Lijst met supplementen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Berichten: 145
Lid geworden op: za dec 07, 2013 6:36
Leefwijze: veganist

Lijst met supplementen

Bericht door Sas »

Als supplement neem ik nu:

- Kelp capsules voor jodium
- Vitamine B12
- IJzer

...en eens in de zoveel tijd een allround vitamine bruis tablet.

Mis ik nog iets belangrijks?

sillygirl
Berichten: 380
Lid geworden op: wo dec 11, 2013 13:10
Leefwijze: veganist

Re: Lijst met supplementen

Bericht door sillygirl »

vitamine D ca. 25 microgram per dag (tenzij je gaat zonnen straks nu het weer mooier weer wordt :-) )
En calcium afhankelijk van hoeveel je ervan eet. (veel calciumtabletten zijn 50% ADH dus makkelijk te gebruiken als aanvulling)
Ijzer hoeft meestal niet tenzij een tekort is gevonden bij je (en teveel kan schadelijk zijn).
Verder ligt er echt aan hoe je eet, ik slik bv. ook wat zink bij omdat ik niet altijd veel daarvan binnenkrijg (en het idee heb dat het een positief effect heeft op mijn huid en weerstand). En selenium schijnt in NL producten nauwelijks voor te komen omdat de bodem verarmd is. Maar goed, zo wordt het lijstje langer en langer. Belangrijkste heb je al en D en calcium zou ik nog naar kijken.

Sas
Berichten: 145
Lid geworden op: za dec 07, 2013 6:36
Leefwijze: veganist

Re: Lijst met supplementen

Bericht door Sas »

Sinds kort ben ik ook weer begonnen met Biergist. Dit is bijna een compleet B complex. (Met toegevoegde Biotine en Niacine.)

Martine
Moderator
Berichten: 2902
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Lijst met supplementen

Bericht door Martine »

Hoeveel B12 zit er in je B-complex? Dat is namelijk niet altijd genoeg voor mensen die geen B12 uit dierlijke voeding krijgen. Omdat het niet allemaal opgenomen wordt heb je sowieso veel meer nodig dan de ADH. Je hebt vaak meer aan een specifiek B12 supplement, die andere B vitamines krijgen de meeste vegans wel voldoende binnen uit voeding (zeker als je edelgist gebruikt.)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 15:20
Leefwijze: part-time veganist
Locatie: Utrecht

Re: Lijst met supplementen

Bericht door Fynnya »

Sas schreef:Als supplement neem ik nu:

- Kelp capsules voor jodium
- Vitamine B12
- IJzer

...en eens in de zoveel tijd een allround vitamine bruis tablet.

Mis ik nog iets belangrijks?
B12 is het enige dat echt per se voor iedere veganist nodig is uit supplementen of verrijkte voeding, B12 moet echt uit supplementen of verrijkte voeding, want je loopt grote gezondheidsrisico's als je lange tijd geen of te weinig B12 binnenkrijgt. Het is belangrijk om niet de ADH te volgen want die is vaak véél te laag, maar de richtlijnen voor veganisten (bijvoorbeeld deze of deze).

Alle andere dingen kán je voldoende binnenkrijgen via voeding en/of kunnen door je lichaam zelf aangemaakt worden, dus die zijn mogelijk om zonder supplementen/verrijkte voeding te doen, maar sommige voedingsstoffen zijn wel lastig om voldoende van binnen te krijgen/zelf aan te maken. Het is daarom voor de gemiddelde veganist een goed idee om te kijken of je voldoende vitamine D, calcium, omega3 en jodium binnenkrijgt, en waar nodig je voedselpatroon aan te passen, verrijkte voeding of supplementen te gebruiken.
Vitamine D en jodium gelden overigens ook voor niet-veganisten, zij het in iets mindere mate.

Verder kunnen proteïne/lysine, vitamine A, ijzer en zink aandachtspunten zijn om een keertje naar te kijken, maar daarvoor hoef je hoogstens je voedselpatroon wat aan te passen, je zal niet snel supplementen of verrijkte voeding nodig hebben.
Tenzij je om een andere reden dan veganisme al tot de risicogroep behoort natuurlijk. IJzer slikken is voor de gemiddelde veganist bijvoorbeeld niet nodig, maar menstruerende vrouwen horen ongeacht of ze veganist/vegetariër/vleeseter zijn tot de risicogroep voor een ijzertekort en hebben als veganist een nog net wat grotere kans op een tekort (overigens zijn er ook hier allerlei dingetjes die je in je voedingspatroon kan aanpassen om minder of soms zelfs geen ijzer te hoeven slikken).

Plaats reactie