Muggen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Phoenix

Bericht door Phoenix » ma feb 24, 2003 12:24

Katten kunnen doodgaan aan vlooien vooral als ze nog jong zijn. Wegplukken helpt niet en het dier heeft er zelf ook geen oplossing voor, het is immers een huisdier.
Dit vind ik nu echt dom aan iemands veganisme, sorry dat ik het zeg. Je kunt ook te ver gaan.
Ook wel eens over wormen nagedacht? Je weet wel, die beesten die in je kunnen zitten? Die je dus van dieren kan overnemen?

Jo:)

Bericht door Jo:) » ma feb 24, 2003 12:48

Ben het met je eens hoor. Je kan ook te ver gaan. Het liefst dood ik die beestjes dan wel natuurlijk en iet met enge chemische dingen enzo :roll:
An eye for eye only ends up making the whole world blind.
-- Mahatma Gandhi

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma feb 24, 2003 13:44

Phoenix schreef:Katten kunnen doodgaan aan vlooien vooral als ze nog jong zijn. Wegplukken helpt niet en het dier heeft er zelf ook geen oplossing voor, het is immers een huisdier.
Dit vind ik nu echt dom aan iemands veganisme, sorry dat ik het zeg. Je kunt ook te ver gaan.
Ook wel eens over wormen nagedacht? Je weet wel, die beesten die in je kunnen zitten? Die je dus van dieren kan overnemen?
Nooit gehoord dat ze doodgaan aan vlooien, maar ik zit niet echt in de 'kattenwereld' en moet nog veel leren. Ik wil ook geen huisdieren meer nemen. Hoogstens ter opvang.

Bij gevaar voor het leven van een dier, zal ik natuurlijk ook moeten opofferen. Welke kies je dan? Ik zou het zelf niet kunnen doen, dus dan zou ik iemand anders die taak geven en diegene laten beslissen (dierenarts ofzo).

Tjsa te 'ver' gaan kan jij het noemen, maar zo zit ik in elkaar. En ik zit nog wel in het vegetarisme :)

En indien ik wormen heb 'overgenomen' is het toch weer ons oude 'Overlevingsdrang' van toepassing!

Phoenix

Bericht door Phoenix » di feb 25, 2003 9:35

Welke kies je dan? Lijkt me nogal duidelijk. Jij hebt (theoretisch geval dus) voor het huisdier gekozen. En dat zul je dus verzorgen. Niet de vlooien.
En ja, ik heb ooit een kitten verloren aan de vlooien. Ze krijgen er bloedarmoede van. Het was een hopeloos gevecht. Als ik er aan denk word ik er nog naar van. De moeder had teveel vlooien en een paar dagen na de geboorte (ze hebben ook altijd nestvlooien) was het gebeurd. En dat kan bij een grote kat ook wel als het maar lang genoeg duurt. Als jij dan dus niet de beslissing kan nemen om voor het dier te zorgen vind ik dat dierenmishandeling. Je hebt toch verantwoordelijkheden als je een dier neemt.

Bericht door Jo:) » di feb 25, 2003 10:00

En indien ik wormen heb 'overgenomen' is het toch weer ons oude 'Overlevingsdrang' van toepassing!
Voorkomen is beter dan genezen lijkt mij. Ik was vroeger heel gevoelig voor wormen maar dat bleek te komen door voedingsstoftekorten.

groetjes Johanna
-- Mahatma Gandhi

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 25, 2003 11:54

Phoenix schreef:Welke kies je dan? Lijkt me nogal duidelijk. Jij hebt (theoretisch geval dus) voor het huisdier gekozen. En dat zul je dus verzorgen. Niet de vlooien.
En ja, ik heb ooit een kitten verloren aan de vlooien. Ze krijgen er bloedarmoede van. Het was een hopeloos gevecht. Als ik er aan denk word ik er nog naar van. De moeder had teveel vlooien en een paar dagen na de geboorte (ze hebben ook altijd nestvlooien) was het gebeurd. En dat kan bij een grote kat ook wel als het maar lang genoeg duurt. Als jij dan dus niet de beslissing kan nemen om voor het dier te zorgen vind ik dat dierenmishandeling. Je hebt toch verantwoordelijkheden als je een dier neemt.
Ja dan heb ik verantwoordelijkheid! Maar het kiezen zal een zware beslissing! Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk dan toch kiezen voor het leven van het 'huisdier', maar het liefst zal ik later geen 'huisdieren' nemen!

Denker

Bericht door Denker » di feb 25, 2003 15:42

--
Laatst gewijzigd door Denker op vr nov 19, 2004 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed » di feb 25, 2003 16:07

xxx, waarom heb jij de morele plicht om altijd te zoeken naar een diervriendelijk alternatief?

Marla

Bericht door Marla » di feb 25, 2003 17:46

Phoenix schreef:Okee, je hebt me dus duidelijk niet begrepen. Graag lezen. Ongedierte is in deze zin wel degelijk toepasselijk.
Volgens mij had die persoon je best begrepen. Het woord ongedierte geeft een lading aan het bewuste dier die puur berust op wat wij mensen van die dieren vinden. Jij vind het ongedierte,dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk ongedierte is.
Dat het jou niet zo goed uitkomt dat die beestjes op je plafond zitten kan ik me best voorstellen,maar voor hun zal dat wel nut hebben.

Overigens laat ik vlooien meestal op mijn katten zitten,behalve als het een te erge plaag is dan behandel ik ze met gif. ik heb allerlei vrolijke en lieve middeltjes gebruikt maar de vlooien lachen je alleen maar uit! Je gebruikt iets omdat je de vlooien dood wil hebben (toch?) en dan is gif helaas het enige dat werkt. Wat ik soms doe als ze maar een paar vlooien hebben is ze kammen (de katten,niet de vlooien) en de vlooien dan verdrinken in zeepsop.
En inderdaad kunnen katten overlijden aan bloedarmoede maar volgens mij gaat het alleen om kittens en zeer zwakke/zieke katten.

Mijn fretten kunnen echter heel slecht tegen vlooien dus daar moet ik snel ingrijpen zodra er 1 vlo zit.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » zo jun 29, 2003 21:25

spinnen laat ik zitten, tenzij mijn moeder gaat gillen (ze is bang voor spinnen)
muggen laat ik ook zitten, ik wordt om een of andere reden toch niet gestoken :D

Bericht door Jo:) » ma jun 30, 2003 8:38

fief schreef:spinnen laat ik zitten, tenzij mijn moeder gaat gillen (ze is bang voor spinnen)
muggen laat ik ook zitten, ik wordt om een of andere reden toch niet gestoken :D
Muggen zijn vaak moeilijk te vangen. Ik word wel gestoken maar das niet het ergste, dat gezoem in je oor als je wil slapen..brrr. Maar ik ga ze echt niet doodmeppen. Het helpt vaak als je in een andere kamer het licht aandoet dan vliegen ze daarheen (moeten er natuurlijk geen mensen slapen daar :))
-- Mahatma Gandhi

Ava

Re: Muggen

Bericht door Ava » wo jul 02, 2003 20:31

xxx schreef:Eric,

Goede vraag. Zo'n klein beestje als een mug is voor mij één van de grootste uitdagingen van het veganisme. Waarom?.....ik ben er bang voor. Niet overdag en niet als het licht aan is, maar als ik 's nachts wakker wordt en dat irritante gezoem hoor, dan gaat mijn hart sneller kloppen. Gewoon het feit dat je waarschijnlijk gestoken wordt als je de mug even niet hoort, maakt mij op zo'n moment bang
<g>
Dat is een van leukste fobieën van die ik ooit gehoord heb. Ik zou graag met je willen ruilen. Mijn fobie is dat ik wakker wordt en het huis staat in de fik.

Wat muggen betreft, ik heb er laatst uit reflex een gedood die net aan het zuigen was. Ik heb daarmee geen problemen (met de muggen, niet met het doden), het is uiteindelijk Nederland en niet Siberië waar ze je heel lastig vallen, want er zijn zo veel. Maar parasieten zijn een interessant veganistisch thema. Spinnen storen mij helemaal niet, en normale muggen (vliegen?) doe ik wel redden als ze aan de balkonraam zitten, anders eet ze mijn kater. Over kater gesproken, er kwam laatst iets 'wittes' uit zijn kont bekruipt, en na korte recherche op internet bleek het een wormlarve te zijn. Igitt! Wat was dat akelijk. Ik wist niet dat deze beestjes ook van lichaam wisselen! En dat ding heb ik meteen gedood, want voor vreemde wezen eindigt mijn veganisme op mijn huidoppervlakte. Iets wat *in* mijn lichaam wil wonen en mij daarbij schaden toevoegt loopt een groot risico als ik het tegenkom. Niet-parasitaire insecten waar ik niet tegen kan zijn kakkerlakken. Ik heb eens een jaar in Trinidad/Tobago gewoond en zat op de terras als een klein vleermuisje aan mijn hoofd langsvlog. Direct op de muur toe. Dus ik drai mij om en zie dat dat geen vleermuis was maar een grote kakkerlak. Ik wist niet dat die vliegen kunnen, dus duurte iets voordat ik actie ondernaam. Maar kakkerlaken heb je daar overal, zelf als het schoon is. En in de tropen zijn alle insecten om stukken groter. Maar ik heb ze dus wel kunnen bekampen doordat ik na ieder kookbeurt peniebel schoon gemaakt heb dat ze geen voedsel hebben. Ook belangrijk is een bron van water voor hun, dus als je bij de wastafel alles dichtmaakt en na ieder gebruik droog maakt en ook in de douche dat kan doorhuiden, bovendien nog een luchtontvochter daarbij, dan gaan ze waar anders naartoe lopen. Daarom zijn gekko?s ook zo graag gezien in deze landen, want die eten de kakkerlakken. Maar dan heb je weer de uitwerpselen van die gekko?s overal, ook niet mooi. Maar als de kakkerlakken verdwijnen, verdwijnen de gekko?s ook (tenminste uit de kasten). Alleen als licht brandt komen ze aan en lopen spidermanachtig gewoon het plafond langs.

Groetjes, Ava

Ed
Leefwijze: flexitarier

Re: Muggen

Bericht door Ed » wo jul 02, 2003 20:37

Ava schreef:Wat muggen betreft, ik heb er laatst uit reflex een gedood die net aan het zuigen was.
Niet gedood maar vermoord naar je eigen criteria.

Cheryl
Contacteer:

Bericht door Cheryl » vr aug 01, 2003 20:03

Heeft iemand hier nog tips voor als je geen klamboe hebt en de hele dag het raam open hebt staan en ook geen hor hebt? Heb momenteel op me armen alleen al 9 muggenbulten, vind het geen probleem als ik es gebeten wordt maar vind het nu te ver gaan, word ook elke nacht weer gebeten een paar keer.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr aug 01, 2003 20:32

Cheryl schreef:Heeft iemand hier nog tips voor als je geen klamboe hebt en de hele dag het raam open hebt staan en ook geen hor hebt? Heb momenteel op me armen alleen al 9 muggenbulten, vind het geen probleem als ik es gebeten wordt maar vind het nu te ver gaan, word ook elke nacht weer gebeten een paar keer.
Zoek een of ander spul met citroen erin of gewoon citroensap.
Misschien heb je nog ergens afwasspul met citroen. In ieder geval moet je dat op je smeren. Schijnt te helpen.

En je kan speciale wierrook branden die de muggen wegjaagd.

Marije

Bericht door Marije » za aug 02, 2003 8:34

hoi cheryl!
je kan bij de xenos voor 2.95 een hor kopen van 150 bij 130 cm ofzo, het idee is heel simpel, er zit een soort rol plasticklitteband bij, die aan een kant plakt, je knipt 4 stukken op maat van je raam,die plak je om je raam heen, binnenkant, buitenkant, dat ligt aan je raam natuurlijk (je hoeft niet eens echt recht te plakken :)) dan heb je het horgaas dat duw je op het klitteband en het zit gewoon goed vast. voordeel is dat je het ook gewoon weer los kan trekken en weer vastplakken.
ik heb er een en ben er echt superblij mee :)

die wierook waar denatuur het over heeft is volgens mij de geur sandalwood

Plaats reactie