Waarom zijn er zo weinig vegans?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Veggie93

Re: Waarom zijn er zo weinig vegans?

Bericht door Veggie93 » ma feb 03, 2014 19:57

Luna schreef:Bij het programma "Keuringsdienst van Waarde" (zelf overigens niet gezien) is blijkbaar in beeld gebracht hoe leverworst gemaakt wordt. Een paar collega's hadden zitten kijken, maar toen een bloedige varkenskop in beeld kwam zijn ze toch maar weggezapt. "Dat hoef ik niet te zien."
Ik heb die aflevering wel gezien en ik snap gewoon echt niet dat mensen dat überhaupt willen/ kunnen eten. Echt goor :shock:
Maar ik heb wel de hele aflevering afgezien net zoals ik ook filmpjes kijk over de bio industrie. Ook al wordt ik er zelf misselijk (!) van, kijk ik het toch. En dan ben ik elke keer weer zo blij dat ik er niet aan mee doe. Ik snap eigenlijk de mensen die die filmpjes niet kunnen aanzien, maar wel blij vlees of vis blijven eten totaal niet, maar goed... Als je het per se wilt eten, weet dan ook hoe het gemaakt wordt en hoe erg de dieren ervoor moeten lijden. (Maar dit is weer een andere discussie.)
Treat others how you would like to be treated.

sillygirl
Leefwijze: veganist

Bericht door sillygirl » ma feb 03, 2014 20:46

Jullie gaan uit van rationaliteit (stellen hoge eisen daaraan), maar zo zijn mensen nu eenmaal niet. Een van de vormen van irrationaliteit die mensen hebben is cognitieve dissonantie oplossen met smoesjes, wegkijken, of wat dan ook. Je krijgt cognitieve dissonantie op het moment dat je merkt dat twee doelen /idealen/gedragingen van je niet in overeenstemming zijn zoals 'natuurlijk wil ik niet wreed zijn' en 'ik eet vlees van dieren die wreed behandeld zijn'. Het aanpassen van de eerste gedachte met allerlei modifiers (ja maar dieren zijn wel minder belangrijk dan mensen, ja maar als het voor voedsel is telt het niet, etc., maar als anderen het doen en ik niet zelf dan is het niet echt wreed, ik hoef niet in mijn eentje me uit te sloven terwijl anderen wel lekker vlees mogen blijven eten, etc.) is veel makkelijker voor veel mensen dan het aanpassen van het eetgedrag. Dit omdat er ook andere ideeen, wensen, angsten meespelen (kan ik wel zonder vlees? iedereen eet dat toch omdat het normaal en gezond is? hoe kan ik nog genieten als ik dat niet mag? enz.).

Ik heb bij mezelf gemerkt sinds ik vegetariër ben geworden dat ik meer positieve gevoelens ervaar bij dieren, dat ik een gevoel van respect kan hebben als ik een konijn of een koe zie, dat ik eerder toch minder had. Ben ik vega geworden uit dierenliefde of merk ik pas dat ik om dieren geef nu ik het niet meer 'nodig heb' om op ze neer te kijken voor mezelf goed te praten dat ik vlees eet? Ik denk zeker ook dat laatste. Mensen eten niet vlees omdat ze niets om dieren geven, denk ik; het lukt ze niet om (consistent) om dieren te geven omdat ze cognitieve dissonantie hebben over hun vlees-eten en dat onbewust oplossen met meer onverschilligheid.
Is overigens ook een bekend effect als je bv. een buurman gaat helpen, dat je die onbewust aardiger gaat vinden om naar jezelf 'goed te praten' dat je tijd steekt in het helpen van diegene. Als je iemand slecht behandelt ga je vanzelf rationaliseren waarom je diegene ook niet zo mag. Mensen zijn niet zo rationeel en onze gevoelens ontstaan vaak na het gedrag ipv dat ze altijd ons gedrag motiveren. Ik heb dit geleerd bij sociale psychologie maar C.S. Lewis schreef er in de jaren 40 ook al treffend over. :)
CS Lewis in Mere Christianity schreef: But though natural likings should normally be encouraged, it would be quite wrong to think that the way to become charitable is to sit trying to manufacture affectionate feelings. Some people are 'cold' by temperament; that may be a misfortune for them, but it is no more a sin than having a bad digestion is a sin; and it does not cut them out from the chance, or excuse them from the duty, of learning charity. The rule for all of us is perfectly simple. Do not waste time bothering whether you 'love' your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him. If you injure someone you dislike, you will find yourself disliking him more. If you do him a good turn, you will find yourself disliking him less.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di feb 04, 2014 6:44

sillygirl schreef:Het aanpassen van de eerste gedachte met allerlei modifiers (ja maar dieren zijn wel minder belangrijk dan mensen, ja maar als het voor voedsel is telt het niet, etc., maar als anderen het doen en ik niet zelf dan is het niet echt wreed, ik hoef niet in mijn eentje me uit te sloven terwijl anderen wel lekker vlees mogen blijven eten, etc.) is veel makkelijker voor veel mensen dan het aanpassen van het eetgedrag.
Ik denk dat de meeste mensen dat ook echt menen, dat dieren "minder belangrijk" zijn dan mensen (dat heeft ook met standpunt, gezichtspunt te maken denk ik).
Zou het zo zijn dat vegans precies dezelfde mate van afschuw voelen als een varkenskop door de vleesmolen gaat dan bij een menselijk hoofd?
En is iemand die vlees eet werkelijk evenzeer verantwoordelijk voor dierenleed als iemand die ze daadwerkelijk de stroomstroot toedient en de strot doorsnijdt?
Heel rationeel gedacht zou je dat misschien mogen denken, maar ik denk dat de meeste mensen daar gevoelsmatig heel anders tegenaan kijken en misschien is dat wel de juiste manier?

Ook bij menselijk leed zijn er mensen die door willen denken en mensen die liever wegkijken, zoals veel vvd'ers en d'66-ers die liever niet willen weten hoe oost-europeanen moeten leven die lekker goedkoop onderbetaald in hun bedrijven komen werken of hoe mensen met een uitkering worstelen met hun leven doordat ze te weinig kansen krijgen om mee te doen. Hetzelfde morele tekort denk ik dan, een tekort of onvermogen en/of onwil om je te verbinden met het lot van anderen.
Ook bij sociale dieren zie je vaak meer solidariteit met dieren die verwanter aan ze zijn, in die zin moeten mensen dat instinctieve begrenzende gedrag zien te overwinnen door zich meer met alles en iedereen verbonden te leren voelen. Maar zoiets komt niet vanzelf aanwaaien.
Ik geloof dan ook niet in het demoniseren van mensen die daarin nog te beperkt zijn en bijvoorbeeld dieren meer als dingen zien dan voelende wezens.
Al zou het een stuk fijner zijn als dat soort mensen het minder voor het zeggen krijgen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 04, 2014 8:14

Ja daar heb je ook gelijk in. Het is allemaal ingewikkeld. Ik denk niet dat het vol te houden is om als mens alle soorten gelijk te willen zien en behandelen zoals anti-speciisme (als ik het goed begrijp wat dat inhoudt). Wat me wel aanspreekt is een formulering van iemand (ben vergeten wie) die ik in Wikipedia tegenkwam: elk levend wezen zou als grondrecht kunnen hebben om niet tot bezit verklaard te worden. Dat lijkt mij meer werkbaar, aangezien het toch onvermijdelijk is dat wij als diersoort andere diersoorten in de weg zitten, vertrappen op straat of met een tractor overrijden, maar de morele dimensie zit hem dan in het doelbewust tot eigendom/gebruiksvoorwerp verklaren. Misschien dat meer mensen zich (op de lange termijn) zich daarin zoudenb kunnen vinden.

Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa » di feb 04, 2014 10:47

Het is hier niet zo heel erg geaccepteerd.
In de UK wel mede doordat daar veel emigranten uit India wonen die veganistisch zijn. Ik heb ook gehoord dat je in de UK wel kan vragen om vegan te eten en er veel meer vegan kookboeken zijn dan in Nederland.
Hier in Nederland heb je gewoon een vleescultuur. Ik weet nog hoe de familie van mijn vader reageerde toen ik zei dat ik wilde minderen met vlees eten. Waarom zou je? Ik heb er nog nooit tegen gekund. Al die bergen vlees. En zelfs ook varkenvlees wat ik niet wil eten als jood >.< en dan is dat ook raar vinden mensen want varkensvlees is lekker en dit en dat ook. En ik denk nee, ik vind het niet lekker en het is niet gezond en vroegâh at men een keer per week vlees of vis was er geen bio industrie. Toen was de lucht ook nog schoon zeg maar.
Had een keer met een vega kennis er over. Een vriendin van mij was van de zomer in Somalië die hebben daaar een moestuintje en een kudde geiten en koeien en zo. De kinderen spelen er mee, krijgen goed te eten. En wanneer ze worden geslacht (een koe per maand of zo) gebruiken ze alles van dat beest. Veel duurzamer. Wij kamen tot de conclusie dat als wij op bezoek gingen bij een Somilische familie in of zo in de hoorn van Afrika dat we wel vlees zouden eten.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di feb 04, 2014 15:42

Thaa schreef:Een vriendin van mij was van de zomer in Somalië die hebben daaar een moestuintje en een kudde geiten en koeien en zo. De kinderen spelen er mee, krijgen goed te eten. En wanneer ze worden geslacht (een koe per maand of zo) gebruiken ze alles van dat beest. Veel duurzamer. Wij kamen tot de conclusie dat als wij op bezoek gingen bij een Somilische familie in of zo in de hoorn van Afrika dat we wel vlees zouden eten.
Vergeef me voor mijn wat humorloze antwoord op wat je hier zegt. Dit vind ik hetzelfde als wanneer vegetariers zeggen dat ze wel wild zouden eten. Als veel mensen dit zouden doen wordt het probleem enkel verplaatst. Overmatige jacht (onvermijdelijk als duizenden mensen gaan jagen of laten jagen) leidt tot vernietiging van natuurlijke populaties en ecosystemen. Zo leidt het massaal eten van welopgevoede geiten er op termijn toe dat in die Afrikaanse landen de bio-industrie ontdekt wordt. Met onze miljardenbevolking denk ik dat het intrinsiek onwenselijk is dieren te fokken en/of consumeren.
:govegan:

Kitsune

Bericht door Kitsune » ma mar 10, 2014 15:48

`Het is wel typisch menselijk om mensen die afwijken van de norm als apart/extreem etc. te bestempelen. En dat begint al bij mensen versus andere dieren, binnen mensen op basis van huidskleur/afkomst/religie en verder op haarkleur, dieet etc. Dat typische groepsgedrag zit aardig in onze genen gebakken en het vergt dat je vrij sterk in je schoenen moet staan om daar tegenin te gaan (sociale druk, gezeur aan je kop, onbegrepen worden).

Daarnaast worden de meeste mensen ook nog eens behoorlijk gehersenspoeld met allerlei leugens (schijf van vijf, melk is gezond, blablabla) vooral vaak vanwege economische (kapitalistische) motieven (landbouw sponsoren, veel melk verkopen, geneesmiddelen verkopen etc. Je moet dus enige moeite doen om uit te zoeken hoe het werkelijk is.....De meeste mensen zullen nooit een slachthuis van binnen hebben gezien of een legbatterij bijv. En veel mensen willen het ook niet weten....

Wat dat betreft vond ik het boek over Carnisme wel (gedachte dat vleeseten eigenlijk een ideologie op zich is) wel een echte eye opener:
http://nl.scribd.com/doc/92299082/Wat-is-Carnisme

Truus

Bericht door Truus » vr mar 28, 2014 17:51

Sas schreef:Ik las op Wikipedia dat er slechts 16.000 zijn in Nederland...
Waar zijn die dan allemaal? Niet bij de NVV neem ik aan? Ben er i.i.g. nog nooit eentje in levende lijve tegen gekomen.
Laatst gewijzigd door Truus op za mar 29, 2014 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Chuck
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Chuck » vr mar 28, 2014 18:09

Zelf ben ik dus nog niet echt perse overgestapt op veganisme.

Ik ben altijd dol geweest (ben er in principe nog steeds dol op maar ben nu voor mijzelf aan het kijken hoe en wat en laat ik het misschien voor altijd staan maar dat is een ander gesprek/onderwerp) op eieren, melk en kaas. Voordat ik deze site tegenkwam wist ik niet eens dat het blijkbaar net zo slecht is om zuivel te eten. Ik zag veganisten altijd als te extreem enzo. Ook kwam ik vaak hypocriete veganisten tegen bij bijvoorbeeld paardrijden. Geen zuivel en vlees maar wel leren laarzen dragen en leren paardrijzadels etc.. dat vond ik dan ook wel weer raar. Daarnaast ben ik opgevoed met het idee dat het niet slecht is, net zoals vlees eten dat hoort erbij.
Ik word door mijn familie nu al als extreem gezien dat ik het besluit had gemaakt alleen biologisch vlees te eten, en het liefst ook biologische melk/kaas/eieren. Naar mijn idee kregen dieren dan wel een beter leven. En ook dat geweten schuift onder mijn voeten vandaan.

Nu mensen weten dat ik mee doe aan de vegan challenge kijken ze mij al raar aan.. met wat de (..) ben je bezig? Je bekijkt het nu maar vanuit 1 perspectief. Wordt je zometeen ook veganist? Dat gaat toch veels te ver. Kom eens met bewijzen, en als ik dan iets zeg, wordt er gezegd dat ik niet alles moet geloven wat vanuit de veganisten kant komt. Want die kijken het toch alleen vanuit hun voorgevormde mening/perspectief. Ook krijg je dingen naar je toe van ja soms gaat het slecht maar dat is niet overal. Nee oké de normen van de EU zijn hoger dan vanuit de US. Maar zoals toen te zien was op radar over paardenvlees kom je er ook weer achter hoe streng het gecontroleerd wordt door de EU :']

Dus ja het komt erop neer dat er ook veel mensen zich er niet in willen verdiepen, het niet willen geloven, of het wel geloven maar er niets mee willen doen. Zeggen het wel heel zielig te vinden maarja wat gaat het uitmaken als zij het niet meer kopen. En daarmee moet ik mijzelf ook heel erg inhouden met mijn reactie, want mijn 1e reactie is ook echt van.. ja als wij allemaal zo gaan denken dan gebeurd er inderdaad niets. Als er geen dierenactivisten waren dan ja..

Maar wat het ook meer is, hier zitten veel mensen die er interesse naar tonen, het beter willen doen, een verandering willen maken. Maar je moet ook accepteren dat er mensen zijn die er niets mee willen doen, er niets van willen weten etc. Net zoals wij van hun verwachten respect voor ons te hebben moeten wij hen net zo goed respecteren. We zijn allemaal anders, en we hebben allemaal andere prioriteiten. Als mensen iets willen weten of ook verandering maken dan komen ze vanzelf wel naar je toe. Het is een goed ding om mensen duidelijk te maken waar je voor staat, en te laten zien dat je er verandering in wilt brengen. Maar neerkijken op diegenen die dat niet willen doen is ook niet goed.

Dus als iemand eieren haalt, dan is dat misschien heel vervelend maar bedenk dan dat je het zelf in ieder geval niet doet. En er zoveel meer zijn die het niet doen. En dat misschien die persoon er ooit achter komt wat erachter schuilt en er ook mee stopt. Je vangt in ieder geval meer bijen met honing dan met azijn.

Maar dat is dan dus mijn mening. Je mag heus mensen er soms aan herinneren of vertellen hoe het zit. Maar als zij dan zeggen dat kan mij niet schelen. Dan ook gewoon laten. Wie niet weten wilt zal nooit weten, en wie weten wilt zal weten. (y)
Love what you do and do what you love

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 28, 2014 19:54

Ik praat nooit over veganisme tenzij mensen er zelf naar vragen, en dan nog ervaren ze dat soms als bedreigend of belerend (terwijl ik echt mijn best doe om niet zo te praten). Mijn strategie is om vooral veel lekker eten te maken en te delen als mensen willen proeven. Dat wordt eigenlijk altijd positief ontvangen en soms wil iemand dan over veganisme praten, maar vaak ook niet. Dan hebben ze in ieder geval een positieve herinnering aan veganistisch eten erbij. Ik heb ook mijn receptenblog om te laten zien hoe lekker veganistisch eten is.

Als iemand vraagt waarom ik veganist ben zeg ik 'voor de dieren en voor het milieu'. Als ze dan nog meer willen weten kunnen ze doorvragen, maar dat doen de meesten niet. Ik denk inderdaad dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken en dat mensen pas veganist worden als ze er zelf aan toe zijn. Overtuigde vegans kunnen hooguit kleine tactische zaadjes planten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » za mar 29, 2014 18:03

Chuck schreef:Maar je moet ook accepteren dat er mensen zijn die er niets mee willen doen, er niets van willen weten etc. Net zoals wij van hun verwachten respect voor ons te hebben moeten wij hen net zo goed respecteren. We zijn allemaal anders, en we hebben allemaal andere prioriteiten.
Ik denk dan ook niet dat je de overgrote meerderheid gaat overtuigen zelfstandig hun gedrag te veranderen.
De politiek zal (wij zullen dus) de voedingsindustrie op den duur moeten dwingen te stoppen met kunstmest te gebruiken voor diervoeder en verbieden veevoeder te importeren van buiten Europa en dieren in enorme megastallen te huisvesten (gewoon weer alles lokaal produceren in harmonie met de omgeving).

En ja, dan kost een biefstukje ineens 15 euro meer dan nu en ga je zeker niet iedere dag daarvoor kiezen als er even lekkere alternatieven worden aangeboden door de voedingssector.

Het is net als met andere milieuquesties, je kunt wel braaf je papier naar de papierbak brengen, de globale CO2-groei in de atmosfeer wordt pas nul als er massaal collectieve maatregelen komen die het hele proces omkeren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

foppe

Bericht door foppe » za apr 12, 2014 8:06

Brent schreef:Ik denk dan ook niet dat je de overgrote meerderheid gaat overtuigen zelfstandig hun gedrag te veranderen.
De politiek zal (wij zullen dus) de voedingsindustrie op den duur moeten dwingen te stoppen met kunstmest te gebruiken voor diervoeder en verbieden veevoeder te importeren van buiten Europa en dieren in enorme megastallen te huisvesten (gewoon weer alles lokaal produceren in harmonie met de omgeving).
Tja, juist van de overheid zou ik niet al te veel verwachten. Het is niet per ongeluk dat de NVWA het moet doen met slechts 75 werknemers. Als je de afgelopen jaren het nieuws rond dierenziekten gevolgd heb (vooral bij qkoorts werd dat duidelijk), dan zie je een constant zich herhalend patroon waarin het ministerie van Landbouw (de afgelopen paar keer olv het CDA) weigert in te grijpen, of de minimumeisen mbt leefruimte verwatert/verlaagt, etc.. En ook het voedingscentrum is zo'n orgaan dat doet aan selectief kritisch zijn ("als mensen alleen maar gojibessen en tarwegras eten gaan ze dood!!!!" Joh.) ter grotere glorie van de vlees/zuivelindustrie, vanwege het "economisch belang" van die industrie voor onze export enzo.
Als het ooit volledig onontkenbaar wordt dat ei/vlees/zuivelconsumptie om "gezondheidsredenen" niet alleen niet nodig is, maar ook welvaartsziektebevorderend werkt, zal er misschien voldoende draagvlak bestaan om consumptie ook voor anderen te verbieden, maar om het politici onmogelijk te maken weg te kijken, of om gewicht toe te kennen aan de "argumenten" van de dierindustrie heb je het brede bewustzijn nodig dat er nu nog niet is.
Laatst gewijzigd door foppe op ma apr 14, 2014 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Sybine

Bericht door Sybine » za apr 12, 2014 10:14

Ik lees hier dat mensen zich er meer bewust van zouden worden dat het eten van dierlijke producten niet goed zou zijn voor je gezondheid. Ik ervaar dat helemaal niet zo. Eerder andersom. Ik zie juist veel mensen om mij heen het paleo-principe omarmen. Waarmee ze het eten van vlees en eieren juist als heel gezond ervaren. Melk wordt door diegenen vaak wel gezien als minder gezond. Maar hun dieet bestaat juist vanwege gezondheidsredenen uit veel dierlijke producten.

Ananas

Bericht door Ananas » ma apr 14, 2014 20:45

Truus schreef:
Waar zijn die dan allemaal? Niet bij de NVV neem ik aan? Ben er i.i.g. nog nooit eentje in levende lijve tegen gekomen.
Nee, daar zijn er nog maar 1150 :p

Nog nooit 1 tegengekomen? Woww. Ik ken bijna niemand meer die niet vegan is :p

Brent

Bericht door Brent » di apr 15, 2014 7:33

foppe schreef:Tja, juist van de overheid zou ik niet al te veel verwachten.
Ik ben bekend met de huidige machtsverhoudingen en de loyaliteit van de overheid aan het grote geld.
Maar ooit zullen we een overheid krijgen die de belangen van alle mensen, dieren en planten voorop gaat stellen.
Ooit, als er werkelijke democratie gaat komen in plaats van onze foppocratie.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo apr 16, 2014 12:15

Truus schreef:
Ik vind het ook vreemd, er zijn geen 16.000 veganisten is mijn mening. Dit aantal is ooit gegokt op basis van aantallen in Engeland en met de verhouding van de bevolkingsaantal naar Nederland aangepast.
In dit artikel http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/503 ... veganisme_ wordt zelfs een aantal van 45.000 opgegeven door de NVV. Of de NVV dit ook heeft opgegeven weet ik niet. Voor mijn gevoel onwaarschijnlijk hoog aantal.
Bij 45.000 veganisten zou gemiddeld in mijn woonplaats Dordrecht 318 veganisten rondlopen. Ik ken er een handje vol en er zullen er best meer zijn, maar geen 318.
Bij 16.000 veganisten zouden er 113 veganisten in Dordrecht ronddwalen. Ik kom ze niet tegen. Misschien is 8.000 wel een reëler aantal.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo apr 16, 2014 12:18

Vegantastic schreef:
Brchj schreef:Ik ben het wel eens met Lestat dat vegan geen goed imago heeft, al weten jullie dat waarschijnlijk allemaal ook wel.
Is sterk verandert afgelopen jaren!!!
Ligt er misschien aan met wie je omgaat. In mijn leefwereld leef ik met extremisten :D (vleeseters) en daar is het imago van de veganist nog niet echt verbeterd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo apr 16, 2014 13:39

Dick schreef:Ik vind het ook vreemd, er zijn geen 16.000 veganisten is mijn mening. Dit aantal is ooit gegokt op basis van aantallen in Engeland en met de verhouding van de bevolkingsaantal naar Nederland aangepast.
Die 16.000 komt uit onderzoek wat Sla! ooit uitgevoerd had zover ik weet.

Dat aantal afgezet tegen ledenaantal nu en toen e.d. zit je ergens rond 40.000 tot 60.000 vegans in NL.
Zou dan 0,2% zijn in NL. Denk wel dat je dat aantal moet zien als 'full' vegans, planteneters, raw vegans en flexanisten die zich als volledig vegan zouden beschrijven.

Afgelopen jaren is het iig flink gegroeid. Ook zijn er veel vegans die onder de radar leven.. ik heb dat al vaker meegemaakt.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo apr 16, 2014 14:03

Vegantastic schreef:
Dick schreef:Ik vind het ook vreemd, er zijn geen 16.000 veganisten is mijn mening. Dit aantal is ooit gegokt op basis van aantallen in Engeland en met de verhouding van de bevolkingsaantal naar Nederland aangepast.
Die 16.000 komt uit onderzoek wat Sla! ooit uitgevoerd had zover ik weet.

Dat aantal afgezet tegen ledenaantal nu en toen e.d. zit je ergens rond 40.000 tot 60.000 vegans in NL.
Zou dan 0,2% zijn in NL. Denk wel dat je dat aantal moet zien als 'full' vegans, planteneters, raw vegans en flexanisten die zich als volledig vegan zouden beschrijven.

Afgelopen jaren is het iig flink gegroeid. Ook zijn er veel vegans die onder de radar leven.. ik heb dat al vaker meegemaakt.
Dan nog geloof ik niet dat er zoveel veganisten zijn, maar dat is dan net zo slecht onderbouwd. :-)

Overigens heb ik van de oprichters van de vereniging destijds begrepen dat het aantal veganisten bepaald was op een onderzoek in Engeland en dat dat dus doorgezet was naar Nederland. Zij gingen daarbij dan ook nog eens voorbij het feit dat het in Engeland veel meer speelt dan hier.

Brent

Bericht door Brent » wo apr 16, 2014 14:51

Kunnen we het niet aan zo'n statistisch onderzoeker vragen, hoe heet die ene man ook alweer die dat altijd toelichtte rond de verkiezingen?
Of zou dat dan een hoop geld gaan kosten...

Plaats reactie