Prekende vrienden en familie

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Prekende vrienden en familie

Bericht door Framboos »

Als iemand met een glutenallergie bij mij komt eten vind ik het ook leuker om daar zelf iets voor te maken dan dat diegene zelf iets meeneemt.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, maar dan ga je dus niet tegen die persoon zeggen dat je het vervelend om rekening te houden met het feit dat hij/zij anders eet.

Dat is het paradoxale met dit soort situaties. Mensen willen niet dat je zelf wat meebrengt, maar eigenlijk vinden ze het ook (te) moeilijk om voor je te koken. En je mag niet niks eten als je op bezoek bent, want dat is helemaal ongezellig. :roll:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno
Leefwijze: veganist

Bericht door @rno »

Toen mijn vriendin op 19-jarige leeftijd aan haar moeder vertelde dat ze vegetariër wilde zijn, gaf haar moeder aan, dat ze niet van plan was om twee verschillende maaltijden te bereiden. Het hele gezin (5 personen) werd vegetarier.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

miepmans

Bericht door miepmans »

Martine schreef:Ja, maar dan ga je dus niet tegen die persoon zeggen dat je het vervelend om rekening te houden met het feit dat hij/zij anders eet.

Dat is het paradoxale met dit soort situaties. Mensen willen niet dat je zelf wat meebrengt, maar eigenlijk vinden ze het ook (te) moeilijk om voor je te koken. En je mag niet niks eten als je op bezoek bent, want dat is helemaal ongezellig. :roll:
precies... eigenlijk best bizar...

@Framboos; klopt. Zou ik ook niet tof vinden. Al ligt het er misschien aan wat. Als het nou bv om alleen brood zou gaan mar dat je dan zelf voor het beleg kunt zorgen scheelt weer. Maar om eerlijk te zijn zou ik al mn kookboeken e.d. afstruinen totdat ik iets gevonden zou hebben wat glutenvrij is.. maar zo ben ik weer

Framboos

Bericht door Framboos »

Martine schreef:Ja, maar dan ga je dus niet tegen die persoon zeggen dat je het vervelend om rekening te houden met het feit dat hij/zij anders eet.
Jawel, waarom niet?

Haha, nee, natuurlijk niet.

Luna

Bericht door Luna »

Martine schreef:Dat is het paradoxale met dit soort situaties. Mensen willen niet dat je zelf wat meebrengt, maar eigenlijk vinden ze het ook (te) moeilijk om voor je te koken. En je mag niet niks eten als je op bezoek bent, want dat is helemaal ongezellig. :roll:
Dat is nou heel precies verwoord waar ik (en de meesten van jullie waarschijnlijk) heel vaak tegen aan loop. "Ik wil best voor je koken, maar wat eet je dan wel/niet?" En als dan blijkt dat je geen vlees, geen vis, geen zuivel en geen eieren eet - effe heel kort door de bocht - ja dan wordt het wel lastig! "Jeeee wat blijft er dan over?" :roll: Dus dan stel je braaf voor zelf iets mee te nemen, geen probleem graag zelfs, maarrrr dat mag niet want ik-kan-heus-wel-koken-ik-verzin-wel-wat. Waardoor je uiteindelijk aan een bak sla met frietjes komt te zitten. :lol: Ach ja. Dus ik tip nou vrienden, kennissen en familie met fijne en makkelijke recepten - dat werkt goed!

miepmans

Bericht door miepmans »

Luna schreef:
Martine schreef:Dat is het paradoxale met dit soort situaties. Mensen willen niet dat je zelf wat meebrengt, maar eigenlijk vinden ze het ook (te) moeilijk om voor je te koken. En je mag niet niks eten als je op bezoek bent, want dat is helemaal ongezellig. :roll:
Dat is nou heel precies verwoord waar ik (en de meesten van jullie waarschijnlijk) heel vaak tegen aan loop. "Ik wil best voor je koken, maar wat eet je dan wel/niet?" En als dan blijkt dat je geen vlees, geen vis, geen zuivel en geen eieren eet - effe heel kort door de bocht - ja dan wordt het wel lastig! "Jeeee wat blijft er dan over?" :roll: Dus dan stel je braaf voor zelf iets mee te nemen, geen probleem graag zelfs, maarrrr dat mag niet want ik-kan-heus-wel-koken-ik-verzin-wel-wat. Waardoor je uiteindelijk aan een bak sla met frietjes komt te zitten. :lol: Ach ja. Dus ik tip nou vrienden, kennissen en familie met fijne en makkelijke recepten - dat werkt goed!
Dit is het PRECIES! Of je krijgt de net niet variant. Mijn zusje had cake gebakken met kerst en speciaal margarine gebruikt omdat ik geen boter mocht. (dit was een voorbeeld wat ik gegeven had. Boter vervangen door margarine). BlueBand helaas dus kon het eigenlijk nog niet eten. Helaas zaten er ook 5 eieren in de cake...

Unicorn

Bericht door Unicorn »

Gelukkig maak ik het niet vaak mee dat ik dineer bij iemand anders, als we met de familie eten is het vaak bij mij thuis (woon bij mijn ouders) en dus kan ik mijn eigen eten maken. De eerste paar keren was ik het middelpunt van conversatie, maar na een paar keer zijn ze er wel aardig gewend aan geraakt. Mijn oma zei laatst: "Oh, dat eten doe je nog steeds zo? Ik dacht dat het een fase was." Nee oma, ik meen het echt.

Mensen zijn ook vaak geshockeerd als ze zien dat ik een bakje groente eet ipv een broodje oid en dan moet ik dus helemaal gaan uitleggen waarom... Ik ga er vaak niet te diep op in en vertel al helemaal niet dat ik geen dierlijke producten eet, omdat mensen vaak een discussie aan willen gaan.

Binnenkort viert mijn oma haar verjaardag en we gaan lunchen in een restaurant. Ze heeft doorgegeven aan het restaurant dat ik veganistisch eet zodat ik mee kan eten, ik ben benieuwd wat ze gaan serveren voor mij. Ik verwacht er niet teveel van (slablaadjes), dan kan het altijd meevallen.

Kitsune

Bericht door Kitsune »

Wel herkenbaar van vroeger, maar nu niet meer zo. Vrienden van vroeger zie ik nooit meer, dus daar heb ik geen last meer van ;). Huidige vrienden zijn ofwel zelf veganistisch/vegetarier of staan er iig open tegenover.
Familie (oom, tantes, neven/nichten) zie ik het liefst zo weinig mogelijk (vind ik uberhaups zonde van m'n tijd) en gezamenlijk eten vermijd ik ook zoveel mogelijk. De tijd dat ik genoegen neem met droge rijst, een kaassoufle, sla zonder smaak, een kilo gekookte ui is allang voorbij. Ik ben een eetsnob en wil alleen maar goed en lekker eten en anders niet...punt!
Ik moet zeggen dat ik heel af en toe ook wel de andere kant op schiet en wat zondig als ik bijv. bij m'n schoonfamilie eet (indo's). Als de hele familie er is, neemt iedereen wat mee en de kans is groot dat de gerechten zonder vlees trassi (gefermenteerde garnalen pasta) bevat. Ik ga dan niet de hele familie langs om te vragen wat er precies in zit e.d. Zelfde geldt als ik voor het werk in het buitenland zit, ik de taal niet spreek etc.....dan weet ik vaak niet of het echt 100 % veganistisch is.
Wat betreft eigen familie (ouders/schoonouders) proberen we het positief te benaderen door zelf ook te laten zien dat veganistisch koken heel lekker kan zijn en niet betekent dat je alleen maar sla eet oid. We krijgen eigenlijk alleen maar positieve reacties.

Plaats reactie