op zoek naar artikel over hoe ongezond melk is

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jojo
Leefwijze: veganist

op zoek naar artikel over hoe ongezond melk is

Bericht door jojo »

Voor een vriendin van een vriendin ben ik op zoek naar een duidelijke een overzichtelijke site of artikel, waarom zuivel ongezond voor je lichaam is. Zij mag van haar dokter geen zuivel meer.... Alles ligt bij haar nu ondersteboven, omdat ze haar hele,leven dacht dat melk zo gezond was... Dus het gaat niet om milieu overwegingen of dierenwelzijn, maar puur om de gezondheid van de (vrouwelijke) mens en wat voor klachten je er allemaal van kunt krijgen.... Dank alvast!
sillygirl

Re: op zoek naar artikel over hoe ongezond melk is

Bericht door sillygirl »

Ik zou dan op http://nutritionfacts.org/ kijken (bij de topics staat wel dairy en anders milk). (edit: linkje http://nutritionfacts.org/topics/dairy/ ) Is site van een arts en wetenschapper die alleen over gezondheid gaat, maar wel veganisme promoot. Ik vind er veel schokkende dingen tussen zitten over hoe ongezond dierlijke producten zijn. En dat is niet gebaseerd op alternatieve geneeskunde maar zoveel mogelijk op wetenschappelijke consensus en recente publicaties. Als jij/zij geen zin hebt in filmpjes: je kunt ook onder elk filmpje op transcript kijken om de tekst te lezen (alleen niet altijd handig als hij iets laat zien in het fimpje).
jojo

Bericht door jojo »

Ik zal het zowieso aan haar doorgeven, maar ik weet niet hoe goed haar Engels is.... misschien dat dit haar een beetje afschrikt.... iets in het Nederlands zou helemaal super zijn :) In ieder geval bedankt voor de moeite!
Brchj

Bericht door Brchj »

Mijn vriend gelooft zulke dingen niet, hij zegt dat het propoganda is :roll:
Lieve Nugget! <3
Clover
Marianne

Bericht door Marianne »

Melkmoetniet.be en dan de button "gezondheid".
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

jojo schreef:Voor een vriendin van een vriendin ben ik op zoek naar een duidelijke een overzichtelijke site of artikel, waarom zuivel ongezond voor je lichaam is. Zij mag van haar dokter geen zuivel meer.... Alles ligt bij haar nu ondersteboven, omdat ze haar hele,leven dacht dat melk zo gezond was... Dus het gaat niet om milieu overwegingen of dierenwelzijn, maar puur om de gezondheid van de (vrouwelijke) mens en wat voor klachten je er allemaal van kunt krijgen.... Dank alvast!
Zie hier: http://melkjekanzonder.nl/

Dit is goed gecheckt ook e.d. Voor sommige beweringen over zuivel door vegans is geen onderbouwing te vinden, maar er zijn wel wat punten.
sillygirl

Bericht door sillygirl »

natuurlijk is er veel propaganda, maar de dierenindustrieën zijn de grootste die er zowat zijn. Die hebben het meeste geld voor propaganda. Wie denkt hij precies dat er vegan propaganda betalen?

Maar op nutritionfacts.org kom je ook veel dingen die gaan over moderne productiemethoden (en afval-dump methoden...). Ook als je denkt dat vlees, vis of melk 'van nature' wel gezond was, kun je er niet omheen hoeveel ongezonde eigenschappen het steeds meer krijgt. Vlees eten van obese, zieke kippen dat daardoor veel meer vet bevat dan 'vroeger' en zout omdat dit er in gespoten wordt (met water). Melk met hormonen, enz enz. Heeft je vriend daar ook allemaal antwoorden op? :P
Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Brchj schreef:Mijn vriend gelooft zulke dingen niet, hij zegt dat het propoganda is :roll:
Heeft hij de campagne "Melk, de witte motor" bewust meegemaakt? Zo niet, dan zou een lesje geschiedenis hem goed doen.
:govegan:
@rno

Bericht door @rno »

Rorrim schreef:
Brchj schreef:Mijn vriend gelooft zulke dingen niet, hij zegt dat het propoganda is :roll:
Heeft hij de campagne "Melk, de witte motor" bewust meegemaakt? Zo niet, dan zou een lesje geschiedenis hem goed doen.
"Met melk meer mans","Melk MOET, melk doet je goed!!!" (=propaganda)
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
jojo

Bericht door jojo »

Dank allemaal! Ik zal het aan haar doorgeven! :)
@rno

Bericht door @rno »

Melk is voor zuigelingen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
sillygirl

Bericht door sillygirl »

dat argument 'melk is voor kalfjes / baby's ' zegt mij nooit zoveel, als het over gezondheid gaat tenminste. Maar ik kwam nu dit tegen, (http://nutritionfacts.org/video/hormone ... hole-milk/) een filmpje over dat koeien tegenwoordig melk geven tot aan hun volgende bevalling en daardoor nóg veel meer hormonen in de melk belanden, ongeacht of de melk 'biologisch' is (in de VS in elk geval, ik weet niet hoe dit hier zit). Maar wat mij eigenlijk meer verbaasde, en inzicht gaf was deze comment van een site moderator:
Toxins (2 years ago): Essentially, milk is used to grow a baby animal and when they are past this point, to cause growth can only be harmful. This is what milk does, milk is a heavy promoter of insulin like growth factor (IGF-1) which is at high levels when you're a child, but significantly tapers off as an adult. Increasing IGF-1 results in accelerated aging and the promotion of tumor growth.

Furthermore, as Dr. McDougall puts it "The primary biologic purpose of cow’s milk is to cause growth—from a 60 pound calf to a 600 pound cow in less than 8 months. This “miracle-grow” fluid has several qualities that help accomplish this feat. Cow’s milk is 50% fat, providing 600 “growth-supporting” calories per quart. Cow’s milk also has high concentrations of protein, potassium, sodium, calcium, and other nutrients to sustain rapid growth. (In comparison, these nutrients are at a three to four times lower concentration in human milk than cow’s milk)" http://www.drmcdougall.com/misc/2007nl/mar/dairy.htm

So it is quite unnatural to drink milk anyway, regardless of whether it is organic or not. In addition, beef and dairy are the only natural source of trans fat http://nutritionfacts.org/videos/good-g ... ller-fats/ which are recommended a daily value at 0. Milk also binds up phytonutrients http://nutritionfacts.org/videos/nutrie ... -of-dairy/ which is definitely not helpful! Plus, calcium from plants is much more easily used than that of dairy calcium http://nutritionfacts.org/videos/plant- ... calcium-2/

I prefer to consider dairy as basically junk food, because it brings about a lot of damage to ones body with no benefit.

Ik weet niet of die laatste uitspraken allemaal kloppen (ongeveer wel denk ik, maar misschien wat overdreven geformuleerd), maar ik had het gewoon nog nooit zo bekeken: melk zit vol groeihormonen omdat het ook moet zorgen dat een kalfje onwijs gaat groeien! En dat is niet bepaald een gezonde stimulans om constant binnen te krijgen, voor een volwassen mens met zelfregulerend hormoonsysteem. Wel ironisch dat er in magere melk nog meer hormonen zaten, ze zitten dus niet persé in het vet. Door deze arts wordt zuivel onder andere in verband gebracht met het steeds meer voorkomende acné en met versnelde tumorgroei, beiden vanwege de hormonen in melk. http://nutritionfacts.org/video/dairy-h ... erference/
So, Where do we go from here? Here’s what the science says: “Our deeply-rooted beliefs about the wholesomeness of milk and dairy products should be reconsidered…” “We are just beginning to re-asses the biological effects of milk and dairy products as [human] foodstuffs. Human beings are the only species on Earth that from the beginning of [infancy] into adulthood are subjected to [this] external hormonal manipulation…” “Milk developed over the course of mammalian evolution…only to be consumed during infancy. The consumption of cow’s milk [in humans] interferes with the sensitive endocrine regulatory network from the fetal period into old age.”
Ik vind dit het beste gezondheids-argument wat ik ben tegengekomen omdat dit niet gaat over onderhandelbare eigenschappen zoals vet ('dan neem ik toch magere melk'), moderne methoden ('ja maar ik drink biologische melk') of verwerking ('maar rauwe melk is wel gezond') maar gewoon het hele idee van baby-supergroei-voeding als dagelijkse kost gebruiken dat niet deugt. :) Melk is voor kalfjes WANT die moeten er zo snel mogelijk een paar honderd kilo van groeien. :lol:
Ananas

Bericht door Ananas »

In Nederland wordt in de laatste 6 weken van de zwangerschap geen melk afgenomen bij koeien - althans, bij de melkboeren waar ik ben geweest. Ze hebben dan een soort 'rust', oftewel, een aparte (needless to say smerige), overcrowded stal waar ze met andere zwangere koeien miserable kunnen zijn.
sillygirl

Bericht door sillygirl »

Ja hier is het vaak volgens mij net ietsje 'beter' dan in de VS qua voedselveiligheid, gezondheidsaspect, en rommelen met eten. Maar voor het dierenwelzijn maakt het weinig uit. :roll:
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik vraag me trouwens af: is het zo dat er tijdens de laatste weken van de zwangerschap méér hormonen vrijkomen dan tijdens de rest van de zwangerschap?
sillygirl

Bericht door sillygirl »

dat is wel wat ik dacht te begrijpen uit één van die filmpjes; dat er daardoor in moderne (VS) melk nóg meer hormonen zitten (maar altijd al teveel). En vermoedelijk ook de reden dat ze in NL die melk niet mogen gebruiken (wat ze vervolgens verkopen als 'de koe rust gunnen')...
Hm, voedingscentrum zegt: 'De laatste 6 tot 8 weken van de zwangerschap wordt de koe niet meer gemolken. De uier kan zich dan herstellen van het 2 keer per dag melken.' en 'In Europa is het niet toegestaan om melkkoeien hormonen toe te dienen. In andere landen zoals de Verenigde Staten wel. Melk van koeien die zijn behandeld met hormonen komt Nederland niet binnen.'
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Maandag bij Tros Radar

Uitgemolken koeien?
20-01-2014

Koeien worden tegenwoordig 'topsporters' genoemd. Jaarlijks produceren ze voor ons gemiddeld 8.000 liter melk per dier. Vruchtbaarheidshormonen zijn toegestaan voor productieverhogende doeleinden.
Zijn we de koe op deze manier letterlijk én figuurlijk aan het uitmelken? In de studio geven Wakker Dier en de KNMVD, de beroepsorganisatie van dierenartsen tekst en uitleg.
Sas

Bericht door Sas »

Ongezond? ik weet het niet, maar ik blijf er in elk geval vanaf! :D

Melk bestaat voornamelijk uit water met leukocyten (witte bloedcellen), suikers, mineralen, actieve enzymen en verschillende endocriene afscheidingen uit de klieren. Cellen in de uier halen de benodigde bestanddelen uit het bloed. Melk is daardoor eigenlijk zeer geconcentreerd bloed, bedoeld om de bloedband (navelstreng) te vervangen, en het kalf buiten de baarmoeder te voeden en te beschermen tegen ziektekiemen, de melkband genaamd.
Plaats reactie