Slecht resultaat bloedonderzoek...

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Psycho78
Leefwijze: veganist

Slecht resultaat bloedonderzoek...

Bericht door Psycho78 » vr jan 24, 2014 14:56

Hallo,

Sinds enkele maanden ben ik overgestapt van een vegetarisch eetpatroon naar een volledig plantaardige levenswijze. Toen ik nog vegetariër was en begon met de overschakeling heb ik een groot bloedonderzoek laten doen. Dit was redelijk positief. Ik had geen tekorten (ik at toen ook al geen kaas meer en weinig zuivelproducten) dus ik was zeer tevreden. Nu sinds de zomer ben ik officieel veganist en heb dus overlaatst terug een bloedonderzoek laten doen. Dit was echter een pak minder.

De waarden van mijn ijzer, eiwitten, B12, en cholesterol waren aan de lage kant. voordien wist ik wel dat B12 belangrijk was maar dacht dat als ik het af en toe door rijstmelk of amandel melk binnenkreeg dat dit voldoende was. Dit bleek dus niet fout te zijn. Sindsdien maak ik gebruik van tandpasta verrijkt met B12 bovenop mijn dagelijkse consumptie van B12 door rijstmelk of amandelmelk,...

De dokter adviseerde mij om elke dag een multivitamine pil in te nemen (wat ik voorlopig ook doe) en synthetisch eiwitten shakes te drinken (wat ik niet wil en ook niet ga doen). De vitamine pillen wil ik in de toekomst vermijden (of alleen in noodgevallen) aangezien ik er van overtuigd ben dat het perfect mogelijk is om (zonder inname van medicatie) gezond te leven en een plantaardige levenswijze te volgen. Wat de shakes betreft wil ik echt nooit innemen omdat dit mij echt niet gezond lijkt en ik juist mensen wil overtuigen dat je zonder dierlijke producten kan, zonder bijkomende dingen in te nemen omdat je anders ziek wordt...

Sinds mijn laatste bloedonderzoek eet ik dus veel meer spinazie voor de ijzer en kikkererwten en bijvoorbeeld havermout voor de eiwitten. Ik vind het echt moeilijk om te weten hoeveel ik van wat allemaal moet eten om genoeg van alles binnen te krijgen. Ik zie echt het bos niet meer door de bomen en mijn gemoed toestand zit dan ook in mijn schoenen...

Ik kook heel graag ik lust zowat alles en mijn eten bevat regelmatig tot veel noten (verschillende soorten: cashew, walnoten, amandelen, pinda's,...) ik probeer veel champignons te eten en in een normale week eet ik ook nog wel graag chili sin carne met twee soorten bonen en andere gerechten zoals rijstschotels met courgettes, en aubergines.

Ik ben tot de vaststelling gekomen dat mijn haar heel dun en droog geworden is, en mijn zicht verslechterd is... (als ik lang naar een computer scherm kijk worden de letters wat waziger en als ik in een lichtgevend uithangbord kijk (of een bord waar de trein uren op staan in het station) is het precies of ik echt in een lamp gekeken heb en zijn de letters wat waziger en moet ik iets meer moeite doen om het te lezen. Ik had ergens gelezen dat dit een resultaat kan zijn van te weinig b12,... (ondertussen heb ik wel de indruk dat het beter is geworden door het gebruik van de multivitamine) ik hoop natuurlijk wel dat de tandpasta bovenop mijn inname van b12 door bijvoorbeeld amandelmelk of soyamelk voldoende zal zijn zodat ik de multivitamine kan weg laten en alleen kan gebruiken in noodgevallen.

Ondertussen heb ik een Diëtiste geraadpleegd voor mijn problemen en zei vond het heel raar dat mijn eiwitten aan de lage kant weren. Ik dacht misschien is het een goed idee om mijn urine te laten controleren of ik misschien via een nog onbekende andere reden eiwitten verlies. Maar de sportdokter waar ik mijn bloed laat onderzoeken onderzoekt veel meer dan de gewone huisdokter dus ik weet het niet goed.... ben echt ten einde raad....

Sinds mijn laatste bloedonderzoek probeer ik echt veel meer kikkererwten en groene groenten te eten enzo...
maar heb echt nog altijd het gevoel dat ik niet goed weet hoeveel van wat te eten en dit uit cijfers af te lezen gemiddeld zou ik 80 gram eiwitten per dag moeten consumeren. Heb geen flauw idee van hoeveel zoiets...
of hoeveel ijzer of hoeveel calcium,...

Een veganistische levenswijze is echt de beste beslissing dat ik ooit in mijn leven genomen heb. ik voel mij echt veel beter dan vroeger en heb veel meer energie. Maar toch ben ik radeloos, schrik dat ik haaruitval krijg en dat het niet zo loopt als ik gehoopt had en dat ik ziek ga worden.

Verder eet ik ook geen vleesvervangers zoals verpakte burgers of nepvlees of vegankaas tenzij zelf gemaakt.(met uitzondering van tofu). Dit doe ik vooral omdat ik natuurlijk niet als hoofdzaak maar toch wel een klein beetje uit ecologische overweging veganist geworden ben. (Als iedereen vlees vervangers zou eten zoals burgers enzo wordt dit dan niet juist dezelfde industrie als de zuivel en vlees industrie? zonder de mishandeling en uitbuiting van dieren dan).

Door de examens heb ik deze week niet zo kunnen experimenteren in de keuken wegens tijdgebrek. In een normale week eet ik ook veel andere groenten zoals courgettes, aubergines, champignons, boontjes, broccoli, witloof, maïs, wortelen, en bonen in bijvoorbeeld chili sin carne.

Hier kunnen jullie zien wat ik deze week al gegeten heb:
(ik probeer 1,5 liter water per dag te drinken voor goede transport van voedingsstoffen)

MAANDAG:

Ontbijt:
1 kom havermout met alpro almond choco melk en een banaan.

Middag:
4 boterhammen met pindakaas en losse stukjes cashew noten die ik er op strooi.

Avondeten:
1 boterham met hummus (vers gemaakte van kikkererwten, look, olijfolie, water, peterselie, paprika poeder, mosterd, chili vlokken, komijn, oregano, basilicum, tomatenpuree,...)

1 middelmatige kom pasta (vers gemaakt van tomaten saus met sesam zaad, paprika’s, tomaten, look, olijf olie, wortelen,…)

's avonds: 2 boterhammen met versgemaakte humus en een beetje vers gemaakte vegan tartaar (arachide olie, ajuin, soyamelk, zout peper, bieslook, peterselie, mosterd, agave siroop, balsamico azijn, …)

DINSDAG:

Ontbijt:
1 kom havermout met alpro SOYA choco melk met banaan, noten/gedroogd fruitmix, kaneel en 1 banaan.
1 boterham met verse hummus op een laagje tuinkers.
1 glas (33cl) minute mail fruitsap + schepje tarwegras(wheatgrass) poeder om het bloed alkalisch te houden en als extra aanvulling van vitamines, amino zuren,…

Middag:
6 boterhammen met hummus, tartaar, bladjes verse spinazie, tuinkers, stukjes komkommer, en een halve avocado.
2x kop koffie + 2 vegan kaneel koekjes

Avondmaal:
Grote kom zelf gemaakte vegan mac n cheese (volkoren penne, geweekte cashew noten, ajuinen, kurkuma, look, oregano, groenten bouillon maïzena, geroosterde paprika, edelgist,) en spruitjes.
1x kop koffie

WOENSDAG:

Ontbijt:
Halve kom havermout met kaneel losse amandelen en soya choco melk en stukjes banaan.
1 boterham verse hummus. en 2 boterhammen met zelf gemaakte vegan patee. (broodkruim, soya saus, rode wijn, ajuin, look, mosterd, bieslook, thijm, peterselie, zout, peper, walnotenolie, doosje walnoten)

Middag:
5 boterhammen, Verse walnoten patee, hummus, komkommer, vegan verse tartaar, handje vol amandelen, tuinkers,
3x kop thee
2x kop koffie 1x kaneel koekje (namiddag)

Avondeten: Pasta met avocado, veel spinazie, ajuin, amandelen, kruiden, volkoren penne, paprika’s, bieslook, tomatenpuree,...

DONDERDAG:

Ontbijt:
Kom havermout met choco soya melk en banaan.

Middag:
5 boterhammen pompoenbrood met verse patee, hummus en wat spinazie, tuinkers, hummus, komkommers,..

Avondeten:
voorgerecht met tomaten balsamico azijn, patee, en als avond eten overschot pasta van vorige dag.

VRIJDAG:

Ontbijt:
4 boterhammen pompoen brood met hummus
2x glas amandel chocomelk alpro.

Middag:
4x boterhammen met pindakaas en 2 met hummus.

Avondeten:
Scrambled tofu met brocoli, spinazie, tomaten, champignons en gebakken krieltjes,…

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat tips/info/advies, want ben echt ten einde raad en maak mij SERIEUS zorgen over mijn haar enzo,...

Alvast bedankt!

Cheers!

Marla

Re: Slecht resultaat bloedonderzoek...

Bericht door Marla » vr jan 24, 2014 15:25

Misschien kun je je voeding bij gaan houden in zo'n online eetdagboek. Daar vul je je dagelijkse voeding in en dan zie je meteen of je alles genoeg binnen krijgt. Je hebt hem van bijv. het Voedingscentrum (eetmeter.voedingscentrum.nl) maar die vind ik zelf vrij beperkt, die kent veel producten niet. Ik las laatst iets over Cronometer (http://www.cronometer.com/), dat is wel een Engelse site maar die schijnt wat uitgebreider te zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 24, 2014 15:53

Je menu ziet er op zich wel goed/normaal uit voor een veganist, maar er zit waarschijnlijk niet voldoende B12 in. Zoals Marla al voorstelde is het een goed idee om een poosje alles wat je eet bij te houden op een website die de voedingswaarde uitrekent, zodat je beter weet wat je mogelijk tekort komt.

Je lichaam kan een grote voorraad B12 opslaan, maar als je niet genoeg binnenkrijgt om die voorraad op pijl te houden raakt het langzaam op. Het kan zijn dat je bij je eerste test eigenlijk al een tekort had, maar dat het toen nog niet zichtbaar was omdat je nog genoeg voorraad had.

De B12 in rijstmelk en tandpasta is toegevoegd. Dit is hetzelfde stofje als in een vitaminepil (meestal cyanocobalamine). Het maakt dus niet zo veel uit of je pillen slikt of verrijkte producten gebruikt, behalve dan, dat de dosis in pillen veel hoger is, en dus beter werkt om tekorten te voorkomen of genezen (tenzij je meer dan een pak verrijkte rijstmelk per dag drinkt). De hoeveelheid verrijkte producten die je nu gebruikt is waarschijnlijk te laag om je B12 op pijl te houden, laat staan om een tekort aan te vullen.

Aangezien je een tekort hebt, is het belangrijk dat je de komende tijd een hooggedoseerd supplement gaat innemen, zodat je lichaam haar voorraad B12 weer op pijl kan brengen. Denk hierbij aan een pil zoals deze met 1000 µg. Dit is vele malen meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar dat is nodig omdat je lichaam van zo'n hoge dosis B12 maar heel weinig in één keer kan opnemen. Bij B12 hoef je niet snel bang te zijn voor een overdosis, want je lichaam kan het overschot makkelijk afvoeren. De dosis B12 in een gewone multivitamine is over het algemeen veel te laag, zelfs als 'onderhoudsdosis'.

IJzertekort kan volgens mij ook samenhangen met B12 tekort. Te weinig cholesterol en eiwit is vreemd, dat zou ik nog eens goed laten uitzoeken bij een arts (en je B12 en ijzer over een poosje nog eens laten nakijken natuurlijk).

Succes!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Psycho78

Bericht door Psycho78 » vr jan 24, 2014 16:32

Bedankt voor het snelle antwoord,
ik heb zojuist 1 dag (vandaag) proberen in te vullen op eetmeter.voedingscentrum.nl maar vind het echt heel moeilijk om in te vullen. Volgens de website zitten mijn eiwitten goed en de rest ook behalve B12 de rest van vitamines zat ook goed... vind het echt raar :/ aangezien mijn eiwitten toch aan de kant waren... misschien heeft het wat tijd nodig ik ben ook pas intensief kikkererwten en groenten met ijzer en verrijkte b12 gaan eten na mijn laatste bloed onderzoek dus misschien in combinatie met de multivitamine dat het over een maand weer beter is ?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 24, 2014 16:45

Psycho78 schreef:misschien heeft het wat tijd nodig ik ben ook pas intensief kikkererwten en groenten met ijzer en verrijkte b12 gaan eten na mijn laatste bloed onderzoek dus misschien in combinatie met de multivitamine dat het over een maand weer beter is ?
Dat zou goed kunnen. Ik denk dat je voeding nu best goed is afgezien van B12. Zoals ik al zei is er een grote kans dat je niet genoeg hebt aan een beetje verrijkte melk, tandpasta en een multivitamine om je tekort aan te vullen. Ik raad je echt aan om pilletjes te nemen met een hoge dosis van minstens meerdere keren de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Unicorn

Bericht door Unicorn » vr jan 24, 2014 18:01

Ikzelf slik een B12 supplement en deze neem ik meestal om de dag, zo weet ik zeker dat ik mijn dagelijkse dosis binnenkrijg. Toen ik begon met een plantaardig dieet vulde ik vaak op cronometer in wat ik at op een dag en op die manier kon ik zien of ik aan alles zou voldoen.

Ik zou je aanraden om minder brood te eten en dat op te vullen met voeding wat meer vitamines en mineralen bevat. Wat je kan doen is bijvoorbeeld een grote salade eten in de middag, wat kan bestaan uit groene bladgroentes (bevat vaak veel ijzer), kleurrijke groentes, fruit, bonen, noten etc. De vitamine C uit groentes en fruit zorgen er ook voor dat het lichaam ijzer beter opneemt. De reden dat ik vaak voldoe aan alle vitamines en mineralen is omdat ik dagelijks tussen de 600 en 1000 gram groentes per dag eet. Een multivitamine is echt niet nodig, maar een B12 supplement is wel aan te raden.
Ik voldoe makkelijk aan mijn eiwitten en ik eet bijna geen bonen of tofu. Als je tussen de 0.8 en 1 gram eiwit per kg gewicht eet, heb je voldoende eiwitten. Ikzelf doe krachttraining en merk dat ik juist sterker ben geworden sinds ik minder eiwitten eet, waarschijnlijk ook doordat ik meer koolhydraten nu eet ipv eiwitten. Maar mocht je meer eiwitten binnen willen krijgen, er zijn veganistische eiwitsupplementen zoals hennepeiwit, rijsteiwit en erwteneiwit. Je moet het wel snel kunnen drinken, want echt lekker is het niet.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » vr jan 24, 2014 19:13

Als ik jouw dieet vergelijk met dat van mij, dan valt vooral op dat ik veel meer groenten en fruit eet en ik helemaal geen brood, pasta of havermout eet en jij best veel granen.
Als je je granen meer als bijgerecht zou zien en groenten als het hoofdgerecht, dan neem je misschien meer voedingsstoffen zoals proteinen op?
Maar ik ben geen dietist, ik eet meer op mijn intuitie zo.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr jan 24, 2014 20:55

Voor zover ik weet is het voor veganisten noodzakelijk om B12 (in hoge doses) te supplementeren. Het zou mooi klinken als verkooppraatje dat je als veganist geen supplementen nodig hebt, maar B12 is noodzakelijk tenzij je je eigen uitwerpselen wil gaan consumeren. (B12 wordt namelijk door bacterien in de darmen aangemaakt, maar kan op die plek in de darmen niet meer worden opgenomen. Sommige dieren, waaronder veel knaagdieren, eten overigens wel hun eigen keutels.)

Verder lijkt je dieet de meeste nutrienten te bevatten. Blijf zorgen voor voldoende variatie en combineer verschillende producten om een volwaardige maaltijd te bereiden. Het kan ook verstandig zijn je te verdiepen in zogenoemde 'superfoods', zoals hennepzaad, die in kleine hoeveelheden een goede aanvulling op je dieet kunnen zijn. Veel sterkte en succes!
:govegan:

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr jan 24, 2014 21:55

Psycho78 schreef:Sinds mijn laatste bloedonderzoek eet ik dus veel meer spinazie voor de ijzer
Spinazie had/heeft bij veel mensen het imago van een geweldige ijzerbron, maar dat klopt helemaal niet.
Spinazie bevat op zich aardig wat ijzer, maar lang niet zoveel als veel mensen denken, en ijzer uit spinazie is slecht opneembaar, waardoor je het in feite nauwelijks nog als ijzerbron kan beschouwen.
Ik had pas geleden op het forum een uitleg geschreven over hoe je meer ijzer binnen kan krijgen, dat kan je hier vinden: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 35#p177035
Psycho78 schreef:voordien wist ik wel dat B12 belangrijk was maar dacht dat als ik het af en toe door rijstmelk of amandel melk binnenkreeg dat dit voldoende was. Dit bleek dus niet fout te zijn. Sindsdien maak ik gebruik van tandpasta verrijkt met B12 bovenop mijn dagelijkse consumptie van B12 door rijstmelk of amandelmelk
Nee, af en toe wat rijstmelk of amandelmelk is inderdaad absoluut véél te weinig B12.
Als je het alleen uit rijstmelk of amandelmelk wil halen, moet je daar behoorlijk veel van drinken. De hoeveelheid B12 verschilt per merk (allerlei merken voegen het zelfs helemaal niet toe), maar je noemde Alpro dus dan gebruik ik die even als voorbeeld. De meeste Alprodranken bevatten 0.38µg per 100ml (alleen de kindersojamelk bevat minder, en de biologische sojamelk bevat voor zover ik kan zien helemaal geen B12).
Bij Alpro zou je dus, als je de laagste aanbevelingen wilt volgen, 740ml rijstmelk/amandelmelk/sojamelk per dag moeten drinken.
En dat zijn dan de laagste aanbevelingen, de laagste hoeveelheid die je absoluut nodig hebt om een B12-tekort te voorkomen. Als je de wat hogere aanbevelingen wilt volgen, die zorgen dat je ook geen indirecte schade krijgt door een laag B12-level, zou je wel 1 liter tot 1.8 liter per dag moeten drinken.

Als je al je B12 uit verrijkt voedsel wil halen, moet je minstens 2.8µg per dag binnenkrijgen (µg is microgram, ook wel als mcg geschreven), verdeeld over de dag in meerdere porties. Dat zijn de allerlaagste aanbevelingen, die nodig zijn om geen tekort te krijgen.
Een laag B12-level in je lichaam, dus als je net geen tekort hebt maar ook niet echt veel, heeft indirect nog steeds nadelen doordat het andere stoffen negatief beïnvloedt. Er zijn aanbevelingen die ook daar rekening mee houden, die zijn: per dag 2 maal 2-3.5µg B12, verdeeld over de dag met meerdere uren ertussen. (Als je het niet over de dag verdeelt maar al je B12 in 1 keer binnenkrijgt, gelden veel hogere hoeveelheden, omdat je van grote hoeveelheden in verhouding minder opneemt dan van kleine).
Hoe het met B12-tandpasta zit, weet ik niet, daarvoor gelden misschien wel heel andere hoeveelheden omdat het toch heel anders is wanneer je een product een tijdje in je mond houdt en weer uitspuugt, dan als je iets doorslikt. Daar kan ik dus helaas niks over zeggen, over of dat nou een grote bijdrage levert aan je B12 of niet. Als je betrouwbare informatie hebt over hoe groot de bijdrage daarvan is, kan je op basis daarvan kijken hoeveel B12 je nog uit verrijkt voedsel nodig hebt. Als je er geen betrouwbare of duidelijke informatie over hebt, zou ik voorlopig nog zorgen dat je qua verrijkt voedsel op z'n minst in de buurt van de aanbevelingen komt, voor het geval je via de tandpasta niet zo heel veel B12 binnenkrijgt.

Psycho78

Bericht door Psycho78 » vr jan 24, 2014 23:29

Volgens de Diëtiste zou 2x per dag 3min je tanden ermee poetsen meer als voldoende zijn omdat de mond blijkbaar enorm veel bloedvaten bevat waardoor de B12 goed opgenomen kan worden. Ben eigelijk best in paniek enig advies wat ik vanaf morgen best stap voor stap moet doen ? Weet niet goed hoe ik verder moet... :(

Alvast bedankt!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za jan 25, 2014 0:29

Wat ik gebruik als onderhoudsdosering is eenmaal daags na de maaltijd een halve zuigtablet a 1000 microgram. dus 500 microgram per dag in een enkele dosering. Het is erg onwaarschijnlijk dat je via tandpasta een dergelijke dosering binnenkrijgt. Waarop baseert je dietiste haar aanbeveling? Is ze zich goed bewust van het veganistisch dieet en weet ze dat de ADH voor B12 lang niet toereikend is om het vitamine op peil te houden? Er worden zelfs door artsen en dietisten fouten gemaakt op dit gebied. (Wellicht zou de ADH toereikend zijn als B12 via injecties wordt toegediend, omdat er dan niet zoveel verloren gaat.) Wat ik je aanraad is om goede supplementen (1000 microgram cyano- of (naar mijn mening) liever methylcobalamine zuigtabletten, zie ook http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =25&t=9068) te kopen. Als je verdeeld over de dag twee halve inneemt wordt het beter opgenomen dan als je ineens een hele inneemt. Het is goed om dit te doen na het nuttigen van voedsel.
:govegan:

Framboos

Bericht door Framboos » za jan 25, 2014 8:10

Fynnya schreef: Nee, af en toe wat rijstmelk of amandelmelk is inderdaad absoluut véél te weinig B12.
Als je het alleen uit rijstmelk of amandelmelk wil halen, moet je daar behoorlijk veel van drinken. De hoeveelheid B12 verschilt per merk (allerlei merken voegen het zelfs helemaal niet toe), maar je noemde Alpro dus dan gebruik ik die even als voorbeeld. De meeste Alprodranken bevatten 0.38µg per 100ml (alleen de kindersojamelk bevat minder, en de biologische sojamelk bevat voor zover ik kan zien helemaal geen B12).
Bij Alpro zou je dus, als je de laagste aanbevelingen wilt volgen, 740ml rijstmelk/amandelmelk/sojamelk per dag moeten drinken.
En dat zijn dan de laagste aanbevelingen, de laagste hoeveelheid die je absoluut nodig hebt om een B12-tekort te voorkomen. Als je de wat hogere aanbevelingen wilt volgen, die zorgen dat je ook geen indirecte schade krijgt door een laag B12-level, zou je wel 1 liter tot 1.8 liter per dag moeten drinken.
En dan moet je het pak ook nog goed schudden voor gebruik.

Ik neem daarom liever een pilletje, lijkt me iets veiliger.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 25, 2014 8:30

Psycho78 schreef:Volgens de Diëtiste zou 2x per dag 3min je tanden ermee poetsen meer als voldoende zijn omdat de mond blijkbaar enorm veel bloedvaten bevat waardoor de B12 goed opgenomen kan worden. Ben eigelijk best in paniek enig advies wat ik vanaf morgen best stap voor stap moet doen ? Weet niet goed hoe ik verder moet... :(
Je kunt het beste als eerste B12 supplement gaan kopen. Ga bijvoorbeeld naar een HEMA en koop daar een potje B12 pillen. Die zijn vegan en bevatten 400% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat is niet zo'n hoge dosis (omdat je lichaam er maar een klein beetje per keer van kan opnemen), dus zo'n pil kun je het beste in drie of vier stukjes breken en verspreid over de dag bij je maaltijden innemen (of voor een hogere dosis twee pillen door de helft breken en die helften op vier momenten innemen). Zo kan je lichaam steeds kleine beetjes B12 opnemen en haar voorraad aanvullen.

Verder kun je een poosje je voeding bijhouden met de Eetmeter om te zorgen dat je genoeg eiwitten, ijzer en andere voedingsstoffen blijft eten. Probeer van ijzer wat meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen, om je tekort aan te vullen. Voedingsmiddelen met veel ijzer zijn onder andere: appelstroop, boerenkool, paksoi, doperwtjes, pompoenpitten, cashewnoten, quinoa, linzen, kikkererwten, tofu en gedroogde abrikozen.

Over een week of 6 kun je dan je bloed laten testen om te kijken of je waardes verbeterd zijn.

Sowieso zou ik proberen om binnenkort bij je huisarts langs te gaan. Die is beter opgeleid voor het aanpakken van gezondheidsproblemen dan een sportarts of dietist.

Psycho78

Bericht door Psycho78 » za jan 25, 2014 9:38

Oke veel dank,

ik ga mij er vandaag mee bezig houden.
Weten jullie of mijn haar terug dikker wordt
als mijn bloed terug wat beter is?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 25, 2014 9:49

Schade aan je lichaam door tekorten in je voeding kan zowel tijdelijk als permanent zijn. Als de gezondheidsklachten die je nu hebt inderdaad veroorzaakt worden tekorten in je voeding, is de kans groot dat je een verbetering zult merken als die tekorten worden aangevuld. Je bent er redelijk vroeg bij, dus de kans is goed dat je weer helemaal kunt genezen.

Het is wel belangrijk om naar je huisarts te gaan en je goed te laten onderzoeken, voor het geval er nog meer aan de hand is dan gebrekkige voeding. Wij zijn hier allemaal leken, en we kennen jouw medische geschiedenis niet, dus de mater waarin we jou nuttig advies kunnen geven is altijd zeer beperkt.

Psycho78

Bericht door Psycho78 » za jan 25, 2014 10:06

Oke,

is het normaal dat het zo moeilijk is om alles in te vullen?
ik vul alles in op de website cronometer en ik krijg echt niet
alles een voldoende...

Unicorn

Bericht door Unicorn » za jan 25, 2014 11:20

http://s10.postimg.org/aib20hfwl/image.jpg
http://s13.postimg.org/mj1f5w1pv/image.jpg

Hier een voorbeeld van wat ik eet op een dag, misschien helpt het je. Dit is een dag waar ik minder actief ben, op de dagen waar ik sport eet ik meestal rond de 2100 calorieën. Zoals je ziet kom ik bijna aan alle aanbevolen hoeveelheden. Dit is ook een reden waarom ik zo van groentes houd!

Truus

Bericht door Truus » ma feb 10, 2014 20:37

Psycho78 schreef:Nu sinds de zomer ben ik officieel veganist en heb dus overlaatst terug een bloedonderzoek laten doen. Dit was echter een pak minder.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je in zo'n korte tijd tekorten bent opgelopen.
Psycho78 schreef:De waarden van mijn ijzer, eiwitten, B12, en cholesterol waren aan de lage kant.
Dergelijke waardes zijn momentopnames. Bovendien kunnen er verschillen zijn tussen de testmethodes van verschillende laboratoria, om niet te spreken van verschillen in interpretatie door verschillende artsen. Wat de een gevaarlijk laag vindt, vindt de ander prima. Mijn huisarts stemt nooit in met dergelijke bloedonderzoeken, want, zegt hij, je hebt er toch niets aan.
Psycho78 schreef:Sindsdien maak ik gebruik van tandpasta verrijkt met B12
Smeer je dat op brood of zo?
Psycho78 schreef:De dokter adviseerde mij om elke dag een multivitamine pil
Vindt ik een slecht advies. Zitten vaak hoeveelheden in die tientallen, zo niet honderden malen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zijn, en die ADH is toch al schromelijk overdreven. Bovendien zijn combi-pillen altijd af te raden omdat je dan niet zelf de verhoudingen kunt bepalen.
Psycho78 schreef:Ik ben tot de vaststelling gekomen dat mijn haar heel dun en droog geworden is, en mijn zicht verslechterd is...
Je noemt jezelf Psycho. Gebruik je soms psychofarmaca of andere farmaceutische producten? Die zijn funest voor zowel je bloed als je zenuwstelsel. Overigens mag je er nooit plotseling mee stoppen want dan krijg je levensgevaarlijke onttrekkingsverschijnselen.

Psycho78

Bericht door Psycho78 » di feb 11, 2014 0:30

heb pas terug mijn bloed laten controleren (deze keer bij de huisdokter en niet bij de sportdokter) en hij zei dat ik volgens hem geen tekorten had en ook geen eiwitten tekort ... Vind het echt raar, het hangt dikwijls echt af volgens mij van het standpunt van de dokter. En nee ik neem enkel een capsule een maal per week voor vitamine D omdat ik blijkbaar een chronisch te kort heb maar zou niets met mijn eten te maken hebben.. blijkbaar hebben veel mensen daar last van. Verder neem ik wel vitamine pillen in met de hoeveelheden die normaal aangeraden zijn per dag maar ben wel aan het minderen...

blijf het toch allemaal vreemd vinden...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 11, 2014 11:39

Goed dat je naar de huisarts bent gegaan! Wel vreemd dat die heel andere conclusies had dan je sportarts inderdaad. Heb je een uitdraai van je waardes gekregen? Als je die hier post kunnen wij ook even meekijken en feedback geven.

Vitamine D tekort staat inderdaad grotendeels los van je voeding. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan als je in de zomer met blote handen, armen en gezicht in de zon bent ('s winters niet, dan is de zon niet sterk genoeg). In Nederland is relatief weinig zon, dus veel mensen hebben een tekort. Dat kan alleen aangevuld worden met verrijkte voeding en vitaminepillen.

Ik denk dat het nog steeds verstandig is om ook op de lange termijn B12 pillen te blijven slikken, bijvoorbeeld die van de HEMA zoals ik eerder heb voorgesteld. Als je geen dierlijke producten eet is de kans groot dat je een tekort aan B12 krijgt, ook als je dat nu nog niet hebt. De meeste veganisten eten niet genoeg verrijkte plantaardige zuivel en vleesvervangers om daarmee in hun B12 behoefte te voorzien.

Plaats reactie