melk van koeien en geiten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

sillygirl
Leefwijze: veganist

Re: melk van koeien en geiten

Bericht door sillygirl » za dec 28, 2013 11:04

Arjan schreef: Pogingen tot karacter moord wel? Ga nou gewoon eens stoppen met mij persoonlijk aanvallen omdat ik verwoord en vertegewoordig hoe 99% van de wereld denkt. Wat schiet je daar nou mee op? Ga je de wereld 1 voor 1 omredeneren? Zou je dan niet moeten beginnen met mensen die werkelijk dieren mishandelen? Onderzoek de naam van een walvisvaarder kapitein in Noorwegen en ga daar je pijlen op richten. Of beter nog huur een boot en ga er voor varen.
Dit argument is echt een ultiem zwaktebod. Op dezelfde manier kun je zeggen dat mensen jou niet mogen verwijten als je af en toe een vrouw aanrandt, want 'zoveel procent van de wereld slaan hun vrouwen en sluiten ze in huis op en laten ze niet stemmen' etc. Dat anderen slechter zijn is geen reden dat jij goed bent. Dat de wereld blind is, is geen reden dat een eenoog het goed ziet. Het hoort bij de ontwikkeling van een moreel bewustzijn dat je gaat zoeken naar wat goed en slecht gedrag is, waarbij je een onderscheid kunt maken tussen idealen en hoe de wereld in de praktijk werkt. Als je je idealen aanpast naar de wereld dan is dat geen moraliteit, maar gewoon gemakzucht.

Edit: dit is overigenes precies wat Renee ook duidelijk maakte met goede argumenten, maar die had je volgens mij niet begrepen (omdat je alleen maar boos reageert 'ik had niets gezegd over schoppen en slaan'). Dat is juist het punt. Jij suggereert dat jouw meningen altijd wel ok zijn, en jij altijd een goed mens bent, zolang er maar ergens mensen zijn die het 'erger doen' waarachter je je kunt verschuilen. En als die 'anderen' 99% zijn vind je dat extra belangrijk. Maar het is een zwaktebod.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » za dec 28, 2013 11:20

sillygirl schreef: Als je je idealen aanpast naar de wereld dan is dat geen moraliteit, maar gewoon gemakzucht.
Jup en dat maakt fundamentalisten dus vaak ook zulke slechte ongenuanceerde mensen met oogkleppen op, zeker als ze het andere mensen nog gaan dwangvoeren ook.

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 28, 2013 11:28

Ik zie hier geen fundamentalisten en geen dwangvoeren, dus in zoverre je vindt dat je opmerking aansluit bij iets wat ik zeg ('jup') vind ik dat niet.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » za dec 28, 2013 11:47

Sci-fi - Science based Food Interest

Nu iemand zoeken voor site beheer en ontwikkeling en kijken of er een nieuwe movement kan ontstaan.

Die greger is gewoon een slimme jongen die brengt zijn overschot naar de humane society (anti-dierenleed)
maar hij rept er niet over op zijn site. Mensen willen de dillemma's gewoon niet op hun bord.

Ik ga ff met margaret massop van emetofobie site praten zij en ik hebben al historie ff kijken wat we kunnen doen, dit heeft gewoon geen toekomst.

Ik ga sporten, laters.

Arjan.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za dec 28, 2013 11:48

Ik wil hierbij iedereen oproepen de toonzetting weer iets te matigen.
De verschillende persoonlijke aanvallen in dit topic dragen niet bij aan een goede discussie en de sfeer op dit forum. Respecteer elkaars meningen en houdt het netjes.

Groeten,
Rick

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 15:57

Zullen we het originele onderwerp weer hervatten? Excuses voor de verstoring Cornelia, je vraag was interessant en zeker het stellen en beantwoorden waard.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 28, 2013 16:23

van dit topic voel ik mij wel weer schuldig, want ik heb juist vaak geitenmelk gekocht omdat ik dacht/hoopte dat het minder slecht zou zijn (naast dat ik denk dat het iets gezonder is). Omdat het minder grootschalig is ofzo? Maar als ze die geitjes ook nog eens eerst op een transport zetten voordat ze gedood worden vind ik het dubbel zielig. :( Van het weinige dat ik over die transporten weleens gehoord heb, moest ik erg denken aan de treinen met mensen in de 2e wereldoorlog. :-?
Anders dan sommigen hier, ben ik (nog) niet 100% overtuigd dat het moreel verkeerd is om dieren te houden (voor melk en af en toe dus ook slachten, maar zeker niet achteloos) maar de verschrikkelijke manier waarop dit in de praktijk gedaan wordt vind ik zo wreed en liefdeloos. En dat je eigenlijk ook niet kunt komen aan melk buiten dit systeem om, tenzij je heel toevallig iemand kent die een paar geiten heeft op een meer ouderwetse (niet winstgevende) manier, maarja dat is waarschijnlijk niet eens toegestaan. :-?
oftewel, ik ga enthousiast verder met de sojamelk en sojayoghurt, maar vind het nog wel moeilijk omdat allerlei soorten kaas (en ook boter) voor mij zowat het lekkerste zijn dat er is, en elke saaie maaltijd lekker kunnen maken.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 16:33

sillygirl schreef: Anders dan sommigen hier, ben ik (nog) niet 100% overtuigd dat het moreel verkeerd is om dieren te houden (voor melk en af en toe dus ook slachten, maar zeker niet achteloos) maar de verschrikkelijke manier waarop dit in de praktijk gedaan wordt vind ik zo wreed en liefdeloos.
Hmm ja ik weet eerlijk gezegd ook niet exact wat mijn standpunt is (ook al ben ik al een paar jaar vegan). Ik denk altijd, ook al is het theoretisch misschien mogelijk om het op een 'goed-genoege' manier te doen, praktisch bezien lijkt het zó moeilijk om het goed-genoeg te doen (in mijn ogen dan, maar het verschilt vast sterk per persoon wat je toelaatbaar vindt) dat ik denk, misschien is het gewoon niet handig om het dan überhaupt te proberen. Als je de belangen van een mens tegenover de belangen van een niet-menselijk dier zet, wordt het volgens mij altijd zo'n precaire afweging omdat het dier niet kan protesteren of anderszins zijn belangen kan verdedigen. Zelfs een mens kan (juridisch gezien) niet die belangen verdedigen, ja, dan ben je wel een beetje aan de goden, eh, mensen, overgeleverd. Ik denk dat het héél moeilijk is om dan problemen te voorkomen. Misschien dat het nog net lukt als je zelf een paar kipjes hebt, maar ik zou die afweging niet aan een bedrijf durven toe te vertrouwen...

En misschien is het ook theoretisch verkeerd, maar dat weet ik niet, daar ben ik niet 100% van overtuigd net als jij. Het is zo'n moeilijk filosofisch debat.

Anyway, dat is mijn optiek, maar ik snap dus wel wat je bedoelt.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

@rno

Bericht door @rno » zo dec 29, 2013 12:36

De opkomst van geitenmelk is ontstaan doordat mensen een ideaalbeeld hadden van lieve geitjes, die vrolijk in de wei lopen en alle ruimte hebben. Maar men zag er handel in, dus is de leefomgeving van de geiten drastisch aangepast aan de huidige winstgevende normen. En voor geitenvlees is wel vraag in het buitenland.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Cornelia
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Cornelia » di dec 31, 2013 16:21

Wendy, ik heb het gelezen, erg duidelijk allemaal en nu ik alles van iedereen gelezen heb, ben ik wel om, hoor, ik ben nu twee dagen al een beetje bezig, was gisteravond in de sauna, keek op de kaart voor het avondeten, allemaal vlees, kaas, brie, geitenkaas, er was geen keuze voor me, gelukkig vonden we het er niet leuk en zijn bij m,n moeder wat gaan eten. Het is wel even wennen, even flink puzzelen.
Gisteren had m,n moeder heerlijke toetjes, chocomousse en andere lekkere puddinkjes, met melk natuurlijk. Heb een lekker puur stuk chocola (hier zit ik hoop ik toch goed mee?) gepakt, ook erg lekker.
De soyatoetjes eten we al heel lang, maar tussendoor nog wel eens wat anders tot nu toe.
Ik at al een hele tijd roomboter op brood omdat dit gezonder is, dacht ik? plantaardige boter is wel minder gezond toch? of zijn er nog andere alternatieven?

sillygirl

Bericht door sillygirl » di dec 31, 2013 16:31

Cornelia schreef:Heb een lekker puur stuk chocola (hier zit ik hoop ik toch goed mee?) gepakt, ook erg lekker.
nou, het verschilt per merk. Ik was vooral verslaafd aan cote d'or maar die stoppen dus zelfs melk in de zogenaamd luxe '90% noir brut' variant, en in elke andere 'pure' die ze verkopen. Welk deel van 'puur' begrijpen ze niet :?

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di dec 31, 2013 16:44

Cornelia schreef:Ik at al een hele tijd roomboter op brood omdat dit gezonder is, dacht ik? plantaardige boter is wel minder gezond toch? of zijn er nog andere alternatieven?
Zelfs al zou ik nog brood eten, dan zou ik er nooit meer zo'n vet product opsmeren dat enkel dient om het brood minder droog te doen lijken. Ik zou dan kiezen voor bijvoorbeeld een notenspread waar wat olijfolie doorheen zit en er iets groens bij tussen doen.
Of anders desnoods een kant-en-klaar-spread op basis van soya of lupine met olijfolie.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sillygirl

Bericht door sillygirl » di dec 31, 2013 16:49

alpro halvarine voor op brood is minder vet dan boter, en bevat ook vitamine A en D (in roomboter zit dit van nature, maar we heel weinig voorzover ik weet. aan andere broodsmeersels wordt het toegevoegd zodat er meer in zit, zelfs met minder vet). Nadeel is dat er veel omega-6 inzit, waar we al teveel van binnenkrijgen meestal. Kokosolie is puur verzadigd vet dus heeft dat probleem niet, maar daar zit dan geen vitamine A en D in (maar goed D moet je sowieso toch al slikken, met of zonder margarine.) Ik vind het allene niet handig smeren omdat het 's winters vrij hard wordt.

Truus

Bericht door Truus » wo jan 01, 2014 10:41

Ik denk dat ieder zijn eigen grens moet opzoeken tussen dierenbelang en eigenbelang. Wat het moeilijk maakt is dat we er zo weinig van weten. We kunnen er wel vanuit gaan dat het altijd erger is dan we vermoeden.

Zelf zal ik nooit vlees eten omdat ik ervan walg, maar wie weet is af en toe een stukje vlees meer diervriendelijk dan zuivel, simpelweg omdat het dier snel verlost wordt uit zijn lijden.

Wen

Bericht door Wen » wo jan 01, 2014 15:30

Ik zou plantenboter zonder transvetten kiezen. Dat is niet slecht voor de gezondheid (met mate uiteraard).

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jan 01, 2014 18:43

sillygirl schreef:
Cornelia schreef:Heb een lekker puur stuk chocola (hier zit ik hoop ik toch goed mee?) gepakt, ook erg lekker.
nou, het verschilt per merk. Ik was vooral verslaafd aan cote d'or maar die stoppen dus zelfs melk in de zogenaamd luxe '90% noir brut' variant, en in elke andere 'pure' die ze verkopen. Welk deel van 'puur' begrijpen ze niet :?
Ja, zo goed als alle 'simpele' pure chocola (gewoon zo'n reep, geen vulling enzo) is wel vegan, maar Cote d'Or en veel puur+noot varianten dan weer niet.

Cornelia
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Cornelia » wo jan 01, 2014 19:57

ik heb nog even een vraagje,

halen jullie je recepten uit een kookboek? zo, ja, kunnen jullie een boek noemen waar ik als beginnende veganist iets mee kan?
Wil ook graag mijn koekjes e.d. zelf bakken, ik houd niet zo van recepten zoeken op internet, vind een boek fijner.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jan 01, 2014 20:46

Als je goed Engels kunt zou ik de boekjes en boeken van Isa Moskowitz aanraden. Ze heeft onder andere een boekje met koekjesrecepten. http://www.theppk.com/books/

Voor Nederlandstalige vegan kookboeken kun je op de site van Vega-Life kijken (of in hun winkel in Amsterdam). In dit boek van Lisette Kreisscher staan veel zoete recepten: http://www.vega-life.nl/webshop/product ... ts_id=8406

Om je op internet een beetje op weg te helpen nog een lijstje websites met Nederlandstalige vegan recepten:
http://www.veganchallenge.nl/zoek-recept/
http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... Itemid=396
http://blog.deplantaardigekeuken.nl/
http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/
http://vegetus.nl/
http://www.debakparade.nl/ (niet volledig vegan, maar wel veel vegan bakrecepten)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Wen

Bericht door Wen » wo jan 01, 2014 20:58

La dolce vegan van Sarah Kramer vind ik goed.

Plaats reactie