaproducten moet eten over langere tijd wil het echt een negatieve impact gaan krijgen op je gezondheid.

Tofu is een zwaar bewerkt sojaproduct. Ik ben van plan om lange tijd veganist te blijven. Jullie ook? Het lijkt me dan van belang dat we ons afvragen in welke hoeveelheden tofu nog gezond is.

lena

Bericht door lena »

*Martijn* schreef: Tofu is een zwaar bewerkt sojaproduct.
Vind je dat echt? Ik vind het vergelijkbaar bewerkt met bijvoorbeeld brood. Heb zelf vaak sojamelk gemaakt, dat is gewoon gekookte sojabonen met water. Daar een "kaas" van maken is ook iets wat al eeuwenlang in traditionele culturen wordt gedaan.

Er zijn veganisten die drie koppen sojamelk per dag drinken, iedere avond tofu of een sojaburger bij het avondeten eten en dan ook nog een sojatoetje toe. Dat is misschien niet zo gezond (hoewel je dat ook in perspectief moet zien - er is denk ik nog wel meer bewijs dat 3 koppen koemelk, een bak yoghurt en een flink stuk kaas per dag ongezond zijn). Maar het ging hier om wat tofureepjes in een bakje soep, niet over enorme hoeveelheden soja per dag.

We hebben het hier eerder over gehad (o.a. hier), er is helemaal geen bewijs dat soja in normale hoeveelheden ongezond is, en er is aardig wat bewijs dat soja (net als andere peulvruchten) positieve gezondheidseigenschappen heeft (willekeurig voorbeeld hier en hier). Er wordt inderdaad van alles gespeculeerd over soja en gezondheid, maar dat wil niet zeggen dat het waar is.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

lena schreef:
*Martijn* schreef: Tofu is een zwaar bewerkt sojaproduct.
Vind je dat echt?
Dat weet ik niet. Ik reageerde op het stuk van Zen. Volgens mij zijn sommige mogelijk schadelijke stoffen in tofu (ik denk dan aan isoflavonen), helemaal niet het gevolg van een bewerkingsproces. Dus voor mij is de vraag niet zo relevant, of tofu nu wel of niet zwaar bewerkt is.

Zolang niet duidelijk is of een voedingsmiddel gezond is, ben ik voorzichtig met het gebruik ervan.

Een concreet voorbeeld: soja is een zeer rijke bron van isoflavonen. Isoflavonen hebben een gelijkwaardige structuur als die van de het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Ik weet dat van hormonen maar heel kleine hoeveelheden nodig zijn om een lichaam behoorlijk van slag te brengen. Ik weet niet of het voor mij als man verstandig is om veel isoflavonen binnen te krijgen.

Misschien een slecht voorbeeld, en daar zal ik misschien op worden afgerekend, maar ik heb er nog steeds spijt van dat ik jarenlang gerookt heb. Een factor die daarin een rol speelde was dat de gezondheidsrisico's van roken destijds niet voldoende werden onderkend. Mijn ervaring is dat het verstandig is om voorzichtig te zijn.
Laatst gewijzigd door *Martijn* op vr nov 12, 2010 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

*Martijn* schreef:Volgens mij zijn sommige mogelijk schadelijke stoffen in tofu (ik denk dan aan isoflavonen), helemaal niet het gevolg van een bewerkingsproces. Dus voor mij is de vraag niet zo relevant, of tofu nu wel of niet zwaar bewerkt is.
Het is trouwens wel relevant. Juist door het bewerken haalt men de stoffen/bescherming weg die ervoor zorgt dat wat minder goed is geneutraliseerd wordt.

Nu weet ik niet of het voor isoflavonen geldt (ik lees juist heel vaak dat isoflavonen goed zijn voor ons), maar dat geld zeer zeker wel voor suikers (vergelijk het eten van witte suiker of een hele suikerbiet - suikers worden door de vezeld geneutraliseerd, waardoor ze niet meer schadelijk zijn voor ons) en bloem (ik koop alleen maar brood waar geen bloem in verwerkt is).

Ik vind dat het voorbeeld met het roken hier niet voor opgaat, omdat het toch iets recents is, en soya al duizenden jaren gegeten wordt.

Maar je punt over de mate van geraffineerdheid vind ik wel interessant, misschien heb je daar wel gelijk in!
Misschien moet ik maar eens hele soyabonen proberen, of ze lekker zijn :)

Plaats reactie