E-nummers

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Juudith
Leefwijze: part-time veganist

E-nummers

Bericht door Juudith »

Ik doe mee aan de vegan challenge, maar er is iets waar ik dus een beetje mee zit.

Ik heb opgezocht welke e-nummers allemaal niet vegan zijn, en dat zijn er een hoop. Echter staat er ook bij een heleboel dat ze 'eventueel van dierlijke producten gemaakt kunnen zijn'. Soms staat er zelfs bij dat het bijna nooit gebeurt dat het van dierlijke producten gemaakt wordt. Wat doen jullie hier mee? Ik heb bijvoorbeeld afgelopen weekend een speculaaskoek gekregen, waar een e-nummer in zit dat soms van dierlijke producten wordt gemaakt, maar meestal niet, want het is veel duurder en ingewikkelder.

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: E-nummers

Bericht door Rorrim »

Simpel, tenzij je helemaal zelf al je voedsel en andere benodigdheden produceert bestaat er niet zoiets als 100% veganistisch. Aan herbiciden en pesticiden gaan dieren dood, vogels sneuvelen door het maaien van akkers, en in fabrieken wordt 'ongedierte' bestreden. Zelfs voor het mijnen van grondstoffen worden ecosystemen verstoord en gaan dieren dood.

Persoonlijk ben ik van mening dat ik voor al wat ik koop het beste alternatief moet kiezen, wat inhoudt dat het geproduceerd wordt door de producent die het meeste hart heeft voor dieren en leefomgeving. Indien mogelijk is wat ik koop dus biologisch geteelt of van gerecyclede grondstoffen geproduceerd. Het is een wat vage grens, want zelfs op deze manier vindt voor de productie van mijn behoeftes dierenleed plaats. Dit dierenleed bedraagt echter een fractie van dat wat voor gemiddelde producten geleden is.

Kortom, waar jij je grens legt moet je helemaal zelf weten. Al doen ethisch verantwoorde producten een groter beroep op je portemonnee. Leuk dat je meedoet met de Challenge, veel succes!
:govegan:

Juudith
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Juudith »

Bedankt voor je antwoord! Ik probeer voor deze maand wel echt alles te ontwijken wat maar dierlijk is, maar ik denk dat ik dan mijn grens trek bij de E-nummers die eventueel dierlijk zouden kunnen zijn. Uiteindelijk als de challenge is afgelopen, zal ik reflecteren waar nou knelpunten zaten en of ik die grens eventueel moet optrekken of niet. :)

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik eet alleen geen e-nummers die zekerwetenaltijd dierlijk zijn. Dat een bepaald e-nummer eventueel ooit een keertje niet vegan kan zijn, tja. So be it.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik was een tijd heel erg all the way oplettend, maar ben daarvan teruggekomen omdat ik denk dat het letten op E-nummers te weinig impact maakt om er energie in te stoppen (vandaar dus ook mijn vergissing met die E-120 in borrelnootjes). Tevens denk ik dat het mensen tegen veganisme in het harnas kan jagen, en dat als niemand nog vlees/vis/zuivel/ei zou eten er geen dierlijke E-nummers meer zouden bestaan. Hoewel E120 daarop misschien een uitzondering vormt, maar die mijd ik dan eigenlijk weer wel omdat dat per definitie bloed is.

Iedereen trekt die grens voor zichzelf :-)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Framboos schreef:Ik eet alleen geen e-nummers die zekerwetenaltijd dierlijk zijn. Dat een bepaald e-nummer eventueel ooit een keertje niet vegan kan zijn, tja. So be it.
Zo doe ik het ook, zeker met brood. Anders wordt het zo ontzettend lastig voor mijn lunch.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Plaats reactie