Waarom zijn er zo weinig vegans?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

foppe
Leefwijze: veganist

Re: Waarom zijn er zo weinig vegans?

Bericht door foppe »

eno2 schreef:Een veganistisch dieet gevarieerder noemen is klinkklare nonsens. En wie gaat -neutraal- beoordelen of het gezonder is of niet. Medici? Diëtisten? Ik dacht ook vele jaren lang dat het gezonder was. Daar ben ik onder het lezen van de samenvattingen van (de recentste) resultaten van grote onderzoeken naar vegetarisme/veganisme helaas wel een beetje teleurgesteld van terug gekomen. De grote boosdoener schijnt nu een teveel aan koolhydraten te zijn...En ik dacht, dat ik zonder inname van dierlijke vetten wel fel zou vermageren. Maar dat was enkel het geval, toen ik nog in staat was wekelijks 60km te hardlopen...
wat voor recente resultaten heb je dan gelezen (en naar welke ziektes/gezondheidsaspecten keken die)? Toevallig die waardeloze oostenrijkse studie? Want sillygirl en ik volgen de medische discussie mbt de gevolgen van voeding allebei erg trouw, en we zijn eigenlijk geen (betrouwbaar uitziende) ontmoedigende resultaten tegengekomen.

Wat betreft die doemverhalen over koolhydraten: de meeste van die onderzoeken worden gedaan onder omnivoren/vegetariërs. Het eten van vlees/zuivel/eieren maakt je ontzettend veel gevoeliger voor diabetes/kanker, terwijl hart & vaatziektes ook eigenlijk alleen maar voorkomen bij omnivoren. Dus uit onderzoeken die op hen worden gedaan, waaruit komt dat 'koolhydraten slecht zijn' kun je geen conclusies trekken die ook voor planteneters relevant zijn. Ik weet niet hoe je nu eet, en ik weet niet hoeveel je nu weegt, maar ik zou er niet aan twijfelen dat je als veganist een betere kans maakt lang gezond te blijven dan als omnivoor.

Ik weet zelf niet zo goed wat ik van McDougall en zijn zetmeeldieet moet vinden (ik heb er zelf niet zoveel mee), maar ik denk niet dat zo'n soort dieet noodzakelijkerwijs ongezond is zolang je zorgt dat je voldoende groente/fruit eet, en geen 5000 kcal aan zetmeel per dag eet. :)

eno2

Bericht door eno2 »

foppe schreef:
wat voor recente resultaten heb je dan gelezen (en naar welke ziektes/gezondheidsaspecten keken die)? Toevallig die waardeloze oostenrijkse studie? Want sillygirl en ik volgen de medische discussie mbt de gevolgen van voeding allebei erg trouw, en we zijn eigenlijk geen (betrouwbaar uitziende) ontmoedigende resultaten tegengekomen.
Ik volg de draad van Hizzi op Vegatopia die gaat over nieuwe wetenschappelijke onderzoeken over vegetarisme/veganisme. Zou niet weten waar ik elders daarover iets vind, geschikt voor leken. Op vzw.EVA zie ik niet veel...
Wat betreft die doemverhalen over koolhydraten: de meeste van die onderzoeken worden gedaan onder omnivoren/vegetariërs. Het eten van vlees/zuivel/eieren maakt je ontzettend veel gevoeliger voor diabetes/kanker, terwijl hart & vaatziektes ook eigenlijk alleen maar voorkomen bij omnivoren. Dus uit onderzoeken die op hen worden gedaan, waaruit komt dat 'koolhydraten slecht zijn' kun je geen conclusies trekken die ook voor planteneters relevant zijn. Ik weet niet hoe je nu eet, en ik weet niet hoeveel je nu weegt, maar ik zou er niet aan twijfelen dat je als veganist een betere kans maakt lang gezond te blijven dan als omnivoor.
Ik? Veganist sinds 1997, voordien een jaar of vijf vegetariër. In 1997 verloor ik 13 kg door de combinatie hardlopen-veganisme. Van 92 naar 79kg. Onzeker voor mij is of veganisme op zich vermagert. Misschien helpt het. In zaken van gezondheid moet je gewoon geluk hebben. In 2012 detecteerde een internist per toeval een extreem hoge bloeddruk bij mij. Ik mocht dus niet meer sporten (hardlopen, afstandzwemmen en powertraining moest ik laten vallen). Daardoor ging ik vlot over de 100kg, veganisme incluis. Sinds een maand of acht doe ik weer aan jogging, voorzichtig. Afwachten of mijn gewicht terug daalt (ik stond niet meer op een weegschaal sindsdien). Ik ben 70.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik van McDougall en zijn zetmeeldieet moet vinden (ik heb er zelf niet zoveel mee), maar ik denk niet dat zo'n soort dieet noodzakelijkerwijs ongezond is zolang je zorgt dat je voldoende groente/fruit eet, en geen 5000 kcal aan zetmeel per dag eet. :)
Ach ja, diëten, ik geloof er niet zo in.
Van Dale:

di·eet (het; o; meervoud: diëten) leefregel wat eten en drinken betreft, bv. op medische gronden of om af te vallen
Veganisme is ook een diëet, maar is toch wel veel ruimer dan dat.

Het/mijn probleem is altijd: proteïne. Hoe zit dat in een zetmeeldieet?
Eet wat goed is voor de planeet

foppe

Bericht door foppe »

Ah, deze thread bedoel je neem ik aan? In die post van Hizikigirl van 4 april wordt gelinkt naar een artikel van Emily Deans, die op haar beurt praat over dat Oostenrijkse onderzoek waar ik op doelde. Dat onderzoek is nogal problematisch, vooral omdat er geen enkele informatie is over hoe lang mensen al zo aten, en hoe ze dan precies aten. (Waardoor de onderzoekers bijv. niet weten of het gaat om vegetariërs die pas vegetariër zijn geworden na een hartaanval, en hoeveel zuivel/eieren ze eten -- 2 enorme risicofactoren). Dus daar hecht ik geen waarde aan. Overigens vind ik het in die thread redelijk bizar hoe serieus er wordt ingegaan op opmerkingen van het type "geven om dieren is voorspellend voor geestesziek/mentaal instabiel zijn". :banghead:
In het nederlands zou ik verder niet weten waar je gedegen informatie over recente ontwikkelingen/onderzoeken kunt vinden; als engels geen bezwaar is zou ik je willen verwijzen naar nutritionfacts.org (m.i. redelijk toegankelijk).

McDougall is inderdaad een plantbased dieter, geen veganist (of iig niet vzv ik weet). Als je een recensie van zijn boek(en) wilt lezen, zou ik je hierheen verwijzen (nederlands), ik heb ze zelf nog niet gelezen.

Wat betreft je gewichtsschommelingen: daar durf ik weinig zinnigs over te zeggen, anders dan dat het waarschijnlijk handig is om aan de hand van zo'n boek (of Vegan for Life van Jack Norris) eens na te gaan hoe/wat je eet (of om het hier eens in te vullen voor een paar dagen).
Die hoge bloeddruk heb je nog steeds? een op planten gebaseerd dieet vermagert natuurlijk niet persé, maar zolang je gewoon gevarieerd eet (incl. de dagelijkse porties peulvruchten) zou het wel makkelijker moeten zijn om op gewicht te blijven dan met een calorisch vergelijkbaar vegetarisch/omnivoor dieet.

eno2

Bericht door eno2 »

foppe schreef:Ah, deze thread bedoel je neem ik aan?
id
In die post van Hizikigirl van 4 april wordt gelinkt naar een artikel van Emily Deans, die op haar beurt praat over dat Oostenrijkse onderzoek waar ik op doelde. Dat onderzoek is nogal problematisch, vooral omdat er geen enkele informatie is over hoe lang mensen al zo aten, en hoe ze dan precies aten. (Waardoor de onderzoekers bijv. niet weten of het gaat om vegetariërs die pas vegetariër zijn geworden na een hartaanval, en hoeveel zuivel/eieren ze eten -- 2 enorme risicofactoren). Dus daar hecht ik geen waarde aan.
Trek ik eens na
Overigens vind ik het in die thread redelijk bizar hoe serieus er wordt ingegaan op opmerkingen van het type "geven om dieren is voorspellend voor geestesziek/mentaal instabiel zijn". :banghead:
Moest ik hartelijk om lachen
In het nederlands zou ik verder niet weten waar je gedegen informatie over recente ontwikkelingen/onderzoeken kunt vinden; als engels geen bezwaar is zou ik je willen verwijzen naar nutritionfacts.org (m.i. redelijk toegankelijk).
Trek ik na
McDougall is inderdaad een plantbased dieter, geen veganist (of iig niet vzv ik weet). Als je een recensie van zijn boek(en) wilt lezen, zou ik je hierheen verwijzen (nederlands), ik heb ze zelf nog niet gelezen.
Thx
Wat betreft je gewichtsschommelingen: daar durf ik weinig zinnigs over te zeggen, anders dan dat het waarschijnlijk handig is om aan de hand van zo'n boek (of Vegan for Life van Jack Norris) eens na te gaan hoe/wat je eet (of om het hier eens in te vullen voor een paar dagen).
Ik wou alleen even een persoonlijke ervaring formuleren over veganisme<=>gewicht. Zelf kijk ik eigenlijk naar mijn gewicht niet om. Ik heb nooit een weegschaal gehad. Maar ik moet vermageren van mijn internist.
Die hoge bloeddruk heb je nog steeds?
Nee, die is normaal door medicatie.
een op planten gebaseerd dieet vermagert natuurlijk niet persé, maar zolang je gewoon gevarieerd eet (incl. de dagelijkse porties peulvruchten) zou het wel makkelijker moeten zijn om op gewicht te blijven dan met een calorisch vergelijkbaar vegetarisch/omnivoor dieet.
Bewegen werkt het beste, diëten is ruim onzeker.

eno2

Bericht door eno2 »

Het probleem ligt in de proteïne-voorziening. Voor vegans is er eigenlijk alleen soja (en zijn afleidingen).
Welnu, ik heb al heel kwalijke dingen gehoord (tot mijn spijt) over soja . Dingen zoals:

http://www.urbanlotus.nl/ongezond-eten.html

Zo bevat soja bijvoorbeeld enorme hoeveelheden fyto-oestrogenen (die vrouwelijke hormonen nabootsen) en fytaten (die ijzer en zink aan je voeding onttrekken). Lees hier meer. Eet liever andere bonen en peulvruchten zoals kikkererwten, linzen of mungbonen
En ja, peulvruchten.

Dat is het dan, qua variatie van proteïnen.

foppe

Bericht door foppe »

eno2 schreef:
Zo bevat soja bijvoorbeeld enorme hoeveelheden fyto-oestrogenen (die vrouwelijke hormonen nabootsen) en fytaten (die ijzer en zink aan je voeding onttrekken). Lees hier meer. Eet liever andere bonen en peulvruchten zoals kikkererwten, linzen of mungbonen
En ja, peulvruchten.
Hier en hier zijn twee goede overzichtspagina's mbt soja, zie voor jouw zorgen vooral de eerste link, vanaf hier (deze twee websites worden bijgehouden door resp. een voedingskundige en een arts die beide veganist zijn, en graag zeker willen weten dat de dieetsuggesties die zij doen gezond zijn, en dat ze ook zelf gezond eten :)). Soja bevat inderdaad meer fyto-oestrogenen dan andere peulvruchten, maar het is wel zo dat deze hormonaal minder actief zijn dan echt oestrogeen; zolang je minder dan 500 gram soja/tofu/tempeh (of 1.25 liter sojamelk) per dag consumeert, zou het geen problemen moeten opleveren. Ijzerabsorptie kun je verbeteren door te zorgen dat er ook wat vitamine c in je maaltijden zit (zou niet heel moeilijk moeten zijn). Verder bevatten alle andere bonen, linzen en erwten, en daarnaast volkoren granen (zij het ongeveer half zoveel als in bijv. kidneybonen, kikkererwten of linzen, maar zolang je volkoren brood eet zou je best wat binnen moeten krijgen) eiwitten, of bijv. pistachenoten. Dat lijkt me toch redelijk wat variatie? :)

Verder hebben fytaten ook bepaalde gezondheidsvoordelen, dus ik maak me er niet vreselijk veel zorgen over dat ik ze binnenkrijg. :)
Laatst gewijzigd door foppe op wo mei 07, 2014 8:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent »

eno2 schreef:En ja, peulvruchten.

Dat is het dan, qua variatie van proteïnen.
Nee joh, in iedere plantencel zitten proteïnen!
In fruit zit al proteïne, maar ik eet vooral chiazaden, avocado's en walnoten voor mijn gezonde vetten en proteïnen en dat is ruim voldoende.
Geen behoefte dus aan peulvruchten of soya. :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

eno2

Bericht door eno2 »

Brent schreef:
Nee joh, in iedere plantencel zitten proteïnen!
In fruit zit al proteïne, maar ik eet vooral chiazaden, avocado's en walnoten voor mijn gezonde vetten en proteïnen en dat is ruim voldoende.
Geen behoefte dus aan peulvruchten of soya. :)
Haha, in fruit: bijna niks.

Man, dat is een beetje extreem, wat je daar vertelt. Nu ja, zelf haalde ik mijn proteïnen een jaar of 15 bijna uitsluitend uit rijst, maar dat was pure armoede-problematiek. Ik varieer nu zoveel mogelijk (dat is dan nog beperkt genoeg), ik kan het nu betalen. Jammer genoeg kan ik geen seitan meer mag eten met mijn hypertensie, dat is te zout.
http://www.eiwit.nl/eiwitten-spieren/
Dagelijkse behoefte aan eiwitten
Mensen die niet trainen of geen lichamelijk zwaar werk uitvoeren hebben genoeg aan ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Iemand van 60 kilo heeft dagelijks dus zo’n 48 gram eiwit per dag nodig om een gezonde nitrogeenbalans te houden. Op dagen waarop de fysieke inspanning hoger is loopt deze behoefte op naar 1,4 tot 1,8 gram eiwitten per dag. Voor iemand van 80 kilo die een dag flink sport is die dag de eiwitbehoefte zo’n 120 gram.
Te veel eiwitten
Eiwitten worden alleen gebruikt als daar in je lichaam behoefte aan is. Inname van meer eiwit staat dus niet garant voor meer spiergroei. Pas als je lichaam de eiwitten nodig heeft om beschadigd spierweefsel te herstellen worden hiervoor eiwitten gebruikt. Het overschot aan eiwit wordt door je lichaam gewoon afgescheiden. Daarnaast geldt ook bij eiwitten dat overdaad schaadt. Net als bij vitaminen doet een overschot aan eiwitten meer kwaad dan goed. Het is dus verstandig om eerst de dagelijkse behoefte aan eiwitten te berekenen en hier je eetpatroon en eventuele inname van supplementen op af te stemmen. Zo weet je zeker dat je op verantwoorde wijze met je lichaam omgaat.

Waarin zitten plantaardige essentiële aminozuren?
Vegetarische manieren om aan proteïnen te komen zijn het eten van peulvruchten, eieren, kaas, noten en zaden. In peulvruchten zitten de meeste proteïnen onder de gezonde groenten maar er zitten ook veel proteïnen in knoflook, asperges, bloemkool, mais en waterkers. Onder de zaden zitten er de meeste proteïne in pompoenpitten. Kikkererwten zijn nummer één proteïneleverancier onder de peulvruchten. Verder zitten er opvallend veel proteïnen in zongedroogde tomaten, gedroogd zeewier, druivenbladeren en champignons. Volkorenmeel is ook een rijke bron aan proteïnen. Eigenlijk is fruit de minst belangrijke proteïnebron; er zitten wel proteïnen in maar in granen, noten, zaden, groente en zuivel zitten aanmerkelijk meer eiwitten.
Druivenbladen! :P !! Ik woon in een wijngaard, maar ik zou niet weten hoe druivenbladen klaar te maken.

Brent

Bericht door Brent »

eno2 schreef:Haha, in fruit: bijna niks.

Man, dat is een beetje extreem, wat je daar vertelt. Nu ja, zelf haalde ik mijn proteïnen een jaar of 15 bijna uitsluitend uit rijst, maar dat was pure armoede-problematiek. Ik varieer nu zoveel mogelijk (dat is dan nog beperkt genoeg), ik kan het nu betalen.
Op de proteinen in fruit kun je prima overleven, mits je vooral fruit eet en nauwelijks granen of aardappelen en dergelijke. Chiazaden en avocado's zijn zogenaamde "wonderfoods" in dat ze rijk zijn aan alle essentiele aminozuren die een mens nodig heeft. Omdat ik veel fruit eet en bovendien nog walnoten erbij eet zie ik het allerminst als extreem en goedkoop is het ook al niet, die chiazaden, avocado's en walnoten zijn best prijzig, maar dat mag best als je plantaardig eet.

Ik ben nu zo'n 43 euro per week kwijt aan levensmiddelen, het meeste overigens niet-biologisch en ik moet iets bedenken om weer af te vallen omdat ik maar blijf aankomen. Want zelfs zonder aardappelen, granen en suikers kun je blijkbaar dik worden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

eno2

Bericht door eno2 »

Brent schreef:
Op de proteinen in fruit kun je prima overleven, mits je vooral fruit eet en nauwelijks granen of aardappelen en dergelijke. Chiazaden en avocado's zijn zogenaamde "wonderfoods" in dat ze rijk zijn aan alle essentiele aminozuren die een mens nodig heeft. Omdat ik veel fruit eet en bovendien nog walnoten erbij eet zie ik het allerminst als extreem en goedkoop is het ook al niet, die chiazaden, avocado's en walnoten zijn best prijzig, maar dat mag best als je plantaardig eet.

Ik ben nu zo'n 43 euro per week kwijt aan levensmiddelen, het meeste overigens niet-biologisch en ik moet iets bedenken om weer af te vallen omdat ik maar blijf aankomen. Want zelfs zonder aardappelen, granen en suikers kun je blijkbaar dik worden.
Avocado's akkoord, maar die lust ik niet zo, terwijl ze hier goedkoop zijn. Chiazaden ken ik niet. Waarom laat je eigenlijk soja-producten en tofu, seitan, tempeh links liggen? Ja, blijkbaar kan je op alles (indien voldoende cal opgenomen) dik worden. 43€ dat is toch weinig? Sorry hoor, maar ik vind vegan al behoorlijk extreem qua dieet, puur fruitarieër en Rawfoodisme gaat me veel te ver.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Brent schreef: en ik moet iets bedenken om weer af te vallen omdat ik maar blijf aankomen. Want zelfs zonder aardappelen, granen en suikers kun je blijkbaar dik worden.
Misschien komt het omdat je te weinig eet. Hierdoor komt je metabolisme in een spaarstand, omdat je lichaam denkt dat het in een noodsituatie verkeerd. En je lichaam probeert met minder kcal toch normaal te functioneren. Hierdoor gaat je lichaam steeds gaat je lichaam zuiniger om met energie ( = kcal).(En hierdoor blijf je aankomen/ niet afvallen) Juist als je dan meer gaat eten, verspreid over de dag, val je juist wel meer af.
Treat others how you would like to be treated.

Truus

Bericht door Truus »

Veggie93 schreef:Misschien komt het omdat je te weinig eet.
Of het is hongeroedeem? ;)

Brent

Bericht door Brent »

Ik ben juist veel bewegelijker geworden sinds ik granenloos en zuivelloos ben gaan eten.
Bewegelijker en buigzamer, meer zelfs dan toen ik een jaar of 16, 17 was.
Ik denk eerder dat het zo is dat ik de complexe suikers niet goed kon verteren en nu ik mijn suikers vooral uit fruit haal méér voedingsstoffen waaronder suikers binnen krijg en daardoor sneller aankom.

Het enige nut van granen en aardappelen is dat je dan niet steeds fruit hoeft te eten.
Vooral in koudere landen is veel fruit kweken nauwelijks te doen en moet het anders van ver gehaald worden.
Hongeriger ben ik niet op dit dieet, ik eet niet vaker dan 3 keer per dag.
Maar ik sta makkelijker op in de ochtend omdat het eten makkelijker verteerbaar is.

eno2

Bericht door eno2 »

Truus schreef:
Veggie93 schreef:Misschien komt het omdat je te weinig eet.
Of het is hongeroedeem? ;)
:shock: :P

Brent

Bericht door Brent »

Dus mensen, evenmin als dat je persé vlees, vis, ei of zuivel hoeft te eten, is het raadzaam om granen of suiker te eten, je hóeft dat veevoer niet in je dieet te stoppen, je kúnt nog een stúk gezonder gaan eten! :D :P :lol:

Volgens dit artikel zou mijn neiging tot vet worden te maken kunnen hebben met het regelmatig over mijn huis vliegen van vliegtuigen richting Schiphol:

http://www.foodlog.nl/short-news/detail ... kt-dikker/

Truus

Bericht door Truus »

Brent schreef:Volgens dit artikel zou mijn neiging tot vet worden te maken kunnen hebben met het regelmatig over mijn huis vliegen van vliegtuigen richting Schiphol
Bedankt, Brent, voor dit prachtig staaltje onzinonderzoek. Wellicht komen ze in aanmerking voor een Ignoble-prijs.

Mijn neiging tot vet worden heeft te maken met mijn liefde voor de lekkere hap.

eno2

Bericht door eno2 »

Waarom zijn er zo weinig vegans?
Vanuit de gewone eter gezien lijkt het antwoord of de antwoorden me duidelijk. Ik heb nogal wat ervaring in open Fora daarmee. Veganisten en vegetariërs bewegen zich als dusdanig dan ook niet voor niets in "beschermde" eigen fora.
Je zou dus de vraag moeten stellen rechtstreeks aan vegetariërs. Die staan het dichtst bij veganisme.
Misschien een beetje herformuleren: "Waarom zet je de stap niet naar veganisme?"Aangezien het voor veel veganisten hun opstapje was. Maar op Vegatopia gaan ze me zo'n draad niet laten plaatsen, ben ik zeker van. Daar willen ze geen problematiek Vegetarisme/Veganisme. Ik kan het eens proberen bij Evavzw.

Truus

Bericht door Truus »

eno2 schreef:...vegetariërs. Die staan het dichtst bij veganisme.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Vegetariërs hebben een neiging om zuivel en eieren te consumeren als vleesvervangers, naast de zuivel en eieren die ze toch al zouden eten. Vleeseters consumeren immers ook zuivel en eieren. Als je kijkt naar sommige culturen, vooral in warme landen, dan eten ze weliswaar vlees, maar slechts weinig, en bijna geen zuivel of eieren. Mexicanen, bv., eten tortillas die weliswaar gebakken zijn met reuzel, maar ze worden gevuld met bonen en groenten. Egyptenaren eten veel tuinbonen en couscous bij de groenten, en ja, er zal ook wel eens vlees op tafel staan, vooral bij feestelijke gelegenheden, maar het is slechts een klein percentage van hun consumptie. Vlees is immers aan ritueel gebonden, dus niet geschikt voor de snelle hap. Bij Indiërs helemaal. Ik voel mij dus dichter bij die mensen die weinig dierlijke producten gebruiken dan bij vegetariërs die er veel gebruiken.

eno2

Bericht door eno2 »

Truus schreef:Dat is maar hoe je het bekijkt. Vegetariërs hebben een neiging om zuivel en eieren te consumeren als vleesvervangers, naast de zuivel en eieren die ze toch al zouden eten. Vleeseters consumeren immers ook zuivel en eieren. Als je kijkt naar sommige culturen, vooral in warme landen, dan eten ze weliswaar vlees, maar slechts weinig, en bijna geen zuivel of eieren. Mexicanen, bv., eten tortillas die weliswaar gebakken zijn met reuzel, maar ze worden gevuld met bonen en groenten. Egyptenaren eten veel tuinbonen en couscous bij de groenten, en ja, er zal ook wel eens vlees op tafel staan, vooral bij feestelijke gelegenheden, maar het is slechts een klein percentage van hun consumptie. Vlees is immers aan ritueel gebonden, dus niet geschikt voor de snelle hap. Bij Indiërs helemaal. Ik voel mij dus dichter bij die mensen die weinig dierlijke producten gebruiken dan bij vegetariërs die er veel gebruiken.
Gedode dieren staan tenminste helemaal niet op het vegetarisch menu. Ik voel me dus dichter bij vegetariërs dan bij vleeseters. Jouw gevoel tegen het mijne.

Sas

Bericht door Sas »

Truus schreef:Egyptenaren eten veel tuinbonen en couscous bij de groenten, en ja, er zal ook wel eens vlees op tafel staan, vooral bij feestelijke gelegenheden, maar het is slechts een klein percentage van hun consumptie.
Ja, en dat viel mij dus ook al eens op. Ik kwam heel vroeger wel eens in een shoarmazaak, en de (Egyptische) eigenaar zat meestal tegen die tijd zelf te eten. Wat at hij? Bonen met brood.

:D

Plaats reactie