melk van koeien en geiten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Cornelia
Leefwijze: vegetarier

melk van koeien en geiten

Bericht door Cornelia » do dec 26, 2013 19:34

Ik ben me nog aardig aan het oriënteren op het vegan gebied, ik weet dat ik van sommige voeding zoals melk van koeien en geiten het leed nog niet zo zie, dit omdat ik niet goed weet hoe het er allemaal aan toe gaat.
Ik ben wel op de hoogte van de binnenmelkvrije kazen, maar is dit veelzeggend?
Wie kan mij meer informatie geven

@rno
Leefwijze: veganist

Re: melk van koeien en geiten

Bericht door @rno » do dec 26, 2013 20:56

Cornelia schreef:Ik ben me nog aardig aan het oriënteren op het vegan gebied, ik weet dat ik van sommige voeding zoals melk van koeien en geiten het leed nog niet zo zie, dit omdat ik niet goed weet hoe het er allemaal aan toe gaat.
Ik ben wel op de hoogte van de binnenmelkvrije kazen, maar is dit veelzeggend?
Wie kan mij meer informatie geven

Koemelk is voor kalfjes.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do dec 26, 2013 21:04

Ik heb er onlangs een stukje over geschreven op mijn blog, misschien vind je dat wel interessant om te lezen:
http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/2 ... -kaas.html

Mannelijke geitjes en afgedankte melkgeiten hebben het volgens mij nog een tikje zwaarder; die worden levend op transport gezet naar Afrikaanse landen om daar te wrden geslacht (hier eten ze nauwelijks geitenvlees).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 26, 2013 21:30

@rno schreef: Koemelk is voor kalfjes.
Ja, echt heel behulpzaam en vriendelijk van je @rno, zo'n oneliner... Je kunt ook blij zijn dat Cornelia de interesse heeft om het zo gewoon en geheel zonder skepsis te vragen.

Hee Cornelia. Ik weet er niet enórm veel van maar ik zal hier opschrijven wat ik weet.

Een koe moet elk jaar geïnsemineerd worden om een kalfje te krijgen, anders geeft ze geen melk. Als het aan moeder en kind lag, bleven ze maanden tot jaren bij elkaar, dochters blijven uit zichzelf vaak hun hele leven bij hun moeder en diens kudde. Het weghalen van het kalf levert daarom veel stress op voor moeder en kind (dat uit zich in het gedrag). Dit is natuurlijk redelijk logisch, want in de natuur zou zo'n scheiding de overlevingskans van het kalf sterk verkleinen. Moeders willen niets liever dan bij hun kind blijven.

In de reguliere landbouw (ook bij bio-bedrijven?) krijgen de kalveren vervolgens kunstvoeding, want moeders voeding is nu productie voor de mens. Die kunstvoeding is niet zo goed voor de kalveren, het bouwt hun immuunsysteem niet zoals moeders melk dat doet. Ook zitten ze als ze klein in gescheiden van elkaar in van die 'hondenhokken' met zo'n draadgaasje eromheen - terwijl ze als sociale, zeer jonge dieren een grote voorkeur hebben voor lichamelijk contact. Een groot deel van de kalfjes wordt jong geslacht, want er wordt veel meer melkvee geboren dan nodig, als je je bestaande melkvee elk jaar een kalf laat krijgen.

Een volwassen melkkoe heeft een zware baan. In de afgelopen eeuw zijn koeien gefokt om tot wel 6, 8 keer (ik zou het exacte cijfer moeten opzoeken) meer melk te geven als dat ze vroeger deden. Ook bio-koeien produceren iets van 4 tot 6 keer meer melk als hun voorouderen. Dit is een enorm snelle verandering geweest en het lichaam van de koe lijdt daaronder. Ze is gevoelig voor uierontstekingen en pootproblemen, bijvoorbeeld. Ironisch genoeg hebben bio-koeien hier juist meer last van omdat ze niet preventief elke dag antibiotica in hun voer krijgen. Ik heb Dolf Jansen, de cabaretier en hardloper, eens op tv horen vertellen dat de hoeveelheid energie die een melkkoe nodig heeft voor haar melkproductie, net zo groot is als die van een mens die elke dag een marathon loopt (!). Dat geeft een beetje aan wat een belasting het is.

Voor een uitgebreidere en betere verhandeling (Belgische site, situatie voor zover ik weet zeer vergelijkbaar met Nederland), lees hier! Aanrader. http://melkmoetniet.be/dierenwelzijn

Ik moet denken aan een kleinschalig biologisch melkveebedrijf waar ik (heel) soms kom omdat iemand die ik ken op het terrein erachter woont. Je zou zeggen, kleinschalig biologisch, wat kan er mis mee zijn. En er waren ook geen grote misstanden voor zover ik kon zien, en ik ken de boer, en hij is een zachtaardig persoon, iemand die je zou vertrouwen om op je kat te passen zeg maar. Maar ik had net het rapport van Wageningen Universiteit gelezen over dierenwelzijn in de vee-industrie en wat verschillende dieren voor voorkeuren hebben. Koeien hebben een sterke voorkeur om op een verhoogde vloer liggen met stro of iets anders wat het een beetje zacht maakt. Ik kan me voorstellen dat het comfortabeler en veiliger voelt dan op een betonnen vloer op dezelfde hoogte als je mede-koeien (je moet als koe ook nog eens rekening houden met de hierarchie binnen de groep, dus als je niet uitkijkt krijg je een schop). Deze koeien hadden niet zo'n plek om te liggen. Sterker nog, de oudere kalveren stonden tot aan hun knieeën in de modder met nergens een plek om te gaan liggen zonder dat ze tot aan hun schouders in de modder zouden liggen. Buiten stonden de jongere kalveren in hun 'hondenhokken' en toen ik er eentje aaide, begon hij aan mijn duim te zuigen, alsof het zijn moeders speen was. Hij wilde niet ophouden. Nu ben ik echt niet erg sentimenteel, en ik antropomorfiseer dieren niet graag (ik zie ze liever voor wie ze zijn), maar ik kreeg haast tranen in mijn ogen. Natuurlijk ik kan dit gewoon instinct noemen. Ik kan het dagenlang loeien van een koe om haar kalf ook instinct noemen. Maar weet je, een mensenmoeder die bij haar baby wil zijn is ook instinct, en dat maakt het niet minder betekenisvol, en het betekent niet dat er geen emotie achter zit. Integendeel, instinct werkt via de emoties. Dus het is instinct, en wat dan nog? Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het dwarsbomen van die emoties, instincten. En als ik geld betaal voor een pak melk ben ik net zo verantwoordelijk als de boer die fysiek de moeder en het kalf scheidt, ik zou er alleen makkelijker mijn ogen voor kunnen sluiten.

Waar het voor mij op neer komt, is dat we een dier nemen, wéten dat dat dier eigen belangen heeft (ze kan fysiek en mentaal lijden, kan stress en verveling ervaren, roept dagenlang om haar kalf als het wordt weggehaald) en we dan willens en wetens ons eigen belang erbóven zetten. Voor de melkkoe bepaalt onze beslissing haar hele leven, en het is hard te maken dat ze er grote nadelen van ondervindt. Voor ons is het slechts het tevreden stellen van onze smaakpapillen, of geen moeilijke vragen gesteld krijgen als we een stuk kwarktaart afslaan op een verjaardag. Voorkeur en gemak, op zijn hoogst. Als ik dat zo afweeg, dan denk ik, dit is het niet waard. Ik denk niet dat mijn voorkeur en gemak een hogere prioriteit zouden moeten hebben als de manier waarop een dier haar hele leven mag leven.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 26, 2013 21:44

(dubbele post, excuses)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marianne

Bericht door Marianne » do dec 26, 2013 22:12

Ik ken een boer die de kalfjes direct tijdens de eerste melkbeurt van de moeder na de bevalling weghaalt: Volgens hem staat ze (moeder) daarna een beetje verdwaasd te kijken alsof ze iets mist, maar niet weet wat. Dat zou minder hartverscheurende taferelen geven.
De melk van zo'n koe die net gekalfd heeft (biest) mag niet in de tankwagen van Campina komen (dan wordt de hele tank afgekeurd). Dus daarvan houdt hij dan een deel (ze heeft veel te veel) achter voor het kalf.

Ik denk er van alles bij, maar ben geen expert op dit gebied. Het lijkt me vreselijk voor het kalf, en evengoed voor de moeder die toch door haar hormonen "iets" zal missen.

Verder valt het mij (en mensen van boerenkomaf hier in de buurt) op dat melkkoeien de laatste jaren steeds magerder worden: alsof alle vet en eiwit er uitgemolken wordt.

@rno

Bericht door @rno » do dec 26, 2013 22:13

"Koemelk is voor kalfjes" is toch makkelijker te onthouden. Er moet inderdaad wat meer zelf nagedacht worden, maar uiteindelijk wordt het toch duidelijk.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 26, 2013 22:52

@rno schreef:"Koemelk is voor kalfjes" is toch makkelijker te onthouden. Er moet inderdaad wat meer zelf nagedacht worden, maar uiteindelijk wordt het toch duidelijk.
I know... ik denk gewoon terug aan mezelf van een paar jaar geleden en dan had ik zoiets gehad van. "Umm... okee, ja?" Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk :D

Maar ik ben het (nú) natuurlijk absoluut met je eens :P

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » vr dec 27, 2013 2:41

Nou ik ben grof, maar zelfs ik vond dat grof zonder enkele reden ook eens.

@ orginele poster.

Ik ben zelf ook niet zo dierenleed gefocussed , erken het wel maar ik vergelijk het met het wilde natuur leven qua levens kwaliteit. In die vergelijking slaat wat we dieren "aandoen" zeker niet radicaal door naar we mogen dieren niet "gebruiken". gebruiken = in veel gevallen gewoon verzorgen. Een melk boer wil echt een zo relaxt mogelijke koe namelijk.

Hoe dan ook check deze veganist eens als je comfortabel bent met engels http://nutritionfacts.org/
, non profit site en heel klein opzetje (minder dan 10miljoen hits) maar een man met een missie om america's eet patronen om te gooien. Dat is nogal een kruistocht zo lijkt het :lol: maar 2 % eet meer dan 75 gr groenten op een dag.

Mij heeft hij overtuigd dat dierenvetten en eiwitten eruit moeten voor tenminste 99% , chronische inflammatie in je vaten en arterosclerose als gevolg en dat weer met tallose gevolgen kan je gewoon uit je lichaam krijgen en omdraaien. Kanker risico door lagere igf-1 duikeld naar beneden. Je moet het echter goed doen of niet doen 1 van de 2. Heb zelf al extreem veel lichaamsveranderingen gezien bij mij vooral binnen mijn psychische toestanden (ups&downs sterker), doorbloeding , voetschimmel(weg) , spontane blauwe plekken, maag problemen verdwijnen, haar word dikker. Maar het feit dat er zulke veranderingen mogelijk zijn geeft aan hoeveel er ook mis kan gaan.

Grote mogelijke winst maar ook grote mogelijke schade, vooralsnog los ik het vooral op met synergy voedings stoffen uit zo'n 30 verschillende bronnen per dag. Eerst zeker weten dan pas naar beneden toe fine tunen.
Maar voor mij geeft het me een kans de 5 jaar die ik net kwijt ben geraakt door omstandigheden gewoon terug te krijgen in de toekomst en daar kan ik alleen maar heel blij mee zijn.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 27, 2013 12:17

Arjan schreef: Ik ben zelf ook niet zo dierenleed gefocussed , erken het wel maar ik vergelijk het met het wilde natuur leven qua levens kwaliteit.
Als een hond weggehaald wordt bij verzorgers die hem mishandelen, mag de volgende eigenaar hem dan matig behandelen, zolang hij het maar beter doet dan de mishandelaars? Als je een zwerfkind van de straat haalt, mag je het dan te weinig eten geven omdat hij op de straat nog erger ondervoed zou zijn? Als je zelf een kind krijgt, mag je die dan slaan zolang de rest van 's werelds kinderen maar nog erger geslagen worden, maar niet als zij niet geslagen worden - m.a.w. hangen de eisen van jouw gedrag naar iemand anders af van wat diegene overkomen zou zijn in een andere situatie? Nee. Als je de verantwoordelijkheid voor iemand anders op je neemt, ben je verplicht diegene zo goed mogelijk te behandelen als in je macht ligt.
In die vergelijking slaat wat we dieren "aandoen" zeker niet radicaal door naar we mogen dieren niet "gebruiken". gebruiken = in veel gevallen gewoon verzorgen. Een melk boer wil echt een zo relaxt mogelijke koe namelijk.
Te zeggen dat een hoog welzijn voor een veedier ook bij de boer de eerste prioriteit is vanwege de link tussen welzijn en productie, is een veelgehoord maar misleidend argument. Er zijn grofweg 3 factoren die ervoor zorgen dat dit toch niet resulteert in veeboerderijen als 3-sterrenhotels voor dieren. De eerste is, dat productie en welzijn maar tot op een bepaald niveau met elkaar gelinkt zijn. Een dier met een zware ontsteking produceert heel slecht, ja. Maar een dier dat zich constant dood verveelt en stressvolle periodes heeft, produceert nauwelijks minder - niet genoeg om de kosten van er iets aan doen eruit te kunnen halen. Ten tweede hoef je voor een goede productie alleen maar je dieren gemiddeld een bepaald welzijnsniveau te laten halen. Als de meerderheid van de dieren er redelijk aan toe is (alhoewel verveeld en gefrustreerd) maakt het niet uit als er een paar in de hoek liggen te creperen. Ten derde wordt het houden van veedieren veel goedkoper als je er veel méér van hebt. Dat betekent dat je bij grote hoeveelheden dieren ook procentueel meer verlies kan accepteren en nog steeds meer winst kan maken. Een stal van 20.000 kippen waar 5% uitvalt (dat wil zeggen, soms dagenlang dood aan het gaan is aan opengekrabte wonden en ontstoken botbreuken) kan zo ook per kip winstgevender zijn dan een stal met 5.000 kippen waar 2% uitvalt.

Kort gezegd, de boer wil idealiter wel gezonde blije dieren, maar het is voor hem economisch niet haalbaar om dat als prioriteit #1 na te streven. En dat is ook een praktische reden (niet puur filosofisch/ethische reden, maar die zijn er ook) om wél te zeggen dat we dieren beter niet gebruiken. Omdat het vragen om problemen is als je de belangen van een dier tegenover (d.w.z. onder) de belangen van een boer, een winkel, een consument zet.

Cornelia

Bericht door Cornelia » vr dec 27, 2013 13:05

nou, goed dat ik deze vraag gesteld heb, zeg, even slikken, best erg allemaal.
Ik drink al geen melk, omdat ik weet dat dit ook niet gezond is, maar zo nu en dan wel voor pannenkoeken of kaas. Dit deed ik dus biologisch en de kaas dus van binnenmelkvrije koeien.
Dacht hiermee goed te doen, maar niet dus……
Ben al van de eieren af, wat me eerst ook niet helemaal duidelijk was, maar gelukkig zijn er mensen zoals jullie die me dit even goed uit willen leggen. Nu op onderzoek uit waar allemaal melk inzit?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 27, 2013 13:26

Cornelia schreef:nou, goed dat ik deze vraag gesteld heb, zeg, even slikken, best erg allemaal.
Ik drink al geen melk, omdat ik weet dat dit ook niet gezond is, maar zo nu en dan wel voor pannenkoeken of kaas. Dit deed ik dus biologisch en de kaas dus van binnenmelkvrije koeien.
Dacht hiermee goed te doen, maar niet dus……
Ben al van de eieren af, wat me eerst ook niet helemaal duidelijk was, maar gelukkig zijn er mensen zoals jullie die me dit even goed uit willen leggen. Nu op onderzoek uit waar allemaal melk inzit?
Succes alvast! Op dit forum kun je gelukkig al je specifieke vragen stellen, en ik weet niet of je de site wiki.veganisme.org al kent? Daar staan grote lijsten met specifieke producten, dat kan handig zijn als je naar iets specifieks op zoek bent.

Voor producten die normaal altijd zuivel bevatten, waarvan je een melk-vrije versie wilt, kun je soms goed terecht bij de natuurwinkel of bio-winkel. Wel wat duurder natuurlijk, maar ze hebben dan melkvrije kazen, roomijs, toetjes, al dat soort dingen. De beste vegan kaas is mijns inziens van No Muh en Wilmersburger (dat ik het lust zegt veel want veel vegan kaas vind ik echt níet te eten :D ) maar die vind je lang niet in alle natuur/bio-winkels.

Zelf eet ik vooral gewoon minder van dat soort producten, maar soms is het wel leuk om eens zoiets te kopen :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 27, 2013 15:55

Cornelia

Bericht door Cornelia » vr dec 27, 2013 16:33

fijn, ik zal het allemaal eens bestuderen, ook handig die lijst, het is altijd moeilijk zoeken die kleine lettertjes op de verpakkingen.

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 27, 2013 17:39

Heb ik het over slaan schoppen en mishandelen van dieren gehad renee? Nee.

Dus houd ff op zeg.

Mijn observatie van toen ik hogere dieren op mijn land had lopen en in stallen had was dat de lijst van levensvoporwaarden nummer op de lijst
1 gezelschap is, 1 enkel dier gaat heel snel dood
2 voeding
3 ziekte beheersing
en dan pas
4 waar en hoe ze gehuisvest zijn.

Hoe boerendieren het beter doen of niet qua gezondheid/happyness is het rijtje boven.
Een goede boer let op alle 4 en respecteerd alle 4.
Simpelweg omdat een gestressed beest niet of nauwelijks iets produceerd en daar gaat de boer falliet van.
Dus in de meeste gevallen in ieder geval hier in NL hebben die beesten het beter dan als ze in de natuur rond zouden lopen.

Geschreven na de eerste alinea , rest leees ik later misschien nog renee.
Tot nu toe m'n tijd niet waard.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 27, 2013 22:31

Arjan schreef:Heb ik het over slaan schoppen en mishandelen van dieren gehad renee? Nee.

Dus houd ff op zeg.

(...)

Misschien had je überhaupt even moeten wachten met het schrijven van een reply aangezien je er duidelijk geen snars van begrijpt. Mijn eerste alinea gaf voorbeelden van situaties waarin we doorgaans onze behandeling van een ander niet baseren op hoe die ander in een andere situatie zou worden behandeld. Het is geen vergelijking tussen het welzijn van melkkoeien en het welzijn van mishandelde honden.

Een suggestie: lees voortaan mijn berichten even een paar keer voordat je beledigingen gaat uiten. Of lees het bericht überhaupt helemaal voordat je tegenargumenten gaat geven. Dat is simpele forum etiquette, net als het niet gebruiken van scheldwoorden overigens.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za dec 28, 2013 1:13

Arjan schreef:
Wow wat onbeschoft. Dit is nu het tweede wat ik van je lees, maar ik hoop niet dat dit de nieuwe toon op t forum is geworden! Ik las net in een ander onderwerp ook een nogal kribbige manier van reageren van je.

@Cornelia ik had dat eerst ook hoor, terwijl ik echt al sinds mn 14e vegetarier was vanwege het leed, zag ik niet in wat er mis was met kaas en melkproducten.
Nu denk ik idd... het weghalen van het kalfje, het slachten van de stiertjes... het levenslang gemolken worden, geworden tot een product, ipv een levend wezen.... dat breekt m'n hart.
Ik kan het niet eens meer eten....
Nu ik er steeds meer over lees en ook de ongezondheid er van in zie en al het bijkomende leed is het mij wel meer dan duidelijk helaas...

Arjan

Bericht door Arjan » za dec 28, 2013 5:44

Renee1137 schreef:
Arjan schreef: Ik ben zelf ook niet zo dierenleed gefocussed , erken het wel maar ik vergelijk het met het wilde natuur leven qua levens kwaliteit.
Als een hond weggehaald wordt bij verzorgers die hem mishandelen, mag de volgende eigenaar hem dan matig behandelen, zolang hij het maar beter doet dan de mishandelaars? Als je een zwerfkind van de straat haalt, mag je het dan te weinig eten geven omdat hij op de straat nog erger ondervoed zou zijn? Als je zelf een kind krijgt, mag je die dan slaan zolang de rest van 's werelds kinderen maar nog erger geslagen worden, maar niet als zij niet geslagen worden - m.a.w. hangen de eisen van jouw gedrag naar iemand anders af van wat diegene overkomen zou zijn in een andere situatie? Nee. Als je de verantwoordelijkheid voor iemand anders op je neemt, ben je verplicht diegene zo goed mogelijk te behandelen als in je macht ligt.
Sorry maar mijn reactie op dit vind ik zo erg nog niet. Renee is erg goed in dit soort rare op de persoon gespeelde demonisering en lijkt dat ook met plezier en genot te doen.

Mijn eerste post in deze thread was een behoorlijk nette behulpzame post waarom Vegan dieet de moeite is en toch voelde hij zich genoodzaakt om hier een rare vervelende draai aan te geven. En daar reageer ik dan kribbig op inderdaad.

Zelf heb ik een "wees calculerend in wat je kan doen" houding, met een sterk "laat het roomser dan de paus gedeelte maar zitten" insteek. Beredeneer standpunten en opties zoveel mogelijk zonder hyperfocus op persoonlijke schuld of falen aandeel in globale problemen. En voel me ook wat geroepen om het gewone denken van niet-vegans en pragmatisme wat te verdedigen.

Renee is een zwart gallige doemdenker die overal het ergste kwaad in ziet en excessen verkoopt als de standaard. En die ook erg graag tijd verspilt aan pogingen tot karakter moord. En dat maakt iemand snel stoppen met lezen ook al word hij gequote.

Het 2de gedeelte was mild, maar ik ben echt letterlijk gestopt bij het eerste stukje en dat stukje was gewoon niet netjes en op de persoon gespeeld van hem.

Sorry voor de overlast MBV.

Evengoed een groet, Arjan.
Renee1137 schreef: Dat is simpele forum etiquette, net als het niet gebruiken van scheldwoorden overigens.
Pogingen tot karacter moord wel? Ga nou gewoon eens stoppen met mij persoonlijk aanvallen omdat ik verwoord en vertegewoordig hoe 99% van de wereld denkt. Wat schiet je daar nou mee op? Ga je de wereld 1 voor 1 omredeneren? Zou je dan niet moeten beginnen met mensen die werkelijk dieren mishandelen? Onderzoek de naam van een walvisvaarder kapitein in Noorwegen en ga daar je pijlen op richten. Of beter nog huur een boot en ga er voor varen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 10:56

Arjan schreef:Renee is erg goed in dit soort rare op de persoon gespeelde demonisering en lijkt dat ook met plezier en genot te doen. (...) Renee is een zwart gallige doemdenker die overal het ergste kwaad in ziet en excessen verkoopt als de standaard. En die ook erg graag tijd verspilt aan pogingen tot karakter moord.
Over op de persoon spelen gesproken...

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 28, 2013 10:57

Arjan schreef:
Renee1137 schreef:
Sorry maar mijn reactie op dit vind ik zo erg nog niet. Renee is erg goed in dit soort rare op de persoon gespeelde demonisering en lijkt dat ook met plezier en genot te doen.

-... Renee is een zwart gallige doemdenker die overal het ergste kwaad in ziet en excessen verkoopt als de standaard. En die ook erg graag tijd verspilt aan pogingen tot karakter moord. En dat maakt iemand snel stoppen met lezen ook al word hij gequote.
Ik vind wel dat je onbeschoft reageert en als je bovendien daarbij zelf aangeeft dat je iemands bericht niet hebt gelezen voordat je erop reageert, dan geef je daarmee ook aan dat je niet eens je best doet. Regel nummer 1 van gesprek is dat je iemand uit laat praten (en luistert) voordat je begint te praten. Wat je hier nu zegt over Renee is een flinke beschuldiging, waarbij je zelfs implicaties gaat maken over de bedoelingen erachter, alsof jij een psychiater bent die een diagnose stelt!! (behalve dat een psychiater respectvoller zou zijn) Ik hoop werkelijk dat de moderators er ook snel genoeg van krijgen, want je onvolwassen gedrag verpest voor mij echt de sfeer op het forum. Het is ook vrij duidelijk tegen de gangbare etiquette terwijl Renee altijd respectvol en fatsoenlijk haar mening uitlegt, ook hier. Als je graag een forum wil waar jouw gedrag normaal is en mensen zoals Renee hun mening niet mogen uiten zonder uitgescholden te worden en beschuldigd van sadistisch gedrag, dan moet je misschien je eigen forum oprichten. :roll:

Plaats reactie