Waarom zijn er zo weinig vegans?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Waarom zijn er zo weinig vegans?

Bericht door Sas » wo jan 29, 2014 11:48

Ik las op Wikipedia dat er slechts 16.000 zijn in Nederland... dit in tegenstelling tot ruim 200.000 - 300.000 vegetariërs... waarom is dit zo?

...is zuivel nu echt zo moeilijk om te laten staan? Heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Ik drink al ruim 1 jaar geen melk meer. Vond het nooit lekker, maar het was gewoonte. M'n enige zwakte was kaas. Maar onderhand ben ik er al aan gewend om zonder te doen. Alleen de Pizza dan. Ja, ik gebruik wel vegan kaas, maar alleen op Pizza, waar (vega) kaas gewoonweg onmisbaar is.

Ik las onlangs dat er morfine in koeienmelk zit. De koe maakt dat voor het kalf, zodat het kalf rustig wordt. Kaas zit er dus vol mee, en daarom schijnt het verslavend te zijn.

Melk, kaas en eieren is eigenlijk nog slechter voor de dieren dan vlees eten, want melkkoeien eindigen als vlees, voornamelijk de kalfjes die geboren worden door een geforceerde zwangerschap (zeg maar gewoon: verkrachting).

Ik deed gisteren boodschappen in de Lidl. Eerste keer dat ik daar kwam. Best grote winkel. Ik labels lezen, en vrijwel overal zat "dier" in... lactose, melkpoeder, melkeiwit, ei, wei, en ga zo maar door.

Dan zie je al die schappen vol met kaas, melk, en andere producten en dan denk je: dit is echt water naar de zee dragen... kan er best verdrietig om worden, vooral om het feit dat "we" zo lang zijn voorgelogen, over zuivel...

Ik deed rustig mijn boodschapjes: bloem, meel, stukje donkere chocolade, lente uitjes, worteltjes enzovoorts. Toen botste iemand met een winkelwagentje tegen me aan. Ik keek in de winkelwagen en er lagen wel 20 dozen met eieren in. Ik werd er gewoon misselijk van... je gaat nu op dat soort dingen letten, denk ik... snel afgerekend en naar huis... ik merk wel dat ik er steeds meer moeite mee heb om tussen dierenproducten te staan...
Laatst gewijzigd door Sas op wo jan 29, 2014 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Waarom zijn er zo weinig vegans?

Bericht door Brent » wo jan 29, 2014 12:28

Er zijn denk ik zo weinig vegans omdat je het bijna als een soort religie moet gaan zien om dieren echt helemaal op allerlei manieren te willen ontzien (zoals de Jains in India ook doen, niets mis mee overigens!).
Er zijn nu eenmaal weinig mensen die vanuit dat denkkader willen denken, net zoals er weinig mensen zijn die dieren als centraal uitgangspunt willen nemen voor hun politieke stemgedrag.

Wél zijn er steeds meer mensen die dierlijke voeding grotendeel willen mijden om gezondheidsredenen en/of redenen van slechte behandeling van dieren in de veehouderij en/of de draagkracht van onze planeet. Dergelijke planteneters en mensen die steeds meer planteneter worden vind je in Nederland bijvoorbeeld op het Planteneter forum dat Boele Ytsma is gestart.
http://deplanteneter.ning.com/forum

Voor die mensen staat niet veganisme als ideologie centraal in hun leven, maar ze streven er wel naar steeds plantaardiger te gaan eten. En die categorie mensen groeit als nooit tevoren, ze wordt niet langer gezien als bizar of extreem, maar als voorhoede!
En ja, een deel van die mensen zal ook meer de veganistische kant opschuiven in de keuzes die ze maken.

Veel belangrijker vind ik het zelf dat meer mensen plantaardiger gaan eten, dan dat ze de veganistische ideologie gaan omarmen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Sas

Bericht door Sas » wo jan 29, 2014 13:23

O, echt waar? ik zie het niet als een religie in elk geval... :) het is dat je het zegt anders had ik dat niet eens bemerkt. haha! ik heb zoiets van: ik ontzie dieren, en hun leed. Wil er niet verantwoordelijk voor zijn, en pas hierop mijn dieet aan. Dat is het eigenlijk voor mij.
:D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 29, 2014 15:28

Sas schreef:Ik las op Wikipedia dat er slechts 16.000 zijn in Nederland... dit in tegenstelling tot ruim 200.000 - 300.000 vegetariërs... waarom is dit zo?
Oud nummer. Is zeker gegroeid. Qua vegetariers zijn er iets van 900.000.
En sterk stijgend!

Lestat
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lestat » do jan 30, 2014 9:57

Meestal ben ik meer meelezer, maar als vegetariër voel ik mij nu toch opgeroepen om te reageren. Ik sta zelf sympathiek tegenover veganisme en gebruik binnenshuis bijna geen zuivel/ei. Buitenshuis eet ik vegetarisch. Wat ik wel doe, is als er eens een open-minded discussie over vegetarisme/ vlees eten is aangeven dat zuivel/ei eigenlijk net zo slecht is als vlees eten.

Vegetarisch gaan eten was voor mij veel makkelijker dan veganistisch. Het is veel meer sociaal geaccepteerd. Ik heb een hekel aan discussies en heb sociaal gezien al genoeg moeilijkheden zonder dit zeg maar. Daarnaast betekent veganisme toch in het begin etiketten lezen en verdiepen in gezondheidsaspecten. Je eetpatroon moet radicaler worden omgegooid dan met alleen geen vlees/vis eten. De meeste mensen komen helemaal niet zo ver dat ze zich hierin gaan verdiepen.

Dan nog de ethische discussie erbij. Ik zit meer in het welzijnskamp dan het abolitionistische kamp. Ik ben niet zozeer fel tegen het principe van dieren houden of zelfs vlees eten op zich. Maar pragmatisch gezien denk ik dat we met te veel mensen zijn om het te kunnen veroorloven dierlijke producten te gebruiken. Biologisch zie ik dan ook niet als de oplossing. Daarom komt veganisme voor mij denk ik minder natuurlijk/vanzelfsprekend? (Mogelijk geldt dit voor meer vegetariërs?) Hoewel het mij wel meer ligt en consequenter overkomt dan vegetarisme in de situatie van nu. Denk ook wel dat ik op een gegeven moment de volledige overstap ga maken.

Veganisme heeft denk ik ook gewoon geen goed imago. Het wordt toch gezien als extreem/overdreven. Wat dat betreft zie ik kleine stapjes ook al als goed. Zoals mensen die de vegan challenge uitproberen of hun melk vervangen door plantaardige melk of meer bladgroenten eten. Als er meer mensen zijn die plantaardige dingen eten, wordt het ook meer mainstream en voor anderen ook weer makkelijker om meer plantaardig te eten. Als je snapt wat ik bedoel.

Nu hebben mensen misschien toch het idee dat de keuze ligt tussen of allerlei producten die ze kennen en lekker vinden opgeven/ heel moeilijk doen/ sociale outcast zijn of 'gewoon' vegetarisch blijven eten. Terwijl als je het in stapjes doet het best meevalt en uiteindelijk de stap voor 100% plantaardig ook niet zo raar of onmogelijk lijkt. Daarbij is het ook zo dat er nu wel maatschappelijke kritiek is op vlees eten. Stel dat iemand met veel moeite zijn vlees laat staan. Voor hem/haar waarschijnlijk een grote stap. Maar dan moet hij/zij direct horen dat het eitje wat hij nu ter vervanging eet ook weer niet goed is. Tsja mogelijk worden mensen daar ook wat moe van? De discussie zou eigenlijk moeten gaan over dierlijke producten in het algemeen..
"All beings tremble before violence. All fear death, all love life. See yourself in others. Then whom can you hurt? What harm can you do?"
- Buddha

Brent

Bericht door Brent » do jan 30, 2014 10:45

Je schreef dat 'biologisch niet de oplossing is', maar dat bedoelde je waarschijnlijk meer als persoonlijke keuzemogelijkheid. Er zijn namelijk vele oplossingen mogelijk om het voor elkaar te krijgen dat plantaardiger eten populairder gaat worden.
Eentje is dat het veel aantrekkelijker wordt om biologisch te verbouwen en te kopen bijvoorbeeld door radicale belastingmaatregelen die dat bevoordelen.
Als de meeste groenten en fruit biologisch worden in Europa en er belastingen komen op veevoederimporten van buiten Europa, dan is er vanzelf minder grond voor veevoeder en gaan de prijzen voor dierlijke voeding juist sterk stijgen.

Plantaardiger eten wordt nu nog vooral gezien als een afwijkende persoonlijke lifestyle-keuze, maar ik zou veel liever zien dat wij dat als verantwoordelijke samenleving in meerdere opzichten als de meest gewenste en meest normale voedingswijze gaan zien.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » do jan 30, 2014 10:53

Heel interessant om te lezen dit!
Ik heb jarenlang gedacht dat ik eigelijk wel vegetarier zou willen worden, maar was overtuigd dat dit ongezond was door de Atkins/lowcarb/zuivelisnodigenvleesishetbestevoedsel lobby... In die tijd at ik wel veel vleesvervangers want dat vond ik stiekem lekker en toch wel goed van mezelf ivm de dieren die het spaart. Als je dan veganisme ontdekt kom je erachter dat de 'moeite' die je al deed om vegetarisch te eten eigenlijk alleen nog maar het begin was, en in plaats van jezelf lekker goed te vinden moet je je toch weer schamen en je nog wat meer inspannen... Ik herken dus wel wat Lestat daarover zegt. Het zou zeker nuttig zijn als de discussie over plantaardig vs. dierlijk ging en niet over vegetarisme; het is gewoon een vreemde onlogische tussenvorm die niet klopt. Zoals: vegetarische kaas onderscheiden op basis van het stremsel dat erin zit, terwijl het kalf either way geslacht moest worden om de melk te kunnen inpikken... :roll:

Eigenlijk is het sowieso bizar dat de tabaksindustrie ook legaal is, terwijl zij verslavende dodelijke producten maken en het land daarvoor inpikken, en hoeveel landjepik er wel niet is om de rijke landen van koffie, chocola en andere luxeproducten te voorzien, en het veevoer valt daar net zo goed onder. Als je ook nog kijkt naar de gevaren voor de wereldgezondheid die de vee-industrie oplevert en hoe slordig daarmee wordt omgegaan dan vind ik het eigenlijk ronduit een crimineel gebeuren. Maar ik zie het nooit gebeuren dat dit wezenlijk verandert. :roll:

Lestat
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lestat » do jan 30, 2014 11:00

@ Brent. Oh met biologisch doelde ik eigenlijk alleen op biologische veehouderij. Had ik even erbij moeten zetten. Je oplossing voor biologische landbouw klinkt vrij goed. Ik ben ook wel voor biologische groenten en fruit, maar om financiële redenen koop ik de meeste producten niet-biologisch. Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens. :) De hoeveelheid vlees en zuivel dat de meeste mensen dagelijks naar binnen werken is niet echt normaal.
"All beings tremble before violence. All fear death, all love life. See yourself in others. Then whom can you hurt? What harm can you do?"
- Buddha

Brchj

Bericht door Brchj » do jan 30, 2014 13:52

Ik ben het wel eens met Lestat dat vegan geen goed imago heeft, al weten jullie dat waarschijnlijk allemaal ook wel. Ik was 12,5 jaar vegetariër voor ik veganist werd en in die jaren kreeg ik heel vaak de vraag 'eet je wel ei?' enzo. Vroeger (ik werd op mijn 12e vegetarier), was ik er ook van overtuigd dat vegan eten echt niet gezond was, veel te beperkt en dat je dierlijke dingen nodig had om sterk en gezond te zijn. Ik denk dat veel mensen ook met dat idee opgroeien, wist ik veel. Ik heb ook nooit interesse getoond in vegan zijn totdat ik in Londen woonde, die scene daar veel groter was, en ik op de site van Lisette Kreischer aan het lezen was hoeveel dierenleed er ook achter eieren eten, melk drinken enzo zit. Toen pas begon er een lampje te branden en begon ik te beseffen dat ik ook daar geen deel van uit wilde maken.
Ik ben nu denk ik een jaar ofzo vegan en ik durfde dat in het begin echt niet tegen mensen te zeggen hoor. Ik zeg ook liever vegan dan veganist, of ik zeg plantaardig. Vegan klinkt toch hipper..
Laatst had ik het er met een vriendin over en ik zei tegen haar dat als je eenmaal weet wat er speelt in de vee-industrie enzo je daar gewoon je ogen niet voor kan sluiten. Hoe meer je weet, hoe moeilijker het wordt om dierlijke producten te blijven nuttigen. Tenminste, zo ervaar ik het. Ik had nooit verwacht dat ik veganist zou worden, maar ik had ook nooit verwacht dat het zo makkelijk zou zijn (uitzonderingen daargelaten), en dat het er echt een wereld voor me zou opengaan. Ik heb er echt een nieuwe hobby bij, het heeft mijn leven echt verrijkt (hallo zweverig).

Terug naar de vraag waarom er zo weinig veganisten zijn: naar mijn mening groot gedeelte onwetendheid, ander gedeelte imago, ander gedeelte ook gewoon het feit dat mensen eieren en melk en dergelijke lekker vinden, en het ze niet uitmaakt dat daar kippen en koeien slechte levens voor hebben. Mijn vriend weet heel goed hoe de vee-industrie in elkaar zit, en toch eet hij met heel veel plezier vlees. Mensen kiezen hun eigen genot boven het dierenleven.
Maaaar! Ik denk absoluut dat er meer mensen vega, flexitarier, flexanist en veganist aan het worden zijn. Ik denk dat er meer bewustzijn is, mensen beseffen dat vlees niet zo gezond is, er zijn veel lekkere alternatieven te halen, vega is soms goedkoper dan vlees. Van de andere kant maakt het denk ik niet uit in welke generatie je leeft, er zullen altijd mensen zoals wij zijn, en er zullen altijd mensen zijn die er niks om geven en lekker alles blijven eten. Die perfecte wereld komt er in mijn ogen niet :hippy:
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 31, 2014 15:15

Zoals Alex al aangaf: staar je zeker niet blind op dat getal 16 000. Dat getal was er al toen ik 6 jaar geleden vegan werd, terwijl vrijwel alle vegans die ik ken pas ergens na mij vegan zijn geworden. Helaas ziet het CBS niets in een hertelling en houden ondernemers zoals AH nu vast aan dat miezerige getal, waardoor veganisme een niche markt lijkt.

Als je vergelijkt met het onderzoek wat laatst in Oostenrijk is uitgevoerd (heb ik in het nieuwsforum gepost), daar bleken 80 000 vegans te wonen. Er wonen 2x zo weinig mensen als in NL. Ik denk dat 160 000 geen onrealistische schatting is van het aantal vegans hier.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 31, 2014 15:16

Brchj schreef:Ik ben het wel eens met Lestat dat vegan geen goed imago heeft, al weten jullie dat waarschijnlijk allemaal ook wel.
Is sterk verandert afgelopen jaren!!!

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 31, 2014 15:16

Dat gezegd hebbende, de redenen waarom de meeste mensen nog graag dierenleed consumeren zit hem in de 3 G's: gewoonte, gemak en .. smaak (ok, 2 g's en 1 s ;-)). Dit vinden ze schijnbaar belangrijker, hoewel de massa natuurlijk ook doelbewust onwetend gehouden wordt door de vlees- en zuivelindustrie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 31, 2014 15:18

Ananas schreef:Zoals Alex al aangaf: staar je zeker niet blind op dat getal 16 000. Dat getal was er al toen ik 6 jaar geleden vegan werd, terwijl vrijwel alle vegans die ik ken pas ergens na mij vegan zijn geworden. Helaas ziet het CBS niets in een hertelling en houden ondernemers zoals AH nu vast aan dat miezerige getal, waardoor veganisme een niche markt lijkt.
Was geen getal van het CBS, maar van het vegetarische blad Sla!

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 31, 2014 15:19

Vegantastic schreef:
Ananas schreef:Zoals Alex al aangaf: staar je zeker niet blind op dat getal 16 000. Dat getal was er al toen ik 6 jaar geleden vegan werd, terwijl vrijwel alle vegans die ik ken pas ergens na mij vegan zijn geworden. Helaas ziet het CBS niets in een hertelling en houden ondernemers zoals AH nu vast aan dat miezerige getal, waardoor veganisme een niche markt lijkt.
Was geen getal van het CBS, maar van het vegetarische blad Sla!

:mrgreen:

Maar evengoed ziet het CBS niets in een hertelling :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 31, 2014 17:52

Wellicht dat er ooit geld beschikbaar is om te peilen, maar het is denk erg prijzig.

Sas

Bericht door Sas » za feb 01, 2014 13:33

Interessante reacties. Heel verhelderend! :)

Nooit geweten dat er een naar smaakje aan het 'vegan' zijn zit. Ik ken de geschiedenis ook niet, dus ik kan heel wat informatie hierover missen, maar voor mij is het een logische stap geweest vanuit vegetarisme, al had ik zelf niet eens door dat ik vegetariër was tot iemand het tegen me zei! haha... Ik vind het ook wel lekker hip! VEGAN, klinkt hip ja. Maar daar doe ik het niet voor...

Toen ik hoorde dat melk, kaas en eieren de gehele vleesindustrie in stand hield, ben ik direct gestopt. Vooral na het lezen van hoe kaas gemaakt werd, en dat koeien gewoon worden verkracht om ze zwanger te maken, zodat ze melk gaan geven, en de kalfjes als "bijproduct" bij de shoarma boer belanden.

...Toen ik deze video zag, was ik meteen om: Happy Cows

http://www.youtube.com/watch?v=kUZ1YLhIAg8

:)

Luna

Bericht door Luna » za feb 01, 2014 14:37

Grappig Sas! Dat filmpje is één van de dingen die mij verder op weg heeft gezet naar het veganisme, na mijn deelname aan de Vegan challenge. Mooi hé, de vreugde bij die koeien. Heerlijk om te zien.

Ik denk overigens ook dat veganisme door veel mensen gezien wordt als te extreem. Dat is tenminste een reactie die ik vaker hoor: "jee, jij gaat wel erg ver". Vegetarisme wordt inmiddels door de meeste mensen wel begrepen en aanvaard, maar voor veganisme zijn velen gewoon nog niet klaar. Ik begrijp dat wel, heb zelf ook lang zo gedacht. Zelfs toen ik vegetariër werd dacht ik dat ik niet gezond en lekker kon blijven eten zonder zuivel en eieren. Kaaaaasverslaafd. Maar toen ik verder ging nadenken vond ik op den duur veganisme de logische volgende stap. En nu kan ik niet begrijpen dat ik er zo lang over gedaan heb. :)

Sas

Bericht door Sas » zo feb 02, 2014 22:28

Ik had nooit kunnen dromen dat ik ooit vegan zou worden... het is apart hoe het leven kan veranderen. Ik moet wel zeggen, dat ik nu pas echt heb leren koken. *en leren eten, want ik at bijna nooit groente... Wat je wel moet op de duur aangezien je bijna niks kant en klaar kunt kopen. Maar tot nu toe vind ik het heerlijk, het bespaard me ook ongelofelijk veel geld. Voorheen gaf ik minimaal 200 euro uit aan boodschappen per maand. Ik denk dat ik nu rond de 50 euro besteed. Flinke besparing als je alles zelf maakt...

Brent

Bericht door Brent » ma feb 03, 2014 16:41

Ik denk dat als er veel meer voorlichting zou komen over de schadelijkheid van dierlijke voedingsmiddelen voor de gezondheid, de mensen gemakkelijker veel meer de plantaardige kant op zouden bewegen.
Maar echt principieel veganistisch, zo van 'met dieren mag je als mens nooit iets voor eigen gewin doen', dat zie ik niet doorbreken als main stream. Maar het kan nog wel flink toenemen in de toekomst toch denk ik, misschien zo'n 5% van de bevolking? Of ben ik dan te optimistisch?

Luna

Bericht door Luna » ma feb 03, 2014 18:57

Sas schreef:Ik had nooit kunnen dromen dat ik ooit vegan zou worden... het is apart hoe het leven kan veranderen. Ik moet wel zeggen, dat ik nu pas echt heb leren koken. *en leren eten, want ik at bijna nooit groente...
+1! :D

Ik denk inderdaad dat het veganisme terrein gaat winnen op termijn. Hoe lang het nog gaat duren, en hoeveel mensen de switch zullen maken kan ik echt niet inschatten. Maar als je ziet hoe vaak dierlijke producten negatief in beeld worden gebracht, denk ik dat steeds meer mensen aan het nadenken worden gezet. Vandaag nog discussie over gehad tijdens de lunch met collega's. Bij het programma "Keuringsdienst van Waarde" (zelf overigens niet gezien) is blijkbaar in beeld gebracht hoe leverworst gemaakt wordt. Een paar collega's hadden zitten kijken, maar toen een bloedige varkenskop in beeld kwam zijn ze toch maar weggezapt. "Dat hoef ik niet te zien." Waarop ik zei: "Nee, maar je eet het wel op!" Zolang je er maar niet bij na denkt wat er eigenlijk allemaal in zit, is het lekker... Maar als je geconfronteerd wordt met de ingrediënten (in persona), dan kijk je weg. Dus helemaal lekker zit het je toch niet. Er werd links en rechts beamend geknikt "dat is ook wel weer waar". Eén collega reageerde in de zin van: "Ja maar, zo kun je alles wel opgeven, overal is wel wat mis mee." Waarop ik uitlegde dat ik na een vergelijkbare confrontatie met mezelf ervoor gekozen heb mijn gevoel te volgen en heel bewust te kiezen wat ik wel en niet eet. Elke maaltijd opnieuw. En dat ieder uiteraard die keuze voor zich moet maken. Maar de keuze is er, alternatieven genoeg.

Er zijn dus wel degelijk mensen die er over nadenken, maar om wat voor reden dan ook de volgende stap - de keuze - niet maken. Kwestie van tijd, denk ik...

Bijkomende noot: heb even op de site van de Keuringsdienst van Waarde gekeken, volgende week gaat het over haar in brood. Wellicht nog zo'n discussie volgende week dus. :P

Plaats reactie